Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.371.2024.2.WS

Opodatkowanie przychodów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Panowie,

stwierdzam, że Panów stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne/podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 14 maja 2024 r. wpłynął Panów wniosek wspólny z 10 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne/podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

(…)

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca oraz Zainteresowany (dalej zwani łącznie: „Stronami”) prowadzą działalność gospodarczą na podstawie wpisów do CEIDG i są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Wnioskodawca oraz Zainteresowany zamierzają zawiązać spółkę cywilną, która świadczyć będzie kompleksową usługę na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwanym: „Zleceniodawcą”), która wykonuje usługi projektowe i architektoniczne dla podmiotów prywatnych i publicznych. W Spółce Wnioskodawca oraz Zainteresowany pełnią funkcję członków zarządu oraz wspólników posiadających w sumie całość udziałów.

Usługi na rzecz Spółki świadczone będą przez Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego na podstawie umowy ramowej lub jednostkowych umów, których przedmiotem będzie podejmowanie kompleksowych działań polegających na poszukiwaniu, analizie, wycenie i negocjacji potencjalnych zleceń na rynku dla Zleceniodawcy, przygotowanie i negocjacja warunków umów (I. etap), a po ich podpisaniu bieżące doradztwo nad zgodnością realizacji zleceń z warunkami podpisanych przez Zleceniodawcę umów ze swoimi kontrahentami (II. etap). Dodatkowo Wnioskodawca oraz Zainteresowany świadczyć będą usługi doradztwa przy rozpatrywaniu ewentualnych roszczeń kontrahentów Zleceniodawcy na etapie rękojmi i gwarancji. Powyższe czynności składać się będą na całość usługi realizowanej przez Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego – od znalezienia interesującego Zleceniodawcę zlecenia, poprzez jego analizę i wycenę, doprowadzenie do podpisania umowy (w tym doradztwo przy procedurze uzyskania zamówienia publicznego) i negocjację jej warunków aż do bieżącego doradztwa w zakresie kontroli zgodności jej wykonywania z uzgodnionymi warunkami i jej zakończenia odpowiednim protokołem odbioru.

Wnioskodawca oraz Zainteresowany posiadają szerokie kontakty handlowe oraz doświadczenie i know-how w zakresie oceny ryzyk realizacji zleceń branży projektowej i architektonicznej oraz ich odpowiedniej wyceny, a także uprawnienia branżowe do projektowania, które pozwalają na fachową i rzetelną ocenę oraz selekcję zleceń, a także trafną analizę i wycenę ich realizacji.

W ramach kompleksowej usługi, o której mowa powyżej, Wnioskodawca oraz Zainteresowany wyszczególniają następujące czynności składowe (etapy) wraz ze szczegółowym opisem świadczonych usług:

1.Kompleksowe poszukiwanie, wycena i pozyskiwanie zleceń od klientów, którzy są zainteresowani zakupem usług Zleceniodawcy, w tym:

-poszukiwanie zleceń dla Zleceniodawcy;

-nawiązywanie kontaktów handlowych z potencjalnymi klientami Zleceniodawcy (zamawiającymi);

-przedstawianie Zleceniodawcy pozyskanych/odszukanych ofert;

-weryfikacja uwarunkowań faktycznych (w terenie), prawnych (niezbędnych do przeprowadzenia procedur administracyjnych oraz warunków formalno-prawnych), technicznych (dokumentacja koncepcyjna i projektowa) i organizacyjnych (wymagane zasoby finansowe, kadrowe) związanych z realizacją zleceń przez Zleceniodawcę;

-poszukiwanie potencjalnych partnerów do wykonania takich zleceń przez Zleceniodawcę (podwykonawców, dalszych usługodawców);

-w oparciu o dokonane analizy i poszukiwania wycena realizacji zleceń, w tym wycena prac architektonicznych i projektowych, wycena kosztów pośrednich takich, jak koszty ubezpieczeń, gwarancji należytego wykonania umów etc.;

-negocjowanie warunków przyszłych umów na realizację zleceń, jakie Zleceniodawca zawierać będzie we własnym imieniu i na własny rachunek ze swoimi kontrahentami – zamawiającymi prywatnymi;

-przygotowanie oferty oraz doradztwo przy uzupełnianie dokumentów przetargowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych, aż do podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego – w przypadku zamawiających publicznych;

-negocjowanie warunków przyszłych umów, jakie Zleceniodawca zawierać będzie we własnym imieniu i na własny rachunek ze swoimi kontrahentami – podwykonawcami i dalszymi usługodawcami, np. w zakresie usług geodezyjnych, geotechnicznych, specjalistycznych usług z zakresu usług związanych z ochroną środowiska, innych prac projektowych niezbędnych do realizacji poszczególnych zadań realizowanych przez Zleceniodawcę, które nie będą wykonywane przez niego osobiście (...).

