Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.58.2024.1.TW

Obowiązki płatnika związane z przekazaniem nagród.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z przekazaniem nagród. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 czerwca 2024 r. (wpływ 18 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) (dalej: „Spółka” albo „Wnioskodawca”) jest spółką polskiego prawa handlowego, czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka prowadzi działalność głównie w branży handlu detalicznego, oferując towary do sprzedaży w sieci sklepów zlokalizowanych w całej Polsce. W ramach promocji i reklamy swojej marki Spółka organizuje różnorodne konkursy, które są:

Ogłaszane i organizowane poprzez Newsletter,

Organizowane i ogłaszane poprzez fanpage na portalu społecznościowym (…). Zasady Konkursów każdorazowo sformułowane są w regulaminach danego Konkursu, które określają organizatora Konkursu, czas jego trwania, zasady rywalizacji, przedmiot rywalizacji, kryteria wyłaniania zwycięzców oraz przewidziane nagrody wraz ze sposobem ich wydawania. Uczestnicy Konkursów będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów. Wszystkie wskazane elementy przesądzają o tym, że przedmiotowe przedsięwzięcie można nazwać konkursem.

Konkursy ogłaszane i organizowane w Newsletterze - dla subskrybentów Newslettera Wnioskodawcy.

W Konkursach mogą brać udział jedynie osoby fizyczne powyżej 18 roku życia, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych. Na potrzeby konkursów Spółka tworzy dedykowany formularz zgłoszeniowy na stronie www, który jest publicznie dostępny dla osób zapisanych do Newslettera Wnioskodawcy.

Uczestnik konkursu zgłasza swój udział i rozwiązuje zadanie konkursowe polegające na przygotowaniu hasła reklamowego lub dokończeniu zdania, udziale w grze/quizie, albo udzieleniu odpowiedzi na pojawiające się pytania lub innej, tego typu aktywności. Wszystkie konkursy prowadzone są na podstawie regulaminu, szczegółowo określającego nazwę konkursu, organizatora, krąg uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców. Treść regulaminu dostępna jest na dedykowanej podstronie, na stronie internetowej Wnioskodawcy.

Spółka występuje w roli organizatora Konkursów. Konkursy adresowane są do każdorazowo wskazanego w regulaminie kręgu odbiorców (subskrybenci Newslettera), obejmując swoim zasięgiem Polskę. Informacja o ich organizacji i przebiegu przekazywana jest za pośrednictwem publicznego środka komunikacji, jakim jest globalna sieć Internet, w postaci domeny www.(...) oraz budowy i publicznego rozpowszechniania dedykowanej strony internetowej utrzymywanej przez Spółkę, zawierającej w szczególności materiały informacyjne i reklamowe dotyczące danego konkursu, a także poprzez Newsletter Wnioskodawcy.

W związku z tym, że ustalenie laureatów wiąże się z wyborem rozwiązań zadania konkursowego polegającego na ocenie w oparciu o kryteria subiektywne, wyboru dokonuje powołana przez Spółkę komisja konkursowa w oparciu o wskazane w regulaminie konkursu kryteria. Co do zasady wartość przekazanych nagród nie przekracza kwoty 200 zł, jednakże mogą zdarzyć się konkursy, w których wartość nagrody będzie wyższa niż 200 zł. W Konkursie nie mogą brać udziału pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy. W Konkursie nie mogą również brać udziału członkowie rodzin tych osób. Przez członków rodzin rozumie się: wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, rodziców małżonków, osoby pozostające w stosunku przysposobienia, a także osoby pozostające we wspólnym pożyciu.

