Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.513.2024.2.KF

Obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród użytkownikom aplikacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród użytkownikom aplikacji. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 września 2024 r. (wpływ 20 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Państwa działalność polega na świadczeniu (sprzedaży) usług związanych z (…). W związku z przyjętą strategią biznesową, planują Państwo podjąć szereg działań nakierowanych na zwiększenie przychodów przedsiębiorstwa i renomy własnej marki.

Przygotowali Państwo aplikację mobilną, w której dla każdego zarejestrowanego w niej użytkownika, będą Państwo mogli przygotować program motywacyjny zachęcający do (…). Użytkownicy będą mogli korzystać z aplikacji albo bezpłatnie, albo za opłatą – dzięki czemu uzyskają dostęp do dodatkowych funkcjonalności. Planują Państwo również zawierać umowy na sprzedaż swoich usług z Kontrahentami (przedsiębiorstwami), które wskażą ograniczony krąg podmiotów (użytkowników), dla których przygotują Państwo programy motywacyjne.

Niezależnie od podmiotu nabywającego Państwa usługę, opłata za jej zakup jest stała i uiszczana w cyklu miesięcznym. Każdego miesiąca na podstawie zawartej umowy jest dokonywana sprzedaż, dla utrzymania której istotnym elementem jest satysfakcja użytkowników, zwiększana dodatkowo przez przyznawanie punktów i sposobów korzystania z nich. Kontrahent może w każdym czasie zrezygnować z usług świadczonych przez Państwa ze skutkiem na koniec miesiąca.

Za zakup Państwa usługi, a także za wykonanie określonych w programie motywacyjnym lub wyzwaniach celów, użytkownicy otrzymywać będą punkty, których sposób przyznawania określą Państwo w przygotowanym przez siebie regulaminie.

Użytkownicy będą mogli wymienić punkty na vouchery lub zniżki (nagrody), uprawniające do dokonywania zamówień w Państwa aplikacji mobilnej lub udostępnionym przez Państwa w tym celu systemie. Jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł. Co do zasady, użytkownicy nie prowadzą działalności gospodarczej, a nawet jeśli, to przekazywane im nagrody nie będą przekazywane w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W celu doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego odpowiedzieli Państwo na następujące pytania:

1)Za jakie aktywności (zadania), poza zakupem Państwa usługi, użytkownicy będą otrzymywali punkty?

Odp.:

1.Uczestnictwo w wyzwaniu (…) organizowanym w aplikacji.

2.Realizacja określonych w aplikacji celów dziennych i miesięcznych.

3.Polecenie aplikacji nowym użytkownikom lub Kontrahentom.

4.W przyszłości punkty (…) będą przyznawane również za:

a)wystawianie opinii w mediach społecznościowych;

b)dzielenie się osiągnięciami dokonanymi w aplikacji w mediach społecznościowych;

c)udzielanie odpowiedzi w publikowanych w aplikacji ankietach;

d)tworzenie własnych drużyn i zapraszanie do nich użytkowników;

e)tworzenie własnych wyzwań drużynowych i zapraszanie do nich innych drużyn;

f)odczytanie treści promowanych w aplikacji;

g)zakup w aplikacji (…).

2)Jakie będą zasady przyznawania punktów określone w przygotowanym przez Państwa regulaminie?

Odp.: Państwa regulamin (…) reguluje jedynie bardzo ogólne zasady tworzenia wyzwań dla użytkowników. Szczegółowe zasady ogłaszane są w aplikacji na podstawie gromadzonych danych o aktywności użytkownika. Np. cele (…) oraz liczba punktów (…), które użytkownik może uzyskać za ich realizację regulowane są w postanowieniach dotyczących konkretnych wyzwań lub programów aktywizacyjnych, do których użytkownik przystępuje. Na przykład – (…). Za zrealizowanie dziennego celu otrzymasz (…) punktów (…). Dodatkowo w aplikacji publikowane są szczególne akcje, np. dotyczące polecania nowych użytkowników wraz z określeniem ilości punktów (…) z tego tytułu.

3)Czy użytkownicy będą otrzymywali punkty (lub nagrody) za polecenie Państwa usługi nowemu klientowi?

Odp.: Tak, użytkownicy będą uzyskiwali punkty premiowe (…), które mogą wymienić na nagrody w Państwa programie (lojalnościowym) za polecenie nowego klienta (użytkownika lub Kontrahenta).

4)W związku z informacją, że użytkownicy mogą korzystać z aplikacji bezpłatnie, prosimy wyjaśnić, czy tacy użytkownicy również będą mogli zbierać punkty za wykonane zadania (pozostałe aktywności): czy warunkiem udziału w akcji (polegającej na zbieraniu punktów, które będą wymieniane na nagrody) jest najpierw zakup Państwa usługi?

