Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.511.2024.2.ST

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2024 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwania – pismem złożonym 2 września 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowy w Polsce (zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, lokalu mieszkalnego o wartości około 300 000 zł, nabytego w drodze darowizny w 2021 r. (dalej: „Mieszkanie”). Na dzień złożenia wniosku, Mieszkanie jest wynajmowane przez Wnioskodawcę w ramach tzw. najmu „prywatnego”. Mieszkanie nie jest i nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (której Wnioskodawca nie prowadzi).

Wnioskodawca wraz z partnerką (dalej: „Partnerka”), z którą pozostaje na dzień złożenia wniosku, w niesformalizowanym związku, planuje nabyć na współwłasność nieruchomość zlokalizowaną na terytorium Polski, dom (budynek mieszkalny) w stanie gotowym do zamieszkania wraz z działką gruntu (dalej: „Nieruchomość”). Nieruchomość zostanie nabyta przez Wnioskodawcę i Jego Partnerkę w równych udziałach wynoszących po 50%. Nabywana Nieruchomość, po ewentualnych adaptacjach, będzie faktycznie służyć realizacji celów mieszkaniowych Wnioskodawcy i Jego Partnerki (tj. stanie się ich stałym miejscem wspólnego zamieszkania). Partnerka Wnioskodawcy jest również objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowy w Polsce (zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT).

Wnioskodawca i Jego Partnerka rozważają w niedalekiej przyszłości sformalizowanie związku i zawarcie małżeństwa, co jednak nie nastąpi przed nabyciem Nieruchomości.

Nabycie Nieruchomości zostanie sfinansowane z kilku źródeł. Zasadnicza część ceny za Nieruchomość, wynosząca około 1 400 000 zł, zostanie sfinansowana kredytem hipotecznym zaciągniętym wspólnie przez Wnioskodawcę oraz Jego Partnerkę w jednym z polskich banków (dalej: „Kredyt”). Przewidywana kwota wkładu własnego (około 280 000 zł) za Nieruchomość zostanie sfinansowana zasadniczo przez Partnerkę Wnioskodawcy, z jej własnych środków uzyskanych w ramach darowizny od rodziców.

Ponadto, Wnioskodawca planuje sprzedaż posiadanego Mieszkania i wykorzystanie całości pozyskanych w ten sposób środków na potrzeby nabycia Nieruchomości i sfinansowania jej zakupu.

W tym zakresie Wnioskodawca rozważa dwie możliwości, tj.:

a)wykorzystać środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży Mieszkania na nadpłatę zaciągniętego Kredytu (dalej: „Opcja 1”); albo

b)wykorzystać środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży Mieszkania w celu zwiększenia wkładu własnego (części ceny za Nieruchomość regulowanej bezpośrednio na rzecz zbywcy Nieruchomości) i w efekcie zmniejszenie kwoty Kredytu koniecznej do zaciągnięcia na potrzeby nabycia Nieruchomości (dalej: „Opcja 2”).

W przypadku Opcji 2, umowa Kredytu i sprzedaży Nieruchomości precyzowałyby, że dana część środków wnoszonych odpowiednio przez Partnerkę Wnioskodawcy i ewentualnie również przez Niego, będzie dotyczyła nabycia indywidualnego udziału danej osoby „wnoszącej” środki i będzie alokowana jak wkład własny wpłacającej te środki osoby. Również w przypadku Opcji 1, nadpłacone środki będą w wewnętrznych rozliczeniach traktowane przez Partnerkę Wnioskodawcy i przez Niego jako finansowanie nabycia udziału Wnioskodawcy w Nieruchomości (w tym zakresie Wnioskodawca i Jego Partnerka zawarliby stosowane wewnętrzne porozumie pomiędzy sobą).

Wnioskodawca zakłada, że sprzedaż Mieszkania nastąpi przed upływem pięciu lat, od końca roku, w którym doszło do jego nabycia (tj. przed końcem 2026 r.).

Wydatkowanie środków uzyskanych ze zbycia Mieszkania na cele określone w ramach Opcji 1 lub Opcji 2 (tj. nadpłatę Kredytu lub pokrycie części ceny sprzedaży Nieruchomości, nabywanej na współwłasność przez Wnioskodawcę i Jego Partnerkę), nastąpi nie później niż w okresie trzech lat licząc od końca roku, w którym dojdzie do zbycia Mieszkania przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Jego Partnerka prowadzi działalność gospodarczą, niezwiązaną z obrotem nieruchomościami.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w związku z darowizną Mieszkania, stał się jego wyłącznym właścicielem. Mieszkanie jest położone w miejscowości … przy ulicy … i Wnioskodawcy przysługuje do niego prawo własności.

Przewidywana, przybliżona data sprzedaży lokalu mieszkalnego to styczeń 2025 r. Przy tym Wnioskodawca nie może wykluczyć, że do zbycia dojdzie w innej dacie, tj. jeszcze przed zaciągnięciem Kredytu – by móc wykorzystać środki ze sprzedaży na wkład własny (zgodnie z Opcją 2 opisaną we wniosku).

