Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.213.2024.2.AJ

1. Czy przedstawione w stanie faktycznym ponoszone przez Spółkę wydatki na darowizny na rzecz Fundacji pod nazwą „(…)” jako podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką, są opodatkowane Ryczałtem jako ukryte zyski zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT? 2. Czy wydatki ponoszone prze Spółkę, o których mowa pytaniu nr 1, są wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r., za pośrednictwem platformy ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy ponoszone przez Spółkę wydatki na darowizny na rzecz Fundacji pod nazwą „…” jako podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką, są opodatkowane Ryczałtem jako ukryte zyski zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

- czy wydatki ponoszone prze Spółkę, o których mowa pytaniu nr 1, są wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Z uwagi na braki formalne, wezwaliśmy Państwa, pismem z 21 czerwca 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 21 czerwca 2024 r., a uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 28 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również jako: Spółka, Wnioskodawca), wybrała opodatkowanie na zasadzie „Ryczałtu od dochodów spółek” (dalej również w skrócie „ECIT”, estoński CIT) zgodnie z rozdziałem 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587; dalej jako ustawa CIT). Jeden ze Wspólników Spółki jest fundatorem Fundacji pod nazwą „(…)”.

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie Statutu Fundacji.

W akcie notarialnym ustanawiającym Fundację - Fundator wskazał, że celem Fundacji jest:

 1. pomoc społeczna, w tym wspieranie, tworzenie programów prorozwojowych w celu poprawy warunków życia społeczności oraz poszerzenie wiedzy i świadomości;

 2. przeciwdziałanie problemom społecznym;

 3. edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych w obszarze inteligencji emocjonalnej i wrażliwości społecznej;

 4. edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych w celu poszerzania wiedzy i zwiększenia świadomości oraz wrażliwości społecznej;

 5. wspieranie inicjatyw na rzecz ochrony praw dziecka oraz na rzecz zapobiegania wykluczeniu społecznemu, w tym osób w sytuacji kryzysowej i osób z niepełnosprawnościami;

 6. integracja, reintegracja oraz aktywacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób w wieku emerytalnym, w tym wspieranie osób z niepełnosprawnościami;

 7. udzielanie pomocy dzieciom, rodzinom i osobom w sytuacjach kryzysowych;

 8. wspieranie nauki, edukacji, oświaty i wychowania oraz działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci, młodzieży i osób z niepełnosprawnościami;

 9. niesienie pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen na terenie Polski i za granicą;

10.prowadzenie działalności charytatywnej;

11.ochrona i promocja zdrowia, promowanie zdrowego i aktywnego trybu życia;

12.ochrona środowiska, ochrona zwierząt i przyrody oraz promowanie ekologii;

13.działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, marketingowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe;

14.prowadzenie działań wspomagających rozwój wspólnot i społeczności lokalnych oraz wspieranie inicjatyw społecznych;

15.działanie na rzecz równouprawnienia oraz działanie na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu;

16.wspieranie rzeczowo, finansowo i organizacyjnie szpitali oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

17.wspieranie rzeczowo, finansowo i organizacyjnie osób chorych, w wieku emerytalnym oraz osób z niepełnosprawnościami.

Środki na realizację celów Fundacji mogą stanowić środki uzyskane z darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji od instytucji publicznych i osób prawnych, grantów, czyli umów o przekazanie Fundacji środków z obowiązkiem rozliczenia, środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, loterii, aukcji organizowanych przez Fundację lub na jej rzecz, po uzyskaniu zezwoleń określonych właściwymi przepisami i dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego, dochodów z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym, dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, odsetek bankowych, nawiązek i świadczeń pieniężnych zasądzonych na rzecz Fundacji przez Sąd, dochodów z odpłatnej działalności statutowej i dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową oraz funkcjonowanie Fundacji.

8 lutego 2024 r. Fundator uchwalił również Statut Fundacji. W Statucie zastrzeżono między innymi, że: Fundacja realizuje swoje cele przez:

 1. upowszechnienie wiedzy i edukacji w zakresie zgodnym z celami Fundacji, propagowanie postaw obywatelskiej aktywności i odpowiedzialności, m.in. poprzez organizację konferencji, seminariów, warsztatów i spotkań, w tym z wykorzystaniem mediów elektronicznych;

 2. organizowanie i udział w finansowaniu programów, mających na celu zdobywanie wiedzy, wykształcenia, zawodu i osiąganie samodzielności;

 3. organizowanie, finansowanie warsztatów, konsultacji psychologicznych dla dorosłych, młodzieży i dzieci;

 4. publikacje materiałów zwiększających świadomość społeczności w obszarach zdrowia psychicznego i aspektów z nim związanych;

 5. organizowanie, finansowanie warsztatów, webinariów oraz tworzenie materiałów o charakterze edukacyjnym i informacyjnym dla dzieci, młodzieży i dorosłych;

 6. organizowanie warsztatów, webinariów, platform dla rodziców, rodziców zastępczych i rodziców samotnie wychowujących dzieci;

 7. organizowanie i udział w finansowaniu różnych form wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży oraz dla całych rodzin;

 8. organizowanie i udział w finansowaniu akcji mających na celu wspieranie dzieci, osób chorych i niepełnosprawnych;

 9. działania służące wyrównywaniu szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem;

10.organizowanie i udział w finansowaniu przedsiębiorstw społecznych, projektów w zakresie wspierania przedsiębiorczości osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

11.podejmowanie i finansowanie działań na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn oraz na rzecz osób w wieku emerytalnym;

12.warsztaty i konsultacje psychologiczne dla dzieci i młodzieży z placówek oświatowych, penitencjarnych i opiekuńczych, stacjonarnie oraz niestacjonarnie na terenie całej Polski;

13.organizowanie i udział w finansowaniu akcji dożywiania dzieci i innych osób w sytuacji kryzysowej;

14.finansowanie, organizowanie działań wspierających edukację, oświatę, wychowanie oraz działalności na rzecz dzieci, młodzieży i osób z niepełnosprawnościami;

15.zakup dóbr rzeczowych dla osób chorych, starszych, w kryzysie i osób z niepełnosprawnościami;

16.finansowanie kosztów leczenia i rehabilitacji, w tym opieki stomatologicznej oraz środków farmaceutycznych;

