Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.306.2024.2.JB

Opodatkowanie przychodów według ryczałtu ewidencjonowanego oraz zastosowania stawek podatku dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 1 lipca 2024 r. (wpływ 1 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Wnioskodawca”). Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania klientów zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług może ulegać zmianie, a przedmiotem tego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są przychody osiągane ze świadczenia następujących dwóch rodzajów usług.

A.Usługi Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami

W pierwszej kolejności Wnioskodawca jest zainteresowany oceną sposobu opodatkowania usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (zwanych dalej łącznie „Usługi PON”) polegających w szczególności (lecz nie wyłącznie) na:

1)zbieraniu i weryfikacji ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku nieruchomości – tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;

2)wyszukaniu i prezentacji nieruchomości będących w zainteresowaniu klienta;

3)kontaktowaniu się z potencjalnymi sprzedawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki nieruchomości,

4)przedstawianie klientowi oferty potencjalnych sprzedawców, dokonywanie w uzgodnionych terminach prezentacji nieruchomości,

5)skontaktowanie klienta i potencjalnego sprzedawcy w celu uzgodnienia przyszłych warunków transakcji łączącej strony,

6)koordynację procesu zawierania umowy nabycia nieruchomości przez klienta,

7)wsparcie merytoryczne w procesie due diligence i w doborze doradców na potrzeby potencjalnej transakcji,

8)przekazanie klientowi danych kontaktowych potencjalnych nabywców, którzy wyrazili wolę dalszej rozmowy w przedmiocie zakupu nieruchomości;

9)przekazanie potencjalnym sprzedającym, którzy wyrazili wolę dalszej rozmowy w przedmiocie zakupu nieruchomości, danych kontaktowych przedstawicieli klienta;

10)organizowanie spotkań klienta z potencjalnymi sprzedającymi.

Rezultatami wykonywanych Usług PON mogą być w szczególności podsumowania emaliowe, prezentacje, bieżące konsultacje i spotkania – realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, przedstawianie treści i wyników badań, statystyk czy danych liczbowych.

Jednocześnie Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług PON, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.

B.Usługi Pośrednictwa

Drugim rodzajem usług realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz klientów będą usługi pośrednictwa komercyjnego – pośrednictwa w interesach i transakcjach (zwanych dalej łącznie „Usługami Pośrednictwa”), na które składać się mogą w szczególności (lecz nie wyłącznie) następujące usługi realizowane na zlecenie podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą, które w ramach swojej działalności świadczą usługi w zakresie obrotu nieruchomościami („Pośrednik”) bądź też na rzecz podmiotów korporacyjnych, które są zainteresowane pozyskaniem inwestora finansowego/strategicznego („Podmioty Korporacyjne”) w tym:

B.1. Usługi Pośrednictwa na rzecz Pośredników

a)usługi organizowania sprzedaży Pośrednikom, polegające w szczególności na pozyskiwaniu dla tych Pośredników nowych klientów międzynarodowych oraz lokalnych,

b)budowaniu relacji z nowymi klientami, utrzymywaniu stałego kontaktu oraz budowaniu relacji z obecnymi klientami międzynarodowymi oraz lokalnymi Pośredników,

c)informowaniu klientów Pośredników oraz potencjalnych klientów Pośredników o ich usługach oraz produktach,

d)prowadzenie negocjacji z klientami Pośredników, w tym przeprowadzaniu klientów Pośredników przez proces zawierania umów na ich usługi.

e)utrzymywaniem stałych i dobrych relacji z kontrahentami Pośredników oraz poszukiwaniem nowych kontrahentów,

f)informowaniem potencjalnych kontrahentów Pośredników o ich usługach,

g)negocjowaniem warunków współpracy pomiędzy Pośrednikami, a kontrahentami Pośrednika w zakresie zakupu przez kontrahentów usług Pośrednika,

h)uczestniczeniem w spotkaniach handlowych z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami Pośrednika,

i)pośredniczeniem w zawieraniu umów handlowych pomiędzy Pośrednikiem a kontrahentami Pośrednika,

j)udzielaniem kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom Pośrednika niezbędnych informacji na temat usług Pośrednika.

