Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.206.2024.4.SR

Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2024 r. (wpływ 7 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się (…).

Na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia (…) roku w sprawie (…) z dniem (…) została utworzona Publiczna Uczelnia (…) (dalej: „Uczelnia”).

Uczelnia będzie prowadzić studia (…). Pozwoli to na przygotowanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej na potrzeby lokalnego przemysłu, w tym (…), przyczyniając się jednocześnie do wzmocnienia potencjału społeczno-gospodarczego regionu. Uczelnia będzie formalnie powiązana z Wnioskodawcą. W dniu (…) X. S.A. podpisały porozumienie o współpracy z Uczelnią. Celem Porozumienia jest przede wszystkim współpraca w zakresie: (…). Porozumienie zostało zawarte na czas nieokreślony. Nadto Strony Porozumienia będą współpracować przy (…).

Uczelnia powstała z inicjatywy X. S.A. i jest (…). Porozumienie potwierdza wyrażaną przez obie strony chęć współpracy na partnerskich zasadach, ale też jest potwierdzeniem celu utworzenia Uczelni przy X. S.A., który jest realizacją zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) przez Spółkę.

Ponadto, w Spółce był zatrudniony na podstawie umowy o pracę Pełnomocnik (…).

Wnioskodawca w dniu (…) zorganizował uroczystość utworzenia Uczelni. Na wydarzeniu pojawili się przedstawiciele Rządu, Grupy Kapitałowej, do której należy Wnioskodawca, spółek z którymi współpracuje, przedstawiciele nauki, lokalnych władz, biznesu oraz pracownicy Spółki. Uroczystość była także transmitowana za pomocą środków masowego przekazu. Szeroko informowano o Uroczystości w mediach.

Wnioskodawca poniósł wydatki związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości jej otwarcia. Wydatki te kształtują się w następujący sposób:

1. Wydatki Wnioskodawcy poniesione na utworzenie Uczelni, w tym:

- wynagrodzenie brutto Specjalisty (…),

- koszty delegacji specjalisty (…);

- koszty opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów;

- koszty opracowania dokumentu „(…)” stanowiącego załącznik do wniosku o utworzenie Uczelni (…);

- wynagrodzenie brutto Pełnomocnika (…);

- koszty delegacji Pełnomocnika (…);

- koszty utworzenia wizytówek Pełnomocnika (…);

- koszty badań wstępnych Pełnomocnika (…).

2. Wydatki Wnioskodawcy związane z organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, w tym:

- koszty przygotowania zaproszeń;

- koszty wysyłki zaproszeń;

- koszty nagłośnienia, sceny oraz obsługi technicznej;

- koszty fotografii;

- koszty wyżywienia w postaci cateringu dla gości;

- koszty dekoracji (kompozycje kwiatowe);

- koszty wynajęcia mebli na uroczystość;

- koszty zabezpieczenia medycznego;

- nagrody pieniężne przyznane pracownikom zaangażowanym w organizację uroczystości.

W związku z poniesieniem przedmiotowych wydatków, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie możliwości zakwalifikowania tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych oraz odliczenia od nich podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Czy działalność gospodarcza, jaką prowadzi Państwa Spółka, jest działalnością wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też oprócz działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych, Państwa Spółka prowadzi również działalność gospodarczą zwolnioną od podatku od towarów i usług oraz z podatku dochodowego od osób prawnych (proszę wskazać w jakim konkretnie zakresie) lub działalność niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem (proszę wskazać w jakim konkretnie zakresie)?”, odpowiedzieli Państwo: „VAT – rok 2022: W oddziale X. S.A. sprzedaż zwolniona z VAT stanowi ponad 96% sprzedaży oddziału, a około 5% całości przychodów ze sprzedaży Spółki. Sprzedaż zwolniona z VAT dotyczy głównie usług (…).

VAT – rok 2023: W oddziale X. S.A. sprzedaż zwolniona z VAT stanowi ponad 96% sprzedaży oddziału, a około 4% całości przychodów ze sprzedaży Spółki. Sprzedaż zwolniona z VAT dotyczy głównie usług (…).

Spółka nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku dochodowego. Przychody zwolnione Spółka wykazuje głównie z tytułu:

1. Dotacji celowej na pokrycie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców realizujących zadania na rzecz (…) (rok 2022: (…) zł, rok 2023: (…) zł);

2. Świadczeń otrzymanych w ramach umowy (…) (rok 2022: (…) zł, rok 2023: (…) zł).”

Na pytanie Organu „Czy opodatkowana działalność gospodarcza Państwa Spółki jest prowadzona na warunkach konkurencyjności?”, wskazali Państwo, że „W związku ze specyfiką działalności Spółki i pracach opartych w znacznej części na doświadczeniu, posiadanych licencjach i własnych opracowaniach konkurencja dla Spółki, na rynku krajowym jest ograniczona. Głównymi konkurentami z rynku międzynarodowego są firmy z (…).”

Na pytanie Organu „Kto jest odbiorcą docelowym opodatkowanej działalności Państwa Spółki (jakie podmioty są kontrahentami/klientami Państwa Spółki)?”, wskazali Państwo, że „Na rynku krajowym głównym klientem Spółki jest (…). Ponadto, X. S.A. świadczy usługi dla pozostałych klientów z rynku (…) oraz klientów z rynku (…).

Spółka (…). Klientami X. S.A. są:

(…).

Na pytanie Organu „Czy w Państwa firmie obowiązuje polityka CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), która opisuje cele służące jej zrównoważonemu rozwojowi?”, podali Państwo, że „X. S.A. są częścią (…) i wpisują się w (…). Spółka realizuje zasady Polityki społecznej odpowiedzialności Grupy (…) zatwierdzonej Uchwałą Zarządu (…).

