Artykuł
kodeks spółek handlowych
Członek zarządu odpowie za niezłożenie na czas wniosku o ogłoszenie upadłości
Fala niewypłacalności przedsiębiorców wywołuje w zarządach słuszne obawy co do ich odpowiedzialności za działania i zobowiązania spółki. Jednak, jak pokazuje praktyka, świadomość obowiązku zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości i dolegliwości z tym związanych jest niska
Członkowie zarządu muszą złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w ciągu 30 dni od dnia, w którym spółka stała się niewypłacalna (o tym momencie piszemy niżej). Co istotne, obowiązek ten ciąży na każdym członku zarządu z osobna, a nie na zarządzie jako organie. Oznacza to, że ‒ niezależnie od ustalonych w spółce zasad reprezentacji ‒ każdy członek zarządu musi złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości. Wobec tego, nawet jeśli w organie nie ma zgody w sprawie podjęcia kroków upadłościowych, to ‒ o ile jest spełniona przesłanka niewypłacalności ‒ każdy członek zarządu powinien indywidualnie złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.
WAŻNE! Wniosek o ogłoszenie upadłości trzeba starannie przygotować. Musi on spełniać wymogi formalne, ponieważ tylko skutecznie złożony wniosek chroni członka zarządu od odpowiedzialności. Jeśli zatem sąd zwróci wniosek ze względów formalnych, to trzeba go ponownie wnieść po uzupełnieniu braków, jeszcze zanim upłynie termin 30 dni od zaistnienia stanu niewypłacalności.
Jak wyżej podkreśliliśmy, wniosek złożony przez jednego członka zarządu nie zwalnia pozostałych z tego obowiązku. Jednak zgodnie z dominującym stanowiskiem doktryny terminowe złożenie wniosku nawet przez jednego członka zarządu może zwolnić pozostałych członków tego organu z odpowiedzialności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right