B.2. Usługi Pośrednictwa na rzecz Podmiotów Korporacyjnych

a)wsparcie w zakresie czynności/działań związanych z przygotowaniem Podmiotu Korporacyjnego i pozyskaniem inwestora finansowego/strategicznego, w tym:

-zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży – tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy inwestycyjnej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;

-wyszukiwanie inwestorów na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Podmiot Korporacyjny;

-kontaktowanie się z potencjalnymi inwestorami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);

-przedstawianie Podmiotowi Korporacyjnemu oferty inwestorów;

-udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi inwestorami z ramienia Podmiotu Korporacyjnego - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów;

-opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie Podmiotu Korporacyjnego, ułatwianie zawierania umów pomiędzy inwestorami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy inwestorami a Podmiotem Korporacyjnym.

W zakresie świadczonych Usług Pośrednictwa, Wnioskodawca nie zajmuje się prowadzeniem fizycznej sprzedaży nieruchomości oraz podpisywaniem umów we własnym imieniu.

Rezultatami wykonywanych Usług Pośrednictwa mogą być w szczególności – przekazanie danych kontaktowych do inwestorów, raporty i podsumowania emailowe, zebrane oferty potencjalnych kontrahentów oraz profili ich działalności gospodarczej, aktywny udział w wydarzeniach gospodarczych, negocjacje handlowe, bieżące konsultacje i spotkania – realizowane osobiście, zdalnie lub telefoniczne, weryfikowanie i podsumowywanie postępów w projektach (na życzenie Pośrednika/Podmiotu Korporacyjnego).

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za poprawność dostarczonych danych oraz należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Pośredników, choć za pozytywne wyniki może być dodatkowo wynagradzany.

Wnioskodawca wskazał w CEIDG następujące kody PKD dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, istotne dla Usług będących przedmiotem tej interpretacji:

-68.31.Z – pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (Usługi PON),

-74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (Usługi Pośrednictwa).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że powyższa klasyfikacja ma charakter jedynie pomocniczy i nie stanowi oceny dokonanej przez Wnioskodawcę odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według kodów PKD.

Wnioskodawca nie wyklucza świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi PON i Usługi Pośrednictwa opisane powyżej podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o Ryczałcie”).

Wnioskodawca złożył przy tym w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c Ustawy o Ryczałcie, nie rezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b Ustawy o Ryczałcie.

W 2023 r. przychody podatkowe Wnioskodawcy z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził w 2023 r. działalności gospodarczej w formie spółki. Nie zachodzą w przy tym w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy o Ryczałcie, tj. Wnioskodawca nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 Ustawy o Ryczałcie.

Jednocześnie Wnioskodawca przewiduje, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b Ustawy o Ryczałcie oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Działalność Wnioskodawcy nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 1 lipca 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu Organu pytania o treści:

1)Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776) stanowi działalność usługową, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Wnioskodawca świadczy usługi w trybie projektowym obejmującym świadczenie usług na rzecz podmiotów niepowiązanych.

2)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – wykonywane przez Pana usługi pośrednictwa:

-w Obrocie Nieruchomościami;

-na rzecz Pośredników oraz na rzecz Podmiotów Korporacyjnych,

których dotyczy Pana wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania).

Odpowiedź: W zakresie Usług Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami w PKWiU sklasyfikowane są jako:

·usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności (68.31.11.0);

·usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności (68.31.12.0);

·usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną (68.31.13.0);

·usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych (68.31.14.0);

·usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną (68.31.15.0);

W zakresie Usług Pośrednictwa na rzecz Pośredników oraz Usług Pośrednictwa na rzecz Podmiotów Korporacyjnych, usługi te należy sklasyfikować jako:

·usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (74.90.12.0);

·pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (74.90.20.0).

3)Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje Pani dochody podlegające opodatkowaniu?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że dodatkowym źródłem przychodu są usługi sklasyfikowane pod PKD 66.19.Z. (pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), które stosownie do PKWiU oznaczone są jako pozostałe usługi związane z zarządzaniem rynkami finansowymi (66.11.19.0). Przychód ten uzyskiwany jest okazjonalnie. W zależności od roku podatkowego ilość faktur wynosi od 1 do 5 rocznie.

4)Czy prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami?

Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

5)Czy usługi, o których mowa we wniosku, świadczy/będzie świadczył Pan na rzecz Klienta (Klientów)), u którego pełni Pan funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję (jeśli tak – jaką, od kiedy i jakie obowiązki w jej ramach Pan wykonuje?), czy jest Pan jego (ich) wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz Klientów, u których pełni funkcje związane z zarządzeniem tymi podmiotami, jak również nie jest ich wspólnikiem, udziałowcem, bądź akcjonariuszem.

Pytanie 

1.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług PON oraz Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług PON będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów?

3.Czy przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia Usług PON oraz Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o Ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylony

e)uchylony

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 Ustawy o Ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków:

i.w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,

ii.złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) – pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy o Ryczałcie.

W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są przez Wnioskodawcę spełnione, podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne. W konsekwencji, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia Usług PON oraz Usług Pośrednictwa zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2023 r., pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b Ustawy o Ryczałcie oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt planowanego świadczenia przez Wnioskodawcę usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku. W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności – na zasadzie art. 12 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia Usług PON będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 15% przychodów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 2 ust. Ustawy o Ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy m.in. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody m.in. osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa PIT”).

Wskazany art. 14 odwołuje się do prowadzenia działalności gospodarczej i przychodów z niej uzyskanych. W art. 14 Ustawy PIT znajduje się również odniesienie przychodów z działalności gospodarczej wskazanej w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT (a zatem także działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę).

Artykuł 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie mówi natomiast, że ryczałt może być zastosowany m.in. jeżeli w roku podatkowym podatnicy uzyskali przychody z prowadzonej samodzielnie działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k Ustawy o Ryczałcie, przychody z tytułu świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3) opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 15%.

Przepis odsyła do oddzielnego aktu prawnego, jakim jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (dalej: „Rozporządzenie”). Symbol PKWiU 68.3 znajduje się w sekcji L Rozporządzenia (Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości).

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w skład grupowania wchodzi kilka „podgrup”; każda z nich zaliczana jest do wspomnianego „głównego” grupowania (tu: PKWiU 68.3), zatem uznać należy, że stawka ryczałtowa (w wysokości 15%) znajduje zastosowanie także w stosunku do tych podgrup.

Jedną z podgrup w ramach wskazanego grupowania jest PKWiU 68.31.11.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności. Grupowanie to, zgodnie z „Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Wyjaśnienia PKWiU”), obejmuje usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie, dzierżawie i zamianie budynków mieszkalnych, mieszkań i innych nieruchomości mieszkalnych wraz z gruntem przyległym. Kolejną podgrupą jest natomiast PKWiU 68.31.12.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności.

Wnioskodawca wskazuje, że do świadczonych przez niego Usług PON wchodzą transakcje odnoszące się do nieruchomości, które znajdują się we współwłasności.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z „Wyjaśnieniami PKD 2007” opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Wyjaśnienia PKD”), podklasa 68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

-pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,

-doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi wskazane w PKD 68.31.Z w przedmiocie pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości mieszkalnych tożsame są z usługami wskazanymi w PKWiU 68.31.11.0. Świadczy o tym chociażby brzmienie Wyjaśnień PKD, które wskazują na „działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości”, jak i Wyjaśnień PKWiU, które wskazują na „usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie, dzierżawie i zamianie budynków mieszkalnych, mieszkań i innych nieruchomości mieszkalnych”.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazany kod PKD odnosi się również do PKWiU 68.31.12.0 (tj. do usług pośrednictwa odnoszących się do nieruchomości będących we współwłasności).

Nie ulega wątpliwości, że zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności i świadczonych usług jednoznacznie wskazuje, że wykonuje on działalność wskazaną w PKD 68.31.Z, tj. świadczy usługi w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, także nieruchomościami pozostającymi we współwłasności, usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności.

