Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.134.2024.4.MAZ
Zastosowanie zwolnienia z akcyzy, na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych oraz braku obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego i składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym, w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej, będącej częścią Węzła hybrydowego
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym (we wniosku pytania nr 6 i 7) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 17 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zastosowania zwolnienia z akcyzy, na podstawie § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych oraz braku obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego i składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej, będącej częścią Węzła hybrydowego, wpłynął 17 czerwca 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2024 r. (wpływ 8 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1. Opis Wnioskodawcy
ABCDE Spółka z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z danymi zawartymi w rejestrze przedsiębiorców KRS, głównym przedmiotem jej działalności jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Spółka planuje nabycie nieruchomości składającej się z gruntu, budynku mieszkalnego wielorodzinnego, z częścią usługową w części parteru z garażem podziemnym (dalej jako: „Budynek”) oraz zagospodarowania terenu (wraz z aleją pieszą oraz wewnętrzną stacją transformatorową), położonej przy ul. … w … (dalej jako: „Nieruchomość”).
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu …, na obszarze którego znajduje się Nieruchomość, działki gruntowe składające się na Nieruchomość znajdują się na obszarze oznaczonym jako „…”, którego przeznaczeniem podstawowym jest mieszkalnictwo wielorodzinne i usługi z zakresu: handlu detalicznego (z wyjątkiem stacji paliw, chyba że ustalenia szczegółowe stanowią inaczej), biur, administracji, usług, obsługi finansowej, rzemiosła (z wyjątkiem warsztatów samochodowych), kultury, turystyki, gastronomii, poczty i telekomunikacji, zamieszkania zbiorowego, z zakresu hoteli i pensjonatów, oraz częściowo na obszarze oznaczonym jako „1 KD-P”, którego przeznaczeniem podstawowym jest komunikacja piesza oraz urządzenia techniczne związane z oświetleniem, odwodnieniem alei pieszych, z dopuszczeniem infrastruktury technicznej oraz zieleni urządzonej.
Na gruncie KŚT, Budynek winien zostać zakwalifikowany do grupy 1, podgrupy 11, rodzaj 110 - budynki mieszkalne, gdyż co najmniej połowa całkowitej jego powierzchni użytkowej będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych. Analogiczna klasyfikacja będzie dotyczyła pozostałych budynków znajdujących się na Osiedlu. Stosownie do zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), budynki mieszkalne klasyfikowane są w grupie 1, podgrupie 11, Rodzaju 110 KŚT.
Spółka nabyła również inne nieruchomości znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie Nieruchomości. Łącznie z Budynkiem Spółka będzie właścicielem trzech budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, które mieścić się będą między ulicami … w … (dalej łącznie jako: „Osiedle”). Budynki mieszkalne położone na terenie Osiedla będą tworzyły funkcjonalny zespół, w którym będą znajdować się mieszkania na wynajem długoterminowy. Budynki Osiedla będą posiadały garaże podziemne oraz część usługową na parterze, a teren Osiedla niezbędne zagospodarowanie.
W budynkach Osiedla znajdować się będzie łącznie … mieszkań dwupokojowych oraz typu studio (dalej jako: „Mieszkania”). Mieszkania będą w pełni umeblowane i gotowe do wprowadzenia się. Wnętrza Mieszkań będą wyposażone w sprzęt AGD, telewizory z funkcją Smart i będą doposażone w drobne elementy codziennego użytku. Osiedle będzie oferować także miejsca w garażach podziemnych i komórki lokatorskie, jak również miejsca postojowe dla rowerów.
Transakcja nabycia każdej z nieruchomości gruntowych wchodzących w skład Osiedla była lub będzie opodatkowana VAT według odpowiedniej stawki.
Mieszkania znajdujące się na Osiedlu będą wydzielone jako osobne nieruchomości, posiadające własne księgi wieczyste – będą samodzielnymi lokalami mieszkalnymi zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz.U. z 2021, poz. 1048 ze zm.; dalej jako: „ustawa o własności lokali”).
3.Opis przedmiotu działalności Wnioskodawcy – najem lokali mieszkalnych
Wnioskodawca prowadzi i planuje prowadzenie działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Osiedla w zakresie wynajmu długoterminowego znajdujących się w budynkach Osiedla Mieszkań oraz wynajmu miejsc postojowych oraz lokali usługowych. Obecnie trwają prace wykończeniowe Budynku, a Spółka rozpoczęła proces jego komercjalizacji poprzez oferowanie najmu znajdujących się w nim Mieszkań. Pozostałe budynki mieszkalne Osiedla są już dostępne do najmu i częściowo wynajęte. Planowana data rozpoczęcia najmu powierzchni w Budynku jest szacowana na III kwartał 2024 r.
Spółka będzie zawierała z najemcami znajdujących się w Budynku Mieszkań (dalej jako: „Najemcy”) umowy najmu długoterminowego na podstawie używanej przez siebie wzorcowej umowy najmu (dalej jako: „Wzorcowa umowa”). Drobne modyfikacje Wzorcowej umowy w stosunku do konkretnych Najemców będą dopuszczalne jedynie w ramach wyjątku, gdyż intencją Spółki jest unifikacja umów najmu Mieszkań, znajdujących się na Osiedlu. Najemcy będą również zobowiązani do przestrzegania Regulaminu Osiedla lub Budynku. Meldunek czasowy w Mieszkaniach będzie możliwy dla Najemców oraz osób wyszczególnionych w umowach najmu jako osoby współzamieszkujące na podstawie umowy najmu.
