Czy radnej należy potrącić PIT
PROBLEM
Radna w grudniu otrzymała dwie diety na początku miesiąca za listopad, a na końcu za grudzień. W sumie kwota przekroczyła o 120 zł kwotę zwolnioną z podatku - 3 tys. Zmienił się też PIT-R, w którym aktualnie jest "Miesiąc uzyskania przychodu", a nie jak wcześniej "Miesiąc za który dokonano wypłaty". Nie ma interpretacji na ten temat, a stare mówią, że nie patrzy się na miesiąc wypłaty, tylko na miesiąc, którego dana dieta dotyczy. Czy powinniśmy od nadwyżki (120 zł) potrącić podatek stosując 20% koszty?
RADA
Z uwagi na moment powstania przychodu radnego, od nadwyżki wypłaconej w danym miesiącu ponad limit zwolnienia dla diety płatnik powinien potrącić zaliczkę na podatek.
UZASADNIENIE
Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł (art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy PIT). W sytuacji uzyskania przychodu w kwocie przekraczającej 3 000 zł miesięcznie, nadwyżka podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób kwalifikowane są do przychodów z działalności wykonywanej osobiście ( art. 13 pkt 5 ustawy PIT). Koszty uzyskania ustala się w wysokości 20% tego przychodu (art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy PIT). Od tak ustalonego dochodu płatnik (gmina, miasto, powiat) ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek. Co do zasady przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje w dacie otrzymania pieniędzy ( art. 11 ust. 1 ustawy PIT). Wyjątki od tej zasady muszą wynikać z przepisów ustawy. Ustawa PIT nie przewiduje wyjątku w stosunku do przychodów radnego z tytułu diet. W takim przypadku jego przychód powstaje w dacie otrzymania pieniędzy tytułem wypłaconej diety. Limit zwolnienia w kwocie 3 000 złotych odnosi się więc do kwot otrzymanych w danym miesiącu.
Przykład
Radny otrzymał w grudniu 2024 roku dietę za listopad i grudzień, każda po 1 560 złotych. W sumie dało to 3 120 złotych. Zwolniona od podatku jest kwota 3 000 złotych. Przychód do opodatkowania to 120 złotych, koszty 24 zł ( 120 zł x 20%). Dochód do opodatkowania 96 złotych ( 120 zł – 24 zł).
Dotychczasowe interpretacje Dyrektora KIS odnoszą się faktycznie do kwot należnych za dany miesiąc, przy czym zdaniem fiskusa diety wypłacone po zakończeniu roku podatkowego należy rozliczać w dacie wypłaty. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2024 roku ( sygn. 0112-KDIL2-1.4011.185.2024.1.KF) czytamy: Wobec powyższego wyjaśnić należy, że co do zasady w informacji PIT-R diety zalicza się do przychodów tego miesiąca, za który są należne. Zatem dietę za styczeń 2023 r. wypłaconą radnemu w lutym 2023 r. należy przyporządkować do przychodów radnego za styczeń 2023 r. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego, diety wypłacone za rok poprzedni należy przypisać do miesiąca, w którym zostały one wypłacone. Skoro zatem – w opisanym zdarzeniu – dietę za grudzień 2022 r. wypłacono radnemu w styczniu 2023 r., to również należy ją zakwalifikować do przychodów radnego za styczeń 2023 r. Z tego względu dietę za grudzień 2022 r. wypłaconą w styczniu 2023 r., należy wykazać w informacji PIT-R sporządzanej za rok 2023 w wierszu dotyczącym miesiąca, w którym nastąpiła faktyczna wypłata tej diety, tj. w styczniu. Zatem w informacji PIT-R w miesiącu styczniu należy wpisać sumę diet radnego za grudzień 2022 r. (wypłaconą w styczniu 2023 r.) i należną za styczeń 2023 r.
Należy jednak podkreślić, że takie stanowisko Dyrektora KIS w mojej ocenie jest nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględnia treści art. 11 ust. 1 ustawy PIT. Opisy zawarte w poszczególnych polach deklaracji mogą być pomocne w interpretacji przepisów, ale nie są źródłem prawa. Wykładania przepisów musi być oparta o treść norm prawnych zawartych w źródłach prawa tj. w ustawach, rozporządzeniach. Najnowsza wersja PIT-R – wzór 22 tylko potwierdza, że o limicie zwolnienia decyduje miesiąc uzyskania przychodu.
- art. 11 ust. 1, art. 13 pkt 5, art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2024 r., poz. 232)
Grzegorz Ziółkowski
doradca podatkowy, prawnik, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji