Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.454.2024.2.SR

Ustalenie czy przychód ze zbycia działki objęty będzie podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działów specjalnych produkcji rolnych lub działalności gospodarczej, czy też nie będzie podlegać podatkowi dochodowemu z uwagi na upływ 5-letniego terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 8 sierpnia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, przychody osiągnięte w ramach działów specjalnych produkcji rolnej rozliczane są przez Wnioskodawcę na zasadach wynikających z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na zasadach podatku liniowego.

Aktem notarialnym z dnia 16 lutego 2007 r. Wnioskodawca umową darowizny otrzymał od rodziców nieruchomości rolne stanowiące działki nr A, nr B i nr C.

Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr C. Działka jest użytkowana rolniczo przez Wnioskodawcę. Działka ta jest działką sklasyfikowaną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako c-02R tereny rolnicze. Uchwała Nr … Rady Miejskiej w … z dnia … 2017 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości: …, ..., …, …, … oraz dla części miejscowości …, …, …, …, …, …, …, …, … wskazuje, że dla terenu gdzie znajduje się działka, oznaczonego w planie symbolem c-02R, ustala się przeznaczenie podstawowe tereny rolnicze. Przeznaczenie uzupełniające to zabudowa zagrodowa, sieci infrastruktury technicznej niezbędne do obsługi zabudowy.

Działka która ma być przedmiotem sprzedaży jest działką , na której Wnioskodawca podjął działania zmierzające do budowy kurników. Budowa kurników została rozpoczęta przez Wnioskodawcę. Decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę została wydana na rzecz Wnioskodawcy w 2017 r.

W 2020 r. m.in. dla działki nr C została również wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę energetycznej linii napowietrznej SN 15 kV oraz przyłącza kablowego SN 15 kV. Decyzja została wydana na rzecz … S.A.

Na działce znajduje się słup stacji transformatorowej, który znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy od dnia 6 października 2021 r. Od wydatków dotyczących budowy słupa Wnioskodawca odliczył podatek VAT. Działka nie jest uwzględniona w ewidencji środków trwałych działów specjalnych produkcji rolnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

·Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej od 2007 r. w zakresie chowu i hodowli drobiu.

·Roczny przychód z prowadzonych przez Wnioskodawcę działów specjalnych produkcji rolnej za 2023 r. wyniósł 20 943 435,33 zł.

·Dla celów rozliczeń podatkowych z działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości. Wnioskodawca dochody z działów specjalnych opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach wskazanych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym.

·Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne stosownie do definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym.

·Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego.

·Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą wykorzystując działki rolne, które posiada. Działkę nr C Wnioskodawca otrzymał darowizną od rodziców w 2007 r.

·Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą od 2007 r. Działalność rolnicza prowadzona jest w zakresie uprawy zbóż.

·Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Przedmiotem działalności rolniczej Wnioskodawcy jest uprawa zbóż. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie chowu i hodowli drobiu. Zboże wytworzone przez Wnioskodawcę w ramach działalności rolniczej, jest przeznaczone do wykorzystania w działach specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawcy.

·Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

·Wnioskodawca uzyskuje przychody z działalności rolniczej i z działów specjalnych produkcji rolnej. Łączne przychody z powyższych źródeł przekraczają i przekroczą równowartość w walucie polskiej 2 000 000 EURO.

·Wnioskodawca wykorzystywał i wykorzystuje działkę nr C od momentu jej nabycia do działalności rolniczej, do zasiewu zbóż.

Działka nie była udostępniana przez Wnioskodawcę osobom trzecim. Od chwili nabycia działki przez Wnioskodawcę od rodziców umową darowizny w dniu 16 lutego 2007 r., działka nr C była i jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę dla celów Jego działalności rolniczej w celu uprawy zbóż. Ponadto, na działce nr C Wnioskodawca podjął działania zmierzające do budowy kurników. Decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę została wydana na rzecz Wnioskodawcy w 2017 r.

W 2020 r. m.in. dla działki nr C została również wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę energetycznej linii napowietrznej SN 15 kV oraz przyłącza kablowego SN 15 kV. Decyzja została wydana na rzecz … S.A.