2.Na etapie po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy ze swoim kontrahentem zamawiającym oraz po zawarciu umów z podwykonawcami i dalszymi usługodawcami: doradztwo w zakresie bieżących spraw związanych z realizacją zleceń, w tym doradztwo i nadzór administracyjno-prawno-techniczny nad realizacją zleceń zgodnie z przepisami prawa, warunkami podpisanej umowy oraz założonym budżetem (wyceną).

3.Po zakończeniu realizacji zleceń, na etapie rękojmi i gwarancji za wykonane zlecenie: doradztwo w zakresie roszczeń kontrahentów Zleceniodawcy, podsumowanie zrealizowanych zleceń w zakresie spełnienia założeń budżetowych.

Wnioskodawca oraz Zainteresowany wystąpili wspólnie do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU. Pismem (...) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wskazał, że wymienione kompleksowe usługi polegające na poszukiwaniu, analizie, wycenie i negocjacji potencjalnych zleceń na rynku dla Zleceniodawcy, przygotowaniu i negocjacji warunków umów, a po ich podpisaniu bieżącym doradztwie nad zgodnością realizacji zleceń z warunkami podpisanych przez Zleceniodawcę umów ze swoimi kontrahentami, doradztwie przy rozpatrywaniu ewentualnych roszczeń kontrahentów Zleceniodawców na etapie rękojmi i gwarancji, obejmujące:

-kompleksowe poszukiwanie, wycenę i pozyskiwanie zleceń od klientów, którzy są zainteresowani zakupem usług Zleceniodawcy, w tym:

·poszukiwanie zleceń dla Zleceniodawcy,

·nawiązywanie kontaktów handlowych z potencjalnymi klientami Zleceniodawcy,

·przedstawianie Zleceniodawcy pozyskanych/odszukanych ofert,

·weryfikację uwarunkowań faktycznych (w terenie), prawnych (niezbędnych do przeprowadzenia procedur administracyjnych oraz warunków formalno-prawnych), technicznych (dokumentacja koncepcyjna i projektowa) i organizacyjnych (wymagane zasoby finansowe, kadrowe) związanych z realizacją zleceń przez Zleceniodawcę,

·poszukiwanie potencjalnych partnerów do wykonania takich zleceń przez Zleceniodawcę (podwykonawców, dalszych usługodawców),

·w oparciu o dokonane analizy i poszukiwania wycenę realizacji zleceń, w tym wycenę prac architektonicznych i projektowych, wycenę kosztów pośrednich takich, jak koszty ubezpieczeń, gwarancji należytego wykonania umów,

·negocjowanie warunków przyszłych umów na realizację zleceń, jakie Zleceniodawca zawierać będzie we własnym imieniu i na własny rachunek ze swoimi kontrahentami, zamawiającymi prywatnymi,

·przygotowanie oferty oraz doradztwo przy uzupełnianiu dokumentów przetargowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych, aż do podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego w przypadku zamawiających publicznych,

·negocjowanie warunków przyszłych umów, jakie Zleceniodawca zawierać będzie we własnym imieniu i na własny rachunek ze swoimi kontrahentami, podwykonawcami i dalszymi usługodawcami, np. w zakresie usług geodezyjnych, geotechnicznych, specjalistycznych usług z zakresu usług związanych z ochroną środowiska, innych prac projektowych niezbędnych do realizacji poszczególnych zadań realizowanych przez Zleceniodawcę, które nie będą wykonywane przez niego osobiście (...),

-doradztwo w zakresie bieżących spraw związanych z realizacją zleceń, w tym doradztwo i nadzór administracyjno-prawno-techniczny nad realizacją zleceń zgodnie z przepisami prawa, warunkami podpisanej umowy oraz założonym budżetem (wyceną),

-doradztwo w zakresie roszczeń kontrahentów Zleceniodawcy, podsumowanie zrealizowanych zleceń w zakresie spełnienia założeń budżetowych bez zawierania umów we własnym imieniu i bez fizycznej sprzedaży produktów,

mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Wnioskodawca oraz Zainteresowany w ramach prowadzonych przez siebie działalności gospodarczych nie osiągnęli w ubiegłym roku przychodu odpowiadającego kwocie 2 milionów euro obliczonego według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego. Ponadto Wnioskodawca oraz Zainteresowany nie będą świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy.