Na pytanie Organu „Czy działaniom podejmowanym przez Państwa towarzyszy szeroko zakrojona publiczna kampania reklamowa/marketingowa lub akcja promocyjna w mediach? Jeżeli tak, to jak się ona odbywa?”, odpowiedzieli Państwo, że „Media lokalne informowały o powstaniu Uczelni. Wzmianki o podpisaniu porozumienia oraz otwarciu uczelni pojawiały się w gazetach oraz w telewizji regionalnej. Informacje na temat porozumienia były publikowane również na portalach społecznościowych zarówno X., jak i Uczelni. Na podstawie Raportu przygotowanego przez (…) stwierdzić należy, że łączny ekwiwalent reklamowy Uroczystości utworzenia Uczelni wyniósł (…) zł.

Raport z dnia (…) dotyczy publikacji w mediach związanych z utworzeniem Uczelni i obejmuje okres od (…) do (…).

Raport zawiera listę publikacji wraz z wyliczeniem ekwiwalentu reklamowego oraz zasięgiem.

Z raportu wynika, że w okresie między (…) w mediach (radio, TV, Internet) opublikowanych zostało 85 materiałów dotyczących tematu raportu. Materiały ukazały się między innymi w:

(…)

Ekwiwalent reklamowy wyraża pieniężną wartość publikacji i pozwala oszacować kwotę jaką należałoby wydać na publikację lub emisję danego przekazu, gdyby był on reklamą. Łączny zasięg wynosił (…).

Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem medialnym. Jest obliczany na podstawie średniej liczny odsłon domeny (w przypadku Internetu), ogólnopolskich badań czytelnictwa prasy ((…)) lub uśrednionej wartości nakładu z okresu 12 miesięcy (w przypadku prasy), średniej liczby słuchaczy i widowni na podstawie danych telemetrycznych (w przypadku radia i telewizji), liczby unikalnych, aktywnych i zaangażowanych użytkowników, którzy mieli możliwość zobaczenia i zapoznania się z opublikowanym postem (w przypadku social mediów).”

Na pytanie Organu „Czy osoby chcące skorzystać z usług Uczelni będą zobowiązane do jakichkolwiek czynności na Państwa rzecz? Jeżeli tak, to proszę wskazać jakie to czynności.”, podali Państwo, że „Spółka będzie współpracować z Uczelnią w zakresie: (…). Studenci nie będą zobowiązani do jakichkolwiek czynności na rzecz X.”

Na pytanie Organu „Jaki jest związek przyczynowo-skutkowy poniesionych przez Państwa wydatków w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, z powstaniem przychodów Spółki lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki? Proszę to dokładnie opisać w stosunku do każdego rodzaju kosztów, będących przedmiotem pytań.”, wskazali Państwo, że:

„Utworzenie Uczelni:

- wynagrodzenie brutto (…) - Efektywne zarządzanie projektem przyczyniło się do sprawnego załatwiania kwestii formalnych związanych z utworzeniem Uczelni. Dzięki temu szybciej pozyskano wszelkie niezbędne zgody oraz możliwe było sprawne otwarcie uczelni. To pozwala na szybsze poinformowanie przyszłych studentów o możliwości podjęcia nauki na Uczelni, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo, że X. zyska nowych, młodych i wykształconych pracowników. Co pośrednio wpłynie na wzrost przychodów.

- koszty delegacji (…) - Bezpośredni kontakt i współpraca z kluczowymi partnerami prowadziły do zawierania nowych umów i kontraktów na korzystniejszych warunkach. Ponadto dzięki delegacjom proces pozyskiwania wszelkich zgód oraz potwierdzeń był bardziej efektywny. Co prowadziło do sprawnego otwarcia Uczelni, a tym samym do promowania oferty edukacyjnej skonstruowanej, tak aby po ukończeniu studiów absolwenci mogli znaleźć pracę w X. Nowa kadra zapewni pośrednio większe przychody Spółce.

- koszty opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów - Opracowanie wniosku jest podstawą formalnego utworzenia Uczelni i pozwala na rozpoczęcie działalności edukacyjnej. Działalność Uczelni we współpracy ze Spółką będzie przyczyniać się do zwiększenia rozpoznawalności X. Ponadto studenci podejmujący naukę na Uczelni, jako wykwalifikowani specjaliści będą mogli w przyszłości stanowić zaplecze kadrowe dla X. Co przyczyni się do lepszego i nowoczesnego świadczenia usług, a tym samym do zwiększenia przychodów X.

- koszty opracowania dokumentu „(…)” stanowiącego załącznik do wniosku o utworzenie Uczelni – Dokument ten jest niezbędny do uzyskania zgody na utworzenie Uczelni i zapewnia, że wszystkie regulacje są spełnione. Utworzenie Uczelni w sposób pośredni wpłynie na powstanie przychodów X. poprzez kształcenie studentów – przyszłej kadry pracowniczej, którzy są potrzebni do dalszego rozwoju Spółki. Ponadto objęcie patronatem uczelni zwiększa rozpoznawalność X. na rynku.

- wynagrodzenie brutto (…) - (…) koordynował działania związane z organizacją Uczelni, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektem. Uczelnia będzie kształcić przyszłe pokolenia pracowników X., którzy zdobędą profesjonalną wiedze i umiejętności. To przełoży się na osiąganie wyższych przychodów przez X.