Przewidywana data zaciągnięcia kredytu hipotecznego na nabycie nieruchomości to listopad 2024 r., przy czym może ona ulec zmianie (np. w związku z procedurą rozpatrywania wniosku kredytowego przez bank).

Celem zaciągnięcia kredytu przez Wnioskodawcę i Jego Partnerkę będzie nabycie na współwłasność nieruchomości zlokalizowanej na terytorium Polski, domu (budynku mieszkalnego) w stanie gotowym do zamieszkania wraz z działką gruntu.

Zgodnie z umową kredytową zarówno Wnioskodawca jak i Jego Partnerka, jako kredytobiorcy, będą odpowiadali solidarnie za zobowiązania wynikające z umowy kredytowej.

Spłata zobowiązań z umowy kredytowej będzie realizowana wspólnie, tj. zarówno ze środków Wnioskodawcy jak i Jego Partnerki.

Kredyt hipoteczny na nabycie budynku (nieruchomości) zostanie zaciągnięty w polskim banku.

Nieruchomość, której nabycie planują Wnioskodawca wraz z Partnerką jest zlokalizowana w miejscowości …, ul. …, a jej planowana data nabycia to listopad 2024 r.

Pytania

1.Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, w Opcji 1 Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”), od całości dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży Mieszkania w przypadku przeznaczenia całości uzyskanych z tego tytułu środków na nadpłatę Kredytu zaciągniętego wspólnie z Partnerką, na nabycie na współwłasność Nieruchomości, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT (tzw. ulgi mieszkaniowej; dalej: „Pytanie 1”)?

2.Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, w Opcji 2 Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z PIT, od całości dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży Mieszkania w przypadku przeznaczenia całości uzyskanych z tego tytułu środków w celu zwiększenia wkładu własnego Wnioskodawcy za Nieruchomość, zmniejszającego wysokość kwoty Kredytu koniecznej do zaciągnięcia na potrzeby nabycia na współwłasność Nieruchomości, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT (tzw. ulgi mieszkaniowej; dalej jako „Pytanie 2”)?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w Opcji 1 będzie On uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z PIT, od całości dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży Mieszkania w przypadku przeznaczenia całości uzyskanych z tego tytułu środków na nadpłatę Kredytu zaciągniętego wspólnie z Partnerką, na nabycie na współwłasność Nieruchomości, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w Opcji 2 będzie On uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z PIT, od całości dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży Mieszkania w przypadku przeznaczenia całości uzyskanych z tego tytułu środków, w celu zwiększenia wkładu własnego Wnioskodawcy za Nieruchomość, zmniejszającego wysokość kwoty Kredytu koniecznej do zaciągnięcia na potrzeby nabycia na współwłasność Nieruchomości, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o PIT, źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że nienastępujące w wykonywaniu działalności gospodarczej odpłatne zbycie nieruchomości, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu PIT.

Zatem, w przypadku nienastępującego w wykonywaniu działalności gospodarczej odpłatnego zbycia nieruchomości, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania PIT ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Wnioskodawca nabył nieruchomość (Mieszkanie) w 2021 r. w drodze darowizny, zatem jego planowana sprzedaż przed końcem 2026 r. (a w praktyce znacznie wcześniej), będzie co do zasady stanowić przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu PIT, ponieważ odpłatne zbycie Mieszkania nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie.

Na podstawie art. 30e ust. 1 ustawy o PIT, od dochodu m.in. z odpłatnego zbycia nieruchomości w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a, podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o PIT (w tym przypadku Mieszkania Wnioskodawcy), może jednak zostać objęty zwolnieniem z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.

Wnioskodawca jest zainteresowany skorzystaniem z tego zwolnienia.

Art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, stanowi że: wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości był w całości zwolniony z podatku dochodowego, co jest intencją Wnioskodawcy, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany:

a)na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o PIT,

b)nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wskazany w art. 21 ust. 25 ustawy o PIT ma charakter zamknięty.

Z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1)wydatki poniesione na:

a) nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b) nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c) nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e) rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

– położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2)wydatki poniesione na:

a)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,

b)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,

c)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b,

– w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

W świetle natomiast art. 21 ust. 25a ustawy o PIT, wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

Zgodnie z art. 21 ust. 29 ustawy o PIT, w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c.

Wskazać należy, że zawarte w art. 21 ust. 25 ustawy o PIT, wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Odnosząc powyższe regulacje do sytuacji opisanej w analizowanym zdarzeniu przyszłym, należy stwierdzić, że za wydatki poniesione na „cele mieszkaniowe”, objęte analizowanym zwolnieniem z PIT, uważa się m.in. kategorie wydatków, które Wnioskodawca planuje sfinansować ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości (Mieszkania), tj. wydatki poniesione na:

a)nabycie udziału w budynku mieszkalnym położonym w Polsce, a także na nabycie udziału w gruncie związanego z tym budynkiem (tj. w analizowanym przypadku pokrycie przez Wnioskodawcę wkładu własnego związanego z nabyciem udziału w Nieruchomości zgodnie z Opcją 2); lub

b)spłatę kredytu oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, m.in. na cele określone w pkt „a” (tj. w analizowanym przypadku nadpłatę przez Wnioskodawcę Kredytu, zaciągniętego przed uzyskaniem przychodu ze zbycia Mieszkania, na nabyciem udziału w Nieruchomości zgodnie z Opcją 1).

