Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.315.2024.2.BJ

W zakresie ustalenia: 1. czy dokumentacja projektowa, którą Spółka nabędzie, jest wartością niematerialną i prawną, która podlega amortyzacji podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy koszt nabycia dokumentacji stanowił będzie dla Państwa koszt uzyskania przychodu stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, 2. czy wydatki na nabycie geodezyjnych map dla celów projektowych, które są integralną częścią projektu zwiększają wartość wartości niematerialnej i prawnej, 3. czy należy rozpocząć amortyzację podatkową nakładów na wykonanie projektów z chwilą przekazania praw autorskich Gminie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.czy dokumentacja projektowa, którą Spółka nabędzie, jest wartością niematerialną i prawną, która podlega amortyzacji podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

-w części dotyczącej uznania dokumentacji za wartość niematerialną i prawną podlegającą amortyzacji - jest prawidłowe,

-w części dotyczącej uznania, że koszt nabycia dokumentacji stanowił będzie dla Spółki koszt uzyskania przychodu stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT - jest nieprawidłowe,

2.czy wydatki na nabycie geodezyjnych map dla celów projektowych, które są integralną częścią projektu zwiększają wartość wartości niematerialnej i prawnej - jest prawidłowe,

3.czy należy rozpocząć amortyzację podatkową nakładów na wykonanie projektów z chwilą przekazania praw autorskich Gminie - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 czerwca 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.czy dokumentacja projektowa, którą Spółka nabędzie, jest wartością niematerialną i prawną, która podlega amortyzacji podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy koszt nabycia dokumentacji stanowił będzie dla Państwa koszt uzyskania przychodu stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

2.czy wydatki na nabycie geodezyjnych map dla celów projektowych, które są integralną częścią projektu zwiększają wartośćwartości niematerialnej i prawnej,

3.czy należy rozpocząć amortyzację podatkową nakładów na wykonanie projektów z chwilą przekazania praw autorskich Gminie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 sierpnia 2024 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.315.2024.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 20 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o. o. jest w spółką, w której Gmina (dalej także jako Gmina) posiada 100% udziałów. Spółka realizuje przede wszystkim zadania Gminy w zakresie gospodarki komunalnej - świadczy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i usługi zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy.

Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna wykorzystywana w prowadzonej przez Spółkę działalności w większości jest własnością Gminy a tylko niewielkie odcinki sieci są własnością Spółki. Infrastruktura wodno-kanalizacyjna, której właścicielem jest Gmina jest eksploatowana przez Spółkę na podstawie zawartych umów dzierżawy.

W celu wykorzystania potencjału Spółki - wiedzy technicznej, przy realizacji inwestycji - budowy sieci wodociągowych (tzw. spinek czyli sieci łączących odrębne wodociągi), modernizacji sieci kanalizacyjnych i przepompowni ścieków, Spółka na własny koszt ma zlecić wykonanie projektów zaplanowanych do realizacji zadań inwestycyjnych, czuwać nad ich prawidłowym wykonaniem i uzyskać pozwolenie na budowę.

Realizacja przedmiotowych inwestycji zwiększy przepustowość sieci, co umożliwi podłączenie do sieci kolejnych nieruchomości oraz wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług. Zaplanowane do realizacji zadania inwestycyjne to:

1)Połączenie wodociągów (spinka) - długość 75 mb - planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych – 14 200 zł.

2)Przebudowa połączona z modernizacją rurociągu kanalizacji - 240 mb, planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych - 30 000,00 zł.

3)Przebudowa (połączona z modernizacją) rurociągu kanalizacji sanitarnej - 570 mb, planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych - 29 500,00 zł.

4)Modernizacja pompowni ścieków planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych -13 000,00 zł.

5)Połączenie wodociągów (spinka)- długość 100 mb., planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno - wysokościowych dla celów projektowych -15 300,00 zł netto.

