Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.313.2024.2.ICZ
Czy podstawę opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu nieruchomości do Spółki będzie stanowiła wartość nominalna objętych przez Gminę udziałów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy podstawę opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu nieruchomości do Spółki będzie stanowiła wartość nominalna objętych przez Gminę udziałów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) (dalej „Gmina”) będąca czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z jednostkami budżetowymi zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
Gmina planuje w najbliższym czasie stać się wspólnikiem Spółki (...) S.A. w (...) (dalej: „Spółka”). Podstawowym celem działalności Spółki jest świadczenie najwyższej jakości usług poprzez aktywizację potencjału (...), wykorzystywanie dostępnych programów pomocowych, finansowanych ze środków krajowych i zagranicznych, w szczególności z Unii Europejskiej. Wspieranie rozwoju prywatnej przedsiębiorczości, świadczenie nowoczesnych usług innowacyjnych, dążenie do ciągłego rozwoju firmy oraz jej pracowników. To wszystko wpływa na rozwój gospodarki, co w konsekwencji, przekłada się na pozytywną zmianę wizerunku całego regionu, a także świadczenie wysokiej jakości usług spełniających oczekiwania klientów Spółki.
Udziały w Spółce Gmina nabędzie poprzez wniesienie aportem wkładu niepieniężnego (nieruchomości gruntowej niezabudowanej). W związku z tym Gmina podjęła następujące uchwały i zarządzenia:
1.Uchwała Rady Miejskiej w (...) Nr (...) z dnia (...) (...) 2023 r. w sprawie przystąpienia Gminy (...) do spółki akcyjnej (...) S.A. w (...) oraz wniesienia aportu,
2.Zarządzenie Burmistrza (...) nr (...) z dnia (...) (...) 2023 r. w sprawie przeniesienia własności nieruchomości gminnej położonej w (...) poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) na podwyższenie kapitału zakładowego spółki (...) S.A. (wykaz),
3.Zarządzenie Burmistrza (...) nr (...) z dnia (...) (...) 2024 r w sprawie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki (...) S.A. w (...). Zgodnie z ww. uchwałą Gmina zamierza wnieść wkład niepieniężny (aport) do Spółki w postaci prawa własności działek ewidencyjnych oznaczonych nr (...) o powierzchni (...) ha oraz nr (...) o powierzchni (...) ha położonej w (...) przy ul. (...) wpisanej do księgi wieczystej Nr (...), Wydziału (...) Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (...).
Działki będące przedmiotem wkładu niepieniężnego są niezabudowane i zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego miasta (...) położone są w jednostce strukturalnej (...) – z podstawowym przeznaczeniem dla usług o charakterze publicznym oraz częściowo w jednostce strukturalnej (...) – istniejąca i projektowana droga gminna dojazdowa. Oznacza to, że działki te przeznaczone są pod zabudowę, pod warunkiem dostosowania skali i bryły obiektów do istniejącej historycznej kompozycji urbanistycznej. Obiekty te mogą zostać adaptowane na cele usługowe o charakterze publicznym i komercyjnym, w szczególności w zakresie usług:
a)oświaty, wychowania i kultury,
b)zdrowia, opieki społecznej i socjalnej,
c)administracji publicznej i gospodarczej,
d)handlu i gastronomii,
e)turystyki i hotelarstwa,
f)innych usług nieuciążliwych o zbliżonym charakterze.
(...) zamierza na przedmiotowej działce wybudować infrastrukturę wsparcia biznesu - budynek (...) w (...) – w skład którego będą wchodzić pomieszczenia: „(...) ”, wystawowe, szkoleniowo-konferencyjne, gastronomiczne, biurowe i obsługowe.
(...) w (...) zakłada realizację następujących produktów:
- (...) branży wyrobów (...) w powiązaniu z technologiami przyrostowymi,
- (...) branży wyrobów (...) w powiązaniu z technologiami przyrostowymi,
- (...) technologii przyrostowych (...).
Wartość nieruchomości została oszacowana przez rzeczoznawcę majątkowego. Według operatu szacunkowego wykonanego w dniu (...) (...) 2023 r. wartość nieruchomości wynosi (...) zł. Wniesienie nieruchomości aportem do Spółki ma charakter czynności cywilnoprawnej, dokonywanej na podstawie umowy, wobec powyższego, przy tej czynności Gmina będzie występowała jako podatnik podatku od towarów i usług. W zamian za wniesienie aportu w procedurze podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, Gmina otrzyma (...) akcji zwykłych imiennych serii (...) od numeru (...) do numeru (...), o wartości nominalnej (...) zł każda akcja, tj. o łącznej wartości nominalnej (...) zł. Nadwyżka emisyjna w kwocie (...) zł zostanie przeznaczona na zasilenie kapitału zapasowego Spółki. Nadwyżka ta została wyliczona jako różnica pomiędzy łączną wartością rynkową wnoszonych nieruchomości, tj. kwotą (...) zł i łączną wartością nominalną nowo utworzonych akcji Spółki tj. kwotą (...) zł. Poza udziałami Gmina otrzyma od Spółki na podstawie porozumienia zwrot, na rachunek Gminy, podatku należnego od nabytych akcji, poza tym nie otrzyma żadnych dopłat.