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, w stosunku do dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jest fakt wydatkowania środków z ich odpłatnego zbycia – począwszy od dnia sprzedaży i nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż – wyłącznie na enumeratywnie (wyczerpująco) wskazane w ustawie cele mieszkaniowe (wymienione powyżej) oraz nabycie tytułu własności (lub współwłasności) nabywanej nieruchomości realizującej te cele mieszkaniowe. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ww. trzyletnim terminie, Wnioskodawca planuje wydatkować wszystkie środki pozyskane ze sprzedaży Mieszkania na cele opisane w Opcji 1 lub Opcji 2 oraz sfinalizować wraz z Partnerką nabycie na współwłasność Nieruchomości. Stąd warunek zastosowania zwolnienia dotyczący aspektu czasowego, będzie spełniony przez Wnioskodawcę.

W przypadku wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu istotne jest również, aby kredyt został zaciągnięty przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości oraz to, żeby kredyt został wykorzystany na cel mieszkaniowy wymieniony w ustawie o PIT. Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu. Również ten wymóg, w kontekście sekwencji czasowej przy Opcji 1 będzie spełniony przez Wnioskodawcę, tj. najpierw Wnioskodawca wraz Partnerką zaciągną Kredyt na nabycie Nieruchomości i nabędą na współwłasność Nieruchomość, a dopiero później Wnioskodawca zbędzie Mieszkanie (osiągając z tego tytułu przychód) i wykorzysta wszystkie uzyskane środki na nadpłatę już uprzednio zaciągniętego Kredytu.

Ponadto, z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT wynika, że dla możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia istotnym jest, aby zostały zaspokojone „własne” cele mieszkaniowe podatnika.

Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” a nie jakichkolwiek szeroko pojętych potrzeb mieszkaniowych.

Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika powinna być realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że własne cele mieszkaniowe realizowane są w dłuższym okresie czasu. Zwolnieniem tym nie są zatem objęte dochody ze sprzedaży nieruchomości i praw w przypadku przeznaczenia przychodu na nabycie innych nieruchomości lub praw w sytuacji, gdy czynności te wskazują np. na działanie o charakterze zarobkowym, spekulacyjnym, inwestycyjnym lub innym niewskazującym na działanie ukierunkowane na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

W przypadku nabycia lokalu mieszkalnego ze środków ze sprzedaży innej nieruchomości, podatnik faktycznie powinien w nowo nabytej nieruchomości realizować własne cele mieszkaniowe, a więc mieszkać. Nie wystarczy być zatem właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości. Nieruchomość, która nie jest zamieszkała przez podatnika, nie jest wykorzystywana przez niego do zamieszkania lub jest wykorzystywana do innych celów niż zaspokojenie własnych potrzeb podatnika (np. zamieszkują ją lub zamieszkiwać będą inne niż podatnik osoby), nie jest nieruchomością, której zakup mógłby zostać uznany za realizację własnego celu mieszkaniowego.

W świetle powyższego, co do zasady, podatnik może skorzystać z omawianego zwolnienia w związku z zakupem lokalu mieszkalnego na cele mieszkalne jedynie w sytuacji, gdy nabył ten lokal mieszkalny w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych i faktycznie realizuje lub będzie realizował w nim swoje potrzeby mieszkaniowe.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje nabyć udział we własności Nieruchomości, która będzie stanowić faktyczne miejsce stałego zamieszkania dla Wnioskodawcy i Jego Partnerki (tj. wspólny dom). W konsekwencji, planowane wydatki Wnioskodawcy związane z nabyciem na współwłasność Nieruchomości finansowane docelowo m.in. środkami ze sprzedaży Mieszkania zgodnie z Opcją 1 lub Opcją 2, niewątpliwie będą służyć zaspokojeniu własnych celów mieszkaniowych Wnioskodawcy.

Podsumowując, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, w przedstawionym powyżej opisie zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy planowane przez Niego nabycie na współwłasność Nieruchomości, w której Wnioskodawca zamierza zamieszkać wraz z Partnerką, będzie stanowiło dla Niego wydatek na własne cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o PIT. W konsekwencji, wydatkowanie przez Wnioskodawcę całości przychodu ze sprzedaży Mieszkania na wkład własny przy nabyciu ww. udziału w Nieruchomości czy też nadpłata Kredytu zaciągniętego na nabycie Nieruchomości, będzie uprawniać Wnioskodawcę do zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT (tzw. ulgi mieszkaniowej).

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości Jego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi: Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00