Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.139.2023.2.BS

1. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz organizacji pozarządowych, mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem. 2. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz organizacji pozarządowych, mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem;

- czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2023 r. (wpływ 5 maja 2023 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako: „CIT”), podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi z zakresu rekreacji, sportu, poprawy kondycji fizycznej, gastronomii oraz sprzedaż towarów detalicznych. Od dnia 1 lipca 2022 r. Spółka stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (dalej jako: „Ryczałt” lub „CIT estoński”).

Przedmiotem niniejszego wniosku jest zdarzenie przyszłe, Spółka ma zamiar przekazywać darowizny pieniężne na rzecz różnych podmiotów (niepowiązanych ze Spółką w rozumieniu przepisów ustawy o CIT), w szczególności na rzecz organizacji pozarządowych w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym organizacji pożytku publicznego oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, nieposiadających statusu OPP, jak również na rzecz osób fizycznych. Darowizny na rzecz organizacji pozarządowych mają mieć na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Darowizny na rzecz osób fizycznych mają mieć na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Dokonywanie darowizn na ww. cele realizuje zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR, dalej jako: „CSR”), określonej w normie PN-ISO 26 000, zgodnie z którą jest to: „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa; uwzględnia oczekiwania interesariuszy; jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania; jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”.

Celem przekazywania darowizn przez Wnioskodawcę jest faktyczna pomoc ich beneficjentom oraz budowanie wizerunku Spółki jako przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, pozyskanie lojalności wobec marki, jak też budowanie relacji ze społecznościami lokalnymi.

Dokonanie przez Spółkę darowizn będzie każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający na ustalenie ich przeznaczenia oraz potencjalnego celu.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 4 maja 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że:

 1. Spółka jest na etapie wdrażania kompleksowej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Przekazywanie darowizn stanowić będzie element realizacji tej polityki, a same darowizny będą dokonywane już po jej wdrożeniu i również będą jednym z jej elementów.

 2. Przekazywanie przez Spółkę darowizn, oczywiście oprócz korzyści dla ich beneficjentów, ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści dla samej Spółki:

 a) Wzmacnianie wizerunku i reputacji - przedsiębiorstwa, które angażują się w działalność charytatywną i wspierają inicjatywy społeczne, są postrzegane jako etyczne i odpowiedzialne, co wpływa pozytywnie na ich wizerunek i reputację.

 b) Budowanie więzi z klientami i pracownikami - zaangażowanie się w działalność charytatywną i społeczną (w tym przez dokonywanie darowizn) pomoże Spółce w budowaniu więzi z klientami i pracownikami, którzy chętniej będą chcieli identyfikować się z firmą, która działa w interesie społeczności.

 c) Zwiększenie zaangażowania pracowników - włączanie pracowników w działalność charytatywną i społeczną pomoże w zwiększeniu ich zaangażowania w pracę i wzmocni lojalności wobec pracodawcy.

 d) Budowanie relacji z lokalną społecznością - wspieranie inicjatyw społecznych i działalność charytatywna może pomóc w budowaniu relacji z lokalną społecznością, co może wpłynąć pozytywnie na reputację i wizerunek firmy. 

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że budowanie pozytywnego odbioru Spółki w społeczeństwie, a przez to wzrost zaufania pracowników i klientów, w przyszłości pośrednio przełoży się na osiągnięcie celów finansowych przez Spółkę.

 3. Wyżej wymienione aspekty wiązać będą się ze wzmocnieniem wizerunku Spółki jako odpowiedzialnego społecznie przedsiębiorcy, który część ze swoich zysków redystrybuuje nieodpłatnie dla realizacji istotnych społecznych inicjatyw. W ocenie Spółki, będzie to mieć wpływ na świadomych klientów, którzy oprócz ceny i jakości usług zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo działa w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie. Klienci coraz częściej szukają bowiem produktów i usług oferowanych przez firmy, które przestrzegają zasad etycznych i jak najwyższych standardów społecznych, takich jak walka z dyskryminacją, czy wspieranie inicjatyw charytatywnych.

 4. Spółka będzie informować o swoich działaniach podejmowanych w ramach realizacji polityki odpowiedzialności biznesu przede wszystkim na swojej stronie internetowej oraz w prowadzonych przez siebie mediach społecznościowych. Nadto Spółka będzie starała się, aby wspierane organizacje pozarządowe informowały o fakcie otrzymania wsparcia ze strony Spółki, w zwykłym, przyjętym u siebie dla tego typu informacji, trybie.

Pytania

 1. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz organizacji pozarządowych, mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?

 2. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę Koszty darowizn zarówno na rzecz organizacji pozarządowych, mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie jak też na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Spółka od 1 lipca 2022 r. podlega opodatkowaniem Ryczałtem, zakładającym istotne odrębności w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od zasad ogólnych. Przedmiotem opodatkowania w systemie Ryczałtu jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji. Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania zysku, do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”) wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) niepodlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej, ani nawet przykładowego katalogu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Nie ulega wątpliwości, że nieodłączną cechą działalności gospodarczej jest jej zarobkowy charakter. Oczywistym jest więc, że za wydatki związane z tą działalnością należy uznać takie, których ponoszenie ma na celu zachowanie lub zwiększenie przychodów lub zabezpieczenie ich źródła. A contrario, za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Choć Ryczałt nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, to jednak pomiędzy tą formą opodatkowania a zasadami ogólnymi zachodzi wysokie podobieństwo.

Przekazywanie przez Spółkę darowizn stanowi element realizacji jej polityki CSR i oprócz korzyści dla ich beneficjentów, ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści dla samej Spółki:

- poprawę relacji ze społecznością lokalną,

- zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy,

- kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród pracowników,

- wzrost zainteresowania inwestorów,

- wzrost konkurencyjności.

Budowanie pozytywnego odbioru w społeczeństwie, a przez to wzrost zaufania pracowników i klientów w przyszłości przełoży się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Koszty darowizn wpisywać się będą zatem w cel osiągnięcia, zabezpieczenia lub uzyskania źródeł przychodów; tym samym będą one związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie podlegają opodatkowaniu Ryczałtem.

Celem CSR jest poprawa jakości życia, co wywiera pozytywne skutki zarówno dla biznesu, jak i dla rozwoju społecznego. W Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw” zostało stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów i pracowników ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach.

Dokonanie darowizn będzie każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający ustalić ich przeznaczenie oraz potencjalny cel, wpisujący się w politykę CSR. Dokonywanie darowizn nie będzie przy tym stanowić wyłącznej formy realizacji polityki CSR Wnioskodawcy, a jedynie jeden z jej aspektów. Wnioskodawca wspiera bowiem działania mające na celu ochronę środowiska (realizuje mi.in. innowacyjne projekty z zakresu energetyki i pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych), wspieranie rozpoznawalności regionu, promocji lokalnej turystyki oraz zatrudnienia. Wszystkie te działania, oprócz oczywistych i bezpośrednich skutków w postaci: (i) zmniejszenia emisji CO2, (ii) zmniejszenia bezrobocia, (iii) zwiększenia aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży oraz (iv) wsparcia osób potrzebujących w leczeniu, budują wizerunek Spółki jako podmiotu nastawionego na odpowiedzialny i świadomy rozwój, szanującego pracowników, środowisko naturalne oraz dbającego o potrzeby lokalnej społeczności.

Mając na uwadze powyższe, planowane przez Wnioskodawcę darowizny nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a tym samym, nie będzie konieczności opodatkowywania ich Ryczałtem.

Stanowisko to potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznej sprawie, w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 31 stycznia 2023 r. 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00