Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.407.2024.2.KT
Brak zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych w okresie od marca 2022 r. do sierpnia 2023 r. usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez Panią w okresie od marca 2022 r. do sierpnia 2023 r. usług zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Uzupełniła go Pani pismem z 17 lipca 2024 r. (wpływ 17 lipca 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą ... . Przedmiotem głównej działalności jest PKD: 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowana. Firma jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca zawarł z Wojewodą ... w ... umowy: 1 z dnia ... .03.2022 r. i 2 z dnia ... .05.2022 r. oraz 3 z dnia ... .02.2023 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
W okresie od III-2022 do VIII-2023 Wnioskodawca otrzymywał w ramach wskazanych umów świadczenia wspierające zapewnienie noclegów i wyżywienia obywatelom Ukrainy. W ramach pomocy Ukrainie Wnioskodawca zadeklarował zapewnienie miejsc noclegowych w umeblowanych pokojach, które są zaopatrzone w elektryczność i Internet. Zostały zapewnione 3 posiłki, składające się ze śniadań, obiadów i kolacji. Wnioskodawca udostępnił dostęp do sanitariatów, które są wyposażone w toalety, prysznice, umywalki i środki higieny osobistej. Dostępne również były pralki, suszarki, środki czystości oraz kuchnia. Początkowo Wnioskodawca otrzymał 120 zł za osobę, jednakże od maja 2022 r. świadczenie na jedną osobę zostało obniżone do kwoty 80 zł. Wnioskodawca nie zarabiał na tym, opłacanie mediów, w tym wody, energii elektrycznej, gazu, nieczystości płynnych i stałych, zakup środków higieny, żywności jak i zapłata za obsługę uchodźców były zbyt wysokie do otrzymywanych środków z Urzędu Wojewódzkiego. Nie był w stanie z tego czerpać korzyści finansowych. Hotel chciał nieść pomoc potrzebującym z Ukrainy, a więc świadczenie, o którym mowa wyżej nie stanowiło wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców i nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Przyznane świadczenie miało jedynie zrekompensować Wnioskodawcy część kosztów związanych z poniesionymi wydatkami, a okoliczności, w jakich doszło do czynności zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców z Ukrainy różniły się od tych, w jakich zwykle prowadzi się tego typu działalność.
Ponadto w uzupełnieniu wskazano:
Umowy: 1 z dnia …-03-2022, 2 z dnia …-05-2022, 3 z dnia …-02-2023 zostały zawarte przez Wnioskodawcę z Wojewodą ... na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023, poz. 583).
Przedmiotem Umowy 1 z dnia …-03-2022 było udostępnienie pokoi hotelowych w ... w ..., w celu zbiorowego zakwaterowania uchodźców, wraz z zapewnieniem:
-noclegu,
-wyżywienia w postaci trzech posiłków dziennie, tj. śniadania, obiadu i kolacji,
-wymiany bielizny pościelowej i ręczników nie rzadziej niż raz na tydzień.
Ponadto po stronie Wnioskodawcy leżała odpowiedzialność za obsługę konserwatorską obiektu, odbiór odpadów i ich utylizację oraz inne działania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu.
Do obowiązków Wnioskodawcy zgodnie z Umową nie należało zapewnienie świadczeń zdrowotnych dla osób zakwaterowanych. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany był w momencie przyjęcia uchodźcy do budynku wpisania jego danych osobowych do tabeli, której wzór stanowi załącznik nr 1 do Umowy oraz niezwłocznego przekazania jej drogą elektroniczną do Zamawiającego na adres ... . W momencie wykwaterowania uchodźcy z budynku, Wnioskodawca zobowiązany był do wpisania jego danych osobowych do tabeli, której wzór stanowi załącznik nr 3 do Umowy oraz niezwłoczne przekazania jej drogą elektroniczną do Zamawiającego na adres ... . Ponadto w ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany był udostępnić Zamawiającemu instrukcję ewakuacyjną zawierającą plan rozkładu pomieszczeń w budynku oraz wykaz telefonów do poszczególnych pokoi. Z tytułu realizacji umowy Wojewoda ... zobowiązany był zapłacić Wnioskodawcy wynagrodzenie w wysokości 120,00 zł brutto (okres: …-03-2022 – …-03-2022) i 80,00 zł brutto (okres: …-04-2022 – …-05-2022) za osobodzień pobytu każdej osoby zakwaterowanej.