Sporządzenie powyższych projektów jest niezbędne do realizacji zaplanowanych inwestycji i uzyskania pozwolenia na budowę.

Z uwagi na brak ostatecznej wiedzy w czasie projektowania i ubiegania się o pozwolenie na budowę, kto będzie inwestorem zaplanowanych inwestycji - Spółka czy Gmina - we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę będą figurowały obydwa podmioty.

O tym, który z podmiotów będzie realizował planowane inwestycje, zdecyduje możliwość pozyskania zewnętrznego dofinansowania przez jeden z podmiotów i ich możliwości finansowe. Istotnym czynnikiem w przypadku ubiegania się o zewnętrzne dofinansowanie jest także ograniczony czas na przygotowanie projektów niezbędnych do przygotowania wniosków. Z tego względu Spółka zleciła odrębnie zamówienie na wykonanie map sytuacyjno-wysokościowych do celów projektowych, które są podstawą do sporządzenia projektu, przed wyborem oferty na wykonanie projektów.

Przedmiotem wątpliwości jest podatkowe rozliczenie przez Spółkę poniesionych nakładów związanych z nabyciem dokumentacji projektowej, w tym nabycie map do celów projektowych, jeśli inwestorem zaplanowanych inwestycji finalnie zostanie Gmina.

Spółka w ramach umowy nabędzie także prawa autorskie majątkowe do wykonanej dokumentacji projektowej, jak również prawa autorskie osobiste.

Przeniesienie nabytych praw autorskich nie będzie ograniczone czasowo, ilościowo ani terytorialnie, a Spółce będzie przysługiwać prawo rozporządzenia i korzystania z dokumentacji na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.

Nabyte przez Spółkę prawa autorskie będą mogły być przenoszone przez Spółkę na inne podmioty bez żadnych ograniczeń. Gmina nie będzie zamawiać nowej dokumentacji projektowej, lecz mając na uwadze optymalizację kosztów, skorzysta z już istniejących projektów i pozwoleń.

Spółka, która będzie właścicielem praw autorskich do projektu przekaże nieodpłatnie dokumentację projektową na rzecz Gminy, w celu wykorzystania jej do realizacji zaprojektowanego zamierzenia inwestycyjnego.

Zdaniem Spółki jest to działanie racjonalne i uzasadnione ekonomicznie. Podkreślenia wymaga fakt, że po zakończeniu inwestycji nowe i zmodernizowane obiekty zostaną oddane przez Inwestora (Gminę) Spółce do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy.

Czynsz dzierżawny zostanie ustalony jako określony procent wartości poniesionych nakładów przez Inwestora z pominięciem wartości nabycia dokumentacji projektowej, uzyskanej przez Gminę bez wynagrodzenia, co pozwoli na ograniczenie wydatków Gminy ze środków publicznych, a ponadto pozytywnie wpłynie na realizację przez Spółkę obowiązku ochrony interesów odbiorców usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przed nieuzasadnionym wzrostem cen, gdyż wartość nabytych projektów nie przełoży się na wysokość przyszłego czynszu dzierżawnego, który jest uwzględniany w kalkulacji taryf.

Wnioskodawca zaznacza, że powyższy opis stanowi zdarzenie przyszłe.

Na dzień składania niniejszego wniosku nie została jeszcze sporządzona przedmiotowa dokumentacja. Spółka nabyła jedynie mapy do celów projektowych i zawarła umowy na wykonanie przedmiotowych projektów.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 20 sierpnia 2024 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:

Dokumentację projektową Spółka nabędzie na podstawie umowy cywilno–prawnej, dotyczącej wykonania projektu i przeniesienia praw autorskich do wytworzonej dokumentacji, zawartej z projektantem. Nabycie map sytuacyjno-wysokościowych zostało udokumentowane fakturą zakupu.

Przedmiotową dokumentację projektową wraz z mapami sytuacyjno-wysokościowymi Wnioskodawca przekaże Gminie na podstawie umowy nienazwanej, upoważniającej Gminę do nieodpłatnego korzystania z projektu w celu realizacji zadania inwestycyjnego.