Co do zasady, Najemcy będą płacić Spółce czynsz najmu za wynajęte Mieszkanie (dalej jako: „Czynsz Najmu”). Ponadto Najemcy będą ponosić:
1. opłatę administracyjną, skalkulowaną w oparciu o faktyczne koszty ponoszone przez Spółkę w związku z utrzymaniem Osiedla, tj. gruntu, urządzeń oraz części wspólnych Osiedla, w tym części wspólnych Budynku, w którym będą zakwaterowani. Opłata administracyjna obejmie m.in.: sprzątanie, naprawy, dostawy mediów dla części wspólnych Budynku, podatki, opłaty, a także uzasadnione inwestycje na rzecz wszystkich najemców danego budynku i będzie rozliczana proporcjonalnie na Najemców; oraz
2. opłaty za media zgodnie z bieżącym zużyciem i na podstawie wskazań liczników przypisanych do konkretnych Mieszkań, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę.
Dostęp do Internetu będzie uwzględniony w Czynszu Najmu. Najemcy będą dodatkowo uiszczać czynsz za wynajęte komórki lokatorskie oraz miejsca parkingowe, przy czym wynajem komórek lokatorskich i miejsc parkingowych będzie w pełni dobrowolny i nie będzie dotyczył każdego Najemcy. Miejsca parkingowe nie będą wyodrębnione jako osobne przedmioty własności i nie będą na stałe przypisane do konkretnych Mieszkań.
Najemcy Mieszkań będą w nich realizować własne cele mieszkaniowe.
W Budynku, poza Mieszkaniami, parkingiem podziemnym i częściami wspólnymi przeznaczonymi dla Najemców Mieszkań znajdować się będą również dwa lokale usługowe (dalej jako: „Lokale usługowe”), wyodrębnione formalnie jako lokale będące osobnymi przedmiotami własności i posiadające osobne księgi wieczyste – odrębne lokale o innym przeznaczeniu w rozumieniu ustawy o własności lokali. Spółka planuje oddanie jednego z lokali usługowych znajdujących się w Budynku, przeznaczonego pod funkcję handlową (dalej jako: „Lokal handlowy”), w najem podmiotowi, który będzie w tym lokalu prowadził działalność gospodarczą. Drugi lokal usługowy w Budynku będzie natomiast przystosowany do pełnienia funkcji miejsca pracy wspólnej, tzw. co-workingu (dalej jako: „Lokal biurowy”). Lokale użytkowe będą stanowiły lokale użytkowe w rozumieniu § 3 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.; dalej jako: „Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych”), zgodnie z którym lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.
Lokal biurowy będzie mieścił strefę coworkingową dedykowaną mieszkańcom Osiedla (tj. Budynku oraz pozostałych budynków mieszkalnych znajdujących się w obrębie Osiedla). Będzie to przestrzeń zaprojektowana z myślą o efektywnej pracy. Najemcy będą mieli dostęp do nowoczesnych miejsc do pracy, wyposażonych w ergonomiczne biurka, szybkie Wi-Fi i wszelkie udogodnienia niezbędne do produktywnej pracy.
Na okres trwania okresu najmu Mieszkań, Spółka będzie zapewniać Najemcom dodatkową usługę w postaci dostępu do Lokalu biurowego – strefy pracy wspólnej (dalej jako: „Usługa”). Dostęp do strefy pracy wspólnej w Lokalu biurowym będzie ograniczony i będzie wymagał posługiwania się kartami dostępu, które zostaną wydane Najemcom opłacającym abonament za Usługę. Najemcy będą płacić zryczałtowany, miesięczny abonament za Usługę (dalej jako: „Abonament”). Miesięczny Abonament za Usługę będzie płatny za każdy miesiąc z góry, nie później niż do 10 dnia danego miesiąca, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę. Zapisy dotyczące Usługi znajdą się w Umowie wzorcowej.
W dniu 13 czerwca 2024 r. na wniosek Spółki została wydana dla niej interpretacja indywidualna prawa podatkowego (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.313.2024.1.MKA; dalej jako: „Interpretacja”), w której tut. Organ potwierdził, że:
- Usługa dostępu do Lokalu biurowego jako lokalu usługowego będącego przedmiotem odrębnej własności, świadczona przez Spółkę na rzecz Najemców Mieszkań w zamian za płatność Abonamentu będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT, w szczególności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
- Wynajem miejsc parkingowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych Osiedla, świadczony przez Spółkę na rzecz Najemców Mieszkań jako oddzielna usługa w zamian za płatność ceny najmu miejsc parkingowych, będzie podlegał opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz nie będzie podlegał zwolnieniu z VAT, w szczególności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Wzorcowa umowa będzie zawierać postanowienia, z których będzie wynikać, że najem Mieszkań dotyczyć będzie nieruchomości o charakterze mieszkalnym (poszczególnych lokali), i że Najemca będzie mógł wykorzystywać Mieszkanie wyłącznie w celach mieszkaniowych.
4.Planowana instalacja Węzła hybrydowego – pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej
W celu poprawy wydajności energetycznej i cieplnej, zmniejszenia kosztów eksploatacji Budynku i ograniczenia śladu węglowego związanego z jego działalnością, Spółka planuje instalację w Budynku hybrydowego węzła ciepła (dalej jako: „Węzeł hybrydowy”). Węzeł hybrydowy będzie składał się z pompy ciepła oraz fotowoltaiki o mocy 19 kWp.
Łączna moc generatorów w Spółce nie przekroczy 1 MW, gdyż panele, które zostaną zamontowane w zestawie z pompą ciepła (19 kWp), będą jedynymi panelami/generatorami posiadanymi przez Spółkę.
5.Zużywanie energii elektrycznej
Instalacja fotowoltaiczna będzie produkować energię elektryczną. W związku z tym, że będzie to mikroinstalacja, która działa na zasadach prosumenckich (jako instalacja do 50 kW), umowa z firmą energetyczną (przedsiębiorstwem energetycznym; dalej jako: „Operator energetyczny”) będzie zawarta nie tylko na zakup energii, ale także na odsprzedaż energii. Co jednak istotne, do Mieszkań nie będzie dostarczany prąd wyprodukowany przez instalację fotowoltaiczną zamontowaną na Budynku. Ze względu na sposób instalacji sieci, Mieszkania będą mogły korzystać wyłącznie z energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio przez Operatora energetycznego. Z poboru energii elektrycznej od Operatora energetycznego do Mieszkań Najemcy będą rozliczani według zużycia (każde Mieszkanie będzie opomiarowane – będą posiadały one liczniki zużytej energii elektrycznej).