Przedmiotem Umowy 2 z dnia …-05-2022 było udostępnienie pokoi hotelowych w ... w ..., w celu zbiorowego zakwaterowania uchodźców, wraz z zapewnieniem:
-noclegu,
-wyżywienia w postaci trzech posiłków dziennie, tj. śniadania, obiadu i kolacji,
-wymiany bielizny pościelowej i ręczników nie rzadziej niż raz na tydzień.
Ponadto po stronie Wnioskodawcy leżała odpowiedzialność za obsługę konserwatorską obiektu, odbiór odpadów i ich utylizację oraz inne działania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu. Do obowiązków Wnioskodawcy zgodnie z Umową nie należało zapewnienie świadczeń zdrowotnych dla osób zakwaterowanych. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany był w momencie przyjęcia uchodźcy do budynku wpisania jego danych osobowych do tabeli, której wzór stanowi załącznik nr 1 do Umowy oraz niezwłocznego przekazania jej drogą elektroniczną do Zamawiającego na adres ... . W momencie wykwaterowania uchodźcy z budynku, Wnioskodawca zobowiązany był do wpisania jego danych osobowych do tabeli, której wzór stanowi załącznik nr 3 do Umowy oraz niezwłoczne przekazania jej drogą elektroniczną do Zamawiającego na adres ... . Ponadto w ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany był udostępnić Zamawiającemu instrukcję ewakuacyjną zawierającą plan rozkładu pomieszczeń w budynku oraz wykaz telefonów do poszczególnych pokoi. Z tytułu realizacji umowy Wojewoda ... zobowiązany był zapłacić Wnioskodawcy wynagrodzenie w wysokości 80,00 zł brutto (okres: …-05-2022 – …-02-2023) za osobodzień pobytu każdej osoby zakwaterowanej.
Przedmiotem Umowy 3 z dnia …-02-2023 było udostępnienie pokoi hotelowych w ... w ..., w celu zbiorowego zakwaterowania uchodźców, wraz z zapewnieniem:
-noclegu,
-wyżywienia w postaci trzech posiłków dziennie, tj. śniadania, obiadu i kolacji,
-wymiany bielizny pościelowej i ręczników nie rzadziej niż raz na tydzień,
-dostępu do pralek.
Ponadto po stronie Wnioskodawcy leżała odpowiedzialność za obsługę konserwatorską obiektu, odbiór odpadów i ich utylizację oraz inne działania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektu. Do obowiązków Wnioskodawcy zgodnie z Umową nie należało zapewnienie świadczeń zdrowotnych dla osób zakwaterowanych. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany był w momencie przyjęcia uchodźcy do budynku wpisania jego danych osobowych do tabeli, której wzór stanowi załącznik nr 1 do Umowy oraz niezwłocznego przekazania jej drogą elektroniczną do Zamawiającego na adres ... . W momencie wykwaterowania uchodźcy z budynku, Wnioskodawca zobowiązany był do wpisania jego danych osobowych do tabeli, której wzór stanowi załącznik nr 3 do Umowy oraz niezwłoczne przekazania jej drogą elektroniczną do Zamawiającego na adres ... . Ponadto w ramach umowy zobowiązana byłam udostępnić Zamawiającemu instrukcję ewakuacyjną zawierającą plan rozkładu pomieszczeń w budynku oraz wykaz telefonów do poszczególnych pokoi. Z tytułu realizacji umowy Wojewoda ... zobowiązany był zapłacić mi wynagrodzenie w wysokości 80,00 zł brutto (okres: …-03-2023 – …-06-2023) za osobodzień pobytu każdej osoby zakwaterowanej.
Umowa 1 z dnia …-03-2022 została zawarta przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
Umowa 2 z dnia …-05-2022 została zawarta przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
Umowa 3 z dnia …-02-2023 została zawarta przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
Zgodnie z § 1 pkt 1 Umowy 1 z dnia …-03-2022 zawartej przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... usługi zbiorowego zakwaterowania, będące przedmiotem umowy, dotyczyły osób, o których mowa w Ustawie z dnia 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2023, poz. 583). Ponadto zgodnie z § 1 pkt 7 Umowy Wykonawca umowy (Hotel) zobowiązany był w momencie przyjęcia uchodźcy do budynku, wpisania jego danych osobowych i przekazania ich drogą elektroniczną do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... .
