Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.437.2023.1.KKA
Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
.... sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”,„Wnioskodawca”) jest podmiotem, którego działalność polega na dystrybucji suplementów diety oznaczonych marką B (dalej jako: „Produkty”). Spółka jest wyłącznym dystrybutorem Produktów w Polsce i prowadzi swoją działalność głównie poprzez sprzedaż internetową na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).
W celu zwiększenia sprzedaży Produktów oraz pozyskania nowych klientów Spółka zamierza wdrożyć program lojalnościowy (dalej jako: „Program”), skierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w ramach którego nagradzane będą osoby polecające Produkty innym osobom. Uczestnik Programu będzie otrzymywał punkty za każdy zakup Produktów dokonywany przez inną osobę, która przy zamówieniu powoła się na to, że Produkty zostały jej polecone przez tego uczestnika. Punkty przyznane uczestnikom Programu za polecenie oferty Spółki będą następnie wymieniane na nagrody pieniężne. Zasady wymiany (oraz przyznawania punktów) określa regulamin Programu.
Wymiana punktów na nagrody będzie odbywać się w okresach miesięcznych, tzn. po zakończeniu danego miesiąca trwania Programu punkty przyznane każdemu uczestnikowi w tym miesiącu będą wymieniane na nagrodę (pieniężną). Tym samym, nagrody będą przyznawane w cyklach miesięcznych, co oznacza, że mogą się zdarzyć uczestnicy Programu, którzy będą otrzymywali nagrody za każdy miesiąc trwania Programu.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Pytania
1.Czy nagrody, które będą przyznawane uczestnikom Programu za polecenie Produktów będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową i Spółka jako płatnik podatku będzie miała prawo zastosować do nich zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku przez jednorazową wartość nagrody, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość nagrody przyznanej za punkty zgromadzone w danym miesiącu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nagrody które będą przyznawane uczestnikom Programu, będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową. W rezultacie, jeśli jednorazowa wartość nagrody nie będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od nagród, powinna stosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa PIT”).
Wartość nagród przyznawanych uczestnikom akcji promocyjnych co do zasady stanowić będzie dla tych osób przychód z pozostałych źródeł.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od przychodów z tytułu m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 10% nagrody. Płatnikiem tego podatku jest podmiot dokonujący świadczenia z tytułu nagrody.
Jednocześnie, art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wprowadza zwolnienie dla nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Ustawa PIT nie definiuje pojęcia „sprzedaż premiowa”, jednakże na gruncie wydawanych do tej pory interpretacji można wskazać, jakie cechy powinna posiadać akcja promocyjna, aby mogła zostać uznana za sprzedaż premiową. Przede wszystkim w ramach takiej akcji musi dojść do sprzedaży towaru lub usługi, a ponadto do przekazania premii za dokonanie zakupu. Premiowany jest każdy zakup spełniający określone przez sprzedającego warunki.
W rezultacie cechami charakterystycznymi sprzedaży premiowej będą:
1)powiązanie nagrody z faktem zakupu promocyjnego towaru lub usługi, zakupu za określoną kwotę czy też zebrania określonej ilości punktów;
2)gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
Analizując kwestie opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową należy zauważyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym. Użyte przez ustawodawcę określenie „nagrody związane ze sprzedażą premiową” powinno być w opinii Spółki rozumiane w ten sposób, że chodzi o nagrody przyznawane z tytułu promocyjnej sprzedaży towaru lub usługi, a nie wyłącznie o nagrody przyznawane osobom, które takiego zakupu dokonały. Przesłanką zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest więc związek pomiędzy nagrodą a dokonaną przez organizatora akcji sprzedażą. W konsekwencji, każda osoba (także inna niż nabywca towaru, czy usługi), która otrzyma od sprzedawcy towaru czy usługi, w związku z zawarciem przez tego sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, nagrodę jest uprawniona do skorzystania z tego zwolnienia. Dla zastosowania zwolnienia istotne jest więc to, czy można wskazać związek między nagrodą a sprzedażą dokonaną przez podmiot taką nagrodę przyznający.
W sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku uczestnicy Programu będą otrzymywać punkty za zakupy Produktów dokonywane przez inne osoby, gdzie do zawarcia umowy sprzedaży pomiędzy Spółką a tymi osobami dojdzie w wyniku polecenia Produktów przez danego uczestnika Programu. Punkty będą następnie wymieniane na nagrody pieniężne. Tym samym, należy uznać, że istnieje wyraźny związek między nagrodą przyznaną danemu uczestnikowi Programu, a dokonaną przez Spółkę sprzedażą, wobec czego przedmiotowe nagrody będą nagrodami za dokonanie promocyjnego zakupu (promowana jest w tym przypadku pełna oferta Spółki, a nie wybrane Produkty), czyli nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.
Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca uważa, że w przypadku gdy jednorazowa wartość nagrody otrzymanej przez danego uczestnika Programu za polecenie Produktów nie będzie przekraczała 2 000 zł, nagroda ta będzie zwolniona z podatku i Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania 10-procentowego zryczałtowanego podatku od takiej nagrody. Obowiązek poboru podatku powstanie tylko wtedy, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznanej uczestnikowi Programu przekroczy 2 000 zł.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że analogiczne podejście zostało zaprezentowane przykładowo w następujących indywidualnych interpretacjach wydanych w podobnych stanach faktycznych:
- z 17 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.942.2022.1.SJ;
- z 23 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.868.2022.1.TR (dotycząca akcji promocyjnej, w której nagradzani byli zarówno bezpośredni nabywcy produktów wnioskodawcy, jak i osoby odpowiedzialne za zakupy u kontrahenta wnioskodawcy, a więc osoby niebędące stroną umowy sprzedaży);
- z 27 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ (dotycząca akcji promocyjnej, której uczestnikami były osoby mające kontakt z potencjalnymi klientami firmy deweloperskiej, np. doradcy kredytowi, czyli osoby niebędące stroną umowy sprzedaży).
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, przez jednorazową wartość nagrody, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT należy rozumieć wartość nagrody, która będzie przyznana danemu uczestnikowi Programu za punkty zgromadzone przez niego w danym miesiącu.
Jak już wskazano wcześniej, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jest uzależnione od jednorazowej wartości nagrody. Wnioskodawca uważa, że przez jednorazową wartość nagrody należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody przysługującej za spełnienie ustalonych kryteriów. Bez znaczenia jest w tym przypadku ilość nagród wydanych danej osobie w czasie trwanie akcji promocyjnej, czy też częstotliwość przyznawania tych nagród. Istotne jest wyłącznie to, by organizator akcji promocyjnej określił, jakie zdarzenie warunkuje przyznanie nagrody i zdarzenie to faktycznie miało miejsce.
W sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, założeniem Programu jest miesięczne rozliczanie punktów przyznawanych uczestnikom. Punkty zgromadzone w danym miesiącu będą wymieniane na nagrodę. Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, że zdarzeniem uprawniającym do uzyskania nagrody jest dokonanie zakupu Produktów (z polecenia uczestnika Programu) w danym miesiącu i przyznane w tym miesiącu z tytułu takich zakupów punkty. Wobec tego, nagrody przyznawane za poszczególne miesiące będą odrębnymi nagrodami i każdą z nich odrębnie należy oceniać pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia z podatku.
W świetle powyższego, jeśli nagroda przyznana danej osobie za punkty zgromadzone w danym miesiącu nie będzie przekraczać 2 000 zł, to nagroda ta będzie podlegać zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT. Dla zastosowania zwolnienia nie ma znaczenia to, że danemu uczestnikowi Programu w trakcie trwania akcji promocyjnej zostanie wydanych kilka takich „miesięcznych” nagród (przy założeniu, że każda z tych nagród odpowiada łącznej sumie punktów zgromadzonych przez tego uczestnika w poszczególnych miesiącach), nawet jeśli ostatecznie osoba ta otrzyma nagrody za każdy miesiąc uczestnictwa w Programie.
Wnioskodawca wnosi wobec powyższego o potwierdzenie prawidłowości Jego stanowiska w interpretacji indywidualnej, o wydanie której występuje niniejszym wnioskiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Z kolei, stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) należy wskazać, że podstawową zasadą obowiązującą w przepisach tej ustawy jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła.
Natomiast, w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Z kolei, zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Mając na uwadze przedstawiony przez państwa opis sprawy oraz zacytowane wyżej uregulowania prawne uznać należy, że po stronie Uczestnika Programu z tytułu przyznawanych Nagród powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, iż uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
I tak, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
-otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł,
-nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w Kodeks cywilny, zgodnie z treścią art. 535 ww. Kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei, za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo, należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem, ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Celem programu jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwo towarów. Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie uczestnika do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do zawarcia umowy nabycia Państwa towarów. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Uczestnikowi będzie zakup towarów oferowanych przez Państwo przez poleconego klienta (tj. zawarcie umowy o świadczenie usług pomiędzy Państwem i poleconym klientem). Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem sprzedaż towarów wystąpi między Państwem i osobą poleconą, która dokona zakupu towaru w wyniku działania osoby polecającej. Ponadto, z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2 000 zł.
Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wartość Nagrody przekazanej przez Państwo Polecającemu (uczestnikowi Programu) będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu.
W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do drugiego z zadanych pytań, wskazać należy, że z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2 000 zł.
Przy czym, przez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość.
Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Należy zatem zgodzić się Państwa twierdzeniem, że Nagrody przyznawane za poszczególne miesiące będą odrębnymi nagrodami i każdą z nich odrębnie należy oceniać pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia z podatku.
W tej sytuacji, suma tych Nagród może przekroczyć kwotę 2 000 zł. Jednakże, kwota Nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2 000 zł.
W świetle powyższego, jeżeli Polecający (Uczestnik Programu) otrzyma od Państwa kilka Nagród z tytułu skutecznych poleceń w okresie obowiązywania Programu, których suma przekroczy 2 000 zł, ale wartość pojedynczej Nagrody nie przekroczy tej kwoty, to Nagrody te nadal będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W konsekwencji, na Państwu również w tej sytuacji nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right