Wnioskodawca nie korzystał z działki nr C dla swoich celów osobistych.

Wnioskodawca nie wykorzystywał działki do innych celów Wnioskodawcy. Działka była i jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do celów rolniczych – uprawy zbóż.

Działka nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej innych osób.

·Powierzchnia działki nr C wynosi 3,87 ha.

·Wnioskodawca podjął działania zmierzające do budowy kurników, jednak budowa kurników do chwili obecnej nie została zakończona. Kurniki nie są wprowadzone do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

·Na działce poza słupem stacji transformatorowej nie znajdują się inne obiekty (budowle/budynki/urządzenia budowlane).

·W chwili obecnej kurniki nie stanowią budynku/budowli/urządzenia budowlanego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Planowana sprzedaż, obejmować będzie nieruchomość z inwestycją budowlaną w postaci kurników, która to inwestycja do czasu jej ukończenia, w myśl przepisów prawa budowlanego, nie wypełnia definicji budynku, budowli lub ich części. Przed sprzedażą działki nie nastąpi oddanie kurników do użytkowania.

·Słup stacji transformatorowej uznawany jest za niezbędny element sieci elektroenergetycznej, dlatego też słup stacji transformatorowej, jako element słupowej stacji transformatorowej stanowiącej element sieci elektroenergetycznej stanowi budowlę w myśl przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane. Słup stanowi element stacji transformatorowej, która została oddana do użytkowania w dniu 6 października 2021 r. Stacja transformatorowa znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy. Słup stacji transformatorowej został wybudowany przez Wnioskodawcę. Budowla nie była i nie jest bezpośrednio wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Jest kompletna i zdatna do użytku. Będzie w przyszłości stanowić niezbędny element sieci energetycznej stanowiącej przyłącze energetyczne kurników.

Budowla nie była i nie jest udostępniana przez Wnioskodawcę osobom trzecim na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

·W odniesieniu do ww. działki Wnioskodawca nie dokonywał i nie dokonuje czynności w celu przygotowania działki do sprzedaży.

W odniesieniu do ww. działki Wnioskodawca podjął działania zmierzające do budowy kurników. Decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę została wydana na rzecz Wnioskodawcy w dniu 16 marca 2017 r. W stosunku do budowy kurników, Wnioskodawca nie ponosił do chwili obecnej żadnych nakładów na budowę.

W 2020 r. m.in. dla działki nr C została również wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę energetycznej linii napowietrznej SN 15 kV oraz przyłącza kablowego SN 15kV. Decyzja została wydana na rzecz … S.A. Słup stacji transformatorowej stanowi element stacji transformatorowej, która została oddana do użytkowania w dniu 6 października 2021 r. Stacja transformatorowa znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy, nakłady poniesione na budowę stacji transformatorowej poniesione przez Wnioskodawcę, stanowiące wartość początkową stacji transformatorowej znajdującej się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy wynosiły 58 537,99 zł.

Wnioskodawca nie ponosił i wydatków/nakładów mających przygotowanie działki do sprzedaży np. w zakresie ogrodzenia, wytyczania dróg dojazdowych do działek czy też innych działań zmierzających do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności działki. Czynności podjęte przez Wnioskodawcę w zakresie budowy kurników oraz budowy stacji transformatorowej nie były czynnościami mającymi na celu zwiększenie atrakcyjności działki, ale związane były z planami Wnioskodawcy w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Czynności zmierzające do budowy kurników zostały na chwilę obecną zawieszone przez Wnioskodawcę. Działka wykorzystywana jest do celów działalności rolniczej Wnioskodawcy.

·Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych nieruchomości.

·Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

Pytanie

Czy uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze zbycia działki nr C, objęty będzie podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działów specjalnych produkcji rolnych lub działalności gospodarczej, czy też nie będzie podlegać podatkowi dochodowemu z uwagi na upływ 5-letniego terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że przychód ze zbycia działki nr C nie będzie objęty podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działów specjalnych produkcji rolnych lub działalności gospodarczej jak również nie będzie podlegać podatkowi dochodowemu na mocy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ 5-letniego terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z działów specjalnych Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem liniowym. Wnioskodawca zamierza zbyć działkę rolną otrzymaną darowizną od rodziców w 2007 r. W odniesieniu do przedmiotowej działki wydana jest decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę kurników. Budowa kurników została rozpoczęta przez Wnioskodawcę. W 2020 r. m.in. dla działki nr C została również wydana decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę energetycznej linii napowietrznej SN 15 kV oraz przyłącza kablowego SN 15kV. Decyzja została wydana na rzecz … S.A. Na działce znajduje się słup stacji transformatorowej, który znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy od dnia 6 października 2021 r.

Co do zasady, zgodnie z przepisem art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z działalności gospodarczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzedaż nieruchomości poza prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi odrębne źródło przychodu – o ile następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabył przedmiotową działkę darowizną od rodziców w 2007 r. Działka nie znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy, prowadzonej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Tym samym Wnioskodawca uważa, że sprzedaż działki nie będzie stanowić przychodów, które można na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznać za przychody z działów specjalnych produkcji rolnych lub działalności gospodarczej. Nie będzie to również źródło przychodów wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku chodowym od osób fizycznych, gdyż od nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowej działki minął okres dłuższy niż wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, tj. minął okres dłuższy niż 5 lat.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem:

Źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony)

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a)działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b)niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9)inne źródła.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

-odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

-zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

 Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

-zarobkowym celu działalności,

-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób przyjąć, jakoby podjął Pan działania, które należałoby kwalifikować jako działania realizowane w ramach działalności gospodarczej.

Z okoliczności przywołanych w opisie sprawy nie wynika, aby przejawiał Pan aktywność w zakresie obrotu nierównościami, podobną do aktywności producentów, handlowców i usługodawców prowadzących działalność gospodarczą. W okolicznościach wskazanych w opisie sprawy, odpłatne zbycie przez Pana przedmiotowej nieruchomości nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej Pana aktywności w przedmiocie zbycia tej nieruchomości, która to aktywność, byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Odrębnym od pozarolniczej działalności gospodarczej źródłem przychodów są natomiast – wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działy specjalne produkcji rolnej.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Z powyższych przepisów wynika, że działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej. Dochody z działów specjalnych produkcji rolnej podlegają bowiem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach tej ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ww. ustawy:

1.Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących:

a)środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

b)składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,

c)składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

d)składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które zgodnie z art. 22n ust. 3 nie podlegają ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

- wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie należy mieć na uwadze treść art. 14 ust. 2c ww. ustawy, w myśl którego:

Do przychodów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio.

Podkreślić należy, że ww. przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. nie reguluje ani kwestii kwalifikowania składnika majątku do kategorii środków trwałych, ani obowiązku ujmowania go w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ani też dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Reguluje on wyłącznie kwestię skutków podatkowych zbycia wskazanych w nim składników majątku, podlegających ujęciu w ewidencji środków trwałych. O tym jaki składnik majątku może stanowić środek trwały, decydują regulacje zawarte w art. 22a i art. 22c ww. ustawy, przy czym nie wszystkie wymienione w nich rodzaje składników majątku mogą podlegać amortyzacji podatkowej.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 22c ww. ustawy:

Amortyzacji nie podlegają:

1)grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów,

2)budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy,

3)dzieła sztuki i eksponaty muzealne,

4)wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony w art. 22b ust. 2 pkt 1 i 1a,

5)składniki majątku, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane; w tym przypadku składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tej działalności

- zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Stosownie bowiem do art. 22d ww. ustawy:

1.Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

2.Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

Z kolei, stosownie do art. 5a pkt 2 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o składnikach majątkowych - oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 22g ust. 3.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o aktywach - rozumie się przez to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera bezpośredniej definicji środków trwałych, dokonuje natomiast ich podziału na podlegające i niepodlegające amortyzacji.

Definicja pojęcia środki trwałe wywodzi się z ustawy o rachunkowości, gdzie zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

a)nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

b)maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,

c)ulepszenia w obcych środkach trwałych,

d)inwentarz żywy.

Środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 4.

