Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 25 lipca 2024 r., sygn. I SA/Go 112/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Damian Bronowicki Sędziowie Sędzia WSA Alina Rzepecka (spr.) Sędzia WSA Dariusz Skupień Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Czajkowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lipca 2024 r. sprawy ze skargi Ł.K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wydania niezanonimizowanej kopii dokumentów wyłączonych z akt sprawy oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Ł.K. (dalej: Strona, Skarżący) wniósł skargę na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] (dalej: DIAS, organ) z [...] utrzymujące w mocy postanowienie Naczelnika [...] Urzędu Celno-Skarbowego w [...] (dalej: NUC-S, organ I instancji) z [...] listopada 2023 r. wydane w przedmiocie odmowy wydania Stronie w formie niezanonimizowanej kopii dokumentów wyłączonych z akt sprawy.
Z akt sprawy wynika następujący stan faktyczny.
W okresie od [...] września 2020 r. – [...] września 2022 r. NUC-S prowadził wobec Skarżącego kontrolę celno-skarbową w zakresie prawidłowości rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) za miesiące od lutego 2019 r. do sierpnia 2019 r. Wobec stwierdzenia nieprawidłowości w rozliczeniach w podatku i niezłożenia deklaracji korygujących, postanowieniem z [...] listopada 2022 r. NUC-S przekształcił zakończoną kontrolę celno-skarbową w postępowanie podatkowe.
Organ I instancji w toku kontroli celno-skarbowej oraz postępowania podatkowego wyłączył z akts prawy:
1. postanowieniem z [...] kwietnia 2022 r. kopię pisma Banku M. nr [...] z [...].01.2022 r. wraz z historią rachunku bankowego H. Sp. z o.o. Wyłączenie tego dowodu nastąpiło na podstawie art. 179 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2023 poz. 2383 z późniejszymi zmianami, dalej: O.p.). W uzasadnieniu postanowienia NUC-S wskazał, że dowód zawiera informacje dotyczące osób trzecich, niebędących stroną kontroli celno-skarbowej. W związku z powyższym - kierując się interesem publicznym, przejawiającym się koniecznością ochrony informacji dotyczących osób trzecich, postanowił o jego wyłączeniu z akt sprawy.