Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.432.2023.2.AK
Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego PKWiU 74.90.22; 70.22.1.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek sygnowany datą 1 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 grudnia 2023 r. (wpływ 27 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Wnioskodawca”). Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy i będzie świadczył usługi na rzecz polskiego Klienta lub Klientów („Klient”) zajmujących się przede wszystkim dostawą usług transportowych i logistycznych, w tym kompleksową organizacją transportu różnych grup towarowych przy użyciu transportu intermodalnego, a także konwencjonalnego transportu drogowego, kolejowego, śródlądowego i morskiego.
Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest i będzie świadczenie usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a także pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach i transakcjach - nakierowanych na pozyskanie nowych inwestorów finansowych/strategicznych dla Klienta bądź też realizację procesu IPO (Initial Public Offering) zgodnie z podanymi przez Klienta kryteriami, negocjowaniem warunków transakcji, nadzorem nad ich realizacją, a także wsparciem w tworzeniu zespołów odpowiedzialnych za wdrażanie strategii obranych przez Wnioskodawcę dla Klienta.
W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klientów zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług może ulegać zmianie, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia następujących dwóch rodzajów usług.
A.Usługi Doradcze
W pierwszej kolejności Wnioskodawca jest zainteresowany oceną sposobu opodatkowania usług doradczych (zwanych dalej łącznie „Usługami Doradczymi”) polegających w szczególności (lecz nie wyłącznie) na świadczeniu usług doradztwa związanych z zarządzaniem finansami (z wyłączeniem podatków) na zlecenie Klienta (Klientów), w tym:
1)kształtowaniu i realizacji strategii finansowej i podmiotów zależnych,
2)doradztwie w zakresie optymalizowania struktury kosztów i poziomu majątku obrotowego, ocenie projektów inwestycyjnych,
3)definiowaniu polityki rachunkowości,
4)doradztwie w zakresie planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
5)doradztwie w zakresie planowania, organizacji i zapewnienia efektywności funkcjonowania finansowej i księgowej kontroli wewnętrznej,
6)doradztwie w zakresie zapewnienia płynności finansowej, zabezpieczeniu ryzyka kursowego oraz stóp procentowych,
7)doradztwie w zakresie planowania i organizacji pracy działu finansowego, działu księgowego oraz działu do spraw dotacji,
8)doradztwie w zakresie identyfikowania i analizowania ryzyk związanych z działalnością Klienta (Klientów) i koordynacji współpracy z firmami ubezpieczeniowymi,
9)doradztwie w zakresie pozyskania i utrzymania zewnętrznych i wewnętrznych źródeł finansowania Klienta (Klientów) i spółek zależnych - włączając dług, kapitał własny, leasingi, faktoring.
Usługi Doradcze nie będą stanowić usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym. Rezultatami wykonywanych Usług Doradczych mogą być w szczególności podsumowania emaliowe, prezentacje, bieżące konsultacje i spotkania - realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, przedstawianie treści i wyników badań, statystyk czy danych liczbowych.
Jednocześnie Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług Doradczych, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.
B.Usługi Pośrednictwa
Drugim rodzajem usług realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów będą usługi pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach i transakcjach (zwanych dalej łącznie „Usługami Pośrednictwa”), na które składać się mogą w szczególności (lecz nie wyłącznie) następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta (Klientów):
1)wsparcie w zakresie czynności/działań związanych z przygotowaniem Klienta i pozyskaniem inwestora finansowego/strategicznego, w tym:
-zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy inwestycyjnej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;
-wyszukiwanie inwestorów na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;
-kontaktowanie się z potencjalnymi inwestorami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);
-przedstawianie Klientowi oferty inwestorów;
-udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi inwestorami z ramienia Klienta - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów;
-opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie Klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy inwestorami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy inwestorami a Klientem,
2)wsparcie w zakresie czynności/działań związanych z IPO (Initial Public Offering) Klienta w wybranym przez Zarząd kraju, w tym:
-zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia podjęcie decyzji o przeprowadzeniu IPO;
-wyszukiwanie potencjalnych rynków IPO na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;
-kontaktowanie się z potencjalnymi podmiotami odpowiedzialnymi za proces przeprowadzenia IPO w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);
-przedstawianie Klientowi oferty podmiotów na współpracę przy procesie IPO;
-udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi inwestorami z ramienia Klienta - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów;
-opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie Klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za przeprowadzenie IPO a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy podmiotem odpowiedzialnym za przeprowadzenie IPO a Klientem.
Rezultatami wykonywanych Usług Pośrednictwa mogą być w szczególności:
-przekazanie danych kontaktowych do inwestorów, raporty i podsumowania emailowe, zebrane oferty potencjalnych inwestorów oraz profile ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, rekomendacje dotyczące wyboru inwestora, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania - realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Klienta).
Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.
Wnioskodawca wskazał w CEIDG następujące kody PKD dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, istotne dla Usług będących przedmiotem tej interpretacji: 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (Usługi Doradcze), 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (Usługi Pośrednictwa).
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi oceny dokonanej przez Wnioskodawcę odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według kodów PKD.
Wnioskodawca nie wyklucza świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi Doradcze i Usługi Pośrednictwa opisane powyżej podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o Ryczałcie”).
Dodatkowo, poza przychodami ze wskazanej we wniosku działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy lub umów zawartych z Klientami, dla których będzie odpowiedzialny za realizację następującego zakresu zadań:
a)nadzorowania i zarządzania działem księgowym Klienta;
b)nadzorowania i zarządzania działem finansowym Klienta;
c)nadzorowania i zarządzania działem do spraw dotacji u Klienta;
d)nadzorowania i planowania przebiegu procesów księgowych,
e)nadzór nad przygotowaniem (skonsolidowanych) sprawozdań finansowych,
f)nadzór na przygotowaniem raportów finansowych i księgowych, w szczególności w zakresie wymaganym przez banki lub instytucje finansowe oraz podmioty,
g)nadzór nad przygotowaniem rocznego budżetu i planów wieloletnich oraz kontrolowanie ich realizacji,
h)kontakty i współpraca z audytorem, bankami, firmami ubezpieczeniowymi, inwestorami oraz organami podatkowymi, nadzór nad pracą działów kontrolingu oraz audytu wewnętrznego,
i)zarządzanie i nadzór nad polityką zatrudniania, zarządzania, motywowania i rozwoju pracowników\współpracowników w podległych działach.
Wnioskodawca złożył przy tym w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c Ustawy o Ryczałcie, nie rezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a -1b Ustawy o Ryczałcie.
W 2022 r. przychody podatkowe Wnioskodawcy z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził w 2022 r. działalności gospodarczej w formie spółki.
Nie zachodzą przy tym w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy o Ryczałcie, tj. Wnioskodawca nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 Ustawy o Ryczałcie.
Jednocześnie Wnioskodawca przewiduje, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą się też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a -1b Ustawy o Ryczałcie oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie.
Działalność Wnioskodawcy nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie.
Ponadto w piśmie z 27 grudnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowano opis sprawy w następujący sposób:
Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczy przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa oraz Usług Doradczych w roku 2024 i w latach następnych, aczkolwiek na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca prowadzi już działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca planuje osiągać przychody z tytułu świadczenia Usług Doradczych oraz Usług Pośrednictwa, które zamierza opodatkować zryczałtowaną stawką podatku począwszy od 1 kwietnia 2024 r.
Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności.
Usługi Doradztwa świadczone przez Wnioskodawcę będą mieściły się w następujących kodach PKWiU:
-70.22.11.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym”),
-70.22.12.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”),
-70.22.13.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”),
-70.22.14.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”),
Jednocześnie Usługi Doradcze świadczone przez Wnioskodawcę nie będą stanowić usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.
Usługi Pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę będą mieściły się w następujących kodach PKWiU:
-70.22.30.0 („Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”),
-74.90.12.0 („Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”).
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wskazuje, iż nie jest udziałowcem/akcjonariuszem u żadnego z Klientów, na rzecz których zamierza świadczyć Usługi Doradztwa oraz Usługi Pośrednictwa.
Możliwe jest jednak, że z uwagi na bliskie relacje z Klientami, w 2024 r. i w latach następnych Wnioskodawca pełnić będzie u Klienta bądź też Klientów funkcję członka zarządu. W takim przypadku z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę bądź też na podstawie uchwały o powołaniu. Wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu u Klienta bądź też Klientów na podstawie umowy o pracę bądź też uchwały o powołaniu będzie opodatkowane wg skali podatkowej.
Zakres Usług Doradczych, Usług Pośrednictwa oraz zakres obowiązków za wykonanie których Wnioskodawca uzyskiwał przychody z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy o pracę bądź też uchwały z tytułu powołania zawartej bądź też zawartych z Klientami został przedstawiony we wniosku. Na podstawie powyższego należy zauważyć, iż zakres obowiązków wynikających z umowy o pracę bądź też uchwały o powołaniu u danego Klienta bądź też Klientów nie będzie pokrywał się z zakresem Usług Doradczych oraz Usług Pośrednictwa świadczonych na rzecz Klienta bądź też Klientów przez Wnioskodawcę.
