Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Rantos przedstawiona w dniu 6 czerwca 2024 r., sygn. C-255/22 P

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

ATHANASIOSA RANTOSA

przedstawiona w dniu 6 czerwca 2024 r.(1)

Sprawa C255/22 P

Orlen S.A., dawniej Polski Koncern Naftowy Orlen S.A., dawniej Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.

przeciwko

Komisji Europejskiej

Odwołanie – Konkurencja – Artykuł 102 TFUE – Artykuł 54 porozumienia EOG – Nadużycie pozycji dominującej – Rynki gazu w Europie Środkowo-Wschodniej – Artykuł 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 – Decyzja Komisji uznająca za wiążące indywidualne zobowiązania zaproponowane przez przedsiębiorstwo – Skarga o stwierdzenie nieważności – Adekwatny charakter zobowiązań w świetle zastrzeżeń w zakresie konkurencji zidentyfikowanych w piśmie w sprawie przedstawienia zarzutów – Charakter kontroli sądu Unii – Rezygnacja przez Komisję z żądania zobowiązań dotyczących niektórych z początkowych zastrzeżeń – Obowiązek uzasadnienia – Cele polityki energetycznej Unii – Artykuł 194 TFUE – Zasada solidarności energetycznej – Stosowanie











I. Wprowadzenie

W rozpatrywanym odwołaniu spółka Orlen S.A. (zwana dalej „spółką Orlen” lub „wnoszącą odwołanie”), będąca następcą prawnym spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., wnosi o uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 2 lutego 2022 r., (T‑616/18, zwanego dalej „zaskarżonym wyrokiem”, EU:T:2022:43), w drodze którego sąd ów oddalił skargę o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2018) 3106 final z dnia 24 maja 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 102 TFUE i art. 54 porozumienia EOG (sprawa AT.39816 – Dostawy gazu na rynki wyższego szczebla w Europie Środkowo-Wschodniej() (zwanej dalej „sporną decyzją”). W decyzji tej uznano za wiążące zobowiązania przedstawione przez Gazprom PJSC i Gazprom export LLC (zwane dalej łącznie „Gazpromem”) i zamknięto postępowanie administracyjne prowadzone przez Komisję, która w świetle zakazu nadużywania pozycji dominującej przewidzianego w art. 102 TFUE zbadała zgodność pewnych praktyk Gazpromu mających wpływ na sektor gazu w niektórych państwach Europy Środkowo-Wschodniej (zwanych dalej „państwami EŚW”), to jest w Bułgarii, w Republice Czeskiej, w Estonii, na Łotwie, na Litwie, na Węgrzech, w Polsce i na Słowacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00