Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.9.PT

Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna wydana w wyniku uwzględnienia skargi na postanowienie z 24 maja 2024 r. Znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.5.PT

Szanowny Panie:

w wyniku uwzględnienia w całości Pana skargi na postanowienie z 24 maja 2024 r., znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.5.PT utrzymujące w mocy postanowienie z 29 marca 2024 r., znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.4.PT o odmowie wszczęcia postępowania i wydania w dniu 31 lipca 2024 r. postanowienia znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.6.PT uchylającego ww. postanowienia organów obu instancji – po ponownej analizie Pana wniosku uznaję, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 22 grudnia 2023 r. (data wpływu 22 grudnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” (PKD 70.22.Z), w ramach której Wnioskodawca świadczy obecnie usługi doradcze. W ramach wpisu w CEIDG, działalność Wnioskodawcy obejmuje również PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wnioskodawca planuje zmianę sposobu opodatkowania i opodatkowanie prowadzonej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [dalej: „Ustawa”]. W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz usług, które Wnioskodawca planuje świadczyć w przyszłości:

  • nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy;
  • spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 Ustawy;
  • usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz które Wnioskodawca planuje świadczyć w przyszłości nie stanowią wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza również świadczyć w przyszłości usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży udziałów w spółkach kapitałowych na rzecz właścicieli tych udziałów. Usługi pośrednictwa w sprzedaży udziałów są przedmiotem niniejszego wniosku. Ewentualne inne usługi świadczone przez Wnioskodawcę oraz które Wnioskodawca może świadczyć w przyszłości nie są przedmiotem niniejszego wniosku. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie zawierać umowy z osobami fizycznymi lub osobami prawnymi mogącymi stanowić zarówno podmioty krajowe, jak i podmioty zagraniczne (dalej: Zleceniodawcy), będącymi właścicielami udziałów w spółkach kapitałowych, zgodnie z którymi będzie zobowiązany do wykonywania następujących czynności (dalej: Usługi pośrednictwa):

1)aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców; nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;

2)przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);

3)opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;

4)nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;

5)nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;

6)pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;

7)wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.

Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest doprowadzenie do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży udziałów) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym). Wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie każdorazowo negocjowane z klientem (Zleceniodawcą), wysokość i termin wypłaty uregulowane będą w umowie, przy czym wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie wynagrodzeniem prowizyjnym, uzależnionym od wartości transakcji sprzedaży udziałów, w odniesieniu do której będą świadczone Usługi pośrednictwa. Wypłata tego wynagrodzenia uzależniona będzie od zawarcia finalnej umowy pomiędzy sprzedającym i kupującym. Innymi słowy, jeżeli nie dojdzie do transakcji (np. zawarcia umowy sprzedaży udziałów), Wnioskodawca nie otrzyma wynagrodzenia.

W związku ze świadczeniem Usług pośrednictwa nie będzie świadczyć usług przechowania udziałów ani nie będzie nimi zarządzać. Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę nie będą dotyczyć również praw i udziałów odzwierciedlających:

1)tytuł prawny do towarów;

2)tytuł własności nieruchomości;

3)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4)udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5)prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Usługi pośrednictwa nie będą obejmować usług doradczych. Usługi pośrednictwa Wnioskodawcy nie będą również usługami, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy VAT. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie będą odbywać się w ramach działalności maklerskiej i brokerskiej (przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie będą usługi maklerskie ani brokerskie). Usługi pośrednictwa, których dotyczy niniejszy wniosek i które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych; usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Usługi pośrednictwa będące przedmiotem niniejszego wniosku podlegają klasyfikacji PKWiU z 2015 r. do grupowania 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że niezależnie od świadczonych Usług pośrednictwa, może świadczyć usługi zarządzania na rzecz spółek, których udziały będą przedmiotem sprzedaży w ramach świadczonych Usług pośrednictwa (np. może być powołany na stanowisko członka zarządu tych spółek). Wynagrodzenie z tego tytułu będzie wypłacane Wnioskodawcy przez poszczególne spółki, których udziały będą przedmiotem sprzedaży i nie będzie wypłacane przez Zleceniodawców Usług pośrednictwa. Taki model współpracy ma uzasadnienie ekonomiczne i biznesowe, ponieważ ma na celu każdorazowe obciążenie kosztami usług wykonywanych przez Wnioskodawcę ich faktycznego beneficjenta, tj. beneficjentem Usług pośrednictwa jest udziałowiec spółki będącej przedmiotem sprzedaży (osoba fizyczna lub prawna). Spółka będąca przedmiotem sprzedaży nie powinna być obciążana tymi kosztami. W praktyce może zdarzyć się też sytuacja, że Wnioskodawca będzie mniejszościowym i niekontrolującym udziałowcem podmiotu zbywającego udziały (Zleceniodawcy). Tym niemniej:

  • taka sytuacja może dotyczyć wyłącznie posiadania mniejszościowego udziału;
  • Wnioskodawca nie będzie członkiem zarządu ani żadnego innego organu stanowiącego Zleceniodawcy,
  • Wnioskodawca w ramach świadczonych usług będzie działał jako profesjonalny specjalista, posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie pośrednictwa w przeprowadzeniu transakcji fuzji i przejęć, co stanowi relację niemającą związku z potencjalnym posiadaniem mniejszościowego udziału (wykonywaniem praw właścicielskich przez mniejszościowego wspólnika).

Wnioskodawca zamierza opodatkować Usług pośrednictwa ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca złoży stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego. Prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, jak również działalność w zakresie Usług pośrednictwa będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Po wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).

Wnioskodawca prowadzi / będzie prowadził działalność gospodarczą jako profesjonalny doradca transakcyjny realizując usługi na rzecz wielu usługobiorców.

Tym samym, w ramach prowadzonej działalności mogą występować trzy sytuacje, tj. Wnioskodawca może świadczyć usługi na rzecz:

1) właścicieli udziałów w spółkach kapitałowych w których będzie na moment dokonania transakcji członkiem zarządu;

2) właścicieli udziałów w spółkach kapitałowych w których był członkiem zarządu, ale nie będzie nim na moment dokonania transakcji sprzedaży udziałów;

3) właścicieli udziałów w spółkach kapitałowych w których nigdy nie był członkiem zarządu.

Jednocześnie, we wszystkich ww. przypadkach usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, powinny być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%.

Zgodnie bowiem z treścią wniosku Wnioskodawca będzie zawierać umowy z osobami fizycznymi lub osobami prawnymi mogącymi stanowić zarówno podmioty krajowe, jak i podmioty zagraniczne (dalej: Zleceniodawcy), będącymi właścicielami udziałów w spółkach kapitałowych, zgodnie z którymi będzie zobowiązany do wykonywania następujących czynności (dalej: Usługi pośrednictwa):

1)aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców; nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;

2)przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);

3)opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;

4)nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;

5)nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;

6)pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;

7)wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.

Celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę będzie doprowadzenie do zawarcia finalnej umowy (np. umowy sprzedaży udziałów) pomiędzy stronami transakcji (kupującym i sprzedającym).

Przedmiotowe usługi nie będą wykonywane w ramach pełnienia funkcji członka zarządu nawet w sytuacji, gdyby na datę dokonania transakcji sprzedaży udziałów / datę wystawienia faktury przez Wnioskodawcę był on członkiem zarządu w spółce, która będzie przedmiotem sprzedaży.

Ma to uzasadnienie prawne oraz ekonomiczne, gdyż:

1)Usługi pośrednictwa będą przedmiotem odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą oraz właścicielem udziałów (inny usługobiorca);

2)Wynagrodzenie otrzymane z tytułu realizacji usługi pośrednictwa będzie odrębnie określonym wynagrodzeniem, które należne będzie wyłącznie w przypadku sprzedaży udziałów;

