Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.454.2024.2.MS2

Niezależnie od wysokości uzyskanych nagród przez Polecającego (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej. Na Panu natomiast ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach programu poleceń. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 sierpnia 2024 r. (wpływ 19 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2017 roku w zakresie głównego PKD 7022Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Prowadzi Pan portal internetowy, w ramach którego sprzedawane są analizy i dane na temat rynku nieruchomości w postaci comiesięcznych subskrypcji.

W ramach prowadzonej działalności, w celu zwiększenia swoich przychodów, zamierza Pan wdrożyć system do polecania przez Promotorów. System będzie funkcjonował w oparciu o poniższe zasady:

Każdy Promotor, który zarejestruje się w programie i zaakceptuje regulamin otrzyma dostęp do panelu promotora. W nim między innymi będzie mieć możliwość generowania indywidualnych linków polecających i polecanie portalu innym osobom, śledzenie swoich wyników, ustawianie numeru konta etc.

Jeżeli jakaś osoba wykupi subskrypcję poprzez ww. indywidualny link w określonym okresie czasu od pierwszego wejścia na stronę, to Promotorowi będzie należała się nagroda pieniężna. Nagroda pieniężna będzie wypłacana przelewem na konto, które Promotor ustawi sobie w systemie.

Promotorami mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy (JDG, spółki). Przy czym przedmiot wniosku dotyczy wypłaty nagrody na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Udział w programie będzie dobrowolny. Nie będzie zawierana do niego umowa cywilno-prawna, w szczególności umowa zlecenia, umowa o dzieło, czy umowa o pracę. Zasady Programu Promotorów będą natomiast opisane w Regulaminie, który będzie ustalał zasady jego funkcjonowania.Udział w Programie Promotorów będzie wykluczony dla takich osób, tj. dla promotorów z którymi łączy Pana stosunek pracy / umowa zlecenie. W ich przypadku ewentualne rozliczenia będą ustalane na innych zasadach opisanych w umowie o pracę lub zlecenia i będą podlegały standardowemu "oskładkowaniu" i opodatkowaniu.

Pytanie

Czy nagrody, które będą przyznawane Promotorom za polecenie portalu innym osobom będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową i Pan jako płatnik podatku będzie miał prawo zastosować do nich zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Stoi Pan na stanowisku, że nagrody, które będą przyznawane Promotorom, będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową. W rezultacie, jeśli jednorazowa wartość nagrody nie będzie przekraczać 2 000 zł, to Pan, pełniący w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od nagród, powinien zastosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: "ustawa PIT").

Wartość nagród przyznawanych Promotorom co do zasady stanowić będzie dla tych osób przychód z pozostałych źródeł.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od przychodów z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 10% nagrody. Płatnikiem tego podatku jest podmiot dokonujący świadczenia z tytułu nagrody.

Jednocześnie, art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wprowadza zwolnienie dla nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Ustawa PIT nie definiuje pojęcia "sprzedaż premiowa", jednakże na gruncie wydawanych do tej pory interpretacji można wskazać, jakie cechy powinna posiadać akcja promocyjna, aby mogła zostać uznana za sprzedaż premiową. Przede wszystkim w ramach takiej akcji musi dojść do sprzedaży towaru lub usługi, a ponadto do przekazania premii za dokonanie zakupu. Premiowany jest każdy zakup spełniający określone przez sprzedającego warunki.

W rezultacie cechami charakterystycznymi sprzedaży premiowej będą:

1.powiązanie nagrody z faktem zakupu promocyjnego towaru lub usługi, zakupu za określoną kwotę czy też zebrania określonej ilości punktów;

2.gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Analizując kwestie opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym. Użyte przez ustawodawcę określenie "nagrody związane ze sprzedażą premiową" powinno być w Pana opinii rozumiane w ten sposób, że chodzi o nagrody przyznawane z tytułu promocyjnej sprzedaży towaru lub usługi, a nie wyłącznie o nagrody przyznawane osobom, które takiego zakupu dokonały. Przesłanką zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest więc związek pomiędzy nagrodą a dokonaną przez organizatora akcji sprzedażą. W konsekwencji, każda osoba (także inna niż nabywca towaru czy usługi), która otrzyma od sprzedawcy towaru czy usługi, w związku z zawarciem przez tego sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, nagrodę jest uprawniona do skorzystania z tego zwolnienia. Dla zastosowania zwolnienia istotne jest więc to, czy można wskazać związek między nagrodą a sprzedażą dokonaną przez podmiot taką nagrodę przyznający.