- koszty delegacji (…) - Delegacje były konieczne dla spotkań z kluczowymi interesariuszami i koordynacji działań związanych z utworzeniem Uczelni. To wpłynęło na możliwość ogłoszenia rekrutacji na studia w szybszym terminie, co z kolei wpływa na krótszy czas oczekiwania na nowa wykwalifikowaną kadrę - absolwentów Uczelni.

- koszty utworzenia (…) - Profesjonalna prezentacja prowadzi do uzyskania lepszych relacji biznesowych i sprawnego załatwiania spraw urzędowych. Wpływa to również na zwiększenie rozpoznawalności Uczelni, która objęta patronatem X. Zatem pośrednio wpływa to także na promocję X.

- koszty badań wstępnych (…) - Badania wstępne były konieczne dla zapewnienia, że Pełnomocnik był zdolny do wykonywania swoich obowiązków. Pełnomocnik działał na korzyść Uczelni, co przyczyniło się do rozpoczęcia rekrutacji na studia w szybkim terminie. To skróciło czas oczekiwania na studentów, którzy być może w przyszłości podejmą pracę w X.

Organizacja wydarzenia:

- koszty przygotowania zaproszeń - Przygotowanie zaproszeń na uroczystość otwarcia Uczelni jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniej frekwencji i zaangażowania kluczowych interesariuszy, potencjalnych partnerów oraz klientów X. Zaproszenie dużej liczby osób wpływa pozytywnie na promocję X., co pośrednio wpływa na uzyskanie wyższych przychodów.

- koszty wysyłki zaproszeń - Wysyłka zaproszeń na uroczystość otwarcia Uczelni jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniej frekwencji i zaangażowania kluczowych interesariuszy, potencjalnych partnerów oraz klientów X. Dzięki temu rozpoznawalność X. zwiększa się, co przyczynia się do uzyskania wyższych przychodów.

- koszty nagłośnienia, sceny oraz obsługi technicznej - Profesjonalne nagłośnienie, scena i obsługa techniczna są kluczowe dla organizacji udanej uroczystości, co wpływa na postrzeganie Spółki jako rzetelnego i profesjonalnego podmiotu.

- koszty fotografii - fotografie z uroczystości mogą być wykorzystane w materiałach promocyjnych i marketingowych, co wspiera budowanie wizerunku Spółki.

- koszty wyżywienia w postaci cateringu dla gości - Powodują zadbanie o dobre relacje z gośćmi, co poprzez dobry wizerunek może spowodować wzrost przychodów w przyszłości.

- koszty dekoracji (kompozycje kwiatowe) - Dekoracje podnoszą estetykę wydarzenia, co wpływa na jego pozytywny odbiór, a pośrednio również na dobre nastawienie do Spółki w przyszłości. To może przyczynić się do zawarcia kontraktów na lepszych warunkach i osiągnięcia lepszych wyników finansowych.

- koszty wynajęcia mebli na uroczystość - Komfort gości może prowadzić do lepszego postrzegania Spółki. X. jako współorganizator otwarcia uczelni, dzięki zapewnieniu odpowiedniej oprawy postrzegany jest jako dobry partner biznesowy. Co przyczynia się do możliwości nawiązania lepszych relacji z przyszłymi kontrahentami.

- koszty zabezpieczenia medycznego - Bezpieczne i dobrze zorganizowane wydarzenia stanowią o odpowiedzialności organizatorów. X.jako współorganizator wydarzenia może być postrzegany jako stabilny i odpowiedzialny podmiot, dbający o bezpieczeństwo. Takie cechy coraz częściej są brane pod uwagę przy wybieraniu partnerów biznesowych. Zatem może to pośrednio prowadzić do poprawy wizerunku Spółki oraz uzyskania wyższych przychodów.

- nagrody pieniężne przyznane pracownikom zaangażowanym w organizację uroczystości - Nagrody pieniężne przyznane pracownikom stanowią formę motywacji i uznania za ich wysiłek oraz zaangażowanie w organizację uroczystości otwarcia Uczelni. Zmotywowani i zadowoleni pracownicy są bardziej produktywni i skłonni do podejmowania dodatkowych działań. Pracownicy będą bardziej zaangażowani przy organizacji promocji kierunków kształcenia oraz rekrutacji przyszłych studentów. Co przyczyni się do większego zainteresowania Uczelnią, której studenci w dużej mierze zostaną pracownikami X.”

Na pytanie Organu „W jaki sposób działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, w ramach obszaru CSR, przekładają się na zwiększenie Państwa przychodów bądź zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów?”, wskazali Państwo, że „Utworzenie Uczelni ma na celu zwiększyć uznanie Spółki wśród kontrahentów oraz wyedukować potencjalnych przyszłych pracowników Spółki w celu posiadania wykwalifikowanego zaplecza pracowniczego. Uroczystość natomiast ma na celu promocję utworzenia Uczelni. Studenci – przyszli pracownicy X. jako wykwalifikowana kadra będą posiadali niezbędną wiedzę, która umożliwi generowanie wyższych przychodów. Ponadto Spółka może zyskać większą ilość klientów poprzez budowę pozytywnego wizerunku.”

Na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione przez Państwa w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?”, wskazali Państwo, że „Poniesione wydatki nie są wydatkami reprezentacyjnymi. Wydatki te miały na celu poprawę efektywności operacyjnej oraz realizację konkretnych zadań związanych z organizacją uroczystości, reklamą Spółki, która ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki.”

Na pytanie Organu „Czy wydatki związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni zostaną poniesione przez Państwa, tj. ze środków finansowych Wnioskodawcy i nie zostaną w żaden sposób Państwu zwrócone?”, podali Państwo, że „Wydatki związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia uczelni zostały poniesione z własnych środków. Wydatki te nie będą zwrócone.”