Również Lokale usługowe nie będą pobierać energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, będącą częścią Węzła hybrydowego – Lokale usługowe będą miały zawartą oddzielną umowę lub umowy z Operatorem energetycznym na dostawę energii elektrycznej i tylko z tego źródła będą pobierać prąd. Nie jest wykluczone, że użytkownicy Lokalu handlowego będą podpisywać umowę z Operatorem energetycznym na dostawę energii elektrycznej do Lokalu handlowego we własnym imieniu (w takim przypadku Spółka nie będzie miała zawartej umowy na dostawę energii elektrycznej do Lokalu handlowego), jednak ta kwestia może się różnić w odniesieniu do konkretnego użytkownika Lokalu handlowego i zmieniać w czasie.
Energia z instalacji fotowoltaicznej produkowana w danym, konkretnym momencie, w pierwszej kolejności wykorzystywana będzie na bieżące zużycie, tzw. autokonsumpcję przez Spółkę. Dopiero jej nadmiar (np. w słoneczny dzień) będzie sprzedawany Operatorowi energetycznemu. Do mierzenia energii kupionej od Operatora energetycznego i sprzedanej do Operatora energetycznego służyć będzie licznik dwukierunkowy. Falowniki i aplikacje do nich pokazywać będą dane produkcji całego wyprodukowanego prądu. Dane od Operatora energetycznego pokażą zaś ilość energii oddanej do sieci za ten sam okres. Operator energetyczny będzie wysyłał Spółce rozliczenia zakupu i sprzedaży najprawdopodobniej w interwale miesięcznym, choć możliwe są też inne okresy rozliczeniowe w zależności od kształtu umowy z Operatorem energetycznym. Kwota, za którą Spółka sprzeda nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej obniży rachunek Spółki za zakup energii. Zgodnie z zasadami rozliczeń z przedsiębiorstwem energetycznym, Spółka nie będzie wystawiać faktur za sprzedaż energii elektrycznej do Operatora energetycznego.
Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną wykorzystana będzie jedynie w ramach jednego Punktu Poboru Energii (PPE), przeznaczonego dla części wspólnych Budynku i urządzeń do niego podłączonych (dalej jako: „PPE Części Wspólnych”). Dla wyjaśnienia, w instalacjach elektrycznych PPE to punkt pomiarowy w instalacji lub sieci, dla którego dokonuje się rozliczeń oraz dla którego może nastąpić zmiana sprzedawcy. PPE jest opomiarowany licznikiem lub licznikami. PPE jest najmniejszą jednostką, dla której odbywa się zbilansowanie dostaw energii elektrycznej.
Innymi słowy, instalacja elektryczna w Budynku będzie skonstruowana w taki sposób, że energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną będzie przekazywana jedynie do PPE Części Wspólnych Budynku, a w dalszej kolejności rozprowadzona do urządzeń podłączonych do tego PPE. Nie będzie możliwości przekazania energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne do Mieszkań ani Lokali użytkowych – te będą posiadały własne PPE, które jak wskazano wyżej, będzie pobierać energię elektryczną wyłącznie bezpośrednio od Operatora energetycznego.
Z punktu PPE Części Wspólnych zasilane będą: pompa ciepła, windy, oświetlenie części wspólnych i wszystkie inne urządzenia zlokalizowane w częściach wspólnych albo służące częściom wspólnym Budynku. Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną będącą częścią Węzła hybrydowego nie będzie zasilała też żadnych części pozostałych budynków Osiedla – te będą posiadały własne PPE.
6.Nabywanie energii elektrycznej
W przypadku, gdy instalacja fotowoltaiczna będąca częścią Węzła hybrydowego wyprodukuje mniej energii niż wyniesie pobór w PPE Części Wspólnych Budynku, brakująca energia zostanie zakupiona od Operatora energetycznego. Zakup energii elektrycznej od Operatora energetycznego do PPE Części Wspólnych będzie podlegał opodatkowaniu VAT jako dostawa energii elektrycznej i będzie udokumentowany fakturą VAT.
Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną będącą częścią Węzła hybrydowego oraz energia elektryczna zakupiona do PPE Części Wspólnych od Operatora energetycznego będą opomiarowane, tj. Spółka będzie w stanie określić na podstawie liczników i rozliczeń z Operatorem energetycznym, ile energii z każdego z tych źródeł osobno zostało wykorzystane przez urządzenia podłączone do PPE Części Wspólnych. Pobór energii elektrycznej nie będzie ustalany na poziomie konkretnego urządzenia, a jedynie całego PPE Części Wspólnych. Po otrzymaniu rozliczeń z zakładu energetycznego na podstawie obliczenia autokonsumpcji będzie możliwość określenia ogólnej proporcji dla całego PPE, czyli wszystkich urządzeń z części wspólnej w Budynku – jaką część zużycia całego PPE stanowi energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną będącą częścią Węzła hybrydowego, a jaką energia kupiona z sieci od Operatora energetycznego. Rozliczenie z zakładem energetycznym odbywać się będzie z poziomu konkretnego punku poboru energii - rozliczenie wykaże, ile energii pobierają urządzenia na danym PPE z sieci, a ile z instalacji fotowoltaicznej (autokonsumpcja).
Podsumowując, na podstawie umowy z Operatorem energetycznym, Spółka będzie nabywać energię elektryczną do dwóch oddzielnych sieci wewnętrznych Budynku z oddzielnymi PPE - PPE Części Wspólnych oraz PPE Mieszkań i Lokali usługowych.