Wskazane we wniosku mapy sytuacyjno-wysokościowe są niezbędne do powstania dokumentacji projektowej i są integralną częścią tej dokumentacji.

Pytania

1.Czy dokumentacja projektowa, którą Spółka nabędzie, jest wartością niematerialną i prawną, która podlega amortyzacji podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy wydatki na nabycie geodezyjnych map dla celów projektowych, które są integralną częścią projektu zwiększają wartośćwartości niematerialnej i prawnej?

3.Czy należy rozpocząć amortyzację podatkową nakładów na wykonanieprojektów z chwilą przekazaniapraw autorskich Gminie?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 20 sierpnia 2024 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Spółki dokumentacja projektowa jest wartością niematerialną i prawną, którą Spółka może amortyzować podatkowo. Poniesione koszty na nabycie dokumentacji są poniesione w celu osiągnięcia przez Spółkę przychodów. Po ukończeniu zadania inwestycyjnego, powstałe i zmodernizowane urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne zostaną przez Gminę przekazane Spółce na podstawie umowy dzierżawy do eksploatacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 - zdanie pierwsze ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej ustawa o CIT), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania: autorskie lub pokrewne prawa majątkowe - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się: w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 Ustawy o CIT, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zgodnie z art. 16g ust. 14 Ustawy o CIT, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych (tekst. jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Zatem dokumentacja budowlana w świetle prawa autorskiego stanowi ‘utwór’ podlegający ochronie a zarazem również eksploatacji na określonych polach.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 6 cytowanej ustawy przedmiotem prawa autorskiego są w szczególności utwory architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne. Zatem przepisy prawa nie wyłączają możliwości zakwalifikowania projektu budowlanego jako przedmiotu prawa autorskiego w związku z otwartym katalogiem kategorii utworów wskazanym w art. 1 ust. 2 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.

Przepis art. 50 pkt 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, że odrębne pola eksploatacji stanowi w szczególności: w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy.

Zapisy umowy z projektantem, który sporządził dokumentację będą wskazywały, że prawa autorskie zostaną przeniesione na Wnioskodawcę (Spółkę), który ma prawo przenosić je na inne podmioty bez żadnych ograniczeń.

Podsumowując powyższe, nabycie przez Spółkę dokumentacji projektowej do zaplanowanych działań inwestycyjnych, będzie się wiązało z nabyciem praw autorskich (majątkowych, osobistych, w tym uprawnienie do wykonywania autorskiego prawa zależnego) do projektów, którymi Spółka może swobodnie dysponować.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT, Spółka będzie dysponować nabytymi, nadającymi się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskimi prawami majątkowymi do dokumentacji budowlanej. Spełnione są także pozostałe warunki definicji uznania projektu budowlanego za wartość niematerialną i prawną, tj. dojdzie do oddania prawa używania projektu Gminie, a planowany okres korzystania z przedmiotowych praw będzie dłuższy niż 1 rok.

Z perspektywy prawa cywilnego (prawo podatkowe nie posiada własnej definicji tego pojęcia) poprzez używanie należy rozumieć korzystanie z danej rzeczy lub prawa: Nie ma przeszkód na gruncie prawa cywilnego i podatkowego by oddanie do używania miało charakter nieodpłatny.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, tj. w przypadku realizacji inwestycji przez Gminę z wykorzystaniem przekazanych praw do projektu istnieją racjonalne podstawy by zmienić pierwotną klasyfikację dokumentacji jako elementu Inwestycji realizowanej przez Spółkę (środki trwałe w budowie) w samodzielną wartość niematerialną i prawną w ujęciu prawa podatkowego - podlegającej amortyzacji podatkowej.