Na pytanie Organu „Jaki jest zakres obowiązków Pełnomocnika (…)? Na jakiej podstawie został zatrudniony (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, B2B) oraz za jaki okres chcą Państwo zaliczyć jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodów?”, podali Państwo, że „(…) zajmował się między innymi podejmowaniem działań organizacyjnych dotyczących utworzenia uczelni (…) we współpracy z X. S.A., przygotowaniem wniosku o utworzenie uczelni na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz wniosku o pozwolenie na utworzenie studiów na kierunku (…) zgodnie z wytycznymi rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia (…) w sprawie studiów. Zatrudniony w ramach umowy o pracę w okresie od 1 marca 2020 roku do 30 września 2021 roku w pełnym wymiarze czasu pracy. Spółka zaliczyła jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodu.”

Na pytanie Organu „Jaki jest zakres obowiązków Pełnomocnika (…)? Za jaki okres chcą Państwo zaliczyć jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodów?”, wskazali Państwo, że „Pełnomocnik (…) zajmował się przygotowaniem struktury organizacyjnej Uczelni oraz dokumentów związanych z tworzeniem Uczelni. Przekazane mu zostały dokumenty przygotowane na terenie Spółki, na podstawie których Uczelnia została powołana. Zapoznawał się z działalnością Spółki pod kątem przyszłej współpracy Uczelni ze Spółką w zakresie praktyk zawodowych studentów na kierunku (…). Zatrudniony w ramach umowy o pracę. Spółka zaliczyła jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodu.”

Na pytanie Organu „Jakie konkretnie wydatki związane z utworzeniem Uczelni ponoszą Państwo w ramach:

- delegacji (…),

- opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów,

- opracowania dokumentów „(…)” stanowiącego załącznik do wniosku o utworzenie Uczelni,

- delegacji Pełnomocnika (…).”,

wskazali Państwo, że:

- „delegacji (…): W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty diety oraz zwrot kosztów przejazdów.

- opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów: W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie.

- opracowania dokumentów „(…)” stanowiącego załącznik do wniosku o utworzenie Uczelni: W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło.

- delegacji Pełnomocnika (…): W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty diety oraz zwrot kosztów przejazdów.”

Na pytanie Organu „W jakim celu Państwa Spółka podjęła działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni?”, odpowiedzieli Państwo, że „Spółka podjęła działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni w celu zareklamowania Spółki oraz pozyskania nowej kadry pracowniczej. Kadra pracownicza w sposób pośredni, jednak wysoce istotny, wpływa na możliwość uzyskiwania przychodów. Studenci uczelni mogą być szkoleni zgodnie z potrzebami i standardami Spółki. Dzięki temu nowo zatrudnieni pracownicy są od razu gotowi do efektywnej pracy, co może zwiększyć produktywność i w efekcie przychody Spółki.”

Na pytanie Organu „Czy w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Państwa Spółka dokonała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?”, wskazali Państwo, że „W ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Spółka dokonała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.”

Na pytanie Organu „Jakie konkretnie towary i usługi nabyte przez Państwa Spółkę w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są przedmiotem zadanego we wniosku pytania w zakresie podatku od towarów i usług?”, podali Państwo, że „Wizytówki, zaproszenia, wysyłka zaproszeń, wynajem sprzętu (nagłośnienie, ekran diodowy, scena z wykładziną, obsługa techniczna, montaż/demontaż, transport), realizacja reportażu fotograficznego z uroczystości utworzenia Uczelni, usługa cateringowa, kompozycja z kwiatów ciętych, wynajem krzeseł oraz ich transport.”

Na pytanie Organu „Czy każdy wydatek poniesiony przez Państwa Spółkę w związku z realizowaniem działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni był zdefiniowany (tj. poniesiony na konkretny cel) od razu w momencie jego poniesienia?”, podali Państwo, że „Każdy wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z realizowaniem działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni był zdefiniowany (tj. poniesiony na konkretny cel) od razu w momencie jego poniesienia.”

Na pytanie Organu „Czy w związku z realizacją działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Państwa Spółka otrzymała/otrzyma jakiekolwiek wynagrodzenie? Jeśli tak, to od kogo i w związku z jakimi konkretnie świadczeniami?”, wskazali Państwo, że „Nie, Spółka nie otrzymywała/otrzymała z tego tytułu jakiekolwiek wynagrodzenia.”

Na pytanie Organu „Czy Uczelnia jest/będzie zobowiązana do jakichkolwiek czynności na rzecz Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę wskazać jakie to czynności.”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie, Uczelnia nie będzie zobowiązana do jakiejkolwiek czynności na rzecz X. Uczelnia będzie współpracować ze Spółką w zakresie: (…).

Na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług Państwa Spółki, a jeśli tak, to w jaki sposób, proszę opisać ten związek?”, podali Państwo, że Wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają pośredni związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Utworzenie Uczelni ma na celu kształcenie wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy w przyszłości będą mogli zasilić szeregi Spółki. Inwestycja ta jest strategicznym działaniem, które ma zapewnić Spółce dostęp do nowej kadry, co jest kluczowe dla jej działalności operacyjnej i rozwoju. Dzięki takiemu zapleczu edukacyjnemu, Spółka może liczyć na stały dopływ specjalistów, co przekłada się na efektywność i jakość świadczonych przez nią usług.”

