Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.262.2024.2.SR

Ustalenie czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową wraz z elektronicznym dokumentem sprzedaży zawierającym większość danych paragonu fiskalnego, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 1); czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 2); czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo odstąpią od wystawienia paragonu fiskalnego na podstawie ww. zwolnienia z rozporządzenia (pytanie oznaczone nr 3).

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

- prawidłowe w części dotyczącej ustalenia:

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową wraz z elektronicznym dokumentem sprzedaży zawierającym większość danych paragonu fiskalnego, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 1);

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo odstąpią od wystawienia paragonu fiskalnego na podstawie ww. zwolnienia z rozporządzenia (pytanie oznaczone nr 3);

- nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia:

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową wraz z elektronicznym dokumentem sprzedaży zawierającym większość danych paragonu fiskalnego, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 1);

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 2);

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo odstąpią od wystawienia paragonu fiskalnego na podstawie ww. zwolnienia z rozporządzenia (pytanie oznaczone nr 3).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2024 r. (wpływ 1 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej PDOPU). Jednocześnie Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług czynny w rozumieniu art. 96 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej VATU). Aktualnie głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest:

- 46, 39, z - sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych,

- 47, 91, z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internetowej,

- 54 16 - 46, 90, z - sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,

- 55 16 - 47, 29, z - sprzedaż detaliczna pozostałej żywności prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

- 56 16 - 10, 41, z - produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych,

- 57 16 - 10, 89, z - produkcja pozostałych artykułów spożywczych, gdzie indziej niesklasyfikowana,

- 58 16 - 46, 21, z - sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt,

- 59 16 - 46, 33, z -sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych,

- 60 16 - 82, 99, z - pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,

- 61 16 - 52, 21, z - działalność usługowa wspomagająca transport lądowy.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż różnych wyrobów gotowych, a jego klientami są zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Wnioskodawca posiada zarejestrowane kasy fiskalne, które służą obecnie do dokumentowania 100% sprzedaży na rzecz osób fizycznych.

Ponieważ towar konfekcjonowany Wnioskodawca wystawia m.in. w swoim sklepie internetowym, na serwisach sprzedażowych (np. (…)), to dla sprzedaży realizowanej do osób fizycznych wystawiane są paragony, które załączane są do zakupionego towaru. Sprzedaż w stopniu nieistotnym odbywa się również stacjonarnie w siedzibie Wnioskodawcy. Tym samym należy wskazać, że Wnioskodawca realizuje głównie sprzedaż wysyłkową i (w bardzo niewielkim stopniu) sprzedaż stacjonarną w siedzibie firmy.

Wszystkie dokumenty sprzedażowe wystawiane są z programu (…). W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, oprócz paragonów wystawiane są również faktury imienne (proces jest w tym zakresie zautomatyzowany). W związku z powyższym, sprzedaż wyrobów gotowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych odbywa się głównie w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Nieistotny procent sprzedaży to sprzedaż stacjonarna w siedzibie Wnioskodawcy.

Forma płatności to głównie płatności internetowe (realizowane w sklepie internetowym czy na serwisach sprzedażowych np. (…)). Płatności odbywają się również za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Sporadycznie zdarzają się płatności gotówkowe przy sprzedaży stacjonarnej.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności (transakcji) dotyczyła sprzedaż i na czyją rzecz została dokonana (ewidencja zawiera m.in. dane nabywcy, w tym jego adres, numer zamówienia, datę itp.).

Obecnie proces wystawiania paragonów funkcjonuje tak, że z serwisów sprzedażowych oraz ze sklepu internetowego Wnioskodawca otrzymuje zawiadomienie o zakupie towaru i wpłacie przez osobę kupującą, na podstawie tego zawiadomienia wystawiony zostaje paragon. Na każdym zawiadomieniu podana jest nazwa zakupionego towaru oraz dane kupującego, wówczas do podanych danych zostaje wystawiony paragon i załączony do przesyłki. Sprzedaż dokumentowana jest również (oprócz paragonu) fakturą imienną (nie dotyczy sprzedaży stacjonarnej).

Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywać sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej Rozporządzenie).

Zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca planuje w całości zautomatyzować proces wystawiania i wysyłki dokumentu sprzedaży dla klienta detalicznego dokonującego zakupu w sklepach internetowych i przez serwisy sprzedażowe (sprzedaż wysyłkowa), jednak aby to osiągnąć, konieczne jest ograniczenie przekazywanych nabywcom dokumentów dokumentowania sprzedaży wyłącznie do faktur imiennych (obecnie wystawianych do całości sprzedaży na rzecz osób fizycznych, z wyjątkiem sprzedaży stacjonarnej). Faktura imienna byłaby generowana automatycznie przez oprogramowanie Wnioskodawcy, a następnie (również automatycznie) wysyłana na adres mailowy klienta, podany w elektronicznym formularzu zamówienia (przy sprzedaży przez sklep internetowy oraz serwisy sprzedażowe). W ramach tej sprzedaży, Wnioskodawca otrzymywałby w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy), a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła – również w przypadku sprzedaży realizowanych przez pośredników płatności, w których to sytuacjach ewidencja zawiera szczegóły każdej transakcji.

Podsumowując – faktura imienna wysyłana będzie do klienta drogą mailową. Oprócz faktury imiennej będą (lub nie) dołączane do przesyłki inne dokumenty – trzy warianty w tym zakresie opisano w dalszej części wniosku.

Proces będzie wyglądał następująco:

- klient składa zamówienie np. na (…);

- zamówienie wpływa do (....);

- (...) tworzy rezerwację w (…);

- (...) wysyła maila do klienta z informacją, że jego zamówienie zostało przyjęte;

- w razie problemu z przesłaniem zamówienia do (...) informuje o tym wskazanego w konfiguracji operatora, wysyłając mu wiadomość e-mail;

- (...) weryfikuje czy zamówienie ma uwagi/czy jest opłacone/czy jest za pobraniem;

- (...) zatwierdza zamówienie, które spełnia warunki do zatwierdzenia (nie ma uwag/jest opłacone lub za pobraniem);

- zamówienie nie spełniające kryteriów pozostaje w buforze do zatwierdzenia przez operatora;

- (...) generuje WZ w buforze;

- (...) drukuje WZ na wskazanej w konfiguracji drukarce;

- (...) generuje list przewozowy;

- (...) drukuje list przewozowy na wskazanej w konfiguracji drukarce;

- Operator zatwierdza WZ;

- (...) generuje fakturę;

- (...) wysyła e-mail do klienta z załączoną w pdf fakturą i określonym szablonem;

- opcjonalnie dodatkowe oprogramowanie współpracujące z (...) to (…) – oprogramowanie fiskalizuje daną fakturę imienną. Link do oprogramowania: (…).

Osobny proces fiskalizacji może być uruchamiamy ręcznie – wtedy Wnioskodawca fiskalizuje wszystkie FV wg ustaleń. Fiskalizacja może również być ustawiana jako autouruchamianie co określony czas.

Rozwiązanie to jedynie wystawia paragon, ale go nie generuje do pdf i nie wysyła. Faktura imienna jest wysyłana do klienta bez paragonu.

Wariant 1 zdarzenia przyszłego

W tym wariancie kasa fiskalna z elektronicznym zapisem kopii drukowałaby paragon fiskalny (uruchomienie ręczne lub automatyczne (…)). System sprzedażowy generowałby fakturę imienną i do tej faktury załączał elektroniczne zestawienie (w formie pdf), które zawierałoby wszystkie dane z paragonu (zestawienie to jednak nie będzie paragonem, a jego elektronicznym odwzorowaniem). Klient otrzymywałby zatem fakturę imienną i ww. zestawienie. Wnioskodawca zachowywałby rolki z kasy fiskalnej oraz faktury imienne (przy czym paragony nie byłyby podpinane pod egzemplarz faktury imiennej pozostającej u Wnioskodawcy). Dokumentowanie sprzedaży stacjonarnej nie zmieniłoby się (Wnioskodawca wystawiałby paragony fiskalne).

Wariant 2 zdarzenia przyszłego

W tym wariancie kasa fiskalna z elektronicznym zapisem kopii drukowałaby paragon fiskalny (uruchomienie ręczne lub automatyczne (…)). System sprzedażowy generowałby fakturę imienną i nie dołączałby do niej elektronicznego zestawienia (o którym mowa w wariancie 1). Klient otrzymywałby zatem tylko fakturę imienną. Wnioskodawca zachowywałby rolki z kasy fiskalnej oraz faktury imienne (przy czym paragony nie byłyby podpinane pod egzemplarz faktury imiennej pozostającej u Wnioskodawcy). Dokumentowanie sprzedaży stacjonarnej nie zmieniłoby się (Wnioskodawca wystawiałby paragony fiskalne).

