Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Lu 236/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom Asesor WSA Agnieszka Kosowska po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w J. K. na decyzję Lubelskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] stycznia 2024 r. nr [...] w przedmiocie nakazania przedłożenia informacji odnoszących się do produktów kosmetycznych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2024 r., nr [...], Lubelski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny utrzymał w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublinie z dnia [...] 2023 r. nakazującą M. A. Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w J. K. przedłożyć Komisji informacje odnoszące się do wyszczególnionych 75 produktów kosmetycznych w terminie 30 dni (liczonym od dnia uprawomocnienia się decyzji).
Stan tej sprawy przedstawiał się następująco.
W dniach [...] i [...] 2023 r. w przedsiębiorstwie skarżącej Spółki przedstawiciel Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublinie przeprowadził kontrolę interwencyjną dotyczącą oferowanych w sprzedaży produktów kosmetycznych marki [...] w związku z podejrzeniem braku oznakowania tych produktów w języku polskim. Z czynności kontrolnych sporządzono protokół wskazujący m.in., że skarżąca Spółka jako dystrybutor produktów kosmetycznych nie przedłożyła Komisji informacji o poszczególnych produktach kosmetycznych marki [...], a to świadczyło o naruszeniu art. 13 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE.L 2009 Nr 342, str. 59 ze zm.).
Skarżąca wniosła zastrzeżenia z dnia [...] 2023 r. do protokołu z kontroli podnosząc, że w trakcie kontroli nie uwzględniono istotnych okoliczności, które zwalniają dystrybutora z obowiązku przedkładania Komisji informacji określonych w art. 13 rozporządzenia nr 1223/2009. Zdaniem kontrolowanej, nie dokonywała ona czynności określonych w art. 13 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia i w związku z tym nie miała ona obowiązku przedłożenia Komisji informacji wskazanych w tym przepisie.