Na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają na celu promocję Państwa firmy, jakie korzyści Państwa Spółka osiąga w związku z ich poniesieniem?”, odpowiedzieli Państwo, że „Wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają na celu promocję X. Spółka przez poniesione wydatki zyskuje większą rozpoznawalność oraz znakomitą renomę, staje się postrzegana jako inicjator różnego rodzaju przedsięwzięć pożytecznych społecznie.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma wpływ na wzrost konkurencyjności na rynku Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, wskazali Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma zdecydowany wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku. Organizacja uroczystości otwarcia Uczelni służyła jako doskonała okazja do promocji Spółki, zwiększając jej rozpoznawalność.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni przekłada się na cele marketingowe Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób?”, wskazali Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma zdecydowany wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku. Organizacja uroczystości otwarcia Uczelni służyła jako doskonała okazja do promocji Spółki, zwiększając jej rozpoznawalność.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni wpływa na wizerunek Państwa Spółki, na sposób postrzegania Państwa Spółki przez klientów? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób?”, podali Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma znaczący wpływ na wizerunek Spółki oraz sposób jej postrzegania przez klientów. Inicjatywy te są istotnym elementem strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), które przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku Spółki jako zaangażowanego i odpowiedzialnego społecznie podmiotu. Poprzez inwestowanie w edukację i rozwój kadry, Spółka pokazuje swoje zaangażowanie w kształcenie przyszłych specjalistów oraz troskę o jakość i kompetencje swoich przyszłych pracowników. Tego rodzaju działania mogą wzbudzać zainteresowanie zarówno wśród studentów, którzy mogą postrzegać Spółkę jako atrakcyjnego pracodawcę, jak i wśród nowych klientów, którzy mogą dostrzegać w niej partnera godnego zaufania, dbającego o rozwój społeczności i edukacji.”

Na pytanie Organu „Czy działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają wpływ na ostatecznych nabywców produktów/usług Państwa Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Państwa Spółki towarów/usług? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, wskazali Państwo, że „Działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają istotny wpływ na ostatecznych nabywców produktów i usług Spółki, jak również mogą nakłonić potencjalnych klientów do korzystania z oferty Spółki. Inwestowanie w edukację i rozwój kadr demonstruje, że Spółka przywiązuje dużą wagę do jakości i profesjonalizmu, co jest doceniane przez klientów poszukujących pewnych i rzetelnych partnerów biznesowych. Takie zaangażowanie przekłada się na lepszą obsługę i wyższą jakość oferowanych produktów i usług, co jest bezpośrednio odczuwalne przez końcowych użytkowników.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni przekłada się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej w Państwa Spółce? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, odpowiedzieli Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni wzbudziła zainteresowanie wśród wielu interesariuszy Spółki. X. stało się bardziej rozpoznawalne, dzięki czemu prawdopodobne jest zyska nowych klientów.”

Na pytanie Organu „Czy działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są związane z profilem prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej (tj. czy działania te są związane z obszarem działania przedsiębiorstwa)? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, wskazali Państwo, że „Działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni nie są bezpośrednio związane z profilem prowadzonych przez Spółkę działalności gospodarczej. Jednakże, zważywszy na wyżej wskazane założenia Uczelni stwierdzić należy, iż jest to działanie pośrednio powiązane z działalnością Spółki, zarówno w ramach działań marketingowych jak i potencjalnego pozyskania kluczowych zasobów ludzkich.”

Na pytanie Organu „Czy umieszczali Państwo informację o Spółce (logo, nazwę) jako inicjatorze utworzenia Uczelni oraz organizatorze uroczystości otwarcia Uczelni, tak aby była ona ogólnodostępna? Jeśli tak proszę wskazać w jaki sposób umieszczanie informacji o Państwa Spółce służy prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej (wpływa na ogólne funkcjonowanie Państwa Spółki) – należy wyjaśnić jaki jest związek pomiędzy umieszczaniem informacji o Państwa Spółce a prowadzoną przez Państwa Spółkę działalnością gospodarczą (wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych)?”, wskazali Państwo, że „Logo Spółki oraz nazwa była umieszczana na zaproszeniach oraz telebimie, który był wykorzystywany podczas uroczystości otwarcia Uczelni. Związek pomiędzy umieszczeniem informacji o Spółce a jej działalnością gospodarczą polega na tym, że zwiększona widoczność Spółki może przyciągać nowych klientów i partnerów, co bezpośrednio wpływa na wzrost przychodów. Ponadto zwiększa to rozpoznawalność wśród przyszłych studentów.”

Na pytanie Organu „Czy udział uczestników w organizowanej uroczystości otwarcia Uczelni miał charakter odpłatny czy nieodpłatny?”, podali Państwo, że „Udział uczestników w organizowanej uroczystości otwarcia Uczelni miał charakter nieodpłatny.”

Na pytanie Organu „Czy w trakcie uroczystości otwarcia Uczelni promowane były towary produkowane przez Państwa Spółkę?”, wskazali Państwo, że „Tak, w trakcie uroczystości były promowane produkty produkowane przez X. S.A. Uroczystość odbywała się na hali produkcyjnej, w której Spółka realizuje zadania (…). Wyznaczony pracownik Spółki prezentował gościom produkowane na hali (…).”

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy w zakresie wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni zaistnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od przedmiotowych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy istnieje możliwość, odliczenia od poniesionych wydatków na utworzenie Uczelni oraz organizację wydarzenia utworzenia Uczelni podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych w związku z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z niniejszą regulacją w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Stanowisko takie jest zgodne z linią orzecznictwa polskich sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku NSA z dnia 8 marca 2022 r. (sygn. akt I FSK 1760/18) stwierdzono, że „(...) wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, przekładając się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu. Jest to bowiem koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy”.

Równocześnie w wyroku NSA z dnia 8 marca 2022 r., sygn. akt I FSK 1760/18 wskazano, że: „(...) program CSR jest powszechnie przyjętą metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, działających zwłaszcza w takich branżach, w których typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma zastosowania albo jej zastosowanie nie przynosi spodziewanych efektów.