17.zakup sprzętu specjalistycznego dla szpitali i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

18.udzielanie wsparcia organizacyjnego, finansowego, rzeczowego oraz organizowanie projektów dla jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

19.organizowanie i udział w finansowaniu projektów w zakresie ochrony zdrowia;

20.organizacja projektów, dóbr rzeczowych w zakresie pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, wojen i konfliktów zbrojnych;

21.promocję i organizację wolontariatu;

22.organizowanie zbiórek i zbieranie funduszy;

23.organizowanie zbiórek publicznych również za pomocą Internetu i innych środków przekazu;

24.pozyskiwanie dotacji i grantów na działalność statutową od instytucji publicznych, firm i osób prywatnych w Polsce i za granicą;

25.współpraca z przedsiębiorstwami w celu zbierania funduszy na cele Fundacji oraz zachęcanie do współudziału w realizacjach zgodnych z celami statutowymi Fundacji;

26.organizowanie i udział w finansowaniu programów propagujących sport, kulturę fizyczną, zdrowy tryb życia i zdrowe odżywianie;

27.organizowanie i udział w finansowaniu programów oraz dóbr rzeczowych na rzecz środowiska, ekologii, przyrody oraz zwierząt;

28.finansowanie, organizowanie działań na rzecz wsparcia zgodnego z celami Fundacji, innym organizacji pozarządowych;

29.finansowanie, organizowanie akcji integrujących społeczności lokalne i finansowanie inicjatyw społecznych;

30.podejmowanie i finansowanie działań na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym osób w wieku emerytalnym oraz na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu;

31.prowadzenie projektów rozwojowych zapewniających realizacje celów statutowych fundacji;

32.fundowanie stypendiów sportowych, naukowych i socjalnych;

33.organizacja i finansowanie działań i wydarzeń zgodnych z celami fundacji;

34.organizowanie, prowadzenie i finansowanie projektów w zakresie związanym z celami Fundacji w tym prowadzenie wykładów, social-mediów, szkoleń, konferencji związanych z realizacją celów statutowych Fundacji;

35.popularyzowanie idei Fundacji.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie służącym realizacji jej celów statutowych. Działalność gospodarcza jest wyłącznie dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego. Dochody z działalności gospodarczej Fundacji służą wyłącznie realizacji celów statutowych i funkcjonowaniu Fundacji. Działalnością Fundacji kieruje Zarząd Fundacji.

W skład Zarządu Fundacji wchodzi od jednego do pięciu członków, powoływanych przez Fundatora na trzyletnią kadencję. Kadencja członków Zarządu Fundacji wygasa z dniem odbycia posiedzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności Fundacji, za ostatni pełny rok pełnienia funkcji członka Zarządu Fundacji. Spośród osób powołanych do Zarządu Fundacji Fundator wybiera Prezesa Zarządu Fundacji. Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

Do zadań Zarządu Fundacji należy w szczególności:

1.opracowywanie rocznych i wieloletnich planów działania;

2. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji, odpowiadając za realizację jej celów statutowych;

3. przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów;

4. zarządzaniem majtkiem Fundacji, decydowanie o nabywaniu i zbywaniu wszelkich praw majątkowych;

5. sporządzanie sprawozdania z działalności Fundacji;

6. podejmowanie decyzji w sprawach pracowniczych;

7. organizowanie współpracy z zakładami opieki zdrowotnej oraz organizowanie i koordynowanie działań wolontariuszy w poszczególnych zakładach;

8. podejmowanie decyzji o przystępowaniu do spółek, zrzeszeń i innych organizacji oraz o ich tworzeniu;

9. ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;

10. opiniowanie decyzji w sprawie zmiany statutu Fundacji oraz jej likwidacji lub połączenia z innymi fundacjami.

Fundacja może zostać zlikwidowana w przypadkach wskazanych w Statucie (m.in. w przypadku wyczerpania jej majątku). Jeżeli po likwidacji Fundacji pozostaną środki finansowe, zostaną one przekazane Fundatorowi lub jego następcą prawnym z przeznaczeniem na cele wskazane w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach. Statut nie przewiduje możliwości zmiany Fundatora. Fundator nie ma możliwości odpłatnego zbycia swego statusu.

Statut nie zastrzega też na rzecz Fundatora ani nikogo z jego rodziny żadnych świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych. Fundator nie otrzymuje z Fundacji żadnych świadczeń. Statut nie stanowi o tym, że Fundator może być w jakimkolwiek zakresie beneficjentem Fundacji. Nie jest on również jej podopiecznym. Dla realizacji celów Fundacji jako Fundator przeznaczył kwotę 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych), stanowiącą kapitał założycielski Fundacji, wniesiony w całości gotówką. Ponadto Spółka przekazała darowiznę na rzecz realizacji celów statutowych Fundacji.

W piśmie z 28 czerwca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:

 1. Darowizny wykazują związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę, gdyż: budują lojalności kontrahentów, poprawiają relację z lokalną społecznością, budują pozytywny wizerunek wśród pracowników Spółki. Ponadto nazwy Spółki oraz Fundacji zawierają łączący je element, który niewątpliwie buduje pozytywny przekaz co do społecznie odpowiedzialnej działalności organizacji jak i samego funkcjonowania Spółki w lokalnym środowisku. Podstawą prowadzenia polityki przekazywania darowizn jest misja Spółki, która zakłada prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie. Spółka przekazując Darowizny dokonuje nieodpłatnej redystrybucji części swoich zysków jako wkład w zrównoważony rozwój społeczny. W ten sposób Spółka przyczyniania się do polepszania jakości życia w swoim bezpośrednim środowisku, wspierając instytucje działające na rzecz społeczeństwa. Obok przejęcia na siebie części odpowiedzialności za rozwój społeczny, Spółka osiąga również korzyści związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dzięki zaangażowaniu w działalność społeczną, Wnioskodawca buduje zaufanie oraz lojalność wobec marki. Spółka jest odbierana bowiem jako podmiot odpowiedzialny i etyczny. To z kolei ułatwia utrzymywanie dobrych stosunków i budowanie partnerstwa z lokalną społecznością, organami samorządowymi, instytucjami publicznymi, czy organizacjami pozarządowymi. Podejmowanie działań na rzecz rozwoju społecznego, jest obok ceny oraz jakości usług elementem, który wpływa na pozytywną ocenę Spółki przez jej kontrahentów czy inne organizację, z którymi współpracuje.