Zgodnie z § 1 pkt 1 Umowy 2 z dnia …-05-2022 zawartej przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... usługi zbiorowego zakwaterowania, będące przedmiotem umowy, dotyczyły osób, o których mowa w Ustawie z dnia 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2023, poz. 583). Ponadto zgodnie z § 1 pkt 7 Umowy Wykonawca umowy (Hotel) zobowiązany był w momencie przyjęcia uchodźcy do budynku, wpisania jego danych osobowych i przekazania ich drogą elektroniczną do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... .
Zgodnie z § 1 pkt 1 Umowy 3 z dnia …-02-2023 zawartej przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... usługi zbiorowego zakwaterowania, będące przedmiotem umowy, dotyczyły osób, o których mowa w Ustawie z dnia 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2023, poz. 583). Ponadto zgodnie z § 1 pkt 7 Umowy Wykonawca umowy (Hotel) zobowiązany był w momencie przyjęcia uchodźcy do budynku, wpisania jego danych osobowych i przekazania ich drogą elektroniczną do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... .
Za świadczone usługi wynikające z umów: 1 z dnia …-03-2022, 2 z dnia …-05-2022 oraz 3 z dnia …-02-2023 zawartych przez Wnioskodawcę z Wojewodą-... wystawiane były faktury na rzecz ... Urzędu Wojewódzkiego w ... .
Umowa 1 z dnia …-03-2022 zawarta przez Wnioskodawcę z Wojewodą ... miała charakter odpłatny,
a)Wynagrodzenie za świadczone w ramach umowy usługi były regulowane przelewem po uprzednim wysłaniu do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... faktury VAT wraz z wypełnioną tabelą wskazującą listę uchodźców zakwaterowanych w obiekcie w okresie, którego dotyczyło rozliczenie,
b)Otrzymane w ramach ww. umowy środki finansowe były przyznawane wyłącznie w zamian za określone czynności wskazane w umowie, zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy,
c)Otrzymane kwoty za świadczone w ramach umowy usługi były uzależnione od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienie.
Umowa 2 z dnia …-05-2022 zawarta przez Wnioskodawcę z Wojewodą ... miała charakter odpłatny,
a)Wynagrodzenie za świadczone w ramach umowy usługi były regulowane przelewem po uprzednim wysłaniu do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... faktury VAT wraz z wypełnioną tabelą wskazującą listę uchodźców zakwaterowanych w obiekcie w okresie, którego dotyczyło rozliczenie,
b)Otrzymane w ramach ww. umowy środki finansowe były przyznawane wyłącznie w zamian za określone czynności wskazane w umowie, tj. zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy,
c)Otrzymane kwoty za świadczone w ramach umowy usługi były uzależnione od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienie.
Umowa 3 z dnia …-02-2023 zawarta przez Wnioskodawcę z Wojewodą ... miała charakter odpłatny,
a)Wynagrodzenie za świadczone w ramach umowy usługi były regulowane przelewem po uprzednim wysłaniu do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... faktury VAT wraz z wypełnioną tabelą wskazującą listę uchodźców zakwaterowanych w obiekcie w okresie, którego dotyczyło rozliczenie,
b)Otrzymane w ramach ww. umowy środki finansowe były przyznawane wyłącznie w zamian za określone czynności wskazane w umowie, zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, dostępu do pralek,
c)Otrzymane kwoty za świadczone w ramach umowy usługi były uzależnione od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienie.
Pomoc obywatelom Ukrainy została udzielona na koszt Wnioskodawcy. Obywatele Ukrainy nie ponosili jakichkolwiek kosztów w związku z zakwaterowaniem i wyżywieniem w ... w ... .
Pisemnym potwierdzeniem wykonania usług przez Wnioskodawcę były wykazy uchodźców korzystających z usługi wyżywienia i zakwaterowania w obiekcie Wnioskodawcy w poszczególnych okresach przekazywane do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... . Wykazy miały określony format narzucony przez Urząd. Natomiast ... Urząd Wojewódzki w ... nie potwierdzał ze swojej strony wykonana usług odrębnym dokumentem. Potwierdzeniem wykonania usługi była akceptacja przedstawionej przez Wnioskodawcę listy uchodźców zakwaterowanych w obiekcie w danym okresie i wypłata należności wynikających z wystawionych z tego tytułu faktur VAT.