Pod PPE Mieszkań i Lokali podpięte będą wszystkie urządzenia i instalacje znajdujące się w Mieszkaniach i Lokalach, a zużycie będzie opomiarowane w stosunku do każdego Mieszkania i Lokalu usługowego. Mieszkania i Lokale usługowe będą mogły pobierać energię elektryczną wyłącznie bezpośrednio od Operatora energetycznego. W stosunku do Mieszkań i Lokalu handlowego Spółka będzie dokonywać refaktury kosztów zużytej energii elektrycznej według wskazań liczników i będzie opodatkowywać taką sprzedaż podatkiem VAT.
PPE Części Wspólnych zasilać będzie natomiast wyłącznie urządzenia części wspólnych Budynku (w tym pompę ciepła) i w pierwszej kolejności pobierać będzie energię elektryczną wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, będącą częścią Węzła hybrydowego (autokonsumpcja), natomiast w przypadku niedoboru energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej PPE Części Wspólnych będzie pobierał (nabywał) brakującą energię bezpośrednio od Operatora energetycznego.
Operator energetyczny będzie osobno wykazywał ilości energii elektrycznej nabywanej przez Spółkę na cele PPE Mieszkań i Lokali usługowych i PPE Części Wspólnych.
Zakup energii elektrycznej od Operatora energetycznego przez Spółkę każdorazowo będzie opodatkowany VAT według właściwej stawki, bez względu na to, do którego PPE energia będzie nabywana. Natomiast sprzedaż nadwyżek energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej do Operatora energetycznego będzie obniżała zobowiązanie Spółki z tytułu zakupu energii (nie będzie to dostawa energii w rozumieniu ustawy o VAT).
7. Pompa ciepła – produkcja i zużycie energii cieplnej
Pompa ciepła stanowiąca część Węzła hybrydowego będzie w pełni opomiarowana w zakresie poboru energii elektrycznej i wyprodukowanej energii cieplnej. Energia cieplna (CO) i ciepła woda (CWU) podgrzana przez energię z pompy ciepła będą dostarczane Najemcom do Mieszkań i do Lokalu handlowego. Każde zużycie mediów przez najemców będzie rozliczane wedle zużycia licznikowego. Ponadto energia cieplna z pompy ciepła oraz ciepła woda podgrzana przez energię z pompy ciepła będą wykorzystywane w częściach wspólnych Budynku oraz w Lokalu biurowym, w którym Spółka świadczyć będzie Usługę – będzie to tzw. autokonsumpcja Spółki na cele własnej działalności gospodarczej.
Spółka będzie miała możliwość zmierzenia, ile energii elektrycznej pobierze pompa ciepła (dzięki podlicznikowi energii elektrycznej), a także zmierzyć, ile ciepła do celów CO i CWU pompa wyprodukuje dzięki osobnemu opomiarowaniu CO i CWU z pompy ciepła na wyjściu z układu. Nie będzie możliwości dokładnego pomiaru, ile energii elektrycznej pompa pobiera z instalacji fotowoltaicznej, a ile z sieci od Operatora energetycznego. Znane będzie natomiast ogólne zużycie energii elektrycznej przez pompę, a zatem możliwy będzie pomiar szacunkowy. Pompa ciepła będzie opomiarowana również na wyjściu, czyli Spółka będzie wiedziała, ile CO i CWU zostanie wyprodukowane przez pompę ciepła ogółem.
Poza wykorzystywaniem energii cieplnej z pompy ciepła będącej elementem Węzła hybrydowego, Spółka będzie też nabywać energię cieplną z węzła cieplnego – od przedsiębiorstwa energetyki cieplnej (dalej jako: „PEC”). Należy bowiem zauważyć, że praca pompy ciepła jest optymalna jedynie w określonych warunkach pogodowych. Podłączenie hybrydowe instalacji cieplnej pozwoli na zarządzanie parametrem zasilania siecią miejską i pompami (sterowanie, skąd pochodzić będzie wykorzystywana energia cieplna). Oznacza to, że Spółka będzie dokupowała energię cieplną od PEC. W szczególności Spółka będzie nabywała brakującą energię cieplną w sytuacji, gdy ze względu na warunki pogodowe wydajność pompy ciepła będzie niewystarczająca lub gdy ze względu na ujemne temperatury powietrza praca pompy ciepła stanie się nieopłacalna (tzw. punkt biwalentny).
Energia cieplna nabywana od PEC będzie wykorzystywana tak samo jak energia z pompy ciepła – w Mieszkaniach, Lokalach usługowych i częściach wspólnych Budynku. Bez względu na sposób konsumpcji, Spółka będzie nabywać energię cieplną od PEC w drodze transakcji opodatkowanej VAT według odpowiedniej stawki.
Zarówno energia cieplna z pompy ciepła, jak i energia cieplna nabywana od PEC, będzie trafiała do tej samej sieci w Budynku. Ze względu na właściwości fizyczne energii cieplnej Spółka nie będzie w stanie wskazać, w jaki sposób została wykorzystana dana jednostka ciepła.
Węzeł energii cieplnej nabywanej od PEC będzie opomiarowany, zatem Spółka będzie wiedziała, ile energii cieplnej zostało nabyte. Ponadto, każde Mieszkanie i każdy Lokal będą opomiarowane, Spółka będzie więc znała zużycie ciepła w poszczególnych Mieszkaniach i Lokalach, jednak bez podziału na źródło ciepła (węzeł PEC/wewnętrzna pompa ciepła). Innymi słowy, Spółka będzie znała zużycie energii cieplnej w częściach wspólnych Budynku oraz w poszczególnych Mieszkaniach i Lokalach. Spółka będzie też znała ilość energii cieplnej wyprodukowanej przez pompę ciepła oraz nabytych od PEC, dane te jednak będą dostępne dla całego Budynku (zatem Spółka będzie znała łączną produkcję i nabycie ciepła w całym Budynku).