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, przekładając się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu. Jest to bowiem koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy (por. m.in. wyroki z 13 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1606/12, z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16; z 26 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2500/16 oraz z 2 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 561/17; CBOSA).

Odnotować przy tym należy, że kwalifikacja wydatków poniesionych w ramach programu marketingowego opartego na koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu znalazła także odzwierciedlenie w interpretacjach indywidualnych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, jak i ustawy o podatku od towarów i usług. Organy interpretacyjne, jako prawidłowe oceniały stanowiska podmiotów składających wnioski o wydanie interpretacji w jakim przyjmowały prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z działaniami podejmowanymi w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, (por. interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 15 grudnia 2011 r., sygn. IPTPB3/423-233/11-2/MF; Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 20 stycznia 2014 r., sygn. IPTPB3/423-419/13-2/IR; Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 11 lutego 2014 r., IPTPP1/443-783/11-5/S/13/MW; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 lipca 2014 r., ILPP1/443-353/14-2/AW; Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-1016/14-2/AW; Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 października 2014 r., sygn. IPPB5/423-845/14-2/JC; Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 listopada 2014 r., sygn. ITPP2/443-1169/14/AD; Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 grudnia 2014 r., sygn. ITPP2/443-1304/14/AW; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 marca 2015 r., sygn. ILPB3/423-718/14-3/PR; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 grudnia 2015 r., sygn. ILPB3/4510-1-441/15-3/KS; Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-92/16/MO; Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 5 października 2018 r., sygn. ITPP1/4512-897/15/18-S/NK; Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 18 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.74.2019.3.JC; Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z 3 stycznia 2020 r., sygn. IPPP1/4512-247/15-2/AS).

Lektura przywołanych interpretacji indywidualnych wskazuje w sposób jednoznaczny, że wykorzystywanie przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą strategii zarządzania opartej o koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu, jako strategii marketingowej, może mieć związek z działalnością opodatkowaną, co wskazuje na to, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi na ten cel wydatkami na nabycie towarów i usług. Także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenia podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym (tak np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 8 lutego 2007 r., sygn. C-435/05).

Równocześnie nabyte przez Spółkę usługi cateringowe uprawniają zdaniem Wnioskodawcy do odliczenia VAT. Jak wskazano bowiem w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 19 marca 2014 r., sygn. IPTPP2/443-7/14-4/JN: „(... ) ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani usług gastronomicznych, ani usług cateringowych. Należy rozważyć więc, czy catering różni się od usług gastronomicznych, czy też rzeczywisty charakter tych usług jest taki sam.

Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji, czy innym lokalu. Catering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zmawiającego, np. do siedziby podmiotu.

Zatem, zgodnie z definicją catering to usługa polegająca na przygotowaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć. W świetle powyższego uznać należy, iż catering stanowi usługę odrębną od gastronomicznej.

W powołanym przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, ustawodawca wymienił usługi noclegowe oraz gastronomiczne, tym samym nie zostało wykluczone prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych”.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Dla prawa do odliczenia podatku naliczonego wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Przy tym podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym miejscu należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się (…). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem (…) z inicjatywy Spółki została utworzona Uczelnia (…). Uczelnia będzie prowadzić studia (…). Ponadto w dniu (…) Spółka zorganizowała uroczystość utworzenia Uczelni. W ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Spółka dokonała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT, takich jak wizytówki, zaproszenia, wysyłka zaproszeń, wynajem sprzętu (nagłośnienie, ekran diodowy, scena z wykładziną, obsługa techniczna, montaż/demontaż, transport), realizacja reportażu fotograficznego z uroczystości utworzenia Uczelni (…), usługa cateringowa, kompozycja z kwiatów ciętych, wynajem krzeseł oraz ich transport.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrokz 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur regional des impots du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C‑435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, wskazane również przez Wnioskodawcę jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.

Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C‑32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I‑1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C‑16/00 Cibo Participations, Rec. str. I‑6663, pkt 31).

Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji w opinii Organu, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

Przenosząc tezy płynące z powyższego orzeczenia C-435/05 na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że nie można zakładać, iż w każdym przypadku ten związek pośredni zakupów uprawnia do odliczenia podatku. Oznacza to, że wydatki związane z działaniami w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, ale nie muszą.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Wskazać także należy, że nie wystarczy subiektywne przekonanie o wpływie poniesionego wydatku na osiągnięcie przyszłych obrotów. Nawet jeśli, zdaniem podatnika, działania podejmowane są w ramach przyjętej strategii biznesowej można przypisać do społecznej odpowiedzialność biznesu, to należy mieć również na uwadze, że każdy wydatek powinien być rozpatrywany indywidualnie.