Pytania
1.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Doradczych oraz Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Doradczych będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów?
3.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia Usług Doradczych oraz Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o Ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylony,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)uchylony,
e)uchylony,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków: (i) w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, (ii) złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) - pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy o Ryczałcie.
W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są przez Wnioskodawcę spełnione, podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne.
W konsekwencji, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia Usług Doradczych oraz Usług Pośrednictwa zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2023 r., pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a -1b Ustawy o Ryczałcie oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie.
Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt planowanego świadczenia przez Wnioskodawcę usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku.
W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności - na zasadzie art. 12 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia Usług Doradczych będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2
Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Doradczych wyznacza w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o Ryczałcie, ustalający stawkę 15% ryczałtu m.in. dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie, przez wolny zawód rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
W ocenie Wnioskodawcy, Usługi Doradcze nie są wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach wolnego zawodu (w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie) oraz nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym. Dopasowanie Usług Doradczych do działu 70 PKWiU, konkretnie do klasy 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” Wnioskodawca ustalił posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji.
Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Doradczych do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze. Zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 70 Usługi Firm Centralnych (Head Offices). Usługi doradztwa związane z zarządzaniem obejmują m.in. następujące kategorie usług:
a) usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym.
Grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). W szczególności usługi doradztwa mogą dotyczyć jednego lub kilku z następujących zagadnień:
-określenia polityki działania firmy,
-określenia struktury organizacyjnej (systemu podejmowania decyzji), które w sposób najbardziej efektywny odpowiadać będą celom przedsiębiorstwa,
-organizacji prawnej,
-strategicznych planów działania,
-usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, takich jak: fuzja, nabywanie przedsiębiorstw, spółki joint ventures, sojusze strategiczne, dywersyfikacja, prywatyzacja,
-rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania,
-opracowywania raportów kierowniczych i kontrola,
-planów przekształcenia firmy,
-kontroli form i metod kierowania,
-opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków,
-pozostałych spraw o szczególnym znaczeniu dla podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją).
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług doradztwa prawnego i reprezentacji w zakresie prawa, sklasyfikowanych w 69.10.1,
-usług doradców finansowych i negocjatorów w zakresie przeprowadzania fuzji i nabywania przedsiębiorstw, sklasyfikowanych w 66.19.21.0.
b) usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków. Grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu podejmowania decyzji natury finansowej, takie jak:
-zarządzanie kapitałem obrotowym i płynnością, określenie właściwej struktury kapitału,
-analiza propozycji inwestycyjnych,
-zarządzanie aktywami,
-rozwój systemów rachunkowości oraz kontroli wydatków i budżetu,
-usługi doradztwa finansowego związane z fuzją, nabywaniem przedsiębiorstw itp., dotyczące metod wyceny, sposobów płatności, metod kontroli, finansów / rozliczeń międzynarodowych.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług projektowania i opracowywania oprogramowania komputerowego dla systemów rachunkowości, sklasyfikowanych w 62.01.1,
-usług maklerskich związanych z rynkiem papierów wartościowych, sklasyfikowanych w 66.12.11.0,
-usług związanych z zarządzaniem portfelem papierów wartościowych, sklasyfikowanych w 66.30.11.0,
-usług rachunkowo-księgowych i w zakresie audytu finansowego, sklasyfikowanych w 69.20,
-usług doradztwa podatkowego i przygotowywania deklaracji podatkowych dla przedsiębiorstw, sklasyfikowanych w 69.20.3.
c) usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem.
Grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii i działalności marketingowej danej organizacji. Usługi doradztwa marketingowego mogą dotyczyć jednego lub kilku następujących zagadnień:
-analizy i formułowania strategii marketingowej,
-formułowania programów obsługi klientów, polityki cen, polityki reklamowej i organizowania kanałów dystrybucyjnych,
-sprzedaży i szkolenia personelu prowadzącego sprzedaż,
-organizacji kanałów marketingowych (sprzedaż hurtownikom lub bezpośrednio detalistom, sprzedaż wysyłkowa, franczyza itp.), projektowania opakowań i innych zagadnień związanych ze strategią marketingową i działalnością organizacji.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, sklasyfikowanych w 70.21.10.0,
-usług reklamowych, sklasyfikowanych w 73.11.
d) usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i pomoc operacyjną z zakresu strategii dotyczącej zasobów ludzkich, polityki, praktyki i procedur w danej organizacji. Usługi takie mogą dotyczyć jednego lub kilku zagadnień z zakresu:
-rekrutacji, wynagrodzenia, odszkodowania, zasiłków, oceny wydajności pracy,
-rozwoju organizacyjnego (poprawa funkcjonowania układów wewnątrz i między grupami pracowników),
-szkolenia pracowników i zaspokajania potrzeb związanych z ich rozwojem,
-procedur związanych z przekwalifikowaniem zawodowym zwalnianych pracowników i planów pomocy pracownikom,
-przygotowania kadry do przejęcia obowiązków po odchodzących osobach,
-zgodności z przepisami państwowymi w takich dziedzinach jak: ochrona zdrowia, bhp, wynagrodzenia, odszkodowania dla pracowników i prawo pracy,
-relacji między pracownikami a kadrą kierowniczą,
-kontroli zasobów ludzkich.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług świadczonych przez urzędy/agencje pracy, sklasyfikowanych w 78.10.1,
-usług wspomagających edukację, sklasyfikowanych w 85.60.10.0.
W każdym przypadku, w ocenie Wnioskodawcy, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Doradcze spełniają kryteria PKWiU dział 70, wobec czego do przychodów ze świadczenia Usług Doradczych Wnioskodawca powinien stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług doradczych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacji z dnia 25 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.447.2021.1.MD.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3:
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 3:
Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Pośrednictwa wyznacza zaś, w Pana ocenie, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU 74.90, jako pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca ustalił tą klasę posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 - stanowiące integralną część klasyfikacji.
Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo- księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”.
W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi m. in.:
a)grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktyką zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.
b)grupowanie PKWiU 74.90.20.0 pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Grupowanie to obejmuje: usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego itp., usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną, usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej (patenty, licencje, znaki towarowe, franszyza itp.), usługi doradztwa ślubnego, usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii itp. przez wydawców, producentów itp.
Grupowanie to nie obejmuje: usług zarządzania prawami związanymi z filmami sklasyfikowanych w 59.13.12.0, usług zarządzania prawami związanymi z twórczością artystyczną sklasyfikowanych w 90.02.19.1, usług związanych z działalnością obiektów kulturalnych sklasyfikowanych w 90.04.10.0, usług organizowania imprez sportowych sklasyfikowanych w 93.11.10.0, 93.12.10.0.
Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, spełniają kryteria i posiada właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90 jako pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Dodatkowo należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą mogły zostać zaliczone do Sekcji K PKWiU, a przede wszystkim nie będą stanowić usług doradców finansowych związanych z fuzjami i nabywaniem przedsiębiorstw gdyż (i) w zakresie Usług Pośrednictwa Wnioskodawca oferuje usługę mającą na celu wyłącznie zebranie informacji o potencjalnych możliwościach rynkowych i ich prezentację Klientowi bez charakteru doradczego, jak również pomoc w nawiązaniu kontaktu klienta z odpowiednimi doradcami bądź też inwestorami w celu realizacji zakładanych procesów inwestycyjnych oraz (ii) proces IPO oraz proces pozyskania inwestora nie mieszczą się w kategorii „fuzji i nabywania przedsiębiorstw”.
Jednocześnie w każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należy stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie.
Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115- KDIT1.4011.293.2021.2.MST - powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP - istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego - pośrednictwa w interesach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1a-1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1a. Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
1b. Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
1c. Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;
ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;
ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;
ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;
ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;
ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam Podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy i będzie świadczył usługi na rzecz polskiego Klienta lub Klientów zajmujących się przede wszystkim dostawą usług transportowych i logistycznych, w tym kompleksową organizacją transportu różnych grup towarowych przy użyciu transportu intermodalnego, a także konwencjonalnego transportu drogowego, kolejowego, śródlądowego i morskiego. Planuje Pan osiągać przychody z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem wniosku, które zamierza opodatkować zryczałtowaną stawką podatku począwszy od 1 kwietnia 2024 r. Złożył Pan przy tym w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c Ustawy o Ryczałcie, nie rezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania. W 2022 r. Pana przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził Pan w 2022 r. działalności gospodarczej w formie spółki. Nie zachodzą w przy tym w stosunku do Pana inne okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy o Ryczałcie, tj. nie będzie Pan opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 Ustawy o Ryczałcie. Jednocześnie przewiduje Pan, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a -1b Ustawy o Ryczałcie oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie. Pana działalność nie będzie stanowić wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie. Prowadzi Pan i będzie prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności. Jak Pan wskazał przedmiotem złożonego wniosku są przychody osiągane ze świadczenia następujących dwóch rodzajów usług:
A.Usługi doradcze polegające w szczególności na świadczeniu usług doradztwa związanych z zarządzaniem finansami (z wyłączeniem podatków) na zlecenie Klienta (Klientów), w tym:
1)kształtowaniu i realizacji strategii finansowej i podmiotów zależnych,
2)doradztwie w zakresie optymalizowania struktury kosztów i poziomu majątku obrotowego, ocenie projektów inwestycyjnych,
3)definiowaniu polityki rachunkowości,
4)doradztwie w zakresie planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,
5)doradztwie w zakresie planowania, organizacji i zapewnienia efektywności funkcjonowania finansowej i księgowej kontroli wewnętrznej,
6)doradztwie w zakresie zapewnienia płynności finansowej, zabezpieczeniu ryzyka kursowego oraz stóp procentowych,
7)doradztwie w zakresie planowania i organizacji pracy działu finansowego, działu księgowego oraz działu do spraw dotacji,
8)doradztwie w zakresie identyfikowania i analizowania ryzyk związanych z działalnością Klienta (Klientów) i koordynacji współpracy z firmami ubezpieczeniowymi,
9)doradztwie w zakresie pozyskania i utrzymania zewnętrznych i wewnętrznych źródeł finansowania Klienta (Klientów) i spółek zależnych - włączając dług, kapitał własny, leasingi, faktoring.
Usługi Doradcze nie będą stanowić usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.
B.Usługi pośrednictwa komercyjnego - pośrednictwa w interesach i transakcjach, na które składać się mogą w szczególności następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta (Klientów):
1)wsparcie w zakresie czynności/działań związanych z przygotowaniem Klienta i pozyskaniem inwestora finansowego/strategicznego, w tym:
-zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy inwestycyjnej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;
-wyszukiwanie inwestorów na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;
-kontaktowanie się z potencjalnymi inwestorami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);
-przedstawianie Klientowi oferty inwestorów;
-udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi inwestorami z ramienia Klienta - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów;
-opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie Klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy inwestorami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy inwestorami a Klientem,
2)wsparcie w zakresie czynności/działań związanych z IPO (Initial Public Offering) Klienta w wybranym przez Zarząd kraju, w tym:
-zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży - tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia podjęcie decyzji o przeprowadzeniu IPO;
-wyszukiwanie potencjalnych rynków IPO na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;
-kontaktowanie się z potencjalnymi podmiotami odpowiedzialnymi za proces przeprowadzenia IPO w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);
-przedstawianie Klientowi oferty podmiotów na współpracę przy procesie IPO;
-udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi inwestorami z ramienia Klienta - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów;
-opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie Klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy podmiotami odpowiedzialnymi za przeprowadzenie IPO a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy podmiotem odpowiedzialnym za przeprowadzenie IPO a Klientem.
Wskazał Pan, że opisane powyżej Usługi Doradztwa świadczone przez Pana będą mieściły się w następujących kodach PKWiU:
-70.22.11.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym”),
-70.22.12.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”),
-70.22.13.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem”),
-70.22.14.0 („Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”),
Jednocześnie Usługi Doradcze świadczone przez Pana nie będą stanowić usług doradczych związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.
Natomiast Usługi Pośrednictwa świadczone przez Pana będą mieściły się w następujących kodach PKWiU:
-70.22.30.0 („Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”),
-74.90.12.0 („Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”).
W rezultacie, biorąc pod uwagę powołane przepisy, stwierdzam, że w opisanym zdarzeniu Pana przychody z tytułu świadczenia usług doradczych oraz usług pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym ‒ przychody z tytułu świadczonych przez Pana Usług Doradztwa dotyczących usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.11.0), usług doradztwa związanych z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.12.0) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.13.0) a także usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.14.0) ‒ zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – podlegać będą opodatkowaniu stawką ryczałtu 15%.
Natomiast przychody z tytułu świadczonych przez Pana Usług Pośrednictwa, które dotyczą pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30.0) oraz usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0) ‒ zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ‒ podlegać będą opodatkowaniu stawką 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Ponadto należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).