Konkursy organizowane poprzez fanpage na portalu społecznościowym (…)

W Konkursach mogą brać udział wyłącznie osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat i posiadają pełną zdolność do czynności prawnych, zarejestrowane tj. posiadające aktywny oraz publiczny profil w Serwisie (…) zwany dalej „Profilem na (…)", zgodnie z regulaminem (…) oraz mające miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W Konkursie nie mogą brać udziału pracownicy i współpracownicy Wnioskodawcy. W Konkursie nie mogą również brać udziału członkowie rodzin tych osób. Przez członków rodzin rozumie się: wstępnych i zstępnych. Aby wziąć udział w konkursie, należy w komentarzu pod postem konkursowym w Serwisie (…) wykonać zadanie konkursowe polegające na odpowiedzi na zadane pytanie. Formą odpowiedzi jest zamieszczenie komentarza pod postem (ogłoszeniem). Wybór laureatów odbywa się w oparciu o kryteria subiektywne, wyboru dokonuje powołane przez Wnioskodawcę jury konkursowe. Co do zasady wartość przekazanych nagród nie przekracza kwoty 200 zł, jednakże mogą zdarzyć się konkursy, w których wartość nagrody będzie wyższa niż 200 zł.

Obecnie ten rodzaj konkursów jest ogłaszany tylko i wyłącznie w mediach społecznościowych, jednakże Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będą ogłaszane również poprzez Newsletter.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku obliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 dalej: „Ustawa o PIT”) od tych nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywanych przez Wnioskodawcę uczestnikom w ramach wskazanych w stanie faktycznym wniosku Konkursów z uwagi na to, że nagrody te będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu przyszłego nie będzie zobowiązany jako płatnik do naliczenia, pobrania oraz wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 Ustawy o PIT ponieważ zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są: wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Z art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy o PIT wynika bowiem, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym przepisie, tj.:

1. otrzymanie świadczenia nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego świadczenia wzajemnego;

2. świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;

3. świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;

4. jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł;

5. świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia. Przepisy Ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”.

Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego. PWN 2003). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Powyższe bez wątpienia zachodzi w przedmiotowej sytuacji. Uczestnicy otrzymują bowiem nagrodę, a Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego świadczenia zwrotnego czy roszczenia do takiego świadczenia. Uczestnicy biorący udział w konkursach w ramach swoich działań konkursowych nie powodują przysporzenia po stronie Spółki.

Ponadto, żeby stwierdzić, czy otrzymywana nagroda korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, należy rozstrzygnąć, czy jest ono otrzymywane w ramach promocji lub reklamy.

Pojęcie „promocji” nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT, dlatego też należy poszukiwać rozumienia tego pojęcia w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów administracyjnych, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „promocja” to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia też: każde z tych działań. Zaś „reklama” to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że przez pojęcie „promocji” należy rozumieć ogół czynności związanych z oddziaływaniem na potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Z kolei, „reklama” jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter. Zważywszy na powyższe należy uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z promocją i reklamą. Konkursy mają na celu bowiem dostarczanie informacji potencjalnym nabywcom towarów Wnioskodawcy o jego produktach, w tym zwiększać świadomość klientów na temat produktów i ich działania itd., a także zachęcać do ich zakupu.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 6 listopada 2019 r. sygn.: II FSK 3692/17 w którym Sąd orzekł, że:

„Skoro zatem Spółka kierowała swoje przyrzeczenie do określonej grupy osób (swoich klientów będących osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej), to jej działanie było przyrzeczeniem publicznym. Mogła ona przyznać nagrodę osobom spełniającym warunki do uzyskania nagrody i nie oznaczało to, że kierowała przyrzecznie tylko do tych osób, które nagrodę zdobyły, ale kierowała je do wszystkich osób, które według warunków konkursu mogły wziąć w nim udział (przyrzeczenie publiczne). Nie uzyskała też uprawnienia do domagania się od osób mogących wziąć udział w konkursie określonego świadczenia na swoją rzecz. Z tych względów należy uznać, że nagroda w konkursie organizowanym przez Spółkę, jeżeli jej wartość nie przekraczała 200 zł i była spełniona na rzecz osoby fizycznej, spełniającej warunki pozytywne z art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy o PIT, podlegała zwolnieniu od opodatkowania, jeżeli jednocześnie celem konkursu była promocja lub reklama Spółki”.

Identyczne stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku NSA z dnia 4 listopada 2019 r. sygn.: II FSK 3900/17 oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 3 czerwca 2020 r. sygn.: 2461-IBPB-2-2.4511.1081.2016.11.MZ.