W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku Promotorzy będą otrzymywać Nagrodę pieniężną za nabycie usług dokonanych przez inne osoby, gdzie do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy Panem, a tymi osobami dojdzie w wyniku polecenia usług przez danego Promotora. Tym samym, należy uznać, że istnieje wyraźny związek między nagrodą przyznaną danemu Promotorowi, a dokonaną przez Pana sprzedażą, wobec czego przedmiotowe nagrody będą nagrodami za dokonanie promocyjnego zakupu, czyli nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Biorąc pod uwagę powyższe uważa Pan, że w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody otrzymanej przez danego Promotora za polecenie nie będzie przekraczała 2 000 zł, nagroda ta będzie zwolniona z podatku i Pan jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania 10-procentowego zryczałtowanego podatku od takiej nagrody. Obowiązek poboru podatku powstanie tylko wtedy, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznanej uczestnikowi Programu przekroczy 2 000 zł.

Wskazał Pan, że analogiczne podejście zostało zaprezentowane przykładowo w następujących indywidualnych interpretacjach wydanych w podobnych stanach faktycznych:

1.z dnia 8 sierpnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.437.2023.1.KKA;

2.z 17 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.1.SJ;

3.z 23 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR;

4.z 27 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wartość Nagrody przekazanej przez Pana Promotorowi będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu. W konsekwencji, na Panu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są „inne źródła”.

Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b, w tym nagrody.

Natomiast w myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan portal internetowy, w ramach którego sprzedawane są analizy i dane na temat rynku nieruchomości w postaci comiesięcznych subskrypcji. W ramach prowadzonej działalności, w celu zwiększenia swoich przychodów, zamierza Pan wdrożyć system do polecania przez Promotorów. Każdy Promotor, który zarejestruje się w programie i zaakceptuje regulamin otrzyma dostęp do panelu promotora, w którym między innymi będzie mieć możliwość generowania indywidualnych linków polecających i polecanie portalu innym osobom, śledzenie swoich wyników, ustawianie numeru konta etc. Jeżeli jakaś osoba wykupi subskrypcję poprzez ww. indywidualny link w określonym okresie czasu od pierwszego wejścia na stronę, to Promotorowi będzie należała się nagroda pieniężna. Nagroda pieniężna będzie wypłacana przelewem na konto, które Promotor ustawi sobie w systemie. Udział w programie będzie dobrowolny. Nie będzie zawierana do niego umowa cywilno-prawna, w szczególności umowa zlecenia, umowa o dzieło, czy umowa o pracę. Zasady Programu Promotorów będą natomiast opisane w Regulaminie, który będzie ustalał zasady jego funkcjonowania. Udział w Programie Promotorów będzie wykluczony dla takich osób, tj. dla promotorów z którymi łączy Pana stosunek pracy/umowa zlecenie. W ich przypadku ewentualne rozliczenia będą ustalane na innych zasadach opisanych w umowie o pracę lub zlecenia i będą podlegały standardowemu "oskładkowaniu" i opodatkowaniu.

W związku z powyższym, wypłacone Polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania do ww. świadczenia zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy co następuje.

Zgodnie z tym przepisem:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś - internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.

Mając na uwadze powyższe, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.

Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy/kupującemu, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.

Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:

Skoro zatem pojęcie "sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza - jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji - sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.

Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:

Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).

Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:

Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.

Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały objęte nagrody, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tym samym, Pana stanowisko - zgodnie z którym wartość nagrody przekazanej przez Pana Promotorowi będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu - należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle przedstawionych wyjaśnień, przychód (gratyfikację) otrzymany przez uczestnika dobrowolnego Programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych nagród przez Polecającego (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej. Na Panu natomiast ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych we wniosku pism organów podatkowych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00