Stwierdzić zatem należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi (pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, PKD 68.31.Z) dla celów zryczałtowanego podatku od osób fizycznych tożsame są ze wskazanymi przez art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy usługami związanymi z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie, wskazanymi w PKWiU 68.3, a konkretnie w grupowaniu PKWiU 68.31.11.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności oraz PKWiU 68.31.12.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 listopada 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.321.2022.3.AS oraz interpretacji podatkowej z dnia 18 października 2023 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.357.2023.3.PSZ.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3:

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Pośrednictwa będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 3

Stawkę ryczałtu odpowiednią dla opisanych Usług Pośrednictwa wyznacza zaś, w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU74.90, jako pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca ustalił tą klasę posługując się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretacją, która wskazuje zasady metodyczne tzw. PKWiU 2015 – stanowiące integralną część klasyfikacji. Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze. I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje „pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi m. in.:

a)grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Grupowanie to obejmuje w szczególności

i.usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktyką zawodową, a także

ii.usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.

b)grupowanie PKWiU 74.90.20.0 pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupowanie to obejmuje: usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego itp., usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną, usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej (patenty, licencje, znaki towarowe, franszyza itp.), usługi doradztwa ślubnego, usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii itp. przez wydawców, producentów itp.

Grupowanie to nie obejmuje: usług zarządzania prawami związanymi z filmami, sklasyfikowanych w 59.13.12.0, usług zarządzania prawami związanymi z twórczością artystyczną, sklasyfikowanych w 90.02.19.1, usług związanych z działalnością obiektów kulturalnych, sklasyfikowanych w 90.04.10.0, usług organizowania imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.11.10.0, 93.12.10.0.

Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, spełniają kryteria i posiada właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90 jako pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Dodatkowo należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą mogły zostać zaliczone do Sekcji K PKWiU, a przede wszystkim nie będą stanowić usług doradców finansowych związanych z fuzjami i nabywaniem przedsiębiorstw gdyż

i. w zakresie Usług Pośrednictwa Wnioskodawca oferuje usługę mającą na celu wyłącznie zebranie informacji o potencjalnych możliwościach rynkowych i ich prezentację Klientowi bez charakteru doradczego, jak również pomoc w nawiązaniu kontaktu klienta z odpowiednimi doradcami bądź też inwestorami w celu realizacji zakładanych procesów inwestycyjnych oraz

ii. proces IPO oraz proces pozyskania inwestora nie mieszczą się w kategorii „fuzji i nabywania przedsiębiorstw”.

Jednocześnie w każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należy stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Podobne stanowisko w zakresie opodatkowania ryczałtem usług pośrednictwa komercyjnego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął m.in. w interpretacjach z dnia 4 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL oraz z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST – powołującej się także na interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 1 października 2019 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.315.2019.2.DP – istotnej w kontekście ustalenia charakteru usług rozeznania rynkowego – pośrednictwa w interesach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a i 1b ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

·prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;

·posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

·Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·w 2023 r. Pana przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził Pan w 2023 r. działalności gospodarczej w formie spółki. Nie zachodzą w stosunku do Pana inne okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy o Ryczałcie. Jednocześnie przewiduje Pan, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b Ustawy o Ryczałcie.

·spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy, stwierdzić należy, że będzie Pan spełniał ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Pana przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomości oraz Usług Pośrednictwa mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W odniesieniu do stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to ich wysokość została ustalona przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3).

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi będące przedmiotem wniosku:

a)Usługi Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami sklasyfikowane w PKWiU jako:

·usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności (68.31.11.0);

·usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności (68.31.12.0);

·usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną (68.31.13.0);

·usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych (68.31.14.0);

·usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną (68.31.15.0);

Usługi te polegają w szczególności na:

1)zbieraniu i weryfikacji ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku nieruchomości – tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;

2)wyszukaniu i prezentacji nieruchomości będących w zainteresowaniu klienta;

3)kontaktowaniu się z potencjalnymi sprzedawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki nieruchomości,

4)przedstawianie klientowi oferty potencjalnych sprzedawców, dokonywanie w uzgodnionych terminach prezentacji nieruchomości,

5)skontaktowanie klienta i potencjalnego sprzedawcy w celu uzgodnienia przyszłych warunków transakcji łączącej strony,

6)koordynację procesu zawierania umowy nabycia nieruchomości przez klienta,

7)wsparcie merytoryczne w procesie due diligence i w doborze doradców na potrzeby potencjalnej transakcji,

8)przekazanie klientowi danych kontaktowych potencjalnych nabywców, którzy wyrazili wolę dalszej rozmowy w przedmiocie zakupu nieruchomości;

9)przekazanie potencjalnym sprzedającym, którzy wyrazili wolę dalszej rozmowy w przedmiocie zakupu nieruchomości, danych kontaktowych przedstawicieli klienta;

10)organizowanie spotkań klienta z potencjalnymi sprzedającymi.

b)Usługi Pośrednictwa na rzecz Pośredników oraz Usługi Pośrednictwa na rzecz Podmiotów Korporacyjnych sklasyfikowane jako:

·usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (74.90.12.0);

·pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (74.90.20.0).