Wariant 3 zdarzenia przyszłego

W tym wariancie Wnioskodawca odszedłby całkowicie od ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej. System sprzedażowy generowałby fakturę imienną i nie dołączałby do niej elektronicznego zestawienia. Klient otrzymywałby zatem tylko fakturę imienną. Wnioskodawca zachowywałby tylko swoje egzemplarze faktur imiennych. Dokumentowanie sprzedaży stacjonarnej nie zmieniłoby się (Wnioskodawca wystawiałby paragony fiskalne).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „W związku z Państwa informacją, że „z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”, prosimy o wskazanie czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie również jednoznacznie wynikało na czyją rzecz dana transakcja została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?”, odpowiedzieli Państwo, że „Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało na czyją rzecz dana transakcja została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).”

Na pytanie Organu „Czy sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będzie realizowana wyłącznie na terytorium Polski czy również na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska? Jeżeli sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych będzie realizowana również na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska, to proszę wskazać:

a) czy dokonywana przez Państwa sprzedaż towarówna terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska, będzie spełniała definicję sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), tj. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość?

b) czy posiadają Państwo siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium Polski, czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej również w innym kraju członkowskim niż Polska, jeśli tak należy wskazać w jakim i czy są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim UE niż Polska?

c) czy suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż Polska, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczy w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, w którym dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu? (W przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42.000 zł)

d) czy wybiorą Państwo miejsce opodatkowania dostawy towarów na terytorium państwa członkowskiego, w którym towary będą się znajdowały w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy?

e) czy korzystają Państwo lub zamierzają Państwo złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozliczać dostawy towarów w ww. procedurze?”,

wskazali Państwo, że „Sprzedaż realizowana będzie głównie na terytorium Polski, przy czym Wnioskodawca nie wyklucza (ani nie ogranicza regulaminowo) możliwości wysyłki sprzedawanych towarów do UE.

a) Tak.

b) Wnioskodawca posiada siedzibę wyłącznie w Polsce.

c) Obecnie wskazane wartości nie zostały przekroczone i prawdopodobnie nie zostaną w roku 2024. Natomiast Wnioskodawca nie wyklucza, że zostaną one przekroczone w latach kolejnych.

d) Nie.

e) Tak (w momencie przekroczenia ustawowych progów), przy czym Wnioskodawca ma wiedzę, że w zakresie VAT OSS nie powstaje obowiązek ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej. Nie jest to jednak przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy. Wątpliwość powstaje w zakresie sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski i obowiązku jej fiskalizowania.”

Na pytanie Organu „Czy faktury są wystawiane przez Państwa na żądanie nabywcy wyrażone na przykład poprzez akceptację regulaminu bądź w inny sposób?”, podali Państwo, że „Faktury są wystawiane na żądanie nabywcy (klienta) zgłoszone drogą mailową lub telefoniczną.”

Na pytanie Organu „Czy nabywcy wyrażają zgodę na otrzymywanie faktur w postaci elektronicznej?”, odpowiedzieli Państwo, że „Tak, zgodnie z regulaminem Wnioskodawcy przy nabyciu towarów muszą wyrazić stosowną zgodę w tym zakresie.”

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1. Czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 do tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową wraz z elektronicznym dokumentem sprzedaży zawierającym większość danych paragonu fiskalnej (ale nie będącym paragonem fiskalnym, o którym mowa w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT, a wydrukiem z systemu sprzedażowego), zaś Wnioskodawca zachowa paragon u siebie, czy jednak art. 111 ust. 3a VAT należy interpretować ściśle, tj. przekazanie żadnego innego dokumentu sprzedaży nabywcy (poza paragonem fiskalnym) nie może być w tym przypadku dopuszczalne?

2. Czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Wnioskodawca zachowa paragon u siebie (tzn. nie dokona jego wysyłki w myśl art. 111 ust. 3a ustawy o VAT)?

3. Czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Wnioskodawca odstąpi od wystawienia paragonu fiskalnego (tzn. nie dokona w myśl art. 111 ust. 3a ustawy o VAT ani jego wystawienia, ani jego wysyłki do nabywcy) na podstawie ww. zwolnienia z rozporządzenia?

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej VATU). Zgodnie z tym przepisem podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia. Zgodnie z § 2 ust. 1 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono, dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1. dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

 f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

 i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

 j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

 l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2. świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

 f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

 i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

 j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

 l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

- przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

Wnioskodawca w stanie przyszłym (niezależnie od przyjętego wariantu) spełniłby wszystkie ww. przesłanki.