9.Rozliczanie mediów z Najemcami
Najemcy Mieszkań i Lokalu handlowego będą rozliczani za energię cieplną według faktycznego zużycia, według stawek stosowanych przez PEC, bez względu na pochodzenie ciepła (PEC/wewnętrzna pompa ciepła). W tym zakresie Umowa wzorcowa najmu Mieszkań będzie zawierała zapis, zgodnie z którym: w skład opłaty za media wchodzi także opłata za ogrzewanie. Najemca przyjmuje do wiadomości, że energia cieplna pochodzi z systemu hybrydowego (m.in. pompy ciepła będącej własnością Wynajmującego), znajdującego się na terenie Nieruchomości. Opłata za ogrzewanie składa się z opłaty stałej oraz zmiennej, która jest rozliczana na podstawie iloczynu faktycznego zużycia energii cieplnej, obliczonego na podstawie wskazań liczników ciepła, oraz jednostkowej stawki za 1 Gj według taryfy operatora, bez względu na pochodzenie energii cieplnej.
Umowy z dostawcą energii elektrycznej – Operatorem energetycznym oraz z dostawcą energii cieplnej – PEC będą zawarte bezpośrednio przez Spółkę i nie będą zawarte w imieniu i na rzecz Najemców. Spółka będzie dokonywać jedynie obciążenia Najemców za zużyte media według zużycia i według stawek stosowanych przez dostawców. Zgodnie z zawartymi Umowami najmu Wnioskodawca refakturować będzie na Najemców koszty Mediów 1:1, zgodnie ze stanem ich faktycznego, indywidualnego zużycia, określanym w oparciu o pomiary indywidualnych liczników, podzielników, wodomierzy oraz odczyty oprogramowania służącego do zdalnego odczytywania zużycia energii elektrycznej, nie doliczając własnej marży. Wyjątkiem jest ciepło produkowane przez pompę ciepła będącą elementem Węzła hybrydowego – w takim przypadku Spółka obciążać będzie Najemców za zużycie wyprodukowanego przez siebie ciepła według stawek stosowanych przez PEC. Spółka nie będzie jednak wykazywać, w jakiej proporcji w obciążeniu Najemcy pozostaje ciepło z pompy ciepła i z PEC – faktura wystawiona Najemcy będzie każdorazowo wskazywać tylko jedną pozycję dot. zużycia energii cieplnej.
10.Nabycie i montaż Węzła hybrydowego oraz jego charakterystyka
Spółka poniesie koszty zakupu i montażu Węzła hybrydowego, w tym prac budowlanych, projektowych, zmian w instalacji elektrycznej i wentylacji. Dostawa i montaż Węzła hybrydowego zostaną wykonane przez tego samego dostawcę i opodatkowana podatkiem VAT według stawki 8%, na postawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jako termomodernizacja obiektu budowlanego, zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Będące elementami Węzła hybrydowego pompa ciepła i instalacja fotowoltaiczna, choć będą dostarczane i montowane łącznie, stanowić będą oddzielnie kompleksowe i dające się wyodrębnić zespoły urządzeń, zdatne do użytku oddzielnie i w takiej postaci, w jakiej zostały zamontowane. Oba te elementy będą zdatne do oddzielnego funkcjonowania.
W skład pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej, będącej częścią Węzła hybrydowego, wchodzić będą wszystkie elementy/urządzenia potrzebne do działania zgodnie z ich przeznaczeniem jako odrębne całości. Instalacje te będą kompletne i zdatne do użytku. Każde z tych urządzeń będzie mogło być w każdym momencie zdemontowane, bez ingerencji w konstrukcję Budynku i bez negatywnych skutków dla urządzeń i osprzętu wchodzącego w skład tych instalacji.
11. Pozostałe informacje
Mieszkania i inne powierzchnie Osiedla, w tym miejsca parkingowe w garażu podziemnym czy Lokal handlowy, będą wynajmowane przez Wnioskodawcę w imieniu własnym i na własny rachunek. Zgodnie z założeniem Wnioskodawcy, usługa najmu Mieszkań objęta będzie zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Ponadto wynajem Lokalu handlowego jako osobnego lokalu usługowego będzie podlegał opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Usługa dostępu do Lokalu biurowego, jako lokalu usługowego będącego przedmiotem odrębnej własności, świadczona przez Spółkę na rzecz Najemców Mieszkań w zamian za płatność Abonamentu, będzie podlegała opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług – zgodnie z wydaną dla Spółki Interpretacją
W uzupełnieniu wniosku z 8 sierpnia 2024 r. Spółka podała następujące informacje w zakresie dotyczącym podatku akcyzowego:
- Spółka jest i po instalacji Węzła hybrydowego pozostanie nabywcą końcowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542 ze zm.) - czyli podmiotem nabywającym energię elektryczną, nieposiadającym koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.).
- Spółka nie będzie wykazywała na fakturze ani żadnym innym dokumencie dostarczanym Najemcom należności za energię elektryczną zużytą przez Najemców w częściach wspólnych Budynku.
Pytania w zakresie podatku akcyzowego (we wniosku odpowiednio pytania nr 6 i 7)
1. Czy w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej, będącej częścią Węzła hybrydowego, Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, dla zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW?
2. Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy o podatku akcyzowym oraz składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym, o których mowa w art. 24 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej będącej częścią Węzła hybrydowego?
Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie podatku akcyzowego - pytań oznaczonych we wniosku nr 6 i 7)
1. Zdaniem Spółki, w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej, będącej częścią Węzła hybrydowego, Spółka będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, dla zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW w stosunku do całej energii eklektycznej wyprodukowanej przez tę instalację.