 2. Priorytetem polityki Spółki jest prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny, godny zaufania, z poszanowaniem obowiązującego prawa oraz powszechnie przyjętych norm i wartości. Spółka przyjęła kodeks postępowania etycznego który ma za zadanie wspierać Spółkę w codziennej pracy podczas realizowania praw i obowiązków w sytuacjach, gdy pojawiają się wątpliwości dotyczące właściwego sposobu postępowania. Dokument określa kierunek działań służących kształtowaniu postaw pracowniczych, a także budowaniu relacji z otoczeniem. Zapisy kodeksu dotyczące darowizn i sponoringu mają następujące brzmienie: Spółki (…) nie przekazują bezpośrednich ani pośrednich dotacji na rzecz organizacji politycznych, partii lub poszczególnych polityków.

Pojęcie darowizny oznacza dobrowolne wsparcie finansowe lub niepieniężne organizacji charytatywnych bądź niedochodowych przez (…) w celu zapewnienia korzyści społeczeństwu lub społeczności. Pojęcie sponsoringu oznacza umowę biznesową, w której (…) zobowiązuje się dokonać płatności na rzecz organizacji/podmiotu, w zamian za wynegocjowane uprawnienia do promowania firmy i jej działalności (np. reklamy, widoczność marki itd.). Darowizny i sponsoring są dozwolone tylko wtedy, gdy są w zgodzie z obszarami i strategiami uznawanymi za najważniejsze dla (…) oraz w pełnej zgodzie z naszym Kodeksem i zawartymi w nim zasadami i procedurami. Niezależnie od sytuacji należy być świadomym faktu, że darowizny i sponsoring mogą wiązać się z ryzykiem korupcji i mogą być postrzegane jako dążenie do uzyskania lub pozyskiwania nieuczciwej przewagi.

 a. Budowanie pozytywnego odbioru Spółki wśród potencjalnych klientów. Współczesne przedsiębiorstwa mogą korzystać z różnych narzędzi aktywizacji sprzedaży. Należą do nich m.in.: public relations, reklama, sponsoring, marketing bezpośredni oraz sprzedaż osobista. Dotychczas prowadzone badania marketingowe jednoznacznie potwierdzają, że reputacja firmy ma ogromny wpływ na wysokość jej zysków, co oznacza, że działania te mają duży wpływ na jej rozwój. Budują lojalności kontrahentów, poprawiają relację z lokalną społecznością, budują pozytywny wizerunek wśród pracowników Spółki. Ponadto nazwa Spółki oraz Fundacji zawierają łączący je element, który niewątpliwie buduje pozytywny przekaz co do społecznie odpowiedzialnej działalności organizacji jak i samego funkcjonowania Spółki w lokalnym środowisku. Ponadto spółka rozpoznaje także korzyści wynikające z budowania pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów - w ten sposób Spółka jest postrzegana przez nich jako rzetelny kontrahent, który podejmuje działania w celu polepszenia warunków bytowych swojego otoczenia. To z kolei jest okolicznością powodująca, iż aktualni oraz potencjalni klienci Spółki chętniej podejmują rozmowy biznesowe. Tym samym przekazywane darowizny stanowią faktyczną okoliczność, która ułatwia docieranie do nowych kontrahentów oraz wzmacnia relacje z obecnymi kontrahentami, dodatkowo pozytywny wizerunek zbudowany dzięki przekazywanym darowiznom powoduje zwiększenie zaufania oraz lojalności kontrahentów wobec marki (…). Spółka ponadto buduje sieć networkingu - przekazywane darowizny powodują, że Spółka jest podmiotem rozpoznawalnym wśród adresatów jej usług, co ułatwia docieranie do nowych kontrahentów. Przekazywanie darowizn pozwala na nawiązywanie relacji z organizacjami charytatywnymi/fundacjami, czy innymi podmiotami lub instytucjami, co z kolei powoduje rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności Spółki. Tym samym przekazywane darowizny powodują wzrost popularności i rozpoznawalności marki (…).

 b. Budowanie pozytywnego odbioru Spółki wśród potencjalnych klientów. Współczesne przedsiębiorstwa mogą korzystać z różnych narzędzi aktywizacji sprzedaży. Należą do nich m.in.: public relations, reklama, sponsoring, marketing bezpośredni oraz sprzedaż osobista. Dotychczas prowadzone badania marketingowe jednoznacznie potwierdzają, że reputacja firmy ma ogromny wpływ na wysokość jej zysków, co oznacza, że działania te mają duży wpływ na jej rozwój. Przekazywane darowizny wpływają pozytywnie na atmosferę wśród załogi pracowniczej, która ma świadomość, że ich praca wpływa na rozwój otoczenia, w którym żyją (część wypracowanych przez nich środków jest przekazywana na dotowanie określonych celów społecznych). To z kolei zwiększa ich motywację do pracy. Co więcej przekazywane darowizny powodują zwiększone zainteresowanie potencjalnych pracowników nawiązaniem współpracy ze Spółką. Spółka wskazuje również, że przekazywane darowizny stanowią przejaw realizacji filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka bowiem przekazując darowizny przyczynia się do polepszenia jakości życia lokalnej społeczności (wspieranie akcji charytatywnych itd.) oraz wpływa na minimalizowanie nierówności społecznych. Przekazywanie darowizn na rzecz podmiotów prowadzących działalność charytatywną, wspierającą osoby potrzebujące itd. jest faktycznym przejawem filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka bowiem przeznacza część swoich zysków do podmiotów, które posiadają wiedzę i doświadczenie we wspieraniu osób potrzebujących. W ten sposób przekazane środki w efektywny sposób przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju społecznego. Jest to realizowane w związku z przyjętą misją Spółki, mającą na celu dbanie o rozwój otoczenia społecznego Wnioskodawcy. Tym samym należy wskazać, że przekazywane przez Spółkę darowizny są związane z jej działalnością gospodarczą. Prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie (CSR) buduje markę (…), lojalność wobec niej, a także wpływa na pozytywny odbiór Spółki przez obecnych oraz potencjalnych pracowników. W konsekwencji darowizny pośrednio przyczyniają się do generowanych przez Spółkę przychodów.