Wobec Wnioskodawcy oraz Zainteresowanego nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 8 pkt 1 ustawy dotyczące m.in. opłacania podatku w formie karty podatkowej, korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, osiągania przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca oraz Zainteresowany nie uzyskają z tej działalności przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Nie zachodzą również przesłanki zawarte w art. 8 pkt 3 dotyczące sytuacji, gdy podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychody z usług, jakie mają być świadczone przez Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego w ramach spółki cywilnej na rzecz Zleceniodawcy, opisane w pkt I. powyżej, kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD, tj. według stawki 8,5%?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy – na mocy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest on uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z opisanej we wniosku działalności (sklasyfikowanej jako PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń), ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. Ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 Ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. le i If, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż w myśl art. 4 ust. I pkt 12 Ustawy użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, natomiast w świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy – użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1.

Przychody ze świadczonych usług opodatkowane są według stawek ryczałtu przyporządkowanych do danego rodzaju świadczonej usługi. Stawki te zostały określone w art. 12 ust. 1 Ustawy. W świetle z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. A – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak wskazano powyżej, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Wnioskodawca oraz Zainteresowany zamierzają prowadzić swoją działalność pod kodem PKD 74.90.Z (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana – pośrednictwo w interesach), a usługi świadczone w ramach działalności klasyfikują jako kod PKWiU 74.90.12.0. (Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń). Prawidłowość takiej klasyfikacji potwierdza opinia wydana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. :

·Nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 8 pkt 1 Ustawy dotyczące m.in. opłacania podatku w formie karty podatkowej, korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, osiągania przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

·Wnioskodawca oraz Zainteresowany nie uzyskają z tej działalności przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy;

·Nie zachodzą również wobec nich przesłanki zawarte w art. 8 pkt 3 dotyczące sytuacji, gdy podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.

Ponadto, przychody, które Wnioskodawca oraz Zainteresowany będą osiągać, nie spowodują przekroczenia limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy również zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2021 r. uchylony został również załącznik nr 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), gdzie wyłączone spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych były określone kategorie oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Tam w pozycji 38 był kod ex 74.90.1.

W związku z uchyleniem załącznika, zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było dopuszczenie tej formy rozliczenia podatkowego dla podatników wykonujących działalność w zakresie usług pośrednictwa komercyjnego.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki uzyskanego przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Możliwość opłacania podatku w formie ryczałtu oraz ustalenie właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Niemniej ustalenie, czy też potwierdzenie właściwej klasyfikacji dla PKWiU dla danej usługi nie jest rolą organu interpretacyjnego – wykracza poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zakwalifikowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Panowie działalność gospodarczą. Zamierzają Panowie zawiązać spółkę cywilną, która świadczyć będzie kompleksową usługę na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwaną: „Zleceniodawcą”), która wykonuje usługi projektowe i architektoniczne dla podmiotów prywatnych i publicznych. W ramach kompleksowej usługi, o której mowa w zdaniu poprzednim, wyszczególniają Panowie następujące czynności składowe (etapy) wraz ze szczegółowym opisem świadczonych usług:

1.Kompleksowe poszukiwanie, wycena i pozyskiwanie zleceń od klientów, którzy są zainteresowani zakupem usług Zleceniodawcy, w tym:

-poszukiwanie zleceń dla Zleceniodawcy;

-nawiązywanie kontaktów handlowych z potencjalnymi klientami Zleceniodawcy (zamawiającymi);

-przedstawianie Zleceniodawcy pozyskanych/odszukanych ofert;

-weryfikacja uwarunkowań faktycznych (w terenie), prawnych (niezbędnych do przeprowadzenia procedur administracyjnych oraz warunków formalno-prawnych), technicznych (dokumentacja koncepcyjna i projektowa) i organizacyjnych (wymagane zasoby finansowe, kadrowe) związanych z realizacją zleceń przez Zleceniodawcę;

-poszukiwanie potencjalnych partnerów do wykonania takich zleceń przez Zleceniodawcę (podwykonawców, dalszych usługodawców);

-w oparciu o dokonane analizy i poszukiwania wycena realizacji zleceń, w tym wycena prac architektonicznych i projektowych, wycena kosztów pośrednich takich, jak koszty ubezpieczeń, gwarancji należytego wykonania umów etc.;

-negocjowanie warunków przyszłych umów na realizację zleceń, jakie Zleceniodawca zawierać będzie we własnym imieniu i na własny rachunek ze swoimi kontrahentami – zamawiającymi prywatnymi;

-przygotowanie oferty oraz doradztwo przy uzupełnianie dokumentów przetargowych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych, aż do podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego – w przypadku zamawiających publicznych;

-negocjowanie warunków przyszłych umów, jakie Zleceniodawca zawierać będzie we własnym imieniu i na własny rachunek ze swoimi kontrahentami – podwykonawcami i dalszymi usługodawcami, np. w zakresie usług geodezyjnych, geotechnicznych, specjalistycznych usług z zakresu usług związanych z ochroną środowiska, innych prac projektowych niezbędnych do realizacji poszczególnych zadań realizowanych przez Zleceniodawcę, które nie będą wykonywane przez niego osobiście (...).