Z ewidencji gruntów wynika, że działki będące przedmiotem aportu, zostały przekazane Gminie na podstawie decyzji (...) z (...).(...).1992 roku, przez (...). W związku z tym, przy nabyciu działek, o których mowa we wniosku, nie był wykazany podatek należny, ponieważ działki zostały nabyte w ramach czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc Gminie nie przysługiwało również prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Pierwotnie działka przekazana przez (...) była zabudowana budynkami po (...). Od 2012r. Decyzją Burmistrza (...) (...) z (...).(...).2012 roku nieruchomość pozostawała w trwałym zarządzie zakładu budżetowego Gminy, tj. Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: „Zakład”). Zakład miał pieczę nad nieruchomością, jednak budynki z uwagi na zły stan techniczny stały puste. Decyzją o rozbiórce nr (...) wydaną przez Starostę (...) oraz wydanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) Pozwoleniem nr (...) na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków z (...) (...) 2020 roku budynki zostały rozebrane. Nieruchomość aktualnie jest niezabudowana. (...).(...).2024 roku wygaszony został trwały zarząd.
Nieruchomość, o której mowa we wniosku, od dnia nabycia do dnia przedmiotowej sprzedaży była wykorzystywana przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
(...) S.A. na przedmiotowej nieruchomości zrealizuje przedsięwzięcie pn. (...) – (...) wraz z lokalnymi (...) przedsiębiorczości i wspierania firm typu (...). Projekt wymieniony jest jako przedsięwzięcie priorytetowe planowane do uwzględnienia w (...) dla Województwa (...) w ramach programu (...).
W związku ze stwierdzeniem, że stanowisko Gminy (...), przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 0112-KDIL1-3.4012.159.2024.1.JK w sprawie opodatkowania w zakresie wniesienia niepieniężnego składnika majątkowego (działek niezabudowanych) przez Gminę w formie aportu do Spółki, jest prawidłowe, Gmina zadaje kolejne pytanie.
Pytanie:
Czy podstawę opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu nieruchomości do Spółki będzie stanowiła wartość nominalna objętych przez Gminę udziałów, pomniejszona o kwotę należnego podatku?
Państwa stanowisko:
Zdaniem Gminy, podstawą opodatkowania powinno być, zgodnie z art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wszystko to, co stanowi zapłatę, którą Gmina otrzymała od Spółki z tytułu dokonania aportu w postaci składników majątkowych, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku Gminy kwotę należną od Spółki, do której wniesiono aport, stanowią nie tylko udziały lecz również podatek VAT, który odrębnie został przekazany na rachunek bankowy Gminy, a zatem wynagrodzenie brutto (kwotę należną) stanowi suma nominalnej wartości udziałów i należnego podatku VAT (a tym samym wartość nominalna udziałów stanowi wówczas wartość netto).
Przy określeniu podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia nieruchomości aportem zastosowanie znajdzie zasada ogólna, tj. podstawą opodatkowania będzie wszystko, co stanowi zapłatę, którą podatnik ma otrzymać z tytułu transakcji. Przy czym zgodnie z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, podstawa opodatkowania nie zawiera podatku.
Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Na podstawę opodatkowania nie będzie się składać kwota przekazana na kapitał zapasowy, ponieważ Gmina nie otrzyma z tego tytułu żadnego świadczenia zwrotnego.
Takie stanowisko zajął Dyrektor KIS w interpretacjach o następujących sygnaturach:
- 0113-KDIPT1-1.4012.843.2021.2.MSU z 2022-01-20 „...Wskazuje to, że suma wartości nominalnej udziałów stanowi kwotę brutto z tytułu wniesienia aportu, to znaczy kwotę zawierającą w sobie podatek. Na podstawę opodatkowania nie będzie składać się natomiast kwota przekazana na kapitał zapasowy, w zamian za to świadczenie, ponieważ Państwa Spółka nie otrzyma żadnego świadczenia zwrotnego/przysporzenia majątkowego”,
- 0114-KDIP1-3.4012.269.2023.3.LK z 2023-08-10 „...Gmina zatem postąpi prawidłowo określając podstawę opodatkowania w oparciu o kwotę równą sumie wartości nominalnej obejmowanych udziałów pomniejszone o kwotę należnego podatku”.