Parę osób z Ukrainy, którym zapewniona była pomoc i które znajdowały się w ciężkiej sytuacji finansowej, były zatrudniane w ... w ... na podstawie umów zlecenie w hotelu. Poprawność tych umów oraz legalność zatrudnienia była kontrolowana przez Oddział Straży Granicznej do tego wydelegowany, a kontrola nie wykazała żadnych uchybień. Fakt, iż osoby te były zakwaterowane w obiekcie Wnioskodawcy w ramach pomocy uchodźcom z Ukrainy, nie miała wpływy na wysokość ich wynagrodzenia. Ponadto liczba tych osób stanowiła mniej niż 5% ogółu uchodźców zakwaterowanych w hotelu.
Zaoferowana przez Wnioskodawcę pomoc związana z zakwaterowaniem oraz wyżywieniem obywateli Ukrainy była bezinteresowną pomocą potrzebującym. Pomoc uchodźcom w żaden sposób nie służyła do promowania marki i wizerunku działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz pozyskaniu nowych klientów. Było wręcz odwrotnie. Zakwaterowanie obywateli Ukrainy w obiekcie Wnioskodawcy, który posiada 4 gwiazdki negatywnie odbiło się na opinii Wnioskodawcy. Klienci Wnioskodawcy oczekują określonego standardu, ciszy i możliwości niezakłóconego wypoczynku. Tymczasem zakwaterowani w ramach pomocy uchodźcy często nie umieli zachować ciszy, również w porze nocnej. Goście skarżyli się także na nieustannie biegające po hotelu, w tym w restauracji ukraińskie dzieci. Stąd Wnioskodawca może śmiało powiedzieć, że chęć pomocy potrzebującym przysporzyła Wnioskodawcy wręcz antyreklamę oraz zmniejszenie liczby gości hotelowych, o czym świadczą m.in. opinie o hotelu Wnioskodawcy w Internecie wystawione w okresie zakwaterowania obywateli Ukrainy.
Nazwa i klasyfikacja statystyczna usług będących przedmiotem wniosku zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWIU) z 2015 – 55.
Pytanie
Czy otrzymane świadczenie za okres III-2022 – VIII-2023 na podstawie zawartej umowy z Wojewodą ... w ... w nawiązaniu do art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego Państwa (Dz. U. poz. 583) powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 0%?
Pani stanowisko w sprawie
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT otrzymane świadczenie za okres III-2022 – VIII-2023 na podstawie zawartej umowy z Wojewodą ... w ... w nawiązaniu do art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego Państwa (Dz. U. poz. 583) powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 0%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Trzeba również zaznaczyć, że odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.
W wyroku TSUE z 16 września 2021 r. w sprawie C-21/20 wskazano, że:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy VAT, który określa zakres stosowania VAT, podatkowi temu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze. W rozumieniu tego przepisu świadczenie usług dokonywane jest „odpłatnie” tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości wyodrębnionej usługi świadczonej usługobiorcy. Tak jest w przypadku, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zob. podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 11, 12, 16; z dnia 22 czerwca 2016 r., Český rozhlas, C‑11/15, EU:C:2016:470, pkt 22; a także z dnia 22 listopada 2018 r., MEO – Serviços de Comunicações e Multimédia, C‑295/17, EU:C:2018:942, pkt 39).
O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:
·istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;
·wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;
·związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności
Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t. j. Dz. U. 2021, poz. 1696 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 29 czerwca 2022 r.:
Do dnia 30 czerwca 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:
1)dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,
2)świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy
– na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Natomiast zgodnie z § 10bd ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r., w brzmieniu obowiązującym od 30 czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.:
Do dnia 31 grudnia 2022 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:
1)dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,
2)świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy
– na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Stosownie do § 10bd ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:
Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:
1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;
2) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
3) jednostek samorządu terytorialnego.
W myśl § 10bd ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:
Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Według § 10bd ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:
Obniżona stawka podatku może być stosowana do dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, dokonanych w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia 4 marca 2022 r.