 c. Spółka realizuje takie cele, jak: kształtowanie wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej, wrażliwej na potrzeby innych ludzi, wzrost lojalności klientów i pogłębianie relacji z klientami, skuteczne wyróżnienie i pozycjonowanie produktu, wzmocnienie tożsamości i charakteru marki, wzrost sprzedaży promowanych produktów. Organizacje pozarządowe przez uświadomienie problemu społecznego i zachęcenie do zakupu określonych towarów mogą zebrać fundusze niezbędne dla realizacji celów statutowych i budowania marki. Klienci, poprzez ścisły związek między sprzedażą określonych produktów a wpłatami na cele charytatywne, aktywnie uczestniczą w tych kampaniach i mogą realizować potrzeby niesienia pomocy innym.

 d. Spółka o działaniach podejmowanych w ramach realizacji celów społecznej odpowiedzialności biznesu informuje na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych Spółki, informacje są udostępniane także w salonach sprzedaży. Sposób informowania o działalności Spółki umożliwia potencjalnym oraz przyszłym klientom na zapoznanie się z jej działaniami.

 3. Darowizny są każdorazowo dokumentowane poprzez umowę darowizny, co pozwala na ustalenie ich przeznaczenia.

 4. Na rzecz podmiotów niepowiązanych m.in. na rzecz:

- (...),

- (...),

- (...),

- (...).

 5. Spółka podkreśla, że Wspólnik z tytułu pełnionych funkcji (jako fundator Fundacji) nie osiąga żadnych korzyści majątkowych. Wspólnikowi nie przysługują także żadne uprawnienia do majątku obdarowanych podmiotów, także po ich ewentualnej likwidacji. Przedmiotowe Darowizny wejdą w skład majątku Fundacji i będą one wykorzystane wyłącznie na cele działalności statutowej zgodnej z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Fundacja może zostać zlikwidowana w przypadkach wskazanych w Statucie (m.in. w przypadku wyczerpania jej majątku). Jeżeli po likwidacji Fundacji pozostaną środki finansowe, zostaną one przekazane Fundatorowi lub jego następcą prawnym z przeznaczeniem na cele wskazane w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

 6. Statut nie przewiduje możliwości zmiany Fundatora. Fundator nie ma możliwości odpłatnego zbycia swego statusu. Statut nie zastrzega też na rzecz Fundatora ani nikogo z jego rodziny żadnych świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych. Fundator nie otrzymuje z Fundacji żadnych świadczeń. Statut nie stanowi o tym, że Fundator może być w jakimkolwiek zakresie beneficjentem Fundacji. Nie jest on również jej podopiecznym.

Pytania

 1. Czy przedstawione w stanie faktycznym ponoszone przez Spółkę wydatki na darowizny na rzecz Fundacji pod nazwą „(…)” jako podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką, są opodatkowane Ryczałtem jako ukryte zyski zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?

 2. Czy wydatki ponoszone prze Spółkę, o których mowa pytaniu nr 1, są wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy wydatki na darowizny opisane w pytaniu nie są opodatkowane ryczałtem, gdyż nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz ukrytych zysków. Katalog dochodów podlegających opodatkowaniu Ryczałtem został wymieniony w art. 28m ust. 1 ustawy o CIT.

Stosownie do tego przepisu opodatkowaniu Ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

 1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat),

 2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

 3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

 4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu, niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

 5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

 6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Stosownie do art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, przez ukryte zyski, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem. W szczególności do ukrytych zysków należy zakwalifikować darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju (pkt 7 przywołanego przepisu).

Na gruncie regulacji o Ryczałcie podmiotem powiązanym jest podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c wynosi co do zasady co najmniej 5%.

Zatem podmiotami powiązanymi na potrzeby stosowania regulacji o dochodach z ukrytych zysków są:

 a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

 b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ: - ten sam inny podmiot lub - małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

 c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

 d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Zgodnie z art. 11a ust. 2 Ustawy o CIT przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się:

 1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

 2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

 3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Z definicji ukrytych zysków wynika, że są to świadczenia, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany i które są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk.

Tym samym wskazane w art. 28 (winno być art. 28m) ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT darowizny mogą zostać uznane za ukryte zyski pod warunkiem, że:

- zostały wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,

- mają charakter pieniężny, niepieniężny, odpłatny, nieodpłatny lub częściowo odpłatny, inne niż podzielony zysk,

- zostały zrealizowane na rzecz wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT lub na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Brak spełnienia choćby jednej z wyżej wymienionych przesłanek skutkuje tym, że świadczenie w postaci darowizny nie może być uznane za ukryty zysk i tym samym podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Darowizna została przekazana na rzecz podmiotu powiązanego ze Spółką (w sposób osobowy). Podmioty te są jednocześnie powiązane ze wspólnikiem Wnioskodawcy. W tym zakresie należy wskazać na art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności darowizny.

Co prawda darowizny zostały wymienione w art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT jako przykład ukrytych zysków, co nie oznacza jednak, że wszelkie darowizny przekazane na rzecz podmiotu powiązanego będą mogły zostać uznane automatycznie za opodatkowane w estońskim CIT.

Ustawodawca bowiem zdecydował się na wprowadzenie szeregu innych warunków, które muszą zaistnieć, aby dany wydatek (w tym przypadku darowizny) został uznany za opodatkowany jako ukryty zysk.

Warunki uznania darowizny za ukryty zysk:

1) świadczenie zostało spełnione w związku z prawem do udziału w zysku,

2) świadczenie to jest inne niż podzielony zysk,

3) beneficjentem jest podmiot powiązany z podatnikiem lub jego wspólnikiem.

Warunki te muszą zostać spełnione łącznie co oznacza, że brak spełnienia jakiegokolwiek z warunków powoduje, iż wydatek nie może zostać uznany za ukryty zysk.

W niniejszej sytuacji przesłanki 2 i 3 są spełnione, jednakże należy dokonać analizy czy Darowizny przekazywane są w związku z prawem do udziału w zysku.

