Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.486.2024.2.AK
Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla świadczonych usług szkoleniowych. Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. operacji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla świadczonych usług szkoleniowych,
-braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. Operacji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2024 r. (data wpływu 1 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w … zwanym dalej „Ośrodkiem” jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 roku o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2024 r. poz. 76 z p. z.) zwanej dalej „Ustawą”, zgodnie z art. 2 ust. 2b Ustawy, zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz gospodarstwa wiejskiego, mającego na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ustawy, Ośrodek może wykonywać usługi płatne i bezpłatne.
W dniu ... 2023 r. została zawarta Umowa Konsorcjum pomiędzy Centrum Doradztwa Rolniczego w … zwane dalej „Liderem Konsorcjum” oraz:
(...)
zwani dalej łącznie Stronami, Uczestnikami lub Partnerami tworzą zgodnie KONSORCJUM INSTYTUCJI DO: kompleksowej realizacji zadania polegającego na (...). Demonstracje powinny być zrealizowane dla …. ostatecznych odbiorców, w podziale na województwa w ramach Działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” PODDZIAŁANIE 1.2 „Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie ….
Celem Konsorcjum jest (...).
Przedmiot wspólnego działania Konsorcjum obejmuje w szczególności następujące czynności: - na etapie opracowania wniosku o dofinansowanie projektu uzgodniono, że podział środków finansowych na poszczególnych partnerów Konsorcjum, w tym sposób wyliczenia środków do wypłaty dla Konsorcjanta za zrealizowane zadanie, rodzaj dokumentu, który Konsorcjant będzie wystawiał Liderowi za realizację zadań stanowiący podstawę wypłaty środków pieniężnych dla Konsorcjanta, termin w jakim Lider dokona przelewu środków pieniężnych na rzecz Konsorcjanta został określony w odrębnym aneksie, zgodnie z zapisami § 4, § 9, § 10 Umowy o przyznanie pomocy, podpisanej w dniu ... 2023 r. w … Nr … zwaną dalej „umową” pomiędzy Konsorcjum a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z siedzibą w ….
Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji pn. (...), odnoszące się do: (...).
W każdym województwie ostateczni odbiorcy muszą zostać zorganizowani w grupy liczące co najmniej … osób a maksymalnie … osób w przypadku wizyt na polach oraz w podmiocie wytwarzającym (...), oraz maksymalnie … osób w przypadku wizyt w pomieszczeniach inwentarskich.
Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w … wykona następujące usługi w ramach realizacji operacji:
- wybór gospodarstw na potrzeby założenia obiektu demonstracyjnego na obszarze swojej działalności,
- nadzór nad założeniem i prowadzeniem obiektu demonstracyjnego zgodnie z instrukcją i wskazówkami opiekuna naukowego,
- wsparcie posiadacza gospodarstwa w prowadzeniu dziennika obserwacji obiektu demonstracji,
- organizacja wizyt w obiektach demonstracyjnych w tym sporządzenie wymaganej dokumentacji związanej z ich realizacją,
- opieka doradcy rolniczego w trakcie demonstracji,
- współpraca z opiekunem naukowym w realizacji demonstracji,
- działalność informacyjno-promocyjna.
W celu zrealizowania operacji Ośrodek podpisze umowy współpracy z rolnikami na założenie obiektów demonstracyjnych w ich gospodarstwach. Rolnicy otrzymają zryczałtowany zwrot nakładów na: założenie obiektu demonstracyjnego w produkcji roślinnej i zwierzęcej, dostosowanie obiektów demonstracyjnych, udostępnienie obiektu uczestnikom demonstracji podczas wizyt grup tematycznych.