Na mocy § 10bd ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r.:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, warunek, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za spełniony również, gdy podatnik i podmiot, o którym mowa w ust. 2, potwierdzą na piśmie dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, o których mowa w ust. 1.
Należy zauważyć, że Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. utraciło moc z dniem 1 stycznia 2023 r.
Z kolei zgodnie z § 11 Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2495 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 29 czerwca 2023 r.:
1. Do dnia 30 czerwca 2023 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:
1) dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,
2) świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy
- na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
2. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:
1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;
2) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974, 1079 i 2280);
3) jednostek samorządu terytorialnego.
3. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Natomiast stosownie do § 11 Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, w brzmieniu obowiązującym od 30 czerwca 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.:
1. Do dnia 31 grudnia 2023 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:
1) dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy,
2) świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy
- na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
2. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na rzecz:
1) Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;
2) podmiotów leczniczych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974, 1079 i 2280);
3) jednostek samorządu terytorialnego.
3. Obniżoną stawkę podatku, o której mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem zawarcia pisemnej umowy między podatnikiem dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi, o których mowa w ust. 1, oraz podmiotem wskazanym w ust. 2, z której wynika, że dostarczane towary lub świadczone usługi będą wykorzystane na cele związane z pomocą ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.
Wskazać należy, że Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. utraciło moc z dniem 1 stycznia 2024 r.
W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.).
Art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym do 25 marca 2022 r., stanowi, że:
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym od 26 marca 2022 r.
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.
Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego, w brzmieniu obowiązującym do 29 kwietnia 2022 r.:
Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek, świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 60 dni. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Z kolei art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym od 30 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2024 r.:
Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym do 29 kwietnia 2022 r.:
Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:
1) imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;
2) PESEL lub NIP składającego wniosek;
3) wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;
4) imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania i PESEL, jeżeli posiada;
5) oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;
6) numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;
7) oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;
8) adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;
9) adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;
10) oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;
11) oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.
Natomiast stosownie do art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym od 30 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2024 r.:
Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:
1) imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;
2) PESEL lub NIP składającego wniosek;
3) wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;
4) imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania oraz PESEL;
5) oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;
6) numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;
7) oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;
8) adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;
9) adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;
10) oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;
11) oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o świadczenie pieniężne, o którym mowa w ust. 1, w formie papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, mając na uwadze potrzebę zapewnienia sprawnej wypłaty świadczenia.
Należy w tym miejscu zauważyć, że zgodnie z art. 1 pkt 12) ustawy z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw, z dniem 1 lipca 2024 r. uchylony został art. 13 i art. 13a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym do 14 kwietnia 2022 r.:
Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:
1) zakwaterowaniu;
2) zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;
3) zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna;
4) finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;
5) zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów.
Z kolei w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym od 15 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2024 r.:
Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:
1) zakwaterowaniu;
2) zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;
3) zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;
4) finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;
5) zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;
6) organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;
7) zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 – w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;
8) podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.
Ponadto w myśl art. 12 ust. 1a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, obowiązującego od 18 sierpnia 2022 r.:
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana przez wojewodę również osobom, które odniosły obrażenia w wyniku działań wojennych prowadzonych na terytorium Ukrainy, niespełniającym warunków, o których mowa w art. 2, i nieuprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie innych przepisów lub umów międzynarodowych, które zostały przetransportowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym do 12 stycznia 2023 r., stanowi, że:
Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).
Natomiast art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w brzmieniu obowiązującym od 13 stycznia 2023 r. do 8 lutego 2024 r., stanowi że:
Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933 i 2185).
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:
1) nazwę i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).
Świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia.
Natomiast w związku z zawarciem umów z jednostkami samorządu terytorialnego usługodawca będzie wykonywać określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzyma ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przyznawane konkretnemu podmiotowi w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania obywatelom Ukrainy.
Zauważyć należy, że art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa upraszcza jedynie procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, wyłączając stosowanie przepisów tej ustawy do zamówień niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom z Ukrainy. Zasady opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego pozostają jednak niezmienne.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą pod firmą ... . Przedmiotem głównej działalności jest PKD: 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowana. Firma jest czynnym podatnikiem VAT.