3)Realizowane usługi pośrednictwa są odrębnym oraz niezależnym od stosunku powołania do pełnienia funkcji członka zarządu świadczeniem. Także prowizyjny sposób ustalenia wynagrodzenia za usługę pośrednictwa nie jest związany z funkcją w spółce ani z zadaniami wynikającymi z funkcji członka zarządu np. może wystąpić sytuacja, w której Wnioskodawca przed lub w trakcie procesu sprzedaży udziałów może zostać odwołany lub zrezygnować ze swojej funkcji co nie będzie miało wpływu na realizację usług pośrednictwa. Dodatkowo, jak wskazano powyżej Wnioskodawca może świadczyć usługi na rzecz udziałowców Spółek w których nigdy nie był członkiem zarządu. W konsekwencji, nie można uznać, że usługi pośrednictwa realizowane są ramach pełnionej funkcji członka zarządu;

4)Wyłącznym odbiorcą realizowanej usługi pośrednictwa będzie udziałowiec zbywanej spółki, który uzyska przychód z tytułu realizowanej transakcji sprzedaży udziałów i powinien ponosić koszty związane ze sprzedażą;

5)Obciążenie zbywanej spółki kosztami pośrednictwa zbycia jej własnych udziałów nie jest w żaden sposób uzasadnione. W szczególności, należy zwrócić uwagę, że obciążenie spółki kosztami usługi pośrednictwa wpływać będzie negatywnie na jej wycenę oraz obniżać jej wartość. Wynika to z tego, że w większości przypadków wycena spółek oparta jest o mnożnik EBITDA, tj. zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych (kredytów, obligacji), podatków, amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacji rzeczowych aktywów trwałych. Tym samym, obciążenie spółki kosztami usług pośrednictwa spowoduje istotny spadek jej wyceny, np. zakładając, że wycena spółki określona będzie na podstawie EBITDA pomnożonego przez mnożnik 10, obciążenie spółki kosztami usług pośrednictwa w wysokości 50tys złotych doprowadzi do zmniejszenia jej wyceny o 500tys złotych (50tys x mnożnik EBITDA 10 = 500tys). Tym samym, takie działanie byłoby nieracjonalne z punktu widzenia interesów właściciela udziałów;

6)Z prawnego punktu widzenia nie można uznać, że spółka jest beneficjentem usług pośrednictwa sprzedaży jej własnych udziałów. Spółka jest wyłącznie przedmiotem sprzedaży, a wyłącznym adresatem i beneficjentem usługi pośrednictwa jest właściciel udziałów;

7)Reasumując, opisany we wniosku model rozliczeń ma uzasadnienie gospodarcze, tj. jego celem (i) nie jest osiągnięcie korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu, które jest głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania. Jednocześnie, (ii) sposób działania nie jest sztuczny.

8)Końcowo należy zauważyć, że obciążenie spółki kosztami usług pośrednictwa lub uznanie, że czynności te realizowane są w ramach wykonywanej funkcji członka zarządu nie ma uzasadnienia także na gruncie przepisów podatkowych. Zgodnie z ugruntowaną praktyką koszty usług pośrednictwa powinny stanowić koszty uzyskania właściciela udziałów.

Na taką konkluzję wskazuje jednoznacznie, np. art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128) (dalej: Ustawa o PIT), który stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Redakcja przepisu stanowi więc jednoznacznie, że podmiotem, który uprawniony jest do pomniejszenia przychodu z tytułu sprzedaży udziałów o koszty pośrednictwa związane jest właściciel udziałów. Tylko właściciel udziałów osiągać będzie przychód ze sprzedaży udziałów.

Jednocześnie, nie ulega wątpliwości, że koszty pośrednictwa powinny być traktowane jako koszty „odpłatnego zbycia” w rozumieniu przepisu art. 19 ustawy o PIT.