W związku z powyższym, kierując się powołanymi powyżej definicjami pojęcia „promocji” i „reklamy”, zaprezentowanym stanem faktycznym, orzeczeniami NSA jak i powołaną interpretacją indywidualną, w ocenie Wnioskodawcy nagrody wydawane w ramach Konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę, będą spełniały przesłankę nr 3. Konkursy mają za zadanie zachęcić konsumentów do zakupu towarów Spółki.

Jednocześnie pytanie dotyczy tych nagród, których wartość nie przekracza kwoty 200 zł, a wszyscy pracownicy oraz osoby pozostające w stosunku cywilnoprawnym z Wnioskodawcą, jak i ich rodziny nie mogą wziąć udziału w Konkursach w związku tym przesłanki nr 4 i 5 również pozostają, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione.

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku wydania w ramach Konkursów nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł osobie fizycznej, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 Ustawy o PIT, ponieważ wydana nagroda korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z treścią ww. przepisu:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju konkursach.

Odnosząc się do przedstawionych sytuacji w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Państwa stanowi konkurs w rozumieniu ustawy.

W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.

W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sytuacji stwierdzić należy, że w przedsięwzięciach organizowanych przez Państwa występują wystąpią elementy niezbędne do uznania ich za konkursy. Uczestnicy konkursu pomiędzy sobą rywalizują, a konkurs prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przechodząc natomiast do kwestii zastosowania w stosunku do nagród wydawanych laureatom Konkursów zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyjaśniamy co następuje.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:

̶świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,

̶świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,

̶jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,

̶świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjnych lub reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty), czy też wykonuje usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003). Zatem, należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

W prawie podatkowym brak jest również definicji promocji i reklamy. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Natomiast reklamę, w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Jednakże zasadą jest, że reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu.

W niniejszej sprawie nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wartość nagrody wydanej laureatom Konkursów korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W analizowanych sytuacjach wydanie nagrody następuje bowiem w związku z uczestnictwem podmiotów wskazanych we wniosku w Konkursie, w którym wyłaniani są zwycięzcy. Powyższe wskazuje zatem, że nagrody otrzymują zwycięzcy Konkursu, a nie wszyscy jego uczestnicy.

W konsekwencji, nie można uznać za nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, opisanych we wniosku nagród uzyskiwanych przez laureatów Konkursów, nawet w sytuacji gdy wartość nagrody nie przekracza kwoty 200 zł. Przesądza o tym fakt, że nagroda nie jest wydawana wszystkim uczestnikom organizowanego przez Państwo przedsięwzięcia, a jej uzyskanie uzależnione jest od wzięcia udziału w Konkursie i osiągnięcia najlepszych rezultatów.

Podkreślenia wymaga, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia jest uwarunkowane tym, że wręczenie drobnych gadżetów promocyjnych i reklamowych nie może wiązać się z żadną inną czynnością wzajemną, jak też nie może być nagrodą za określone zachowanie/wykonanie danej czynności (w tym wygranie rywalizacji).

W przedmiotowej sprawie nagrody otrzymują jedynie zwycięzcy Konkursów, w konsekwencji nie są wydawane wszystkim uczestnikom, lecz wyłącznie podmiotom, osiągającym podczas rywalizacji najlepsze rezultaty. W tym przypadku mamy zatem do czynienia ze wzajemnym zobowiązaniem obu stron do dokonywania pewnych czynności, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego ze wskazanego przepisu.

W świetle powyższego uznać zatem należy, że nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł wydawane w ramach wskazanych we wniosku Konkursów nie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy również, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że uznanie organizowanych przez Państwo przedsięwzięć za Konkursy, skutkuje tym, że przyznanych nagród dla zwycięzców (laureatów) nie można traktować jako nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy.

A zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku obliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od tych nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywanych przez Wnioskodawcę uczestnikom w ramach wskazanych w stanie faktycznym wniosku Konkursów z uwagi na to, że nagrody te będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, należy uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczam, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji, w szczególności nie rozpatrywałem ewentualnych innych zwolnień przedmiotowych uregulowanych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych informuję, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja oraz dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00