- 0112-KDIL1-2.4012.293.2023.2.ID z 2023-08-21 „... W analizowanej sytuacji, podstawę opodatkowania należy ustalić w oparciu o wartość nominalną udziałów. Podsumowując, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Nieruchomości do Spółki będzie wartość nominalna objętych przez Wnioskodawcę Udziałów, pomniejszona o kwotę podatku VAT. Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe".
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą, usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem „usługi” w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.
Czynność wniesienia aportu (w zależności od jego przedmiotu) może zatem spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub za świadczenie usług w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych).
Z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek.
Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszana – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. Odpłatnością jest więc także, np. otrzymanie akcji/udziałów spółki, w związku z którym, wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.
O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można zatem mówić w sytuacji, gdy:
- istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami,
- wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu,
- związek, o którym mowa powyżej ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.
Z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być, np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93, czy C-154/80).
W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci składników majątku do spółki komunalnej spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług/dostawy towarów, zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług/dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie akcji lub udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot, np. prawa do wartości niematerialnych i prawnych /rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z kolei, w art. 29a ust. 7 ustawy, zostały wymienione elementy, które należy wyłączyć z podstawy opodatkowania (zmniejszające podstawę opodatkowania).
Zgodnie z treścią ww. przepisu:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Zatem we wskazanych wyżej przepisach ustawodawca precyzyjnie określił katalog elementów wliczanych do podstawy opodatkowania oraz elementów niemających wpływu na jej wielkość.
Należy zauważyć, że w ramach nowelizacji ustawy z dniem 1 stycznia 2014 r., nie wprowadzono do art. 29a przepisu art. 29 ust. 9 ustawy, określającego podstawę opodatkowania w oparciu o wartość rynkową dla czynności, dla których nie ustalono ceny. Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, również nie przewidują w takim przypadku odwołania do wartości rynkowej, gdyż takie odwołanie nie wpisuje się w cel Dyrektywy 2006/112/WE Rady.
W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje, poza wyjątkiem określonym w art. 32 ustawy, w sferę podejmowania decyzji, co do sposobu określenia należności (ceny – tj. jej wysokości oraz czy winna być ona uzgodniona w zawartej pomiędzy kontrahentami umowie jako wartość bez podatku VAT, tzw. cena netto, czy też wartość z podatkiem VAT, tzw. cena brutto) za sprzedawany towar. Ze wskazanych przepisów wynika natomiast, że podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy podstawę opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu nieruchomości do Spółki będzie stanowiła wartość nominalna objętych przez Gminę udziałów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Należy wyjaśnić, że z istoty aportu (wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki) wynika ekonomiczna wymiana świadczeń pomiędzy wnoszącym wkład niepieniężny i wydającą w jego zamian udziały/akcje (zapewniające udział w zyskach) spółką. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonując wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku (materialnymi i niematerialnymi), w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały lub akcje), które posiadają określoną wartość. W przypadku wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki, nie powstanie kwota należna (cena) w zamian za przedmiot wkładu. Ekwiwalentem dla wnoszącego będzie w tym przypadku wartość udziałów/akcji otrzymanych w zamian za ten wkład. W takich przypadkach, przy określeniu podstawy opodatkowania zastosowanie znajdzie zasada ogólna – podstawą opodatkowania będzie wszystko, co stanowi zapłatę, którą podatnik ma otrzymać z tytułu transakcji. Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania nie zawiera podatku VAT.
W rozpatrywanej sprawie z opisu sprawy wynika, że ustalili Państwo z (...), iż w zamian za wniesienie aportu w procedurze podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, otrzymają Państwo (...) akcji zwykłych imiennych serii (...) od numeru (...) do numeru (...), o wartości nominalnej (...) zł każda akcja, tj. o łącznej wartości nominalnej (...) zł. Nadwyżka emisyjna w kwocie (...) zł zostanie przeznaczona na zasilenie kapitału zapasowego Spółki.
W konsekwencji, mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania dla czynności wniesienia przez Państwa aportem Nieruchomości do Spółki w zamian za objęcie udziałów będzie, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, wszystko co stanowi zapłatę, którą otrzymają Państwo od Spółki z tytułu dokonania aportu, czyli suma wartości nominalnej objętych udziałów oraz kwoty pieniężnej (odpowiadającej kwocie należnego podatku), którą Spółka będzie zobowiązana zapłacić na Państwa rzecz, pomniejszoną o kwotę należnego podatku, bez uwzględnienia kwoty stanowiącej nadwyżkę wartości Nieruchomości przeznaczonej na kapitał zapasowy Spółki.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right