Podsumowując, dostawa towarów w systemie wysyłkowym może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika, w sytuacji gdy m.in. dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek dostawcy towaru w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Załączanie paragonu do przesyłanego (wcześniej opłaconego) towaru wynika z art. 111 ust. 3a pkt 1 VATU. Zgodnie z tym przepisem podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

W przypadku wariantu 1 wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy zestawienie elektroniczne zawierające dane paragonu, dołączane do faktury imiennej drogą mailową, jest wystarczające do spełnienia art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) VATU. W ocenie Wnioskodawcy, skoro zestawienie elektroniczne zawierałoby dane z paragonu fiskalnego i forma jego przekazania (mailowa) zostałaby wcześniej uzgodniona z klientem (np. poprzez wyrażenie na to zgody na formularzu zamówienia) to warunki ustawowe zostałyby spełnione. Wariant ten uwzględnia, że sprzedaż stacjonarna na rzecz osób fizycznych byłaby dokumentowana na kasie fiskalnej w siedzibie firmy, tak jak dotychczas.

W przypadku wariantu 2 wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy wysyłka samej faktury imiennej do klienta bez ww. zestawienia elektronicznego jest wystarczająca do spełnienia art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) VATU. W ocenie Wnioskodawcy wariant ten nie spełnia podstawowych założeń ww. przepisu. Przepis bowiem wprost mówi o wystawieniu i wydaniu nabywcy paragonu fiskalnego. W wariancie 2 oprócz faktury imiennej nabywca nie otrzyma żadnego innego dokumentu sprzedaży. Stąd wariant 2 Wnioskodawca ocenia jako nieprawidłowy.

W przypadku wariantu 3 wątpliwości Wnioskodawcy budzi brak fiskalizacji sprzedaży wysyłkowej. Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że w wariancie 3 zdarzenia przyszłego spełni on warunki do zwolnienia z ewidencji sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej i będzie mógł – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – odstąpić z ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej, przy jednoczesnym dokumentowaniu na kasie fiskalnej sprzedaży stacjonarnej (w siedzibie firmy). W tym miejscu warto wskazać również na indywidualną interpretację podatkową wydaną przez Dyrektora KIS w podobnej sprawie (sygn. 0112-KDIL3.4012.434.2022.2.AK). Wariant ten uwzględnia, że sprzedaż stacjonarna na rzecz osób fizycznych byłaby dokumentowana na kasie fiskalnej w siedzibie firmy, tak jak dotychczas.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo swoje stanowisko wskazując, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika, w sytuacji gdy m.in. dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek dostawcy towaru w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Załączanie paragonu do przesyłanego (wcześniej opłaconego) towaru wynika z art. 111 ust. 3a pkt 1 VATU. Zgodnie z tym przepisem podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

W przypadku wariantu 1 wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy zestawienie elektroniczne zawierające dane paragonu, dołączane do faktury imiennej drogą mailową, jest wystarczające do spełnienia art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) VATU. W ocenie Wnioskodawcy, skoro zestawienie elektroniczne zawierałoby dane z paragonu fiskalnego i forma jego przekazania (mailowa) zostałaby wcześniej uzgodniona z klientem (np. poprzez wyrażenie na to zgody na formularzu zamówienia) to warunki ustawowe zostałyby spełnione. Wariant ten uwzględnia, że sprzedaż stacjonarna na rzecz osób fizycznych byłaby dokumentowana na kasie fiskalnej w siedzibie firmy, tak jak dotychczas, podczas gdy sprzedaż wysyłkowa byłaby także na tej kasie ewidencjonowana, tyle że paragony fiskalne nie byłyby wysyłane w żadnej formie do nabywcy (dot. sprzedaży wysyłkowej). W ocenie Wnioskodawcy takie postępowanie nie koliduje z przytoczonymi przepisami.

W przypadku wariantu 2 wątpliwości Wnioskodawcy budzi to, czy wysyłka samej faktury imiennej do klienta bez ww. zestawienia elektronicznego jest wystarczająca do spełnienia art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) VATU. W ocenie Wnioskodawcy wariant ten nie spełnia podstawowych założeń ww. przepisu. Przepis bowiem wprost mówi o wystawieniu i wydaniu nabywcy paragonu fiskalnego. W wariancie 2 oprócz faktury imiennej nabywca nie otrzyma żadnego innego dokumentu sprzedaży. Stąd wariant 2 Wnioskodawca ocenia jako nieprawidłowy.

