Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.357.2023.3.PSZ
Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osiąganych w pośrednictwie w obrocie nieruchomościami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 20 września 2023 r. (wpływ 20 września 2023 r.) oraz 6 października 2023 r. (wpływ 6 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zajmuje się Pani w swojej działalności pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Działalność PKD 68.31.Z. Nie jest Pani stroną umów między klientami, a ich kontrahentami. Podejmuje Pani czynności zmierzające do zawarcia umowy kupna-sprzedaży, dzierżawy, najmu itp., nawiązania relacji handlowej między podmiotami (osobami) trzecimi, kojarzenia kontrahentów i z tego tytułu uzyskuje Pani wynagrodzenie. Każdorazowo stronami umowy są natomiast podmioty trzecie, Pani nie jest stroną tych umów, lecz łączy Panią inny stosunek zobowiązaniowy z klientem, na rzecz którego podejmuje się Pani prowadzenia pośrednictwa i z tytułu pośrednictwa otrzymuje Pani wynagrodzenie za świadczenie profesjonalnych usług pośrednictwa. Rozlicza się Pani podatkowo na zasadach ryczałtu.
W piśmie z 20 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, potwierdziła Pani, że złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych – zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto doprecyzowała Pani opis sprawyudzielając następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:
a)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
ODPOWIEDŹ: Nie ma Pani nieograniczonego obowiązku podatkowego. Mieszka Pani i prowadzi firmę w Polsce, nie ma Pani żadnych oddziałów za granicą, ani dodatkowych przychodów z zagranicy. Ma Pani standardowy obowiązek podatkowy.
b)którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?
ODPOWIEDŹ: Obecnego roku, czyli 2023.
c)kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
ODPOWIEDŹ: Jak Bóg da to w październiku 2023 r.
d)czy złożyła/złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeżeli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?
ODPOWIEDŹ: Złożyła Pani przez CEIDG (…).
e)czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)?
ODPOWIEDŹ: Jeśli dobrze rozumiem pytanie, czy moja usługa mieści się w kategorii usług świadczonych w ramach karty podatkowej to moja odpowiedź brzmi: NIE.
f)czy przedmiotowe usługi są/będą świadczone w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
ODPOWIEDŹ: Nie.
g)czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w pkt b), w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
ODPOWIEDŹ: Nie.
h)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt b), w odniesieniu do Pani są/będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
ODPOWIEDŹ: Tak.
i)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności wskazane we wniosku, których dotyczy zadane przez Panią pytanie (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką.
ODPOWIEDŹ: Na siłę dopasowała Pani PKWiU: 68.31.11.0, czyli pośrednictwo w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, ale również mogą się zdarzyć sytuacje z poniższych PKWiU: 68.10.11.0, 68.10.13.0, 68.10.14.0, 68.10.15.0, 68.20.11.0, 68.20.12.0, 68.31.11.0, 68.31.12.0, 68.31.13.0, 68.31.14.0, 68.31.15.0.
j)na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności? We wniosku wskazała Pani, że: „zajmuje się w swojej działalności pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. (…). Podejmuje czynności zmierzające do zawarcia umowy kupna-sprzedaży, dzierżawy, najmu itp. nawiązania relacji handlowej między podmiotami (osobami) trzecimi, kojarzenia kontrahentów i z tego tytułu uzyskuje wynagrodzenie”.
Prosimy więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności.
ODPOWIEDŹ: Praca dokładnie polega na tym, że szuka Pani osób lub firm, które chcą sprzedać nieruchomość taką jak: mieszkanie, grunt, dom, budynek wielorodzinny, garaż, budynek usługowy itd., itp. Następnie, umawia Pani się z tymi podmiotami, że Pani znajdzie klienta, chętnego na zakup tej nieruchomości. W tym celu przegląda Pani portale internetowe, obdzwania Pani różne firmy, które potencjalnie mogą być zainteresowane, wykonuje Pani wszelkie czynności, aby pozyskać kupca. Kiedy już Pani znajduje, wykonuje szereg czynności, aby doprowadzić do umowy, czyli: pyta Pani notariusza jakie dokumenty są wymagane, następnie na podstawie pełnomocnictwa pozyskuje Pani te dokumenty z różnych urzędów i doprowadza Pani do aktu notarialnego i przekazania nieruchomości. Po tym fakcie wystawia Pani fakturę za doprowadzenie do umowy kupna sprzedaży nieruchomości.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 6 października 2023 r. udzieliła Pani odpowiedzi na zawarte w wezwaniu II pytania:
1)jak jest sklasyfikowana – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywana przez Panią czynność, której dotyczy zadane przez Panią pytanie, tj. pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką.