W tym zakresie odwołać należy się do wykładni celowościowej przywołanego przepisu. Intencją ustawodawcy wprowadzając kategorię ukrytych zysków było uszczelnienie systemu ryczałtu od dochodów spółek, w ten sposób, że opodatkowaniu powinien podlegać nie tylko dzielony zysk, lecz również wszelkie świadczenia, które z ekonomicznego punktu widzenia są analogiczne, lecz realizowane są w innej formie.

W tym zakresie ustawodawca wyszedł z założenia, że podatnicy mogą próbować zmniejszać swoje zobowiązanie w estońskim CIT poprzez realizację określonych świadczeń, powodujących uszczuplenie majątku podatnika estońskiego CIT, które będą realizowane zamiast wypłaty zysku.

Powyższe znajduje także potwierdzenie w uzasadnieniu do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk Sejmowy nr 643): Intencją projektodawcy jest opodatkowanie dystrybucji zysku (już w momencie podjęcia uchwały o celu przeznaczeniu tego zysku) i wypłat równoważnych takiej dystrybucji, w tym między innymi świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców (akcjonariuszy) lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami (akcjonariuszami) (tzw. ukryte zyski).

Co więcej, jak wskazano w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. (dalej jako: "Przewodnik"), stanowiącym ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe), o których mowa w art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.): Aby świadczenie uznane było za ukryty zysk powinno być związane z wywieraniem wpływu na działanie i decyzje spółki będącej podatnikiem ryczałtu.

Innymi słowy, świadczenie powinno bezpośrednio lub pośrednio wynikać z uzgodnień pomiędzy podmiotami powiązanymi, niezależnie od ich formy (...). Jednakże, dochód z tytułu ukrytego zysku nie obejmuje świadczeń, które nie są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, czyli świadczeń podjętych (wykonanych) bez jakiegokolwiek wpływu innych podmiotów powiązanych na działanie i decyzje spółki opodatkowanej ryczałtem, w zakresie takiego świadczenia.

Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.293.2023.2.RH wskazał, że: dochód z tytułu ukrytego zysku nie obejmuje świadczeń, które nie są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, czyli świadczeń podjętych (wykonanych) bez jakiegokolwiek wpływu podmiotów powiązanych na działanie i decyzje spółki opodatkowanej ryczałtem, w zakresie ocenianego świadczenia.

Ukrytymi zyskami będą zatem świadczenia wypłacone przez podatnika, które mają na celu zwiększyć majątek obdarowanego, a jednocześnie ich wypłata została dokonana ze względu na fakt, iż beneficjent świadczenia miał wpływ na podjęcie decyzji o ich wypłacie.

W ocenie Wnioskodawcy, tylko takie rozumienie definicji ukrytych zysków da się pogodzić z literalną treścią przywołanego przepisu jak również z jego celem. Natomiast, podkreślenia wymaga, że Spółka prowadzi politykę przekazywania darowizn, ze względu na realizowaną przez nią misję prowadzenia działalności gospodarczej w sposób społecznie odpowiedzialny i wspierający określone inicjatywy społeczne.

Szczególnie istotne jest to, że darowizny realizowane są zarówno na rzecz podmiotu powiązanego ze Spółką tj. „(…)” (osobowo poprzez Wspólnika) oraz na rzecz podmiotów niepowiązanych np. na rzecz: - (...), - (...), - (...), - (...).

Już sam ten fakt powinien przemawiać za uznaniem, iż Darowizny przekazywane są bez wpływu na istnienie określonych powiązań. Nawet jeżeli dokonywane są na rzecz podmiotów powiązanych to z całą pewnością nie są one realizowane w związku z prawem do udziału w zysku. Ich celem jest dostarczenie środków na prowadzenie działalności charytatywnej, humanitarnej czy edukacyjnej przez obdarowanych. W konsekwencji nie służą one zaspokajaniu osobistych potrzeb wspólników lub podmiotów obdarowanych, lecz wpisują się w szerszą politykę na rzecz społecznego rozwoju, która obejmuje także podmioty niepowiązane.

Tym samym uznać należy, że fakt występowania powiązań jest nieistotny z punktu widzenia podjęcia decyzji o przekazaniu Darowizn. Nawet gdyby, podmioty te były niepowiązane, Spółka prowadziłaby w dalszym ciągu swoją politykę przekazywania darowizn.

Spółka podkreśla, że Wspólnik z tytułu pełnionych funkcji (jako fundator Fundacji) nie osiąga żadnych korzyści majątkowych. Wspólnikowi nie przysługują także żadne uprawnienia do majątku obdarowanych podmiotów, także po ich ewentualnej likwidacji. Przedmiotowe Darowizny wejdą w skład majątku Fundacji i będą one wykorzystane wyłącznie na cele działalności statutowej zgodnej z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

Spółka wskazuje, że faktyczną przyczyną powiązań Wspólnika z obdarowanymi podmiotami, jest jego osobiste zaangażowanie w kwestie społeczne lub charytatywne. Samo powiązanie wynika z bardzo szerokiej definicji podmiotów powiązanych obowiązującej na gruncie ustawy o CIT, lecz w analizowanej sytuacji nie ma ono podłoża ekonomicznego (Wspólnik nie zyskuje żadnych korzyści majątkowych z tego tytułu).

Tym samym w ocenie Spółki, przedmiotowe Darowizny nie spełniają wymogu uznania za ukryte zyski, bowiem nie są dokonane w związku z prawem do udziału w zysku.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, koszty Darowizn wymienione w pytaniu nr 1 ponoszone przez Spółkę na rzecz podmiotu powiązanego tj. Fundacji pod nazwą „(…)” nie mogą być traktowane jako dochód z tytułu ukrytych zysków, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3. Kwestia ta nie została także w sposób jednoznaczny rozstrzygnięta w Przewodniku. Jak wskazano w Przewodniku: Sposób kwalifikacji tego dochodu (Wnioskodawca: dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą) uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikających z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwo sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter (Przewodnik, str. 41 pkt 64).