W przypadku wariantu 3 wątpliwości Wnioskodawcy budzi brak fiskalizacji sprzedaży wysyłkowej (na terytorium Polski). Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, wskazać należy, że w wariancie 3 zdarzenia przyszłego spełni on warunki do zwolnienia z ewidencji sprzedaży wysyłkowej na kasie fiskalnej i będzie mógł – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – odstąpić od ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski na kasie fiskalnej, przy jednoczesnym dokumentowaniu na kasie fiskalnej sprzedaży stacjonarnej (w siedzibie firmy). Innymi słowy mimo posiadania kasy fiskalnej, sprzedaż wysyłkowa na terytorium Polski nie byłaby na niej ewidencjonowana ze względu na przysługujące zwolnienie wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zaś sprzedaż stacjonarna (detaliczna) tak. W tym miejscu warto wskazać również na indywidualną interpretację podatkową wydaną przez Dyrektora KIS w podobnej sprawie (sygn. 0112-KDIL3.4012.434.2022.2.AK).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

- prawidłowe w części dotyczącej ustalenia:

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową wraz z elektronicznym dokumentem sprzedaży zawierającym większość danych paragonu fiskalnego, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 1);

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo odstąpią od wystawienia paragonu fiskalnego na podstawie ww. zwolnienia z rozporządzenia (pytanie oznaczone nr 3);

- nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia:

- czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo zachowają paragon u siebie (pytanie oznaczone nr 2).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jednocześnie przepisy ustawy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz innych podmiotów. W takim przypadku należy jednak pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

W myśl art. 111 ust. 6a ustawy:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

 a) w postaci papierowej lub

 b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu, natomiast dla sprzedawcy dokonanie sprzedaży i potwierdzenie tożsamości towaru.

Na mocy art. 111 ust. 3a pkt 6 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598)

Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.

Jak stanowi § 2 pkt 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym – rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii – paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.

W myśl § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Na mocy § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.

Według § 6 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję przechowują odpowiednio dokumenty fiskalne i kopie dokumentów fiskalnych, w tym dane z pamięci chronionej, przez okres wymagany w ustawie oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598), zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217), i zapewniają do nich dostęp.

Przepis § 25 ust. 1 rozporządzenia wymienia enumeratywnie katalog danych, które powinien zawierać paragon fiskalny w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii.

Z kolei zgodnie z § 29 w zw. z § 22 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy prowadząc ewidencję przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii dokonują wydruku wystawianych przy użyciu kasy dokumentów, a w przypadku kas z papierowym zapisem kopii – również ich kopii. W przypadku kas z elektronicznym zapisem kopii obowiązek wydruku nie dotyczy paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych, faktur i faktur anulowanych w przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 2, oraz raportów fiskalnych dobowych, które mają postać zapisu na informatycznym nośniku danych. Przepis § 22 ust. 4 stosuje się.

Fiskalizacja jest potwierdzana wystawieniem raportu fiskalnego dobowego. Wydruk raportu fiskalnego dobowego jest dołączany do książki kasy.

Odnośnie dokumentowania zdarzeń poprzez wystawianie faktur należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Art. 2 pkt 32 ustawy stanowi, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej – rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych przepisów, podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Natomiast na żądanie nabywcy, niebędącego podatnikiem podatku VAT, wyrażone w odpowiednim czasie, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę.

Wszystkie elementy, jakie powinna zawierać faktura określa art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy:

Faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy:

W przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy.

W myśl art. 106h ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

1) do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo

2) pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

Na mocy art. 106h ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

Stosownie do art. 106h ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji:

1) paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę albo

2) numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.

Z treści art. 106h ust. 4 ustawy wynika, że:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Art. 112 ustawy stanowi, że:

Podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 109b ust. 7, art. 130d ust. 3, art. 134 ust. 3, art. 138h ust. 3 i art. 138i ust. 8.

