Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.553.2024.2.PRP
Uznanie czynności polegających na publikacji prac naukowych za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT oraz powstanie obowiązku wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej uznania czynności polegających na publikacji prac naukowych za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nieprawidłowe w części dotyczącej powstania obowiązku wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT.
Zakres wniosku o wydanieinterpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności polegających na publikacji prac naukowych za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT oraz powstania obowiązku wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT. Uzupełnili go Państwo– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 sierpnia 2024 r. (wpływ 7 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Uniwersytet (Wnioskodawca), jest publiczną uczelnią działającą na podstawie:
-ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669),
-Statutu Uniwersytetu.
Jako uczelnia publiczna Uniwersytet w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.
W swoich działaniach kieruje się zasadami wolności nauczania, badań naukowych oraz twórczości artystycznej. Do podstawowych zadań należy:
1)kształcenie na studiach I i II stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich;
2)kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)kształcenie doktorantów;
5)stwarzanie warunków do przygotowywania studentów do samodzielniej pracy naukowej, artystycznej, dydaktycznej i zawodowej oraz kształcenie i promowanie kadr;
6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia oraz kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej;
7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka;
8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych, archiwalnych i muzealnych;
10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
11)uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej.
Uniwersytet jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i prowadzi:
-działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, finansowaną z dotacji budżetowej (subwencji) - czynności niepodlegające VAT;
-odpłatną działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej - czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT oraz
-działalność pomocniczą, m.in. działalność wydawniczą i usługową (np. usługi najmu) - czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku VAT.
Jako uczelnia publiczna Uniwersytet w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą.
Uczelnia dokonuje zakupu towarów i usług, w tym poza granicami kraju. Przedmiotem zakupu są m.in. odpłatne czynności polegające na publikacji prac naukowych pracowników uczelni w czasopismach zagranicznych krajów Unii Europejskiej oraz poza jej granicami. Za odpłatną publikację ww. prac naukowych, Uczelnia otrzymuje od zagranicznych jednostek faktury, wystawiane zależnie od sprzedawcy, bądź po wykonaniu usługi, bądź przed jej wykonaniem.
Pracownicy Uczelni w ramach rozwoju naukowego, zobowiązani są do zamieszczania publikacji swego autorstwa w specjalistycznych czasopismach, w tym ukazujących się poza terytorium kraju, w państwach Unii Europejskiej oraz poza jej granicami. Ze strony Uczelni dochodzi do zakupu usługi polegającej na udostępnieniu danego artykułu na łamach konkretnego czasopisma. Ze strony Wydawnictwa dochodzi do sprzedaży usługi (redagowanie, drukowanie, prace introligatorskie) - wytwarzane metodami poligraficznymi oraz w formie elektronicznej udostępniana jest treść artykułów (on-line, na stronie wydawnictwa).
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazano, że Uniwersytet w lipcu 2024 r. zakupił u podatnika z Niemiec (zarejestrowany w Niemczech jako podatnik VAT czynny) usługę publikacji artykułu naukowego w czasopiśmie zagranicznym w wersji elektronicznej. Podatnik ten nie posiada siedziby działalności gospodarczej i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy zakup ww. czynności odpłatnych od podatnika zagranicznego, stanowi dla Uczelni import usług podlegający opodatkowaniu u nabywcy w Polsce, a w konsekwencji czy powstanie obowiązek wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, właściwe dla prawidłowego zastosowania przepisów podatku od towarów i usług jest rozliczenie odpłatnej usługi publikacji artykułów naukowych w czasopismach zagranicznych wydawanych przez jednostki mające siedzibę poza granicami Polski jako import usług, na zasadach wynikających z art. 28b ust. 1-3 Ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest zdania, że w przypadku zakupu usług publikacji prac naukowych w czasopismach zagranicznych dla Uczelni powstanie obowiązek wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT na zasadach ogólnych (art. 19a ustawy o VAT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej uznania czynności polegających na publikacji prac naukowych za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nieprawidłowe w części dotyczącej powstania obowiązku wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 9 ustawy:
przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;
Według art. 17 ust. 2 ustawy:
w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.
I tak, według art. 28a ustawy:
na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 i art. 28n.
Stosownie do art. 28b ust. 2 ustawy:
w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej).
Na podstawie art. 28b ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, tj. podmiotu działającego w takim charakterze, jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i 1a, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że jako uczelnia publiczna w ramach swojej działalności operacyjnej prowadzą Państwo działalność dydaktyczną, naukowo - badawczą (w tym działalność o charakterze pomocniczym dla działalności naukowej) oraz pomocniczą. Są Państwo zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. W lipcu 2024 r. zakupili Państwo u podatnika z Niemiec (zarejestrowany w Niemczech jako podatnik VAT czynny) usługę publikacji artykułu naukowego w czasopiśmie zagranicznym w wersji elektronicznej. Podatnik ten nie posiada siedziby działalności gospodarczej i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o powołane, wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż Państwo będący nabywcą usług świadczonych przez kontrahenta zagranicznego, spełniają definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium kraju, w którym usługobiorca (Państwo) posiada siedzibę, tj. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wskazano wyżej, kontrahent zagraniczny nie posiada siedziby działalności gospodarczej i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, to stwierdzić należy, że nabywając przedmiotowe usługi działają Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy i są Państwo zobowiązani do rozpoznania importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy. Tym samym zobowiązani są Państwo do opodatkowania importu ww. usług zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w części dotyczącej uznania czynności polegających na publikacji prac naukowych za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii powstania obowiązku wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT wskazać należy, że – wbrew Państwa twierdzeniom – ustawa nie nakłada obowiązku dokumentowania ww. czynności wewnętrznym dokumentem. Nie ma jednak przeszkód, aby w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT wystawić z tytułu ww. czynności dowolne dokumenty wewnętrzne.
Tym samym Państwa stanowisko w części dotyczącej powstania obowiązku wystawienia dokumentu wewnętrznego w celu naliczenia i odprowadzenia podatku VAT należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right