W tym miejscu należy podkreślić, że proces inwestycyjny związany z budową infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnych jest długotrwały wymagający na etapie projektowania zgód właścicieli nieruchomości, przez które ma przebiegać planowany rurociąg. Czas realizacji inwestycji i niepewność w zakresie pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania, jak również kondycja finansowa, zainteresowanych zrealizowaniem inwestycji podmiotów, zmusza do podjęcia działań zmierzających do skrócenia tego procesu. Stąd decyzja o nabyciu projektu przez Spółkę i wpisaniu do pozwolenia na budowę obydwu podmiotów.

Wnioskodawca jest spółką komunalną, realizującą zadania własne Gminy, posiadającym stosowne zezwolenie, bez którego prowadzenie działalności w zakresie zaopatrzenia w wodę odprowadzenia ścieków jest niemożliwe (działalność regulowana). Żaden inny podmiot nie może realizować na terenie Gminy tego rodzaju zadań. Operatorem wszelkich sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy jest Wnioskodawca, przy czym może świadczyć usługi za pośrednictwem sieci własnych lub dzierżawionych. Wnioskodawca zamierza nabyć dokumentację projektową, nie posiadając wiedzy, kto będzie realizował inwestycję. Inwestycja będzie jednak wybudowana i wykorzystywana przez Spółkę do działalności zarobkowej, nie ma innej alternatywy. Uprawniona jest zatem teza, że w przypadku realizacji inwestycji przez jednostkę samorządu terytorialnego, dokumentacja, wykorzystana zostanie do pozyskania źródła przychodów. Bowiem owa jednostka nie może świadczyć usług w oparciu o wybudowaną w ramach inwestycji infrastrukturę. W tym celu Gmina powołała Spółkę, która dysponuje know-how oraz wykwalikowanym personelem. Spółka będzie użytkować wybudowaną na podstawie dokumentacji projektowej infrastrukturę na mocy umowy dzierżawy. Czynsz dzierżawny zostanie ustalony jako określony procent wartości inwestycji (sumy wydatków poniesionych na wytworzenie obiektów). Nieodpłatnie przeniesione prawa autorskie nie będą stanowiły wydatku Gminy, a Wnioskodawca nie będzie ponosił kosztów w tym zakresie, w jakim sam „współuczestniczył” w projekcie. Ustawa podatkowa nie ogranicza gospodarczo wykorzystania WNiP do sytuacji, gdy licencja udzielana jest odpłatnie, co umożliwia udzielenie prawa autorskiego także bez wynagrodzenia. W analizowanym przypadku wykorzystanie gospodarcze ma charakter pośredni, lecz oczywisty.

W wyniku przekazania praw autorskich do projektu Inwestorowi jakim będzie Gmina, powstanie infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna, której jedynym operatorem w świetle przepisów ustaw regulujących działalność jednostek samorządu terytorialnego oraz ustaw branżowych, regulujących działalność przedsiębiorstw wodociągowych, zostanie Wnioskodawca.

Bowiem dojdzie do poszerzenia bazy odbiorców usług wodociągowych i kanalizacyjnych i pozyskania nowych źródeł przychodów. Spółka uzyska nową i zmodernizowaną istniejąca infrastrukturę do używania w taki sposób, że fakt przekazania do wykorzystania nabytej przez Spółkę WNiP Gminie będzie uwzględniony przez nią podczas naliczania czynszu dzierżawnego, jednakże będzie on neutralny przy ustaleniu jego wysokości. Wysokość ustalonego czynszu będzie korelować jedynie z sumą faktycznie poniesionych przez Gminę kosztów.

Reasumując przekazanie nieodpłatnie Gminie do wykorzystania nabytej dokumentacji projektowej przez Spółkę będzie dokonane w celu osiągnięcia przychodów przez Spółkę, a koszt nabycia dokumentacji projektowej będzie w efekcie zrealizowanej inwestycji stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodu stosownie do definicji określonej w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i stanowić będzie podlegająca amortyzacji podatkowej wartość niematerialną i prawną.