Co istotne, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości uznania danego składnika majątku za środek trwały od ujęcia go w ewidencji środków trwałych, ani też dokonywania jego amortyzacji.

Zatem, w przedmiotowej sprawie w sytuacji wykorzystywania przedmiotowej nieruchomości w prowadzonych przez Pana działach specjalnych produkcji rolnej, prawo własności do działki nr C powinno zostać ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wobec powyższego, z treści przytoczonych przepisów jednoznacznie wynika, że przychodami z działów specjalnych produkcji rolnej są zarówno przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku, do których odnosi się art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych wymienionych w art. 14 ust. 2c ww. ustawy), jak i przychody uzyskane ze sprzedaży tych składników majątku, które zostały z działalności z różnych względów wycofane. Jeżeli jednak między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności, i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat, to przychód ze sprzedaży tych składników majątku nie stanowi przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

W niniejszej sprawie istotnym jest zatem, czy zbywana nieruchomość jest nieruchomością mieszkalną, czy też niemieszkalną.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr C, która jest użytkowana rolniczo przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca podjął działania zmierzające do budowy kurników na ww. działce. Budowa kurników została rozpoczęta przez Wnioskodawcę. Decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę została wydana na rzecz Wnioskodawcy w 2017 r. Na ww. działce znajduje się słup stacji transformatorowej, który znajduje się w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy od dnia 6 października 2021 r. Słup stacji transformatorowej został wybudowany przez Wnioskodawcę. Budowla nie była i nie jest bezpośrednio wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Jest kompletna i zdatna do użytku. Będzie w przyszłości stanowić niezbędny element sieci energetycznej stanowiącej przyłącze energetyczne kurników. Planowana sprzedaż, obejmować będzie nieruchomość z inwestycją budowlaną w postaci kurników, która to inwestycja do czasu jej ukończenia, w myśl przepisów prawa budowlanego, nie wypełnia definicji budynku, budowli lub ich części. Przed sprzedażą działki nie nastąpi oddanie kurników do użytkowania.

Wskazać należy, że podjęcie opisanych we wniosku czynności bezsprzecznie oznacza, że miał Pan zamiar wykorzystywać nieruchomość w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej. Prowadzenie inwestycji na gruncie jest jego wykorzystywaniem w działalności. Nieruchomość gruntowa powinna zatem zostać ujęta przez Pana w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ spełniała definicję środka trwałego – była bowiem kompletna i zdatna do użytku. W analizowanej sprawie podjęte przez Pana działania wyczerpują przesłankę stanowiącą o „wykorzystywaniu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej” przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z postanowieniami cytowanego wyżej art. 15 w związku z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli osoba prowadząca działy specjalne produkcji rolnej przychód z tego tytułu ustala na podstawie ksiąg rachunkowych, to przychód ze sprzedaży składników majątku wykorzystywanych przy prowadzeniu tych działów należy potraktować jak przychód uzyskany ze źródła jakim są działy specjalne produkcji rolnej.

W takim przypadku przychód z tej sprzedaży należy ustalić według zasad właściwych dla ustalania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, kwalifikując skutki opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy mieć na uwadze treść przepisu art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera ogólną definicję przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz treść art. 14 ust. 2 ww. ustawy, w którym wymienione zostały przykładowe zdarzenia powodujące powstanie tego przychodu.

Oznacza to, że zbycie każdego składnika majątku (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych – art. 14 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej stanowi przychód z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie ogólnej zasady wyrażonej w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 15 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowane na zasadach wynikających z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. na zasadach podatku liniowego). Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalał Pan na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14 ww. ustawy. Planuje Pan sprzedaż działki nr C.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że planowana przez Pana sprzedaż działki nr C nie będzie mieć związku z pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód z ww. sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, planowana przez Pana sprzedaż działki nr C składnika majątku wykorzystywanego przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej będzie stanowić dla Pana przychód z działów specjalnych produkcji rolnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tej sprzedaży należy ustalić według zasad właściwych dla ustalania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie znajdą zastosowania przepisy art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i bez znaczenia pozostaje fakt, że od końca roku, w którym dokonano nabycia składnika majątku opisanego we wniosku upłynęło 5 lat.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanych pytań, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00