ODPOWIEDŹ: 68.31.11.0.
2)czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)?
ODPOWIEDŹ: Tak.
Pytanie
Jaką stawkę podatku zryczałtowanego powinna Pani stosować do rozliczeń z urzędem skarbowym?
Pani stanowisko w sprawie
Ustawodawca nie określił dokładnie stawki podatku ryczałtowego co do usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, w związku z czym uważa Pani, że powinna Pani stosować stawkę zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, czyli 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3).
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniach wynika, że zajmuje się Pani w swojej działalności pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Podejmuje Pani czynności zmierzające do zawarcia umowy kupna-sprzedaży, dzierżawy, najmu itp., nawiązania relacji handlowej między podmiotami (osobami) trzecimi, kojarzenia kontrahentów i z tego tytułu uzyskuje Pani wynagrodzenie. Każdorazowo stronami umowy są natomiast podmioty trzecie, Pani nie jest stroną tych umów, lecz łączy Panią inny stosunek zobowiązaniowy z klientem, na rzecz którego podejmuje się Pani prowadzenia pośrednictwa i z tytułu pośrednictwa otrzymuje Pani wynagrodzenie za świadczenie profesjonalnych usług pośrednictwa. Rozlicza się Pani podatkowo na zasadach ryczałtu.
Pani praca dokładnie polega na tym, że szuka Pani osób lub firm, które chcą sprzedać nieruchomość taką jak: mieszkanie, grunt, dom, budynek wielorodzinny, garaż, budynek usługowy itd., itp. Następnie, umawia Pani się z tymi podmiotami, że Pani znajdzie klienta, chętnego na zakup tej nieruchomości. W tym celu przegląda Pani portale internetowe, obdzwania Pani różne firmy, które potencjalnie mogą być zainteresowane, wykonuje Pani wszelkie czynności, aby pozyskać kupca. Kiedy już Pani znajduje, wykonuje szereg czynności, aby doprowadzić do umowy, czyli: pyta Pani notariusza jakie dokumenty są wymagane, następnie na podstawie pełnomocnictwa pozyskuje Pani te dokumenty z różnych urzędów i doprowadza Pani do aktu notarialnego i przekazania nieruchomości. Po tym fakcie wystawia Pani fakturę za doprowadzenie do umowy kupna sprzedaży nieruchomości.
Wskazała Pani, że wykonywane przez Panią usługi, będące przedmiotem złożonego wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 68.31.11.0.
(…). złożyła Pani przez CEIDG oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotowe usługi nie są świadczone przez Panią w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie występują żadne negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług wskazać należy, że w art.12 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawodawca wprost wskazał usługi związane z obsługą nieruchomości, świadczone na zlecenie (PKWiU 68.3). Grupa ta obejmuje, zgodnie ze schematem klasyfikacji, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) m. in.:
-klasę – 68.31 Usługi Agencji Nieruchomości,
-kategorię – 68.31.1 Usługi Agencji Nieruchomości,
-podkategorię – 68.31.11 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności,
-pozycję – 68.31.11.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stawką ryczałtu w wysokości 15% została objęta cała grupa PKWiU 68.3, w konsekwencji stawka ta ma zastosowanie do wszystkich klas, kategorii, podkategorii oraz pozycji zawartych w tej grupie, w tym pozycji wskazanej przez Panią w odniesieniu do usług pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, tj. PKWiU 68.31.11.0.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 68.31.11.0 są opodatkowane stawką 15% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pani wskazała – 8,5%.
Reasumując – przychód z prowadzonej przez Panią działalności w zakresie usług sklasyfikowanych przez Panią pod symbolem PKWiU 68.31.11.0 podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).