W zakresie powyższego wskazać należy na art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej z tym, że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Tym samym na podstawie powyższego przepisu, darowizny co do zasady zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Niemniej w ocenie Wnioskodawcy, powyższe nie może jednoznacznie przesądzać, że darowizny są opodatkowane w estońskim CIT jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą. Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze zasady wykładni przepisów prawa należy przyjąć stanowisko, iż skoro ustawodawca na gruncie ustawy o CIT posługuje się dwoma odmiennymi podejściami, tj. kosztów uzyskania przychodów i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, to nie jest zasadne przypisanie tym pojęciom takiego samego znaczenia. Należy przy tym mieć na względzie, iż co prawda w Przewodniku wskazano, że analiza konkretnego wydatku jako niezwiązanego z działalnością gospodarczą może zostać dokona z posiłkowym uwzględnieniem praktyki stosowania przepisów o kosztach uzyskania przychodów (oraz dorobku orzeczniczego wypracowanego na ich gruncie), niemniej każdorazowo wymaga to indywidualnej oceny danego wydatku.

Oznacza to, że ujęcie danego wydatku w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie będzie równoznaczne z automatycznym uznaniem go za wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą. Pogląd taki jest także zbieżny z wykładnią systemową przepisów ustawy o CIT.

Jak bowiem wynika z treści art. 15 ust. 1 tej ustawy: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Sposób sformułowania przytoczonego przepisu w jasny sposób wskazuje, iż kosztami uzyskania przychodów mogą być tylko wydatki poniesione w konkretnym celu (osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), z wyjątkiem wydatków enumeratywnie wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe nie oznacza, iż wydatki zawarte w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów (lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła), tylko że - z różnych względów - ustawodawca zdecydował się na ich wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów.

Gdyby bowiem przyjąć, iż każdy z wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie spełnia opisanej wyżej przesłanki odpowiedniego celu jego poniesienia, regulacja ta byłaby w zasadzie zbędna. Ze względu bowiem na brak spełnienia podstawowej przesłanki dla uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, wydatki te nie mogłyby zostać zaliczone do tej kategorii na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Teza ta znajduje poparcie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak bowiem wskazywano: (...) każdy wydatek musi przejść test z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 stycznia 2020 r., sygn. akt: II FSK 477/18). Biorąc zatem pod uwagę przesłankę racjonalności działania ustawodawcy należy wskazać, że jedyną trafną interpretacją charakteru katalogu zawartego w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT jest uznanie, iż wydatki w nim zawarte mogą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Co za tym idzie, jeżeli (jak wskazano w Przewodniku) na potrzeby uznania wydatku za niezwiązany z działalnością gospodarczą istotny jest cel jego poniesienia, to nie można wykluczyć, iż niektóre z wydatków uznawanych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT za wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, będą jednocześnie związane z działalnością gospodarczą podatnika. W okolicznościach niniejszej sprawy oczywistym jest, iż Darowizny wykazują związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę, gdyż: budują lojalności kontrahentów, poprawiają relację z lokalną społecznością, budują pozytywny wizerunek wśród pracowników Spółki. Ponadto nazwa Spółki oraz Fundacji zawierają łączący je element który niewątpliwie buduje pozytywny przekaz co do społecznie odpowiedzialnej działalności organizacji jak i samego funkcjonowania Spółki w lokalnym środowisku. Podstawą prowadzenia polityki przekazywania darowizn jest misja Spółki, która zakłada prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie. Spółka przekazując Darowizny dokonuje nieodpłatnej redystrybucji części swoich zysków jako wkład w zrównoważony rozwój społeczny. W ten sposób Spółka przyczyniania się do polepszania jakości życia w swoim bezpośrednim środowisku, wspierając instytucje działające na rzecz społeczeństwa. Obok przejęcia na siebie części odpowiedzialności za rozwój społeczny, Spółka osiąga również korzyści związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dzięki zaangażowaniu w działalność społeczną, Wnioskodawca buduje zaufanie oraz lojalność wobec marki. Spółka jest odbierana bowiem jako podmiot odpowiedzialny i etyczny. To z kolei ułatwia utrzymywanie dobrych stosunków i budowanie partnerstwa z lokalną społecznością, organami samorządowymi, instytucji publicznymi, czy organizacjami pozarządowymi.

Podejmowanie działań na rzecz rozwoju społecznego, jest obok ceny oraz jakości usług elementem, który wpływa na pozytywną ocenę Spółki przez jej kontrahentów czy inne organizacje, z którymi współpracuje. Spółka wskazuje w tym zakresie, że przekazywane darowizny wpływają pozytywnie na jej działalność gospodarczą (przy czym nie są one świadczeniami ekwiwalentnymi - Spółka nie oczekuje bezpośrednich korzyści majątkowych z tytułu przekazanych darowizn). Niemniej prowadzona polityka społecznej odpowiedzialności biznesu, która obejmuje przekazywanie darowizn jest bez wątpienia związana z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki i wykazuje ona pośredni związek z przychodami (co jest w zupełności wystarczające do uznania, iż wydatki na darowizny nie są opodatkowane w estońskim CIT jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą). Spółka identyfikuje następujące korzyści wynikające z prowadzonej przez nią polityki przekazywania Darowizn:

- Budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów – w ten sposób Spółka jest postrzegana przez nich jako rzetelny kontrahent, który podejmuje działania w celu polepszenia warunków bytowych swojego otoczenia. To z kolei jest okolicznością powodującą, iż aktualni oraz potencjalni klienci Spółki chętniej podejmują rozmowy biznesowe. Tym samym przekazywane darowizny stanowią faktyczną okoliczność, która ułatwia docieranie do nowych kontrahentów oraz wzmacnia relacje z obecnymi kontrahentami, dodatkowo pozytywny wizerunek zbudowany dzięki przekazywanym darowiznom powoduje zwiększenie zaufania oraz lojalności kontrahentów wobec marki (…).

- Budowanie sieci networkingu - przekazywane darowizny powodują, że Spółka jest podmiotem rozpoznawalnym wśród adresatów jej usług, co ułatwia docieranie do nowych kontrahentów. Przekazywanie darowizn pozwala na nawiązywanie relacji z organizacjami charytatywnymi/fundacjami, czy innymi podmiotami lub instytucjami, co z kolei powoduje rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności Spółki. Tym samym przekazywane darowizny powodują wzrost popularności i rozpoznawalności marki (…).

