Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.480.2024.2.PS

Ustalenie limitu przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w związku z wynajmem nieruchomości będących w majątku wspólnym małżonków.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. i z 26 lipca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Posiada Pani wraz z małżonkiem wspólnie 7 nieruchomości. Są to hale oraz mieszkania. Otworzyła Pani działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała Pani ryczałt. Złożyła Pani oświadczenie do Urzędu Skarbowego, że w ramach prowadzonej działalności będzie Pani wynajmować lokale będące własnością wspólną i nie chce Pani wynajmować nieruchomości jako osoba prywatna.

W uzupełnieniu wniosku z 22 lipca i 26 lipca 2024 r. wskazuje Pani, że działalność założyła Pani (...) 2024 r., PKD 68.20.Z (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi). Ryczałt jako forma opodatkowania został wybrany w dniu założenia działalności gospodarczej.

W skład wynajmowanych nieruchomości wchodzą: 4 mieszkania własnościowe usytuowane w blokach mieszkalnych na terenie A., garaż podziemny w bloku, wynajmowane jest na cele mieszkalne całe piętro w wolnostojącym budynku jednorodzinnym, nieruchomość komercyjna, w skład której wchodzą pomieszczenia biurowe oraz hala przemysłowa, budynek jednorodzinny wraz z gruntem.

Sposób nabycia ww. nieruchomości: zakup, przeniesienie własności w zamian za umorzenie udziałów w spółce. Wszystkie wymienione powyżej nieruchomości wykorzystywane są w prowadzonej działalności gospodarczej.

Nieruchomości nie zostały wprowadzone do środków trwałych w prowadzonej działalności.

Umowy najmu zawarte są z osobami fizycznymi oraz firmami niepowiązanymi w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Umowy najmu jako "wynajmujący" podpisywała Pani samodzielnie. W kwietniu zostały sporządzone aneksy i Pani mąż (współwłaściciel nieruchomości) widnieje wraz z Panią jako "wynajmujący" na każdej umowie. Zamiarem było abyście Państwo oboje byli upoważnieni do kontaktów z najemcami.

Pani małżonek nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie uzyskuje przychodu z wynajmowanych nieruchomości. Małżonek wyraził zgodę na rozliczenie z podatku, ale nie wyraził zgody na wyłączne czerpanie zysku z wynajmowanych nieruchomości wyłącznie Przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnośnie złożonego oświadczenia wyjaśnia Pani, że pisemne oświadczenie skierowane do Urzędu Skarbowego przez Pani męża, w którym wyraził on zgodę na opodatkowanie całości przychodów z najmu przez Panią było złożone przed założeniem działalności gospodarczej. Na przełomie roku 2023 i 2024 zasięgała Pani porad u doradcy podatkowego w jakiej formie najlepiej wynajmować nieruchomości. Poradzono Pani najem prywatny. Następstwem tej informacji było złożenie ww. oświadczenia. Następnie na infolinii KIS uzyskała Pani informację, że skoro planowany najem ma być długoterminowy, na rzecz osób fizycznych oraz firm, ma mieć charakter zarobkowy i ciągły to zachodzą przesłanki do zakwalifikowania tych działań jako prowadzenie działalności gospodarczej. Chcąc uniknąć w przyszłości ewentualnych kar podjęliście Państwo decyzję o założeniu działalności wyłącznie przez Panią.

Pani wątpliwości interpretacyjne dotyczą ustalenia czy limit 100 000 zł, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne może Pani zastosować w podwójnej wysokości (200 000 zł) z uwagi na to, że nieruchomości będące przedmiotem najmu w ramach działalności gospodarczej są objęte wspólnością małżeńską. Ani pracownicy US ani infolinia KIS nie udzieliła Pani jednoznacznej odpowiedzi jaki limit do stosowania 8,5% powinna Pani stosować: 100 000 zł czy 200 000 zł.

Pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy prawidłowo stosuje Pani limit 200 000 zł dla stosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od wynajmu nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ?

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że skoro wynajmowane nieruchomości są objęte wspólnością majątkową to ma Pani prawo zastosować limit w podwójnej wysokości tj. 200 000 zł do stosowania stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) wskazane zostały poszczególne źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z każdego z tych źródeł.