Ad. 2

Zdaniem Spółki mapy do celów projektowych są integralną częścią dokumentacji projektowej i tym samym zwiększają wartość nabytej wartości niematerialnej i prawnej. Mapy geodezyjne (sytuacyjno-wysokościowe) do celów projektowych są bazą dla sporządzenia przez projektanta projektów budowlanych. Mapy do celów projektowych powstają przez aktualizację mapy sytuacyjno-wysokościowej w obszarze planowanej inwestycji oraz, w razie konieczności, mapa taka uzupełniana jest o dodatkową treść, zgodnie z wymogami aktualnych przepisów prawa.

Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 1670) zawartą w Rozdziale 6 § 32 pkt 1, treścią mapy do celów projektowych są szczegóły terenowe stanowiące treść mapy zasadniczej, usytuowanie zieleni wysokiej ze wskazaniem pomników przyrody, a także określone przez projektanta lub inwestora inne szczegóły terenowe i informacje, w tym miary liniowe. W praktyce często to biura projektowe otrzymujące zlecenie, zamawiają mapy do celów projektowych, a poniesione z tego tytułu wydatki zostają włączone przez projektantów do kalkulacji wynagrodzenia za dokumentację projektową. Powodem odrębnego zlecenia wykonania map do celów projektowych przez Spółkę było skrócenie czasu niezbędnego do sporządzenia projektu i tym samym możliwość ubiegania się o zewnętrzne dofinansowanie w ściśle określonym czasie.

Ad. 3

Zdaniem Spółki rozpoczęcie amortyzacji podatkowej dokumentacji jest możliwe z chwilą przekazania prawa używania dokumentacji projektowej Gminie.

Zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Rozpoczęcie amortyzacji WNiP następuje w myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; Licencja (sublicencja), jako wartość niematerialna i prawna, podlega wprowadzeniu do ewidencji najpóźniej w miesiącu jej przekazania do używania. Późniejszy termin wprowadzenia do ewidencji uznaje się za ujawnienie wartości niematerialnej i prawnej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym dokumentacja uzyska status wartości niematerialnej i prawnej w chwili udzielenia sublicencji, tj. oddania przez Spółkę prawa do używania dokumentacji na podstawie umowy.

W tym samym czasie dojdzie do stosownego przeksięgowania w księgach rachunkowych Spółki i zaewidencjonowanie wydatku jako WNiP. Nie ma przy tym znaczenia moment faktycznego rozpoczęcia i zakończenia samej inwestycji. Samo oddanie dokumentacji do używania stanowi przesłankę do kwalifikacji praw do wskazanego utworu jako WNiP i do rozpoczęcia amortyzacji podatkowej na zasadach wskazanych w ustawie o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika

- wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu. Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Określona grupa wydatków, w tym związana z finansowaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Wynika to z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

1)wydatków na:

a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Stosownie do art. 16b ust. 1 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1)(uchylony)

2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3)(uchylony)

4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5)licencje,

6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,

7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Jak wynika z cytowanego wyżej unormowania, za podlegające amortyzacji wartości niematerialne i prawne można uznać m.in. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe i licencje, o ile spełniają one łącznie następujące warunki:

-zostały nabyte od innego podmiotu,

-nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,

-przewidywany okres ich używania przekracza rok,

-są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT.

Ustawa o CIT przewiduje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, na nabycie których wydatki rozpoznawane mogą być jako koszt podatkowy w formie odpisów amortyzacyjnych. Oznacza to, że prawa, które nie zostały wymienione wprost w tej ustawie, jako wartości niematerialne i prawne nie mogą zostać zaliczone do tej kategorii. Tym samym nie podlegają amortyzacji.

Jak już wskazano, w powyższym katalogu wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji wymienione zostały nabyte przez podatnika od innego podmiotu autorskie lub pokrewne prawa majątkowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509, dalej: „upapp”):

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 upapp:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Stosownie do art. 16d ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

W myśl art. 16d ust. 2 ustawy o CIT:

Składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

Zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla celów amortyzacji wskazane zostały natomiast w art. 16g ustawy o CIT.