Takie stanowisko zaprezentowane jest np. w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 2023-06-22, sygn. 0115-KDIT1.4011.47.2023.1.MR, gdzie wskazano:

W dniu 3 listopada 2021 r. Wnioskodawczyni zawarła z Y, firmą pod marką (...) z siedzibą pod adresem (...) (zwaną dalej: "Doradca") umowę, zgodnie z którą Doradca miał wesprzeć Wnioskodawczynię w poszukiwaniu potencjalnych nabywców udziałów ("Potencjalni Nabywcy"), którzy byliby zainteresowani nabyciem posiadanych przez Wnioskodawczynię udziałów w Spółce oraz negocjowaniem warunków sprzedaży tych udziałów - usługa doradcza. /.../

Za przeprowadzenie opisanych powyżej czynności oraz za doprowadzenie do finalizacji transakcji sprzedaży udziałów w Spółce Doradcy należało się wynagrodzenie zgodnie z przewidzianym w umowie mechanizmem kalkulacji wynagrodzenia. /.../

Ponieważ zakres usług Doradcy nie obejmował usług o charakterze prawnym Wnioskodawczyni udzieliła w dniu 22 marca 2022 r. zlecenia Kancelarii Prawniczej Z z siedzibą przy (...) w A. (dalej jako "Kancelaria 1") w zakresie doradztwa prawnego w procesie sprzedaży udziałów w Spółce. Współpraca z Kancelarią 1 została zakończona 23 października 2022 r. i dotyczyła doradztwa prawnego na etapie ustalania i oceny warunków oferty zakupu udziałów od Potencjalnego Nabywcy oraz wsparcia w procesie due diligence. Wynagrodzenie Kancelarii 1 określono w formie jednej ryczałtowej kwoty.

28 października 2022 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę o świadczenie pomocy prawnej z kancelarią W spółka jawna z siedzibą we B. przy ulicy (...) (dalej jako "Kancelaria 2"). Zgodnie z tą umową Kancelaria 2 zobowiązała się świadczyć na rzecz Wnioskodawczyni usługi doradztwa prawnego związanego z transakcją sprzedaży udziałów w Spółce. /.../

Z opisu zdarzenia wnika, że umowy o świadczenie usług doradczych (umowa z Doradcą) oraz usług prawnych (umowa z Kancelarią 1 i Kancelarią 2) zostały zawarte w związku z odpłatnym zbyciem udziałów w sp. z o.o. (Spółka).

Uwzględniając zatem, że wydatki na nabycie usług Doradcy oraz usług Kancelarii 1 i 2 pozostawały w związku przyczynowym z osiągniętym przychodem ze sprzedaży udziałów w Spółce to - stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stanowią koszty jego uzyskania.

Takie stanowisko zaprezentowane jest także w innych interpretacjach, np.:

  • Interpretacja indywidualna DKIS z dnia 2023-03-30, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.101.2023.1.GG:

W konsekwencji, usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, w każdym z ww. przypadków, powinny być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawców w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 74.90.1, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy

Stosownie do art. 1 pkt 1 Ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT’), ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; 2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; 3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Według art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, „Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej: O.p.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Jednocześnie, u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem że osiągnięte w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody nie przekroczą 2 000 000 euro, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 Ustawy. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, powyższe warunki opodatkowania ryczałtem zostaną spełnione. Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej: 1) świadczyć Usługi pośrednictwa na rzecz Zleceniodawców, które będą sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.1; 2) prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy; 3) do wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy oraz spełniony będzie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy, tj. Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 2 mln euro; 4) zostało złożone stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego dla Wnioskodawcy Naczelnika Urzędu Skarbowego i nie zostanie złożone oświadczenie o rezygnacji z tego wyboru lub oświadczenie o wyborze opodatkowania działalności gospodarczej zgodnie z art. 30c ustawy o PIT. 5) Usługi pośrednictwa, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m). Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawca ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług pośrednictwa sklasyfikowanych pod PKWiU 74.90.1 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Powyższe konkluzje potwierdzają następujące interpretacje organów podatkowych: Interpretacja indywidualna wydana dnia 20 czerwca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.288.2022.2.AP], w której organ stwierdził że: „Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że: 1. w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej świadczyć Pan będzie usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0; 2. prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w formie Spółki cywilnej będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; 3. do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 9 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy; 4. oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty zostanie pierwszy przychód z jego tytułu; 5. usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej w formie Spółki cywilnej - usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie zachodzą inne przesłanki wyłączające Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.” Interpretacja indywidualna wydana dnia 14 czerwca 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP2-2.4011.234.2022.2.RK], w której organ stwierdził że: „Przedstawił Pan informacje, z których wynika: 1) w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej świadczyć Pan będzie usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0; 2) prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w formie spółki cywilnej będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; 3) do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 i art. 9 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy; 4) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów za 2022 r. w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostanie złożone Naczelnikowi Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty zostanie pierwszy przychód z jego tytułu. 5) usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej nie będą związane ze świadczeniem usług firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej - usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.19.0 - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie zachodzą inne przesłanki wyłączające Pana z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.” Na powyższe konkluzje w zakresie możliwości stosowania ryczałtu w stawce 8,5% do planowego świadczenie Usług pośrednictwa nie ma znaczenia fakt, że Wnioskodawca może być właścicielem mniejszościowym udziałów Zleceniodawcy (w przypadku Zleceniodawców będących osobami prawnymi). Wynika to z tego, że: 1) Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, taki model współpracy ma uzasadnienie biznesowe i gospodarcze, tj. Wnioskodawca w ramach świadczonych usług będzie działał jako profesjonalny specjalista, posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie pośrednictwa w przeprowadzeniu transakcji fuzji i przejęć, co stanowi relację niemającą związku z potencjalnym posiadaniem mniejszościowego udziału (wykonywaniem praw właścicielskich przez mniejszościowego wspólnika); 2) Brak wpływu posiadania udziałów w Spółce na możliwość stosowania ryczałtu wynika z następującej praktyki organów podatkowych: Interpretacja indywidualna wydana dnia 05 października 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDSL1-2.4011.221.2023.4.PR], w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie: „14) czy była/jest Pani wspólnikiem/członkiem zarządu Zamawiających, z którymi ma Pani zawarte umowy o świadczenie Usługi1 i Usługi2, o których mowa we wniosku, bądź pełniła/pełni Pani inne funkcje (jakie?) u tych Zamawiających? Jeżeli pełniła/pełni Pani obowiązki u Zamawiających, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków u Zamawiających. Od kiedy pełni Pani takie obowiązki u Zamawiających? Odpowiedź: Jest Pani wspólnikiem Zamawiającego.” Po czym organ stwierdził że: „Mając na uwadze powyższe, usługi świadczone przez Wnioskodawcę (Usługa1) jako osoby opracowującej scenariusz odcinków serialu, należy zakwalifikować w grupowaniu PKWiU 90, tym samym będą one objęte stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku usług związanych z organizacją produkcji i nadzorem, gdzie wprost w umowie odniesiono, że nie obejmuje ona (możliwe jest zlecenie na podstawie odrębnych umów) usług reżyserskich i podobnych, w skład której to usługi wchodzi wiele bardzo zróżnicowanych świadczeń, mających jeden wspólny cel: efektywną organizację oraz przeprowadzenie obsługi produkcji filmowej realizowanej przez Zleceniodawcę - usługę taką należy zakwalifikować jako usługę związaną z produkcją filmów i nagrań wideo grupowaną w PKWiU 59.11.13.0. Tym samym, usługi te jako niewymienione w żadnym przepisie szczególnych w art. 12 - będą podlegały stawce w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ZP, przewidzianej dla wszelkich usług, niewymienionych w punktach szczególnych tego przepisu. Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.” Interpretacja indywidualna wydana dnia 25 maja 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDIL2- 2.4011.1044.2021.3.IM], w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie: „Czy jest Pan udziałowcem spółki kapitałowej wskazanej we wniosku? Tak. Jednocześnie możliwym jest, że w przyszłości wszystkie bądź też wybrane usługi opisane we wniosku będą świadczone na rzecz innych podmiotów gospodarczych.” Po czym organ uznał poniższe stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe: „Zatem w ramach jednej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie osiągał przychody, które w jego ocenie opodatkowane są różnymi stawkami ryczałtu. Przyjmując, że Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób w pełni umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju świadczonych przez niego usług, to prawidłowym będzie stosowanie stawki ryczałtu właściwej dla przychodów z poszczególnych kategorii jego działalności. Zakładając, że stanowiska Wnioskodawcy przedstawione powyżej w pytaniach nr 1 oraz nr 2 są prawidłowe, to przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej powinny być opodatkowane następującymi stawkami ryczałtu: a) 8,5% - dla Usług Pośrednictwa; b) 17% - dla Usług Doradztwa Prawnego. Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.” Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 maja 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP2- 1.4011.252.2022.3.KW], w której organ uzyskał odpowiedź na poniższe pytanie: „3. Czy jest/będzie Pan wspólnikiem spółek dla których świadczy Pan usługi? Tak, Wnioskodawca obecnie jest wspólnikiem (komandytariuszem) spółki, na rzecz której wykonuje usługi opisane we wniosku (sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0). Spółka komandytowa, na rzecz której wykonywane są usługi opisane we wniosku, jest w trakcie przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca będzie posiadał udziały, nie będzie jednak pełnił funkcji w zarządzie tej spółki, spółka ta nie będzie miała rady nadzorczej w konsekwencji nie będzie on pełnił funkcji w radzie nadzorczej tej spółki.” Po czym organ stwierdził że: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwać w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 - będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.”