Odpowiadając zatem na Państwa pytanie postawione we wniosku należy przeanalizować, czy istnieje pomiędzy wydatkami poniesionymi w związku utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni a opodatkowaną działalnością gospodarczą Spółki polegającą na (…) bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Spółkę obrotów) związek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Nie wszystkie bowiem wydatki ponoszone w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu zdefiniowanej jako koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy (vide: wyrok NSA z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt I FSK 1420/16) uprawniają podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Przechodząc do okoliczności rozpatrywanej sprawy należy podkreślić przede wszystkim, iż nie wykazali Państwo racjonalnego związku przyczynowo-skutkowego między wydatkami poniesionymi w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni (na nabycie następujących towarów i usług: wizytówki, zaproszenia, wysyłka zaproszeń, wynajem sprzętu – nagłośnienie, ekran diodowy, scena z wykładziną, obsługa techniczna, montaż/demontaż, transport; realizacja reportażu fotograficznego z uroczystości utworzenia Uczelni, usługa cateringowa, kompozycja z kwiatów ciętych, wynajem krzeseł oraz ich transport), a osiąganym przez Spółkę obrotem. Odpowiadając na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług Państwa Spółki, a jeśli tak, to w jaki sposób, proszę opisać ten związek?”, podali Państwo, że: „Wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają pośredni związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Utworzenie Uczelni ma na celu kształcenie wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy w przyszłości będą mogli zasilić szeregi Spółki. Inwestycja ta jest strategicznym działaniem, które ma zapewnić Spółce dostęp do nowej kadry, co jest kluczowe dla jej działalności operacyjnej i rozwoju. Dzięki takiemu zapleczu edukacyjnemu, Spółka może liczyć na stały dopływ specjalistów, co przekłada się na efektywność i jakość świadczonych przez nią usług.”. Z opisu sprawy wynika zatem, że opierają Państwo związek poniesionych wydatków z prowadzoną działalnością na zdarzeniu przyszłym (perspektywa odległa – kilkuletnia, taki bowiem czas potrzebny jest na odbycie pełnego cyklu kształcenia na Uczelni) i, co najistotniejsze – niepewnym (brak jakiejkolwiek gwarancji, iż absolwenci Uczelni faktycznie zasilą szeregi Spółki).

W tym kontekście należy zauważyć, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…), natomiast pytają Państwo o prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na utworzenie Publicznej Uczelni (…) oraz uroczyste otwarcie tej Uczelni. Posługiwanie się przez Państwa pojęciem „utworzenia” przez Spółkę Uczelni jest daleko idącym uproszczeniem, pewnego rodzaju skrótem myślowym niemającym potwierdzenia w realiach faktyczno-prawnych. Spółka będąca spółką kapitałową mogłaby ewentualnie utworzyć uczelnię o charakterze niepublicznym, nie może zaś „utworzyć” uczelni publicznej. Kompetencje w tym zakresie (jeżeli chodzi o publiczną uczelnię) ma bowiem minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, co czyni w drodze rozporządzenia (art. 35 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.742). Natomiast podpisane porozumienie o współpracy z Uczelnią dotyczy (…). Nie obejmuje ono kosztów „utworzenia” Uczelni wymienionych we wniosku, które nie leżą w interesie Spółki, która uczelni publicznej nie mogła utworzyć, oraz nie mają związku (nawet pośredniego) z wykształceniem studentów, którzy ewentualnie mieliby pracować w Spółce. Po drugie, kierunek, który miał zostać otwarty na Uczelni – (…) – jest kierunkiem, który możliwy jest do studiowania na wielu uczelniach (publicznych i niepublicznych), nie tylko na Uczelni w (…). Ponadto (…) jest dziedziną nauki o charakterze interdyscyplinarnym, służącą wielu różnorodnym zastosowaniom, nie tylko (…), więc wykształceni na Uczelni inżynierowie mogą znaleźć zatrudnienie w wielu instytucjach i przedsiębiorstwach, nie tylko w Spółce. Po trzecie, nie ma żadnej pewności, że absolwenci Uczelni pracę w Spółce podejmą (sami Państwo piszą, że studenci „być może w przyszłości podejmą pracę w X.”).

Wobec tego równie hipotetyczny i nieuchwytny związek z generowaniem obrotu Spółki mają wydatki poniesione na uroczystość otwarcia Uczelni. Stwierdzają Państwo, że organizacja uroczystości otwarcia Uczelni „wzbudziła zainteresowanie wśród wielu interesariuszy Spółki. X. stało się bardziej rozpoznawalne, dzięki czemu prawdopodobne jest, że zyska nowych klientów” oraz „ma zdecydowany wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku”. Jednocześnie w żaden sposób nie rozwijają Państwo tych ogólnikowych i przypuszczających stwierdzeń, nie podają żadnych konkretnych przykładów na „wzrost konkurencyjności” czy prawdopodobieństwo „zyskania nowych klientów” w związku z tym, że Spółka poniosła wydatki na organizację uroczystości otwarcia Uczelni. Uroczystość ta, na którą zaproszono wyselekcjonowane grono gości w osobach: przedstawicieli rządu, Grupy Kapitałowej do której należy Spółka, przedstawicieli innych spółek, z którymi współpracuje, przedstawicieli nauki, władz lokalnych, przedstawicieli biznesu oraz pracowników Spółki miała na celu przede wszystkim wypromowanie nowo powstałej Uczelni, tak by zachęcić potencjalnych studentów do podjęcia studiów właśnie na tej Uczelni. Temu też celowi służyły informacje w mediach relacjonujące otwarcie Uczelni. Należy zauważyć, że Spółka nie otwierała przykładowo swojego nowego zakładu, i tym samym informowała potencjalnych klientów o, mającym pozytywny wydźwięk, rozszerzaniu swojej produkcji. Poniosła natomiast wydatki na organizację uroczystości otwarcia innego podmiotu – Uczelni (…). To, że przy okazji poinformowała o zawarciu porozumienia z Uczelnią nie oznacza, że wzrośnie jej konkurencyjność na rynku lub, że zyska nowych klientów. Zresztą te przewidywania są wysoce wątpliwe, mając na uwadze, że Spółka prowadzi działalność w zakresie (…), co wyznacza ograniczony krąg odbiorców, do których należy przede wszystkim (…), a ponadto (…). Jak Państwo wyjaśnili, jeżeli chodzi o konkurencję to na rynku krajowym jest ona ograniczona, a głównymi konkurentami, jak wynika z treści wniosku, są podmioty na rynku międzynarodowym z (…). We wniosku nie wskazano jaki konkretnie związek ze sprzedażą opodatkowaną na rzecz tych podmiotów ma otwarcie odrębnego podmiotu tj. Uczelni.