Według przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są, określone w art. 10 ust. 1:

pozarolnicza działalność gospodarcza (wskazana w pkt 3);

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (wskazane w pkt 6).

Do grupy przychodów z działalności gospodarczej należą także przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 tej ustawy).

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza albo jako odrębne źródło przychodów (tzw. najem prywatny).

W myśl art. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 i 232), zwanej dalej „ustawa o podatku dochodowym”.

Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 i ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

ust. 1. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

ust. 1a. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Wskazać należy, że – co do zasady – obowiązek rozliczenia przychodów z najmu ma każdy z małżonków. Od 1 stycznia 2023 roku wszyscy podatnicy uzyskujący przychody z tytułu najmu prywatnego, stosują opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a i lit. b ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu:

a)przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a;

b)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym;

Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Natomiast art. 12 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą sporządzone na piśmie oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego.

Natomiast art. 12 ust. 8-8c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi:

8. Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6, obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

8a. Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków, wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6, dotyczy również lat następnych, chyba że w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany pierwszy w roku podatkowym przychód, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód otrzymany został w grudniu roku podatkowego, małżonkowie zawiadomią na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków.

8b.(uchylony)

8c. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, oraz zawiadomienie, o którym mowa w ust. 8a, mogą być podpisane przez jednego z małżonków. Podpisanie oświadczenia lub zawiadomienia przez jednego z małżonków traktuje się na równi ze złożeniem przez niego oświadczenia o upoważnieniu go przez jego współmałżonka do złożenia oświadczenia lub zawiadomienia w imieniu obojga małżonków. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.

Jak stanowi art. 12 ust. 13 ww. ustawy:

W przypadku małżonków, którzy złożyli oświadczenie określone w ust. 6, kwota przychodów, o której mowa w ust. 1 pkt 4, wynosi 200 000 zł.

Jak już wskazano – stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze do kwoty 100 000 zł – wynosi 8,5%. Natomiast od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – wynosi 12,5% przychodów, z tym jednak zastrzeżeniem, że w przypadku złożenia oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich, limit wynosi 200 000 zł.

Zauważyć trzeba jednak, że podwyższony limit 200 000 zł, o którym mowa w art. 12 ust. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym dotyczy małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających wyłącznie przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy, a więc przychodów z najmu prywatnego. Wynika to wprost z art. 12 ust. 13 w zw. z ust. 6 tej ustawy.

Tymczasem z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że od (...) 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą (PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi) i jako formę opodatkowania wybrała Pani ryczałt. Złożyła Pani oświadczenie do Urzędu Skarbowego, że w ramach prowadzonej działalności będzie Pani wynajmować lokale będące własnością wspólną i nie chce wynajmować nieruchomości jako osoba prywatna. W skład wynajmowanych nieruchomości wchodzą: 4 mieszkania własnościowe usytuowane w blokach mieszkalnych, garaż podziemny w bloku, wynajmowane jest na cele mieszkalne całe piętro w wolnostojącym budynku jednorodzinnym, nieruchomość komercyjna, w skład której wchodzą pomieszczenia biurowe oraz hala przemysłowa, budynek jednorodzinny wraz z gruntem. Wszystkie wymienione powyżej nieruchomości wykorzystywane są w prowadzonej działalności gospodarczej.

Dokonany przez Panią wybór opodatkowania uzyskiwanych przychodów z najmu jako źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza nie pozwala w konsekwencji na zastosowanie w Pani przypadku art. 12 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten ma bowiem zastosowanie do innego źródła przychodów, tj. przychodów z najmu prywatnego, o którym mowa w art. 6 ust. 1a ustawy, a nie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, o których mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy.

Oznacza to, że limit określony w art. 12 ust. 1 pkt 4 w przypadku przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym (tj. osiąganych w ramach źródła pozarolnicza działalność gospodarcza przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą) wynosi 100 000 zł.

W konsekwencji, niezależnie od tego, że nieruchomości będące przedmiotem najmu są objęte wspólnością małżeńską, będzie Pani zobowiązana do stosowania stawki 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pani stanowisko jest zatem nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pana do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00