Oklreslenie niekonstytucyjnych zapisów uchwały krajobrazowej przez WSA w Poznaniu - Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II SA/Po 345/24
Uchwała rady gminy, która wymaga dostosowania istniejących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do jej zapisów, bez zapewnienia mechanizmu odszkodowawczego, narusza Konstytucję RP i nie może funkcjonować w obrocie prawnym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie Asesor WSA Robert Talaga Asesor WSA Arkadiusz Skomra (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 lipca 2024 r. w sprawie ze skargi J. S.A. z siedzibą w K. na uchwałę Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 października 2018 r., nr XLIX/571/18 w przedmiocie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 8 ust. 3 i ust. 4, II. w pozostałym zakresie skargę oddala, III. zasądza od Gminy Suchy Las na rzecz skarżącej J. S. A. z siedzibą w K. kwotę 797 zł (siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
W dniu 18 października 2018 r. Rada Gminy Suchy Las podjęła uchwałę nr XLIX/571/18 w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Skargę na powyższą uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wniosła spółka J. Spółka Akcyjna z siedzibą w K. (dalej: "Skarżąca" lub "Spółka") zarzucając jej naruszenie:
- art. 37a ust. 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm., dalej: "u.p.z.p.") w zw. z postanowieniami § 8 ust. 3 i 4 uchwały Rady Gminy w Suchym Lesie nr XLIX/571/18 z dnia 18 października 2018 roku, wraz z późniejszymi zmianami, w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (zwanej dalej "uchwałą krajobrazową"), w sytuacji w której Trybunał Konstytucyjny w dniu 12 grudnia 2023 roku wydał wyrok, w którym orzeczono, że art. 37a ust. 9 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie, w jakim przewiduje obowiązek określenia w uchwale, o której mowa w art. 37a ust. 1 powołanej ustawy, warunków i terminu dostosowania istniejących w dniu jej wejścia w życie, wzniesionych na podstawie zgody budowlanej, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów określonych w tej uchwale, bez zapewnienia ustawowych podstaw i trybu dochodzenia odszkodowania przez podmioty, które są zobowiązane do ich usunięcia, jest niezgodny z art. 21 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a co za tym idzie uchwały te bez ww. regulacji, czy też z ich pominięciem nie mogą funkcjonować w obrocie prawnym,