W myśl art. 106m ust. 1 ustawy:

Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Na podstawie art. 106n ust. 1 ustawy:

Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Prowadzą Państwo sprzedaż różnych wyrobów gotowych. Sprzedaż wyrobów gotowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych odbywa się głównie w systemie wysyłkowym. Posiadają Państwo zarejestrowane kasy fiskalne, które służą obecnie do dokumentowania 100% sprzedaży na rzecz osób fizycznych. W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych, oprócz paragonów wystawiane są również faktury imienne. Planują Państwo w całości zautomatyzować proces wystawiania i wysyłki dokumentu sprzedaży dla klienta detalicznego dokonującego zakupu w sklepach internetowych i przez serwisy sprzedażowe (sprzedaż wysyłkowa). Faktura imienna byłaby generowana automatycznie przez Państwa oprogramowanie, a następnie (również automatycznie) wysyłana na adres mailowy klienta, podany w elektronicznym formularzu zamówienia (przy sprzedaży przez sklep internetowy oraz serwisy sprzedażowe). Faktura imienna byłaby wysyłana do klienta bez paragonu. Oprócz faktury imiennej będą (lub nie) dołączane do przesyłki inne dokumenty – elektroniczne zestawienie zawierające dane z paragonu (niebędące jednak paragonem).

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytań oznaczonych nr 1 i 2, wskazać należy, że przepisy o podatku od towarów i usług nie precyzują pojęcia „wydać”. W celu jego wyjaśnienia należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego – „wydać” oznacza tyle co dać, przydzielić komuś.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że przez fakturę rozumie się nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym, pamiętając o tym, aby zawierał elementy wymagane przepisami ustawy.

W omawianej sytuacji, faktury są wystawiane na żądanie nabywcy (klienta) zgłoszone drogą mailową lub telefoniczną. Zgodnie z regulaminem przy nabyciu towarów klient musi wyrazić stosowną zgodę na otrzymywanie faktur w postaci elektronicznej. Faktury będą wysyłane na adres mailowy klienta, podany w elektronicznym formularzu zamówienia.

Zatem wysłanie faktury środkami komunikacji elektronicznej (na adres mailowy klienta), zgodnie z żądaniem klienta oznacza, że dokument zostanie klientowi – osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej – udostępniony (wydany) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. nastąpi wydanie faktury nabywcy.

Tym samym, nie mają Państwo obowiązku wydawania klientom paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż w systemie wysyłkowym, jeżeli żądają oni wystawienia faktury i wyrażają zgodę na otrzymanie jej drogą elektroniczną.

Zatem, skoro w analizowanej sprawie klient zgłasza żądanie otrzymania faktury oraz wyraża zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej, to mają Państwo prawo do wystawienia faktury elektronicznej oraz wydania klientowi wyłącznie faktury elektronicznej, zachowując paragon fiskalny we własnej dokumentacji.

Ponadto należy zauważyć, że nie ma przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług dla wysłania wraz z fakturą elektroniczną dokumentującą sprzedaż w systemie wysyłkowym zestawienia elektronicznego zawierającego dane paragonu (niebędące paragonem). Niemniej należy wskazać, że takie zestawienie elektroniczne zawierające dane paragonu (niebędące paragonem) nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług i nie jest objęte regulacją tych przepisów.

Podsumowując, w opisanej sytuacji poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo zachowają paragon u siebie. Nie ma znaczenia przy tym czy nabywca oprócz faktury elektronicznej otrzyma również zestawienie elektroniczne zawierające dane paragonu fiskalnego czy też nie.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe, natomiast Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytania oznaczonego we wniosku nr 3, wskazać należy, że na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisie § 2 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione m.in. w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

 a) gazu płynnego,

 b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

 c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

 d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

 e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

 g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

 h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

 n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

 o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

2) świadczenia usług:

 a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

 b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

 c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

 d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

 e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

 g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

 h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

 j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

 l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

- przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

W przedstawionych okolicznościach zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie sprzedaży towarów (wyrobów gotowych) dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych realizowanej w systemie wysyłkowym.

Jak Państwo wskazali, sprzedaż wyrobów gotowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych odbywa się w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Otrzymywaliby Państwo w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy). Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie również jednoznacznie wynikało na czyją rzecz dana transakcja została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ponadto nie dokonują Państwo i nie będą dokonywać sprzedaży towarów lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia.

W konsekwencji, w odniesieniu do sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, mają Państwo prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Z ww. zwolnienia mogą Państwo korzystać do 31 grudnia 2024 r.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że poprawne będzie postępowanie, w ramach którego przy sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową, zaś Państwo odstąpią od wystawienia paragonu fiskalnego na podstawie ww. zwolnienia z rozporządzenia.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii dokumentowania sprzedaży stacjonarnej oraz prawidłowości przechowywania faktur i paragonów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00