Wszystkie faktury/rachunki dokumentujące wydatki związane z realizacją operacji np. przygotowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, zakup namiotów, krzeseł, nagłośnienia, usług gastronomicznych, transportowych, cateringowych, noclegowych będą wystawiane na Ośrodek Doradztwa Rolniczego z s. w …. Realizowana operacja/demonstracja prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” - Poprawa wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek, a także zróżnicowanie produkcji rolnej. Operacja zostanie zrealizowana na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, w trzech etapach, przy czym kwotą płatności będzie suma iloczynów liczby ostatecznych odbiorców demonstracji/uczestników konferencji, którzy uczestniczyli w operacji zgodnie z Harmonogramem realizacji operacji i Programem demonstracji/konferencji oraz kwoty wskazanej przez Beneficjenta w ofercie, odpowiednio za uczestnictwo jednego ostatecznego odbiorcy w demonstracji/uczestnictwo w konferencji. Kwota wskazana przez Beneficjenta w ofercie wynosi: - jeden ostateczny odbiorca demonstracji - … zł - jeden uczestnik konferencji - … zł. Pomoc finansowa przyznana Ośrodkowi na realizację operacji z publicznych środków krajowych i unijnych tj. Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich /EFRROW/ w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności” oraz poddziałania „Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych” w ramach działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020 oraz warunków i trybu jej wypłaty ( Dz. U. z 2019 r. poz. 1688, z 2021 r. poz. 1520 oraz z 2023 r. poz. 302). Pomoc finansowa będzie wypłacana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Ośrodek będący jednostką sektora finansów publicznych, zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych w Programie, przepisach ustawy i rozporządzenia, a także, zgodnie z SWZ – w tym OPZ, złożoną ofertą, Programem demonstracji/konferencji oraz do:
- niefinansowania operacji z udziałem innych środków publicznych,
- umożliwienie przedstawicielom Agencji, Ministra Finansów, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Europejskiej, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, organów Krajowej Administracji Skarbowej, dokonywania audytów i kontroli dokumentów związanych z realizacją operacji,
- prowadzenia dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji oddzielnego systemu rachunkowego,
- zachowanie w trakcie realizacji operacji warunków przyznania pomocy oraz poza cenowych kryteriów wyboru operacji, zgodnie z OPZ oraz ze złożoną ofertą w zakresie: prowadzenia działalności szkoleniowej, zapewnienie kadry dydaktycznej, opiekunów naukowych i wykładowców, którzy spełniają warunki w zakresie zatrudnienia i doświadczenia zawodowego określone w OPZ i doradców rolniczych, którzy spełniają warunki w zakresie zatrudnienia i doświadczenia zawodowego oraz regularnego podnoszenia kwalifikacji zatrudnienia i doświadczenia zawodowego oraz regularnego podnoszenia kwalifikacji określone w OPZ oraz zapewnienie bazy dydaktyczno lokalowej, tj. gospodarstw w których będą odbywać się demonstracje z zakresu (...), które będą wyposażone w sprzęt niezbędny do realizacji operacji tj. narzędzia, maszyny i infrastrukturę oraz salę na potrzeby realizacji konferencji,
- zapewnienia bezpłatnego udziału uczestniczącym w operacji ostatecznym odbiorcom,
- wydanie ostatecznym odbiorcom demonstracji zaświadczeń o udziale w demonstracji,
- zamieszczenia, co najmniej raz w miesiącu, na własnej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych informacji i materiałów związanych z realizacją operacji, komunikatów, wywiadów z opiekunami naukowymi lub doradcami rolniczymi, filmów instruktażowo dydaktycznych,
- nieodpłatne przeniesienie na Agencję, z chwilą złożenia wniosku o płatność końcową, bez ograniczenia terytorium, czasu i ilości wykorzystania, całości autorskich praw majątkowych do wykorzystanych materiałów wytworzonych w trakcie operacji, zgodnie z OPZ.
Ośrodek oświadcza również, że koszty operacji nie będą finansowane z udziałem innych środków publicznych, nie korzysta i nie będzie korzystał z innych środków publicznych, w szczególności w ramach pomocy państwa i programów współfinansowanych ze środków unijnych, przyznanych w związku z realizacją operacji określonej w umowie w odniesieniu do tych samych kosztów oraz że nie podlega zakazowi dostępu do środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 ustawy o finansach publicznych, na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu i zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Agencji o wszelkich zmianach.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Ad. 1. Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w … zwany dalej Ośrodek, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT zostało dokonane dnia ... w Urzędzie Skarbowym w ….
Ad. 2 Ośrodek w zakresie ww. usług szkoleniowych objętych wnioskiem nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900).
Ad. 3 ODR zs. w … nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego i nie świadczy usług w zakresie kształcenia jako taka jednostka.
Ad. 4 Będące przedmiotem zapytania usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku id towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Ad. 5 Umiejętności nabyte w trakcie szkoleń, objętych zakresem pytania, pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Ad. 6 Przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Ad. 7 Ośrodek dla Usług szkoleniowych objętych zakresem pytania nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe.
Ad. 8 Szkolenia objęte zakresem wniosku są finansowane w całości ze środków publicznych.
Ad. 9 ODR posiada podpisaną umowę z ARIMR, w której w widnieje zapis, iż pomoc finansowa przyznana Ośrodkowi na realizację operacji z publicznych środków krajowych i unijnych tj. Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich /EFRROW/ w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie dla działań w zakresie kształcenia zawodowego i nabywania umiejętności” oraz poddziałania „Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych” w ramach działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz warunków i trybu jej wypłaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1688, z 2021 r. poz. 1520 oraz z 2023 r. poz.302). Pomoc finansowa będzie wypłacana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Pytania
1)Czy Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w … słusznie zakwalifikował, że ww. usługi szkoleniowe są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c?
2)Czy Ośrodek jest uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Operacji?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Ad. 1.