Usługi te polegają na:

B.1. Usługi Pośrednictwa na rzecz Pośredników

a)usługi organizowania sprzedaży Pośrednikom, polegające w szczególności na pozyskiwaniu dla tych Pośredników nowych klientów międzynarodowych oraz lokalnych,

b)budowaniu relacji z nowymi klientami, utrzymywaniu stałego kontaktu oraz budowaniu relacji z obecnymi klientami międzynarodowymi oraz lokalnymi Pośredników,

c)informowaniu klientów Pośredników oraz potencjalnych klientów Pośredników o ich usługach oraz produktach,

d)prowadzenie negocjacji z klientami Pośredników, w tym przeprowadzaniu klientów Pośredników przez proces zawierania umów na ich usługi.

e)utrzymywaniem stałych i dobrych relacji z kontrahentami Pośredników oraz poszukiwaniem nowych kontrahentów,

f)informowaniem potencjalnych kontrahentów Pośredników o ich usługach,

g)negocjowaniem warunków współpracy pomiędzy Pośrednikami, a kontrahentami Pośrednika w zakresie zakupu przez kontrahentów usług Pośrednika,

h)uczestniczeniem w spotkaniach handlowych z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami Pośrednika,

i)pośredniczeniem w zawieraniu umów handlowych pomiędzy Pośrednikiem a kontrahentami Pośrednika,

j)udzielaniem kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom Pośrednika niezbędnych informacji na temat usług Pośrednika.

B.2. Usługi Pośrednictwa na rzecz Podmiotów Korporacyjnych

a)wsparcie w zakresie czynności/działań związanych z przygotowaniem Podmiotu Korporacyjnego i pozyskaniem inwestora finansowego/strategicznego, w tym:

-zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w danej branży – tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy inwestycyjnej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;

-wyszukiwanie inwestorów na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Podmiot Korporacyjny;

-kontaktowanie się z potencjalnymi inwestorami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń);

-przedstawianie Podmiotowi Korporacyjnemu oferty inwestorów;

-udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi inwestorami z ramienia Podmiotu Korporacyjnego - w celu nawiązania lub zebrania kontaktów;

-opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie Podmiotu Korporacyjnego, ułatwianie zawierania umów pomiędzy inwestorami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy inwestorami a Podmiotem Korporacyjnym.

Wskazał Pan, że dodatkowym źródłem przychodu są usługi sklasyfikowane według PKWiU 66.11.19.0 jako pozostałe usługi związane z zarządzaniem rynkami finansowymi. Przychód ten uzyskiwany jest okazjonalnie. Ponadto, podał Pan, że prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami oraz, że działalność nie będzie stanowić wykonywanego wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy Pan usług na rzecz Klientów, u których pełni funkcje związane z zarządzeniem tymi podmiotami, jak również nie jest ich wspólnikiem, udziałowcem, bądź akcjonariuszem.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana Usług Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami wskazać należy, stawką ryczałtu w wysokości 15% została objęta cała grupa PKWiU 68.3, w konsekwencji stawka ta ma zastosowanie do wszystkich klas, kategorii, podkategorii oraz pozycji zawartych w tej grupie, w tym pozycji wskazanych przez Pana w odniesieniu do Usług Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami.

Zatem, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami objętych grupowaniami PKWiU 68.31.11.0, 68.31.12.0, 68.31.13.0, 68.31.14.0 oraz 68.31.15.0 będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. k ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Z kolei, w odniesieniu do świadczonych przez Pana Usług Pośrednictwa na rzecz Pośredników oraz Usług Pośrednictwa na rzecz Podmiotów Korporacyjnych wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych Usług Pośrednictwa na rzecz Pośredników oraz Usług Pośrednictwa na rzecz Podmiotów Korporacyjnych objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz objętych grupowaniem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” – będą podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Ponadto należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00