2. Zdaniem Spółki, nie będzie ona zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy o podatku akcyzowym oraz składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym, o których mowa w art. 24 ustawy o podatku akcyzowym w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej, będącej częścią Węzła hybrydowego, ze względu na zastosowanie odpowiednio art. 16 ust. 7a oraz art. 24 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, zatem jedynie konkretne czynności wskazane w tej ustawie podlegają opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlegają wyroby akcyzowe i samochody osobowe. W rezultacie przedmiotem opodatkowania akcyzą są wyłącznie czynności dotyczące wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, energia elektryczna stanowi wyrób akcyzowy, zatem obrót energią elektryczną podlega co do zasady opodatkowaniu akcyzą.
W poz. 33 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania, opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż energii elektrycznej wyłącznie na rzecz nabywcy końcowego lub zużycie energii elektrycznej na cele własne. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Stosownie do art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym dla energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje: z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju.
Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną - art. 11 ust. 2 tej ustawy.
Energia elektryczna produkowana przez instalację fotowoltaiczną stanowi odnawialne źródło energii. Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1436 ze. zm.; dalej jako: „ustawa o OZE”), odnawialne źródła energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące m.in. energię promieniowania słonecznego.
Co jednak istotne, Rozporządzenie w sprawie zwolnień akcyzowych w § 5 przewiduje zwolnienie od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o mocy do 1 MW.
Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości (ust. 2 tego przepisu).
Zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW ma zatem zastosowanie do podmiotów, które:
- posiadają generatory o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW,
- produkują energię przy wykorzystaniu tych generatorów,
- wykorzystują do produkcji energii elektrycznej wyłącznie wyroby energetyczne pochodzące z odnawialnych źródeł energii lub opodatkowane akcyzą,
- samodzielnie zużywają wyprodukowaną energię.
Łączna moc generatorów w Spółce nie przekroczy 1 MW, gdyż moc paneli fotowoltaicznych, które zostaną zamontowane w zestawie z pompą ciepła to 19 kWp, a będą to jedyne panele/generatory posiadane przez Spółkę.
W przypadku produkcji energii elektrycznej z energii słonecznej przez instalację fotowoltaiczną nie ma zastosowania warunek zapłaty akcyzy od wyrobów wykorzystywanych do produkcji energii, gdyż takie wyroby nie są wykorzystywane.
Oznacza to, że Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia od akcyzy od produkowanej przez siebie energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej będącej częścią Węzła hybrydowego, jeśli tylko spełniona zostanie przesłanka zużycia tej energii przez Spółkę.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie samodzielnie zużywać wytwarzaną w panelach fotowoltaicznych energię elektryczną, a zatem będzie miała prawo do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych.
Należy bowiem zauważyć, że Spółka nie będzie sprzedawała energii elektrycznej wyprodukowanej przez będącą częścią Węzła hybrydowego instalacji fotowoltaicznej - układ instalacji elektrycznej w Budynku pozwoli jedynie na konsumpcję własną wyprodukowanej energii elektrycznej lub jej odsprzedaż do Operatora energetycznego. Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną wykorzystana będzie jedynie w ramach PPE Części Wspólnych i urządzeń do niego podłączonych. Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną będzie przekazywana jedynie do PPE Części Wspólnych Budynku, a w dalszej kolejności rozprowadzona do urządzeń podłączonych do tego PPE. Nie będzie możliwości przekazania energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne do Mieszkań ani Lokali użytkowych - te będą posiadały własne PPE, które jak wskazano wyżej, będzie pobierać energię elektryczną wyłącznie bezpośrednio od Operatora energetycznego.
Z punktu PPE Części Wspólnych zasilane będą: pompa ciepła, windy, oświetlenie części wspólnych i wszystkie inne urządzenia zlokalizowane w częściach wspólnych albo służące częściom wspólnym Budynku.
Oznacza to, że w omawianej sytuacji nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).
W takim przypadku występuje zatem możliwość zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zużycia energii elektrycznej, gdy łączna moc generatorów nie przekroczy 1 MW.
Powyższe potwierdza Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2023 r. wydana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP7.8101.4.2022, w której stwierdzono, że posiadanie instalacji fotowoltaicznej w wynajmowanym budynku nie sprawia, że wynajmujący prowadzi działalność, którą jest wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Przedmiotem działalności właściciela budynku pozostaje wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi.
Tak też wynika z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.88.2023.2.MAZ, w której organ wskazał, że tylko jeśli przedstawiana najemcom faktura nie będzie zawierała wyodrębnionego kosztu zużytej energii (koszty energii elektrycznej będą ujęte w stawce czynszu wynajmowanych powierzchni biurowych, wykazywanej w jednej pozycji na fakturze z tytułu najmu) po stronie Wnioskodawcy (jako wynajmującego) nie dojdzie do czynności sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z instalacji fotowoltaicznej, jako czynności podlegającej opodatkowaniu, a wynajmujący będzie mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach: z 10 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.277.2022.2.JSU oraz z dnia 5 stycznia br. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.144. 2022.3.JS.
Biorąc pod uwagę przytoczone stanowisko organów podatkowych, w przypadku Spółki zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, będzie możliwe, gdyż nie dojdzie do sprzedaży energii elektrycznej przez Spółkę udokumentowanej fakturą VAT, a ewentualne przerzucenie kosztów energii będzie odbywać się w ramach jednolitej usługi najmu.
Opłata Administracyjna nie będzie stanowić bezpośrednio sprzedaży zużytej energii elektrycznej na Najemców. Przede wszystkim należy zauważyć, że Spółka nie będzie wykazywała zużycia energii elektrycznej na dokumentach dostarczanych Najemcom. Opłata Administracyjna będzie skalkulowana przez Spółkę w oparciu o faktyczne zużycie i może być podnoszona, jednak wyłącznie raz w roku oraz do limitu 15% względem kwoty obowiązującej pierwotnie. Oznacza to, że mogą zdarzyć się okresy, w których Opłata administracyjna będzie efektywnie niższa niż ponoszone przez Spółkę koszty utrzymania części wspólnych Budynku i Osiedla + zużycie w częściach wspólnych wyprodukowanej przez Spółkę energii cieplnej i elektrycznej.