2.Na etapie po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy ze swoim kontrahentem zamawiającym oraz po zawarciu umów z podwykonawcami i dalszymi usługodawcami: doradztwo w zakresie bieżących spraw związanych z realizacją zleceń, w tym doradztwo i nadzór administracyjno-prawno-techniczny nad realizacją zleceń zgodnie z przepisami prawa, warunkami podpisanej umowy oraz założonym budżetem (wyceną).

3.Po zakończeniu realizacji zleceń, na etapie rękojmi i gwarancji za wykonane zlecenie: doradztwo w zakresie roszczeń kontrahentów Zleceniodawcy, podsumowanie zrealizowanych zleceń w zakresie spełnienia założeń budżetowych.

Usługi na rzecz Zleceniodawcy świadczone będą przez Panów na podstawie umowy ramowej lub jednostkowych umów, których przedmiotem będzie podejmowanie kompleksowych działań polegających na poszukiwaniu, analizie, wycenie i negocjacji potencjalnych zleceń na rynku dla Zleceniodawcy, przygotowanie i negocjacja warunków umów (I. etap), a po ich podpisaniu bieżące doradztwo nad zgodnością realizacji zleceń z warunkami podpisanych przez Zleceniodawcę umów ze swoimi kontrahentami (II. etap). Dodatkowo będą Panowie świadczyć usługi doradztwa przy rozpatrywaniu ewentualnych roszczeń kontrahentów Zleceniodawcy na etapie rękojmi i gwarancji. Powyższe czynności składać się będą na całość usługi realizowanej przez Panów – od znalezienia interesującego Zleceniodawcę zlecenia, przez jego analizę i wycenę, doprowadzenie do podpisania umowy (w tym doradztwo przy procedurze uzyskania zamówienia publicznego) i negocjację jej warunków aż do bieżącego doradztwa w zakresie kontroli zgodności jej wykonywania z uzgodnionymi warunkami i jej zakończenia odpowiednim protokołem odbioru.

Wskazuję, że wymieniony zakres czynności – które zamierzają Panowie wykonywać na rzecz Zleceniodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej – wskazuje na kierownicze (decyzyjne) Panów role, skutkujące tym, że czynności te w istocie odpowiadają czynnościom wykonywanym na podstawie umowy mającej charakter podobny do umowy o zarządzanie, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem – wobec uzyskiwanych przez Panów przychodów z tytułu świadczenia wskazanych we wniosku usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej przy pełnieniu jednocześnie funkcji członka zarządu Zleceniodawcy nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W Panów sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), dotyczące kwalifikacji przychodów w przypadku świadczenia usług na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 tej ustawy, tj. działalności wykonywanej osobiście.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje działalności wykonywanej osobiście przez określenie jej cech, lecz wskazuje w art. 13, jakiego rodzaju przychody kwalifikują się do tej działalności.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

-działalność wykonywana osobiście,

-pozarolnicza działalność gospodarcza.

Regulacja art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu według zasad określonych dla danego źródła przychodów. Działalność wykonywana osobiście oraz działalność gospodarcza stanowią odrębne źródła przychodów, a dochody uzyskiwane przez podatników z tych źródeł podlegają odmiennym zasadom opodatkowania.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jednocześnie, stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak wynika z przepisu powołanego w zdaniu poprzednim, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te są zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie natomiast do art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zwracam uwagę, że w tej regulacji ustawodawca zastrzegł, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów – działalność wykonywana osobiście (z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7).

Wskazuję, że przychody z umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej, w tym również, gdy zostaną uzyskane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponownie podkreślam, że zgodnie z brzmieniem art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów ze źródła działalność wykonywana osobiście należy zaliczyć wszystkie przychody uzyskiwane z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, a więc nawet w sytuacji, gdy umowy te będą zawarte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Panów – w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu Zleceniodawcy – z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej należy kwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej.

Wskazany przez Panów zakres czynności – które będą Panowie wykonywać w ramach usług na rzecz Zleceniodawcy – wskazuje na kierowniczą (decyzyjną) Panów rolę, skutkującą tym, że czynności te w istocie odpowiadają czynnościom wykonywanym na podstawie umowy mającej charakter podobny do umowy o zarządzanie, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego nie mogę zgodzić się z Panów stanowiskiem, że będą Panowie uprawnieni do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach wykonywanej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jak już bowiem wskazałem wyżej – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze są zakwalifikowane do źródła przychodów – działalność wykonywana osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowanie: przychody osiągane przez Panów z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku należy zakwalifikować do źródła przychodów – działalność wykonywana osobiście, na podstawie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie będą Panowie uprawnieni do zastosowania dla tych przychodów opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Panowie przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Panów sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będzie mógł skorzystać Ten z Panów, który zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00