- Przekazywane darowizny wpływają pozytywnie na atmosferę wśród załogi pracowniczej, która ma świadomość, że ich praca wpływa na rozwój otoczenia, w którym żyją (część wypracowanych przez nich środków jest przekazywana na dotowanie określonych celów społecznych). To z kolei zwiększa ich motywację do pracy. Co więcej przekazywane darowizny powodują zwiększone zainteresowanie potencjalnych pracowników nawiązaniem współpracy ze Spółką. Spółka wskazuje również, że przekazywane darowizny stanowią przejaw realizacji filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka bowiem przekazując darowizny przyczynia się do polepszenia jakości życia lokalnej społeczności (wspieranie akcji charytatywnych itd.) oraz wpływa na minimalizowanie nierówności społecznych. Przekazywanie darowizn na rzecz podmiotów prowadzących działalność charytatywną, wspierającą osoby potrzebujące itd. jest faktycznym przejawem filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka bowiem przeznacza część swoich zysków do podmiotów, które posiadają wiedzę i doświadczenie we wspieraniu osób potrzebujących. W ten sposób przekazane środki w efektywny sposób przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju społecznego. Jest to realizowane w związku z przyjętą misją Spółki, mającą na celu dbanie o rozwój otoczenia społecznego Wnioskodawcy. Tym samym należy wskazać, że przekazywane przez Spółkę darowizny są związane z jej działalnością gospodarczą.

Prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie (CSR) buduje markę (…), lojalność wobec niej, a także wpływa na pozytywny odbiór Spółki przez obecnych oraz potencjalnych pracowników. W konsekwencji darowizny pośrednio przyczyniają się do generowanych przez Spółkę przychodów. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że w wydanych interpretacjach indywidualnych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej opowiedział się za stanowiskiem, że koszty darowizn nie powinny być opodatkowane w estońskim CIT:

- interpretacja indywidualna z 1 grudnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.387.2023.2.AR,

- interpretacja indywidualna z 10 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.139.2023.2.BS,

- interpretacja indywidualna z 31 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP,

- interpretacja indywidualna z 20 grudnia 2022 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.84.2022.1.OK.

Tym samym uznać należy, że darowizny wymienione w pytaniu nr 2 nie są wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą i jako takie nie mogą zostać opodatkowane w estońskim CIT. W tym zakresie fakt przekazywania ich na rzecz podmiotów powiązanych lub niepowiązanych jest nieistotny. Same darowizny są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Wnioskodawcę, stąd nie mogą zostać opodatkowane na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków),

3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

W myśl art. 28m ust. 3 ustawy o CIT:

Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:

1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;

2) świadczenia wykonane na rzecz:

a) fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,

b) trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;

4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;

5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;

6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;

7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;

8) wydatki na reprezentację;

9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;

10) odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;

11) zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;

12) świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.

W świetle art. 28m ust. 4 ustawy o CIT:

Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:

1) wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;

2) wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:

a) w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,

b) w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;

3) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.

Natomiast, zgodnie z art. 28o ust.1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.

Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest zatem uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców/akcjonariuszy lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.

Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:

wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk,

- o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT),

- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza lub podmiotu powiązanego,

- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych z podatnikiem lub z tym udziałowcem/akcjonariuszem.

Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT:

Ilekroć jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

W świetle art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Zgodnie z art. 11c ust. 1 ustawy o CIT:

Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Z opisu sprawy wynika, że wybraliście Państwo opodatkowanie na zasadach „Ryczałtu od dochodów spółek”. Jeden ze Wspólników Spółki jest fundatorem Fundacji pod nazwą „(…)”. Ponadto Spółka przekazała darowiznę na rzecz realizacji celów statutowych Fundacji.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest m.in. kwestia ustalenia, czy ponoszone przez Spółkę wydatki na darowizny na rzecz Fundacji pod nazwą „(…)” jako podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką, są opodatkowane Ryczałtem jako ukryte zyski zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Jak wskazano powyżej, definicję ukrytych zysków zawiera art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem (…).

Zauważyć przy tym należy, że zdanie wstępne przepisu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, wskazuje na otwarty (a nie zamknięty) katalog świadczeń mogących prowadzić do powstania dochodu z tytułu ukrytych zysków. Dlatego ocena czy określone świadczenie spełni warunki do uznania za dochód z tytułu ukrytego zysku powinna zostać dodatkowo przeprowadzona w oparciu o przesłanki wynikające ze zdania wstępnego przepisu art. 28m ust. 3 ustawy CIT. Jak z niego wynika dochód z tytułu ukrytego zysku nie obejmuje świadczeń, które nie są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, czyli świadczeń podjętych (wykonanych) bez jakiegokolwiek wpływu podmiotów powiązanych na działanie i decyzje spółki opodatkowanej ryczałtem, w zakresie ocenianego świadczenia.

Przepis art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, że za ukryty zysk uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany i które jest wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk. W praktyce może to oznaczać np. świadczenia powstałe w wyniku uzgodnień, których nie zawarłyby podmioty niepowiązane.

Ocena czy transakcja mogłaby zostać zawarta między podmiotami niepowiązanymi powinna uwzględnić fakt czy doszłoby w ogóle do zawarcia danej transakcji, gdyby nie uczestniczyły w niej podmioty powiązane (tj. czy doszłoby do takiej transakcji między podmiotami niepowiązanymi).

Również inne świadczenia ekwiwalentne dywidendzie, czyli świadczenia, które pod pozorem inaczej nazwanej czynności prawnej (jednej lub wielu) prowadzą de facto do korzyści podmiotu powiązanego, która bez wykonania tego świadczenia zostałaby zrealizowana w postaci dywidendy kreują dochód z tytułu ukrytych zysków.

Uwzględniając treść art. 28m ust. 3 ustawy o CIT i zawartą w nim definicję ukrytego zysku wskazać należy, że w omawianej sprawie do powstania dochodu z tytułu ukrytych zysków może dochodzić jedynie w sytuacji przekazywania przez Państwa darowizn na rzecz podmiotów z Państwem powiązanych w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a zatem również podmiotów powiązanych z Państwem osobowo.

W omawianej sprawie świadczenie pieniężne w formie darowizny przekazane na rzecz „(…)” jest świadczeniem, którego beneficjentem jest podmiot powiązany ze Spółką. Pośredni charakter tych powiązań wynika z faktu, że Wspólnik Spółki jest fundatorem wspomnianej Fundacji.

Zatem należy rozstrzygnąć czy ww. darowizny mieszczą się w pojęciu ukrytych zysków, o których mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.