Sprzedażą energii elektrycznej nie jest również odsprzedaż nadwyżek energii do Operatora energetycznego. Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu jedną z czterech koncesji nie podlega opodatkowaniu akcyzą (nie stanowi czynności opodatkowanej). Do czynności opodatkowanej dochodzi dopiero na etapie odsprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu, którym nie jest Operator energetyczny jako przedsiębiorstwo energetyczne.
W opinii Spółki, wykorzystanie wyprodukowanej energii elektrycznej do zasilenia pompy ciepła jest zużyciem własnym tej energii przez Spółkę, a zatem uprawnia do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, gdyż nie dochodzi do sprzedaży przez nią energii elektrycznej jako osobnej transakcji. Należy bowiem zauważyć, że koszt zużytej do pracy pompy ciepła energii elektrycznej nie jest przerzucany na Najemców, a Najemcy są rozliczani ze zużycia wyprodukowanej przez pompę ciepła energii ciepła. Energia elektryczna zużyta na pracę pompy ciepła stanowi zatem zużycie własne Spółki na cele prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji energii cieplnej.
Ponadto, wykorzystanie wyprodukowanej energii elektrycznej w częściach wspólnych Budynku jest zużyciem własnym tej energii przez Spółkę na cele prowadzonej przez nią działalności w zakresie wynajmowania Mieszkań, Lokalu handlowego oraz świadczenia Usługi, a zatem uprawnia do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych, gdyż nie dochodzi do sprzedaży energii elektrycznej na rzecz Najemców.
Podsumowując, zdaniem Spółki, będzie miała ona prawo do stosowania zwolnienia, o którym mowa § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych od wyprodukowanej w panelach fotowoltaicznych będących elementem Węzła hybrydowego energii elektrycznej.
Zwolnienie, o którym mowa w § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień akcyzowych ma ścisły związek z przepisami art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a i b w związku z art. 16 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym, które odnoszą się do podmiotowego wyłączenia z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
Art. 16 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym wyłącza obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Zatem podmiot, który zużył energię elektryczną wyprodukowaną z instalacji fotowoltaicznych o mocy nieprzekraczającej 1 MW wyłączony jest nie tylko z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, ale również z obowiązku rejestracji w CRPA.
Jednocześnie dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, czy część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do sieci - sprzedawana na rzecz Operatora energetycznego, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.
Ponadto, podmiot taki nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, przepisy dotyczące składania deklaracji podatkowych nie mają zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, zwolnionych od obowiązku rejestracji w CRPA, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Zatem spełnienie przez podatnika warunku produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużycie energii przez ten podmiot, skutkuje wyłączeniem obowiązku rejestracji w CRPA oraz składania deklaracji akcyzowych.
Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Spółki, nie będzie ona zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy o podatku akcyzowym ani składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej będącej częścią Węzła hybrydowego ze względu na zastosowanie odpowiednio art. 16 ust. 7a oraz art. 24 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (…).
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
W myśl art. 16 ust. 2b ustawy:
Zgłoszenie rejestracyjne jest dokonywane do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez PUESC.
Z kolei art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy wskazuje, że:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
Natomiast art. 24 ust. 3 ustawy stanowi, że:
Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1082).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.
W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1891; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy” lub „rozporządzenie”):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika, na zasadach wynikających z art. 24 ustawy, przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej i wyłączeń z obowiązków deklaracyjnych w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Równocześnie dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie energii elektrycznej co do zasady wiąże się z obowiązkiem rejestracji (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Niemniej w zakresie również tego obowiązku ustawodawca przewidział pewne wyłączenia.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą nie jest natomiast m.in. wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne, przez podmiot który koncesji nie posiada.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi i planuje prowadzenie działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Osiedla w zakresie wynajmu długoterminowego znajdujących się w budynkach Osiedla Mieszkań oraz wynajmu miejsc postojowych oraz lokali usługowych.
Spółka będzie zawierała z najemcami znajdujących się w Budynku Mieszkań umowy najmu długoterminowego. Najemcy będą płacić Spółce czynsz najmu za wynajęte Mieszkanie a także będą ponosić:
1. opłatę administracyjną, skalkulowaną w oparciu o faktyczne koszty ponoszone przez Spółkę w związku z utrzymaniem Osiedla, tj. gruntu, urządzeń oraz części wspólnych Osiedla, w tym części wspólnych Budynku, w którym będą zakwaterowani. Opłata administracyjna obejmie m.in.: dostawy mediów dla części wspólnych Budynku; oraz
2. opłaty za media zgodnie z bieżącym zużyciem i na podstawie wskazań liczników przypisanych do konkretnych Mieszkań, na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę.
W Budynku, poza Mieszkaniami, parkingiem podziemnym i częściami wspólnymi przeznaczonymi dla Najemców Mieszkań znajdować się będą również dwa lokale usługowe, z których jeden Spółka planuje oddać w najem podmiotowi, który będzie w tym lokalu prowadził działalność gospodarczą, a drugi lokal znajdujący się w Budynku będzie pełnił funkcję miejsca pracy wspólnej, tzw. co-workingu.
Na okres trwania okresu najmu Mieszkań, Spółka będzie zapewniać Najemcom dodatkową usługę w postaci dostępu do Lokalu biurowego – strefy pracy wspólnej udostępnianej Najemcom opłacającym abonament za Usługę, który będzie płatny na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę.
Spółka planuje instalację w Budynku hybrydowego węzła ciepła. Węzeł hybrydowy będzie składał się z pompy ciepła oraz fotowoltaiki o mocy 19 kWp.