W myśl art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się: w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Stosownie do postanowień art. 16g ust. 3 ustawy o CIT:

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zgodnie z art. 16g ust. 12 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.

Z kolei jak wynika z art. 16g ust. 14 ustawy o CIT:

Wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od wysokości przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.

Z opisu sprawy m.in. wynika, że realizujecie Państwo przede wszystkim zadania Gminy w zakresie gospodarki komunalnej - świadczycie usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i usługi zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy.

Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna wykorzystywana w prowadzonej przez Państwa działalności w większości jest własnością Gminy a tylko niewielkie odcinki sieci są własnością Państwa. Infrastruktura wodno-kanalizacyjna, której właścicielem jest Gmina jest eksploatowana przez Państwa na podstawie zawartych umów dzierżawy.

W celu wykorzystania potencjału Państwa - wiedzy technicznej, przy realizacji inwestycji - budowy sieci wodociągowych (tzw. spinek czyli sieci łączących odrębne wodociągi), modernizacji sieci kanalizacyjnych i przepompowni ścieków, na własny koszt macie Państwo zlecić wykonanie projektów zaplanowanych do realizacji zadań inwestycyjnych, czuwać nad ich prawidłowym wykonaniem i uzyskać pozwolenie na budowę.

Zaplanowane do realizacji zadania inwestycyjne to:

1)Połączenie wodociągów (spinka) - długość 75 mb - planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych – 14 200 zł.

2)Przebudowa połączona z modernizacją rurociągu kanalizacji - 240 mb, planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych-30 000,00 zł.

3)Przebudowa (połączona z modernizacją) rurociągu kanalizacji sanitarnej - 570 mb, planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych - 29 500,00 zł.

4)Modernizacja pompowni ścieków planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno -wysokościowych dla celów projektowych -13 000,00 zł.

5)Połączenie wodociągów (spinka)- długość 100 mb., planowany koszt projektu wraz z kosztami opracowania map sytuacyjno - wysokościowych dla celów projektowych -15 300,00 zł netto.

Spółka w ramach umowy nabędzie także prawa autorskie majątkowe do wykonanej dokumentacji projektowej, jak również prawa autorskie osobiste.

Nabyte przez Państwa prawa autorskie będą mogły być przenoszone przez Państwa na inne podmioty bez żadnych ograniczeń. Gmina nie będzie zamawiać nowej dokumentacji projektowej, lecz mając na uwadze optymalizację kosztów, skorzysta z już istniejących projektów i pozwoleń.

Dokumentację projektową nabędziecie Państwo na podstawie umowy cywilno–prawnej, dotyczącej wykonania projektu i przeniesienia praw autorskich do wytworzonej dokumentacji, zawartej z projektantem. Nabycie map sytuacyjno-wysokościowych zostało udokumentowane fakturą zakupu.

Przedmiotową dokumentację projektową wraz z mapami sytuacyjno-wysokościowymi przekażecie Państwo Gminie na podstawie umowy nienazwanej, upoważniającej Gminę do nieodpłatnego korzystania z projektu w celu realizacji zadania inwestycyjnego.

Wskazane we wniosku mapy sytuacyjno-wysokościowe są niezbędne do powstania dokumentacji projektowej i są integralną częścią tej dokumentacji.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia:

1.czy dokumentacja projektowa, którą Spółka nabędzie, jest wartością niematerialną i prawną, która podlega amortyzacji podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

2.czy wydatki na nabycie geodezyjnych map dla celów projektowych, które są integralną częścią projektu zwiększają wartośćwartości niematerialnej i prawnej,

3.czy należy rozpocząć amortyzację podatkową nakładów na wykonanieprojektów z chwilą przekazaniapraw autorskich Gminie.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że wskazana we wniosku dokumentacja projektowa, którą Państwo nabędziecie, będzie stanowić wartość niematerialną i prawną, co do zasady podlegającą amortyzacji podatkowej.