Zawarła Pani z Wojewodą ... w ... umowy:
-1 z dnia ... .03.2022 r.,
-2 z dnia ... .05.2022 r.,
-3 z dnia ... .02.2023 r.
o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Ww. umowy zostały zawarte przez Panią z Wojewodą-... na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023, poz. 583).
Przedmiotem ww. umów było udostępnienie pokoi hotelowych w celu zbiorowego zakwaterowania uchodźców, wraz z zapewnieniem:
-noclegu,
-wyżywienia w postaci trzech posiłków dziennie, tj. śniadania, obiadu i kolacji,
-wymiany bielizny pościelowej i ręczników nie rzadziej niż raz na tydzień.
Ponadto przedmiotem umowy 3 było również zapewnienie dostępu do pralek.
Z tytułu realizacji ww. umów Wojewoda zobowiązany był zapłacić Pani wynagrodzenie za osobodzień pobytu każdej osoby zakwaterowanej, tj. odpowiednio:
-z tytułu umowy 1 – 120,00 zł brutto za okres …-03-2022 – …-03-2022 i 80,00 zł brutto za okres: …-04-2022 – …-05-2022;
-z tytułu umowy 2 – 80,00 zł brutto za okres: …-05- 2022 – …-02-2023,
-z tytułu umowy 3 – 80,00 zł brutto za okres: …-03-2023 – …-06-2023.
Ww. umowy zostały zawarte przez Panią z Wojewodą-... w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.
Usługi zbiorowego zakwaterowania, będące przedmiotem ww. umów, dotyczyły osób, o których mowa w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Za świadczone usługi wynikające z umów zawartych przez Panią z Wojewodą-... wystawiane były faktury na rzecz ... Urzędu Wojewódzkiego w ... .
Umowy zawarte przez Panią z Wojewodą-... miały charakter odpłatny,
a)Wynagrodzenie za świadczone w ramach umowy usługi były regulowane przelewem po uprzednim wysłaniu do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... faktury VAT wraz z wypełnioną tabelą wskazującą listę uchodźców zakwaterowanych w obiekcie w okresie, którego dotyczyło rozliczenie,
b)Otrzymane w ramach ww. umowy środki finansowe były przyznawane wyłącznie w zamian za określone czynności wskazane w umowie, zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, dostępu do pralek,
c)Otrzymane kwoty za świadczone w ramach umowy usługi były uzależnione od ilości osób zakwaterowanych w danym dniu i liczby dni w okresie zakwaterowania oraz ilości osób mających zapewnione wyżywienie.
Pisemnym potwierdzeniem wykonania usług przez Panią były wykazy uchodźców korzystających z usługi wyżywienia i zakwaterowania w Pani obiekcie w poszczególnych okresach przekazywane do ... Urzędu Wojewódzkiego w ... . Wykazy miały określony format narzucony przez Urząd. Natomiast ... Urząd Wojewódzki w ... nie potwierdzał ze swojej strony wykonania usług odrębnym dokumentem. Potwierdzeniem wykonania usługi była akceptacja przedstawionej przez Panią listy uchodźców zakwaterowanych w obiekcie w danym okresie i wyplata należności wynikających z wystawionych z tego tytułu faktur VAT.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe wskazać należy, że na podstawie zawartych z Wojewodą ... w ... umów zobowiązała się Pani do świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy. Świadczenia te wykonywała Pani w okresie marzec 2022 r. – sierpień 2023 r. w zamian za ustalone zgodnie z umowami wynagrodzenie. Zatem istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczonymi przez Panią w ww. okresie usługami a otrzymanym świadczeniem.
Tym samym wykonywała Pani w ww. okresie odpłatne świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegające na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wobec powyższego, dokonując w okresie marzec 2022 r. – sierpień 2023 r. odpłatnego świadczenia usług zakwaterowania i wyżywienia dla uchodźców z Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie znajdą zastosowania przepisy § 10bd ust. 1-5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r., jak również przepisy § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. Przepisy te bowiem przewidują stawkę preferencyjną w wysokości 0% do nieodpłatnie świadczonych usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
W konsekwencji dla świadczonych w okresie marzec 2022 r. – sierpień 2023 r. ww. usług nie jest Pani uprawniona do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, objętej zakresem pytania we wniosku.
W związku z powyższym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right