Jak wskazano wcześniej, za ukryty zysk uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany. Świadczenie ma być wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk. Dochód z tytułu ukrytego zysku powstaje w wyniku wszelkich świadczeń związanych z funkcjonowaniem podatnika w grupie podmiotów powiązanych, których beneficjentem jest wspólnik lub inny podmiot powiązany (bezpośrednio lub pośrednio) z podatnikiem (spółką) lub z jego wspólnikiem. Aby świadczenie uznane było za ukryty zysk powinno być związane z wywieraniem wpływu na działanie i decyzje spółki będącej podatnikiem ryczałtu. Innymi słowy, świadczenie powinno bezpośrednio lub pośrednio wynikać z uzgodnień pomiędzy podmiotami powiązanymi, niezależnie od ich formy.

To właśnie taka sytuacja zachodzi w przedmiotowej sprawie - świadczenia przekazywane są przez Spółkę podmiotowi powiązanemu w rozumieniu ustawy o CIT (fundacji), jednocześnie świadczenia te (darowizny) zostały wymienione wprost w art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT.

Zatem aby ustalić, czy w omawianej sprawie mamy do czynienia z ukrytym zyskiem wyjaśnienia wymaga jeszcze jedna przesłanka, a mianowicie, czy wydatki na darowizny są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia jednoznacznie wynika, że:

- Wspólnikowi z tytułu pełnionych funkcji nie będą przysługiwały żadne uprawnienia do majątku obdarowanych podmiotów powiązanych, także po ich ewentualnej likwidacji,

- Fundator nie otrzymuje z Fundacji żadnych świadczeń,

- przedmiotowe Darowizny wejdą w skład majątku Fundacji i będą one wykorzystywane wyłącznie na cele działalności statutowej,

- Wspólnik, z tytułu pełnionych funkcji (jako fundator Fundacji) nie osiąga żadnych korzyści majątkowych.

Powyższe okoliczności świadczą o tym, że w omawianej sprawie nie występuje przesłanka do uznania wskazanych darowizn za świadczenia dokonywane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk.

Zatem wydatki na darowizny ponoszone przez Państwa na rzecz wskazanego w opisie sprawy podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką (…) nie stanowią ukrytego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Tym samym przekazane przez Państwa Darowizny nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia czy wydatki ponoszone przez Spółkę, o których mowa w pytaniu nr 1, są wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił także dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zauważyć dodatkowo należy, że ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT.

Jak jednak wynika z Przewodnika do Ryczałtu od dochodów Spółek z 23 grudnia 2021 r.

(s. 41, poz. 64): W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów (dochodów z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą) można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 , wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakteru.

Kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy zatem rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy, analizując czy dane wydatki rzeczywiście mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika i służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.

Z opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że przekazywane darowizny stanowią przejaw realizacji filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka bowiem przekazując darowizny przyczynia się do polepszenia jakości życia lokalnej społeczności (wspieranie akcji charytatywnych itd.) oraz wpływa na minimalizowanie nierówności społecznych. Przekazywanie darowizn na rzecz podmiotów prowadzących działalność charytatywną, wspierającą osoby potrzebujące itd. jest faktycznym przejawem filozofii społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka bowiem przeznacza część swoich zysków do podmiotów, które posiadają wiedzę i doświadczenie we wspieraniu osób potrzebujących. W ten sposób przekazane środki w efektywny sposób przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju społecznego. Jest to realizowane w związku z przyjętą misją Spółki, mającą na celu dbanie o rozwój otoczenia społecznego Wnioskodawcy. Tym samym należy wskazać, że przekazywane przez Spółkę darowizny są związane z jej działalnością gospodarczą. Prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie (CSR) buduje markę (…), lojalność wobec niej, a także wpływa na pozytywny odbiór Spółki przez obecnych oraz potencjalnych pracowników. Spółka o działaniach podejmowanych w ramach realizacji celów społecznej odpowiedzialności biznesu, informuje na swojej stronie internetowej, w mediach społecznościowych Spółki, informacje są udostępniane także w salonach sprzedaży. Sposób informowania o działalności Spółki umożliwia potencjalnym oraz przyszłym klientom na zapoznanie się z jej działaniami.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

1) przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

2) bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

3) jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

4) jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.

Odnosząc powyższe do omawianej sprawy zauważyć należy, że celem przekazywania przez Państwa darowizny na rzecz (…) – oprócz oczywistych korzyści dla beneficjentów – jest budowa pozytywnego wizerunku Państwa Spółki jako firmy społecznie odpowiedzialnej, przyczyniającej się do polepszenia jakości życia lokalnej społeczności i minimalizowanie nierówności społecznych.

Wskazują Państwo, że przekazywanie przez Spółkę Darowizn ma przynieść Spółce następujące (długoterminowe) korzyści:

- budowanie pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów (aktualni oraz potencjalni klienci Spółki chętniej podejmują rozmowy biznesowe, tym samym przekazywane Darowizny stanowią faktyczną okoliczność, która ułatwia docieranie do nowych kontrahentów oraz wzmacnia relacje z obecnymi kontrahentami), w konsekwencji czego, darowizny pośrednio przyczyniają się do generowanych przez Spółkę przychodów;

- budowanie sieci networkingu - przekazywane Darowizny powodują, że spółka jest podmiotem rozpoznawalnym wśród adresatów jej usług, co ułatwia docieranie do nowych kontrahentów; rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności Spółki; tym samym przekazywane Darowizny powodują wzrost popularności i rozpoznawalności marki (…);

-wzrost zaufania oraz lojalności kontrahentów wobec marki (…);

-budowanie pozytywnej atmosfery wśród załogi pracowniczej, która ma świadomość, że ich praca wpływa na rozwój otoczenia, w którym żyją.

Wskazane w opisie sprawy wydatki na darowizny mogą zatem przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania społeczności lokalnej, pracowników oraz pozostałych interesariuszy do prowadzonej przez Państwa działalności. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia stabilnego otoczenia biznesowego, w którym Państwo podejmują i mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Uwzględniając zatem okoliczność, że przekazywane darowizny wywierają ww. pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą i mogą w sposób pośredni przyczynić się do osiągnięcia przez Spółkę przychodów, uznać należy, że nie stanowią one wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz.935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00