Dokumentacja ta wymieniona została w przepisie art. 16b ust. 1 ustawy o CIT, jako przedmiot amortyzacji podatkowej, jak również została nabyta od innego podmiotu. W złożonym wniosku wykazali Państwo także związek poniesienia wydatku na nabycie dokumentacji z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wobec tego stanowisko Państwa w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć jednak należy, że ze złożonego wniosku jednoznacznie wynika, iżww. dokumentację zamierzacie Państwo przekazać Gminie do nieodpłatnego używania, co wyczerpuje dyspozycję przepisu art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej w nieodpłatne używanie wartości niematerialnej i prawnej (dokumentacji projektowej) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, za te miesiące, w których dana wartość niematerialna i prawna będzie przedmiotem nieodpłatnego używania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie bowiem przesądza, że oddanie wartości niematerialnych i prawnych w nieodpłatne używanie wyklucza możliwość zaliczania dotyczących ich odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że skoro odpisy amortyzacyjne dokonywane od oddanej w bezpłatne używanie wartości niematerialnej i prawnej zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy o CIT, to nawet istnienie związku o jakim mowa w art. 15 ust. 1 ww. ustawy nie upoważnia do zaliczenia tychże odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.

Potwierdzają to m.in. orzeczenia NSA z 23 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 259/09 oraz z 24 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 386/13. W wyrokach tych Sąd jednoznacznie stwierdził, że treść art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy o CIT jest jasna – podatnik nie może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania, niezależnie od celu w jakim dokonano takiego przekazania.

W wyroku NSA z 23 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 259/09, czytamy m. in.: „Omawiany przepis ma charakter wyjątku od reguły – zatem dokonując jego wykładni należy posłużyć się przede wszystkim wykładnią językową. (…) Odstąpienia czy też modyfikowania efektów wykładni językowej przepisu podatkowego nie można uzasadniać odwołując się do bliżej nie sprecyzowanych celów zawierania umów w obrocie gospodarczym.”

W orzeczeniu z 24 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 386/13 stwierdzono zaś, że: „Przepis ten nie czyni żadnej dystynkcji ze względu na cel, w jakim środki trwałe zostały oddane do nieodpłatnego używania.”

Tym samym Państwa stanowisko wskazujące, że koszt nabycia dokumentacji projektowej będzie w efekcie zrealizowanej inwestycji stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodu stosownie do definicji określonej w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 2, wskazać należy, skoro jak wyjaśniliście Państwo w uzupełnieniu wniosku mapy sytuacyjno-wysokościowe są niezbędne do powstania dokumentacji projektowej i są integralną częścią tej dokumentacji, to zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym mapy do celów projektowych zwiększają wartość początkową nabytej wartości niematerialnej i prawnej.

W tym też zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe, z ww. zastrzeżeniem dot. braku możliwości zaliczania do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej omawianej wartości niematerialnej i prawnej (uwzględniającej wydatek na nabycie map sytuacyjno-wysokościowych) za miesiące oddania jej do nieodpłatnego używania Gminie.

Z kolei odnosząc się do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 3 wskazać należy, że w myśl art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, (…)

Stosownie natomiast do powołanego powyżej art. 16d ust. 2 ustawy o CIT:

Składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4.

W świetle powyższego należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że rozpoczęcie amortyzacji podatkowej dokumentacji jest możliwe z chwilą przekazania prawa używania dokumentacji projektowej Gminie. Jednakże i w tym zakresie zastrzec należy, że nie będziecie mieli Państwo możliwości zaliczania do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej za miesiące oddania jej do nieodpłatnego używania Gminie.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 z ww. zastrzeżeniem jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że Organ podatkowy wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) załączonych do wniosku dokumentów źródłowych. W konsekwencji załączona do wniosku umowa nie może być przedmiotem analizy, a niniejszą interpretację indywidualną oparto wyłącznie o informacje wynikające z opisu sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00