Łączna moc generatorów w Spółce nie przekroczy 1 MW, gdyż panele, które zostaną zamontowane w zestawie z pompą ciepła (19 kWp), będą jedynymi panelami/generatorami posiadanymi przez Spółkę.
Instalacja fotowoltaiczna będzie działać na zasadach prosumenckich (jako instalacja do 50 kW) - umowa z przedsiębiorstwem energetycznym będzie zawarta zarówno na zakup jak i odsprzedaż energii.
Energia z instalacji fotowoltaicznej w pierwszej kolejności wykorzystywana będzie na bieżące zużycie, tzw. autokonsumpcję przez Spółkę. Dopiero jej nadmiar będzie sprzedawany Operatorowi energetycznemu.
Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną wykorzystana będzie jedynie w ramach jednego Punktu Poboru Energii (PPE), przeznaczonego dla części wspólnych Budynku i urządzeń do niego podłączonych.
Z punktu PPE Części Wspólnych zasilane będą: pompa ciepła, windy, oświetlenie części wspólnych i wszystkie inne urządzenia zlokalizowane w częściach wspólnych albo służące częściom wspólnym Budynku. Energia elektryczna wyprodukowana przez instalację fotowoltaiczną będącą częścią Węzła hybrydowego nie będzie zasilała też żadnych części pozostałych budynków Osiedla – te będą posiadały własne PPE.
Spółka wskazała, że do Mieszkań nie będzie dostarczany prąd wyprodukowany przez instalację fotowoltaiczną - ze względu na sposób instalacji sieci, Mieszkania będą mogły korzystać wyłącznie z energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio przez Operatora energetycznego.
Również Lokale usługowe nie będą pobierać energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, będącą częścią Węzła hybrydowego.
PPE Części Wspólnych zasilać będzie natomiast wyłącznie urządzenia części wspólnych Budynku (w tym pompę ciepła) i w pierwszej kolejności pobierać będzie energię elektryczną wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, będącą częścią Węzła hybrydowego (autokonsumpcja), natomiast w przypadku niedoboru energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej PPE Części Wspólnych będzie pobierał (nabywał) brakującą energię bezpośrednio od Operatora energetycznego.
Spółka jest i po instalacji Węzła hybrydowego pozostanie nabywcą końcowym w myśl ustawy o podatku akcyzowym. Spółka nie będzie wykazywała na fakturze ani żadnym innym dokumencie dostarczanym Najemcom należności za energię elektryczną zużytą przez Najemców w częściach wspólnych Budynku.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy dla zużytej energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW (będącej częścią Węzła hybrydowego), a także obowiązku rejestracji w CRPA oraz składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ustawy.
Odnosząc się do tych wątpliwości należy ponownie zaznaczyć, że czynnością podlegającą opodatkowaniu nie jest wytwarzanie energii elektrycznej, jak i sprzedaż energii elektrycznej (niezużytej nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej) podmiotowi posiadającemu koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne (w sprawie Operator energetyczny),przez podmiot który koncesji nie posiada.
Czynnością podlegającą opodatkowaniu jest natomiast m.in. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu przez podmiot nieposiadający koncesji (art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy) oraz zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Kluczowe zatem dla rozstrzygnięcia Państwa wątpliwości jest ustalenie czy w podanych we wniosku okolicznościach będą spełnione przesłanki do uznania, że będzie dochodzić do sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej przez Państwa i wykorzystywanej w częściach wspólnych przez Najemców jako czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, czy też będziemy mieć do czynienia jedynie ze zużyciem energii elektrycznej przez jej wytwórcę, które to zużycie będzie mogło korzystać ze zwolnienia od opodatkowania w oparciu o § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Zdaniem Organu, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, w których wyprodukowana w instalacji fotowoltaicznej energia elektryczna będzie zużywana do zasilania urządzeń części wspólnych, w tym pompy ciepła, a Spółka nie będzie wykazywała na fakturze ani żadnym innym dokumencie dostarczanym Najemcom należności za energię elektryczną wyprodukowaną w instalacji fotowoltaicznej i zużytą przez Najemców w częściach wspólnych Budynku, wówczas po Państwa stronie nie będzie dochodziło do czynności sprzedaży energii elektrycznej pochodzącej z instalacji fotowoltaicznych jako czynności podlegającej opodatkowaniu.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą w tym przypadku będzie zdaniem Organu zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej przez Państwa tj. czynność o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Jednocześnie zużycie energii elektrycznej przez Państwa - podmiotu nieposiadającego koncesji, wyprodukowanej w opisanych instalacjach fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, będzie mogło korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Zatem stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego oraz składania deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym, o których mowa w art. 24 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem i użytkowaniem instalacji fotowoltaicznej będącej częścią Węzła hybrydowego, należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą.
Jak wynika z okoliczności sprawy - zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej - są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek rejestracji w CRPA z tego tytułu.
Jednakże wobec Państwa znajdzie zastosowanie wyłączenie z tego obowiązku przewidziane w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, który stanowi, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Przy czym warunek nie znajdzie zastosowania w Państwa sytuacji, ponieważ przy produkcji energii elektrycznej nie są wykorzystywane wyroby energetyczne w rozumieniu ustawy.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak w art. 24 ust. 3 ustawy wyjątek, zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z przedstawionych okoliczności zdarzenia przyszłego wynika, że łączna moc generatorów nie przekroczy 1 MW, a energia elektryczna będzie wytwarzana i w zużywana przez Państwa na potrzeby własne. Dodatkowo na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej Spółka nie jest zobowiązana jak wykazano powyżej - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej, nie jest zatem również zobowiązana do składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 24 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W zakresie podatku od towarów i usług (we wniosku pytania nr 1, 2, 3 i 5) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (we wniosku pytanie nr 4) wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Organ informuje, że wydana interpretacja w zakresie podatku akcyzowego dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku (dotyczącymi podatku akcyzowego), nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i prawnych oraz nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.