Postanowienie organu I instancji i postanowienie organu II instancji

Rozpatrzyłem Pana wniosek – 24 stycznia 2024 r. wydałem postanowienie znak 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.2.PT o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Postanowienie doręczono Panu 24 stycznia 2024 r.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał 29 marca 2024 r. ponowne postanowienie znak 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.4.PT o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie Pana wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Odebrał je Pan 29 marca 2024 r.

5 kwietnia 2024 r. wniósł Pan – w wymaganym terminie – zażalenie na ww. postanowienie.

24 maja 2024 r. wydano postanowienie znak 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.5.PT utrzymujące w mocy postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z 29 marca 2024 r. znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.4.PT (skutecznie doręczone Stronie 3 czerwca 2024 r.).

Skarga na postanowienie

3 lipca 2024 r. (data nadania) wniósł Pan skargę na postanowienie o utrzymaniu w mocy postanowienia o odmowie wydania interpretacji indywidualnej znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.5.PT z 24 maja 2024 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Skarga wpłynęła do mnie 3 lipca 2024 r.

Wniósł Pan o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia oraz poprzedzających go postanowień Organu.

Uchylenie postanowienia organu II instancji i poprzedzającego go postanowienia organu I instancji w wyniku uwzględnienia złożonej przez Państwa skargi

Ponownie przeanalizowałem Pana sprawę i stwierdziłem, że skarga jest zasadna.

W rezultacie w dniu 31 lipca 2024 r. wydałem postanowienie znak: 0114-KDIP3-1.4011.930.2023.6.PT, w którym uwzględniłem Państwa skargę w całości i uchyliłem ww. postanowienia.

Ponowne rozpatrzenie wniosku

W związku z powyższym:

  • ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 26 października 2023 r. (data wpływu w tym samym dniu),
  • stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi:

  • aktywnego poszukiwania potencjalnych nabywców (inwestorów) udziałów będących własnością Zleceniodawców; nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi inwestorami;
  • przygotowania i przeprowadzania prezentacji na temat spółki, której udziały mają być przedmiotem sprzedaży (teaser, memorandum informacyjne, prezentacje itp.);
  • opracowywania strategii w zakresie przeprowadzenia procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców i koordynacji tego procesu;
  • nadzoru nad przeprowadzeniem procesu sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
  • nadzoru nad przygotowaniem dokumentacji związanej z transakcją sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców;
  • pośredniczenia w rozmowach pomiędzy stronami transakcji sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców oraz prowadzenie negocjacji dotyczących transakcji sprzedaży tych udziałów;
  • wykonywania innych czynności mających na celu doprowadzenie do sprzedaży udziałów będących własnością Zleceniodawców.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług pośrednictwa sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.1 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające usługi doradztwa gdzie indziej niesklasyfikowane” podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14e § 1a pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Zgodnie z art. 14e § 1a pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić interpretację indywidualną w wyniku uwzględnienia skargi do sądu administracyjnego na podstawie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z 2020 r. poz. 2299 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54 i 159).

W myśl art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935):

Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00