O tym, że działania prowadzące do uzyskania pozytywnego wpływu na konkurencyjność, a w konsekwencji także obrót podatnika powinny być skierowane do (co najmniej) potencjalnych nabywców towarów, czy usług wypowiedział się WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 23 czerwca 2021 r. sygn. akt I SA/Gd 89/21, w którym dokonano oceny wydatków w zakresie CSR, podważając wskazywany przez podatnika związek ze sprzedażą opodatkowaną: „Spółka argumentuje, że jej działalność w zakresie udostępnienia Pojazdów Placówkom wpływa na pozytywną opinię o Spółce wśród lokalnej społeczności, a także wpływa na większą rozpoznawalność Spółki i produktów Spółki przez zainteresowanie lokalnej społeczności podejmowanymi przez Spółkę działaniami CSR w tak ważnym obecnie temacie, jakim jest epidemia SARS- CoV-2, co w przyszłości będzie skutkowało, zdaniem Spółki, zwiększeniem sprzedaży opodatkowanej po stronie Spółki. Jak słusznie jednak wskazał organ, przedmiotem działalności Spółki jest głównie przerób ropy naftowej i hurtowa sprzedaż produktów naftowych. We wniosku nie zostało w żaden sposób wykazane jak używanie Pojazdów przez Placówki przełoży się na zwiększenie obrotu Spółki czy też wpłynie cenotwórczo na oferowany przez nią produkt. Ponadto odbiorcami Spółki są wyspecjalizowane podmioty gospodarcze, a nie lokalna społeczność, także i w tym zatem zakresie trudno dostrzec wpływ podjętych działań na wzrost rozpoznawalności marki oraz konkurencyjność przedsiębiorstwa czy też wzmocnienie pozycji na rynku. Brak jest więc bezspornego związku przyczynowo-skutkowego jak również brak jest cenotwórczego charakteru pomiędzy poniesionymi wydatkami na wynajem samochodów osobowych a działalnością opodatkowaną Spółki w postaci sprzedaży hurtowej produktów naftowych. Sąd podziela stanowisko organu, że powiązanie przedstawionego przez Spółkę obszaru realizowanej strategii pomocy Placówkom z czynnościami opodatkowanymi Spółki jest zbyt daleko idące i nie wskazuje na cenotwórczy charakter tych wydatków”.

Na temat konieczności określenia związku (przyczynowo-skutkowego) poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi jako niewątpliwy również wypowiadały się sądy administracyjne, przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z 21 kwietnia 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 126/23 (orzeczenie prawomocne): „Bez wątpienia skarżąca we wniosku słusznie próbowała wykazać – w celu potwierdzenia prawidłowości proponowanego przez nią sposobu rozliczenia podatku naliczonego, że istnieje związek (przyczynowo-skutkowy) poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi. Jak zasadnie natomiast przyjął w sprawie organ interpretacyjny, związek ten musi być niewątpliwy, choć niekoniecznie bezpośredni. Istnienie takiego niewątpliwego związku między nabywanymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatnika jest niezbędnym warunkiem do powstania prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego i wpływa w konsekwencji także na sposób rozliczenia podatku należnego. Dla jego wykazania nie są jednak wystarczające hipotetyczne założenia dokonywane przez spółkę; wyartykułowane we wniosku przekonanie o korzystnym wpływie działań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy na pozycję rynkową spółki nie może zostać uznane za wykazujące realny związek wydatków z działalnością opodatkowaną; jest to założenie czysto hipotetyczne, wynikające z własnej oceny (wartościowania) działań (spółka na podstawie własnych przekonań sądzi, że jej działania w tym zakresie są odbierane pozytywnie), których to hipotez spółka nie potrafiła przełożyć na żadne konkretne informacje pozwalające przyjąć, iż ów związek rzeczywiście występuje. (...) Skarżąca nie wykazała zatem, na czym miałby polegać pośredni związek wydatków przedstawionych we wniosku z czynnościami opodatkowanymi, tj. w jaki sposób wydatki te „przekładają” się - w sposób realny - na obrót skarżącej. Przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe (podobnie jak samo stanowisko skarżącej) ma niezwykle ogólny charakter. We wniosku nie przedstawiono konkretnej analizy, która potwierdziłaby, że wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy zostały poniesione w takim celu, który ma (choćby pośredni) wpływ na obroty skarżącej spółki.”.

Podobnie sytuacja kształtuje się w analizowanej sprawie. Opis sprawy nie wskazuje, aby podejmowane działania miały rzeczywisty (a nie jedynie hipotetyczny, oparty na Państwa domniemaniach) wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki i na zwiększenie sprzedaży jej produktów. Jednocześnie nie wykazali Państwo cenotwórczego charakteru przedmiotowych wydatków. Państwa stwierdzenia mające wykazać związek poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą Spółki (oraz wpływ na wzrost konkurencyjności i obrotu Spółki) mają charakter ogólny, niesprecyzowany i wysoce hipotetyczny. Nie sposób zatem uznać, że w sprawie występuje niewątpliwy związek (przyczynowo-skutkowy) poniesionych wydatków (dotyczących utworzenia Uczelni oraz organizacji uroczystości otwarcia Uczelni) z czynnościami opodatkowanymi Spółki.

W świetle powyższych wyjaśnień, w niniejszej sprawie warunki do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego określone w art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostały spełnione. Zatem nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00