Realizacja szkoleń przez ODR z s. w … w ramach ww. operacji jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż są to szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych. Nabyte w trakcie przedmiotowych szkoleń umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkoleń, którym może być rolnik, domownik rolnika, małżonek rolnika, osoba zatrudniona w rolnictwie, wnioskodawca lub beneficjent operacji typu „…” w ramach „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014- 2020. Usługi szkoleniowe z zakresu kształcenia zawodowego, o których mowa we wniosku, będą w całości finansowane ze środków publicznych (z EFROW 63,63% oraz 36,37% z krajowych środków publicznych). Zatem zostały spełnione łącznie warunki do zwolnienia świadczonych przez ODR usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku VAT. Przedmiotowe usługi szkoleniowe są prowadzone na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2024 r. poz. 76 ze zm.), na co wskazuje art. 4 ust. 2 pkt 3: „Ośrodki w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego prowadzą działalność w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich”.
Stanowisko Ad. 2
ODR z s. w … jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towaru i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W niniejszej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy dla świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych, wskazania wymaga, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie podatkiem VAT niektórych czynności lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
‒ oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Zatem przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe, polegające na założeniu i utrzymaniu w okresie realizacji operacji ... obiektów demonstracyjnych w podziale na województwa, przeprowadzeniu demonstracji dla ... ostatecznych odbiorców oraz organizacji 2 dniowej konferencji dla ... osób mających na celu upowszechnienie wśród rolników dobrych praktyk lub innowacyjnych rozwiązań stosowanych w (...) są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Ośrodek nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i nie jest jednostką posiadającą status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego i nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym jako taka jednostka.
Zatem w odniesieniu do realizowanych przez Państwa ww. usług szkoleniowych, nie są spełnione przesłanki do zwolnienia tych usług od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia dla ww. usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Dla oceny, czy dla świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych, polegających na założeniu i utrzymaniu w okresie realizacji operacji .. obiektów demonstracyjnych w podziale na województwa, przeprowadzeniu demonstracji dla … ostatecznych odbiorców oraz organizacji 2 dniowej konferencji dla … osób mających na celu upowszechnienie wśród rolników dobrych praktyk lub innowacyjnych rozwiązań stosowanych w (...), ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, konieczne jest stwierdzenie czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy spełnią warunek określony w lit. c powyższego przepisu, tj. finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że realizowane przez Państwa usługi szkoleniowe, to usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Ostatecznym odbiorcą usług szkoleniowych może być rolnik, domownik, małżonek rolnika, osoba zatrudniona w rolnictwie, wnioskodawca lub beneficjent operacji typu „…”. Nabyta w trakcie przedmiotowych demonstracji/praktycznych szkoleń wiedza i umiejętności pozostają w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, poprawę wyników gospodarczych wszystkich gospodarstw oraz ułatwianie restrukturyzacji i modernizacji gospodarstw, szczególnie z myślą o zwiększeniu uczestnictwa w rynku i zorientowania na rynek a także zróżnicowania produkcji rolnej.
Zatem prowadzone przez Państwa Ośrodek usługi szkoleniowe, będące przedmiotem wniosku, spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż jak wynika z wniosku, są to szkolenia i informacje ukierunkowane na uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych przez rolników.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
Wskazania wymaga, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270, ze zm.).
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2023 r. poz. 225 i 412);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych:
Sektor finansów publicznych tworzą:
1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
2a) związki metropolitalne;
3) jednostki budżetowe;
4) samorządowe zakłady budżetowe;
5) agencje wykonawcze;
6) instytucje gospodarki budżetowej;
7) państwowe fundusze celowe;
8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
9) Narodowy Fundusz Zdrowia;
10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
11) uczelnie publiczne;
12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
13) państwowe i samorządowe instytucje kultury;
14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;
15) Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.
Z opisu sprawy wynika, że usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku, będą w całości finansowane ze środków publicznych.
Wobec tego zostały spełnione łącznie warunki do zwolnienia świadczonych przez Państwa ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
Podsumowując, usługi szkoleniowe polegające na założeniu i utrzymaniu w okresie realizacji operacji … obiektów demonstracyjnych w podziale na województwa, przeprowadzeniu demonstracji dla … ostatecznych odbiorców oraz organizacji 2 dniowej konferencji dla … osób mających na celu upowszechnienie wśród rolników dobrych praktyk lub innowacyjnych rozwiązań stosowanych w (...) na podstawie opisanej powyżej umowy, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Przechodząc natomiast do ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. usług, wskazania wymaga, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem – jak rozstrzygnięto powyżej – usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.
W konsekwencji, nie są Państwo uprawnieni do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji ww. Operacji, gdyż dokonywane nabycia związane są ze świadczeniem ww. usług szkoleniowych, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, a więc nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. usług szkoleniowych.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right