Odp.: Generalne użytkownicy pakietów odpłatnych mają możliwości uzyskiwania punktów premiowych (…) w zależność od rodzaju abonamentu, na podstawie którego użytkownicy korzystają z aplikacji. Ilość wyznaczanych w ramach aplikacji wyzwań i zadań jest uzależniona od rodzaju abonamentu. Użytkownicy, którzy uzyskują dostęp do aplikacji nieodpłatnie korzystają z wersji testowej, która umożliwia zbieranie punktów (…), ale nie umożliwia wymiany ich na nagrody.

5)Czy punkty za zakup Państwa usługi oraz punkty za pozostałe aktywności (zadania) będą gromadzone w ramach jednej puli punktów, czy będą podlegały rozróżnieniu na zdobyte za zakup Państwa usługi i na zdobyte za pozostałą aktywność?

Odp.: Punkty premiowe mają w Państwa programie nazwę (…). Gromadzone są przez użytkownika w jednym portfelu, niezależnie od źródła ich uzyskania. Np. (…) za dzienny cel + (…) za polecenie klienta dają w portfelu łączną wartość (…), którą użytkownik może w dowolnej chwili zamienić na nagrodę w Państwa portalu z nagrodami w aplikacji.

6)Jaka będzie proporcja przyznanych punktów za zakup Państwa usługi do punktów przyznanych za pozostałe aktywności (zadania)? Czy zakup będzie generował większą ilość punktów, natomiast punkty za pozostałe zadania będą jedynie dodatkiem? Czy wręcz przeciwnie, zakup usługi będzie generował niewielką ilość punktów, natomiast premiowane punktami będą głównie pozostałe aktywności (zadania)?

Odp.: Zakup usługi generuje największą liczbę punktów, np. za polecenie przedsiębiorcy, z którym nawiążą Państwo współpracę, użytkownik otrzymuje punkty premiowe (…) w wysokości (…).

Nabywając pakiet miesięczny w cenie (…) zł, w ramach aplikacji użytkownik otrzyma za realizację dziennego celu punkty premiowe (…) w wysokość (…) za każdy taki dzień (do maksymalnie 10 takich dni w miesiącu).

Dodatkowo uczestnik wyzwania może uzyskać jedną z 20 nagród za aktywny udział na zasadach: (…) najlepszych otrzyma punkty premiowe (…) o wartości (…) każdy, (…) kolejnych otrzyma punkty premiowe (…) o wartości (…) każdy, oraz (…) losowo wybranych użytkowników, którzy osiągnęli postawione w wymaganiu minima, otrzyma punkty premiowe (…) o wartości (…) każdy.

Ilość zdobywanych punktów (…) zależy od aktywności użytkownika rejestrowanej w aplikacji, podejmowanych i wykonywanych wyzwań oraz zadań. W zależności od tych elementów będzie kształtował się w każdym przypadku udział punktów (…) uzyskanych za zakup usług, do punktów uzyskiwanych w wyniku aktywnego korzystania z aplikacji.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wydawane przez Państwo nagrody o wartości nieprzekraczającej 2 000 zł w ramach nagród związanych ze sprzedażą premiową Państwa usług podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem nie będą Państwo zobowiązani do sporządzenia i przesłania informacji, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są: [...] wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

1)otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

2)jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł,

3)nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o PIT wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w kodeksie cywilnym, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży, w związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w kodeksie cywilnym. Treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny, świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej, świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

W odniesieniu do osoby, która w związku ze sprzedażą premiową określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy może otrzymać nagrodę wskazać należy, iż z żadnego przepisu u.p.d.o.f. nie wynika, że wynagrodzonym musi być osoba, która dokonała zakupu towaru lub usługi. Państwa zdaniem, nagrodzonym w rozumieniu powyższego przepisu może być też inna osoba, która przyczyniła się do zawarcia przez Państwa umowy sprzedaży rzeczy lub usługi. Wystarczy, aby została nagrodzona w związku z zawarciem przez Państwa jako organizatora sprzedaży premiowej umowy sprzedaży rzeczy lub usługi.

Za takim sposobem interpretacji przemawia również sama konstrukcja przedmiotowego przepisu. Zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającym ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez tego sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu; także inna niż nabywca towaru lub usługi. Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 20 stycznia 2023 r., znak sprawy: 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR.

Państwa zdaniem, poza użytkownikiem nabywającym Państwa usługi dla własnych potrzeb, osobą taką może być również podmiot wskazany przez Kontrahenta, aktywnie korzystający z Państwa aplikacji mobilnej, skutkiem czego Kontrahent kontynuuje zakup Państwa usług. Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 11 marca 2022 r., znak sprawy: 0112-KDIL2-1.4011.1136.2021.1.JK. Tożsamego wnioskowania można dokonać w zakresie polecania Państwa usług przez użytkowników innym podmiotom. Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 14 maja 2021 r., znak sprawy: 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK.

Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową należy również odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest zmotywowanie potencjalnego nabywcy do dokonania określonego w regulaminie zakupu. Taki cel realizować może nie tylko akcja skierowana bezpośrednio do nabywców (kup towar/usługę, a otrzymasz dodatkową nagrodę), ale również do innych osób, których działania mogą się przyczynić do sprzedaży promowanego produktu.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z §2 art. 353 kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Reasumując można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:

1)powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,

2)gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Stanowisko to zostało uznane za prawidłowe przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 27 marca 2017 r., znak sprawy: 2461-IBPB-2-2.4511.1120.2016.3.AR.

Jeżeli jednorazowa wartość wypłacanych świadczeń pieniężnych nie przekroczy kwoty 2 000 zł, nagrody te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a na Państwu nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są „inne źródła”.

Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b, w tym nagrody.

Natomiast w myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w celu zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa i renomy własnej marki, przygotowali Państwo aplikację mobilną, w której dla każdego zarejestrowanego w niej użytkownika, będą Państwo mogli przygotować program motywacyjny (…). Za zakup Państwa usługi, a także za wykonanie określonych w programie motywacyjnym lub wyzwaniach celów, użytkownicy otrzymywać będą punkty, których sposób przyznawania określą Państwo w przygotowanym przez siebie regulaminie. Użytkownicy będą mogli wymienić punkty na vouchery lub zniżki (nagrody), uprawniające do dokonywania zamówień w Państwa aplikacji mobilnej lub udostępnionym przez Państwa w tym celu systemie. Jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł. Co do zasady, użytkownicy nie prowadzą działalności gospodarczej, a nawet jeśli, to przekazywane im nagrody nie będą przekazywane w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

W świetle powyższego, nagrody przekazywane użytkownikom będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania do ww. nagród zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy co następuje.

Zgodnie z tym przepisem:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

-otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,

-jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,

-nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni. Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru (usługi). Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Co istotne, cechą odróżniającą sprzedaż premiową od np. konkursu czy loterii z uczestnictwem klientów jest fakt, że do odbioru nagrody uprawnieni są wszyscy klienci, którzy dokonują określonego zakupu, np. konkretnej rzeczy lub powyżej określonej wartości (w loteriach czy konkursach szansę na nagrodę mają tylko niektórzy klienci). Nie jest zatem sprzedażą premiową ani sprzedaż, w której nagrody są losowane, ani sprzedaż, w której nagrody są wydawane np. co dziesiątemu klientowi.

W związku z powyższym, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, np. wykonania określonych wyzwań/zadań lub polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym klientom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.

Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy/kupującemu, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.

Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał:

Skoro zatem pojęcie "sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza – jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji – sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.

Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:

Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).

Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:

Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.

Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały objęte nagrody, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, za zawarcie umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku o wydanie interpretacji, należy uznać, że przedstawiony sposób działania nie spełnia definicji sprzedaży premiowej. Prawa do nagrody w opisanym zdarzeniu nie będzie dawać sam fakt zakupu przez użytkownika Państwa usługi. Nagroda przysługiwać będzie po zebraniu określonej ilości punktów, które przyznawane będą za wskazane w aplikacji aktywności użytkownika (np. wykonanie wyzwań, celów, polecenie aplikacji nowym użytkownikom lub Kontrahentom), a więc za inne czynności niż sam zakup usługi.

Ponadto jak już wskazano wyżej, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu), a nie innym osobom. Tymczasem, jak wskazali Państwo we wniosku, najbardziej premiowane (bo aż pulą (…) punktów) będzie polecenie przedsiębiorcy, z którym nawiążą Państwo współpracę. Ponadto w przypadku zawarcia umowy z Kontrahentami (przedsiębiorstwami), nagrody będą wydawane nie Kontrahentom (nabywcom usługi), ale wskazanym przez nich użytkownikom aplikacji, którzy będą zbierali punkty.

Tym samym, Państwa stanowisko – zgodnie z którym nagrody przekazywane użytkownikom będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, które będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle przedstawionych wyjaśnień, nagrodę otrzymaną przez użytkownika aplikacji, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Niezależnie zatem od wysokości nagrody uzyskanej przez użytkownika (czy jej jednorazowa wartość przekroczy 2000 zł czy też nie) przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu wg skali podatkowej. Na Państwu natomiast będą ciążyć obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

W odniesieniu do powołanych we wniosku pism organów podatkowych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00