Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.361.2024.1.AN

- Czy sam fakt posiadania statusu Fundatora Fundacji przez Wnioskodawcę wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek; - Czy finansowanie przez Fundację projektów Wnioskodawcy skutkujących realizacją celów statutowych Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek; - Czy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Wspólników Fundatora w organach Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2024 r., za pośrednictwem systemu e-PUAP, wpłynął Państwa wniosek z 19 czerwca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

- sam fakt posiadania statusu Fundatora Fundacji przez Wnioskodawcę wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek;

- finansowanie przez Fundację projektów Wnioskodawcy skutkujących realizacją celów statutowych Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek;

-prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Wspólników Fundatora w organach Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest X sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „Spółka”, „Fundator”, „Wnioskodawca”), posiadający siedzibę i zarząd na terytorium Polski oraz podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotem działalności Spółki jest (…). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wspiera klientów na każdym etapie współpracy (…). Stosowanie do aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z).

Przedmiotem pozostałej działalności jest:

(…)

Wspólnikami Wnioskodawcy są Pan X posiadający 300 udziałów o łącznej wartości 15.000,00 zł oraz Pan Y posiadający 200 udziałów o łącznej wartości 10.000,00 zł. Spółka reprezentowana jest przez Zarząd, którego Prezesem jest Pan Y.

Wnioskodawca od początku 2023 r. zdecydował się na stosowanie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie określonej w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „Ustawa o CIT”) – ryczałtu od dochodów spółek (dalej również jako: „Ryczałt”).

Spółka planuje złożyć oświadczenie w formie aktu notarialnego o ustanowieniu fundacji (dalej jako: „Fundacja”), która będzie działać na podstawie prawa polskiego, a w szczególności na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie statutu fundacji. Fundacja będzie działać na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami. Będzie ona uprawniona na mocy statutu do prowadzenia działalności gospodarczej, z której dochód zostanie przeznaczony wyłącznie na realizację celów statutowych.

Celem Fundacji będzie:

a) wspieranie oraz promowanie wiedzy i świadomości w zakresie energetyki, zrównoważonego rozwoju oraz odnawialnych źródeł energii,

(…).

Fundacja będzie realizować cele statutowe przez:

 a) mobilizowanie społeczeństwa oraz partnerów sektora publicznego i prywatnego, środowisk naukowych do udziału w procesie tworzenia i realizacji programów dotyczących gospodarki energią, w szczególności efektywnego zarządzania energią oraz odnawialnych źródeł energii, inicjowanie oraz koordynowania działań w tym zakresie;

 b) upowszechnianie informacji o inicjatywach związanych z efektywną gospodarką energią, w tym odnawialnymi źródłami energii;

 c) działania konsultingowe i promocyjne w zakresie celów statutowych;

 d) podejmowanie działań w zakresie wypracowania innowacyjnych rozwiązań w obszarze energetyki;

 e) działalność badawczą i naukową (opracowywanie opinii, analiz, ekspertyz, prognoz) oraz współpraca z jednostkami badawczymi i naukowymi;

f) organizację wystaw, konferencji, seminariów naukowych, odczytów, spotkań i dyskusji;

 g) działalność naukową, edukacyjną i wychowawczą;

 h) organizację szkoleń, kursów, warsztatów, kół zainteresowań, konkursów, olimpiad przedmiotowych, wyjazdów studyjnych, stażów i praktyk zawodowych;

i) przyznawanie nagród oraz stypendiów za osiągnięcia naukowe, artystyczne i społeczne;

j) prowadzenie działalności doradczej, informacyjnej, publicystycznej i wydawniczej;

 k) prowadzenie internetowych portali tematycznych;

l) tworzenie i prowadzenie tematycznych zespołów doradczo-analitycznych;

m) organizowanie akcji charytatywnych i zbiórek publicznych;

 n) podejmowanie czynności przed organami i sądami;

 o) wykonywanie zleceń z zakresu zadań publicznych administracji rządowej i samorządowej;

 p) organizowanie i wspieranie imprez sportowych oraz promujących zdrowy tryb życia;

 q) dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami;

r) inne, zgodne z prawem, działania służące realizacji celów statutowych Fundacji.

Dochody Fundacji będą pochodziły z:

a) subwencji, dotacji, grantów, darowizn, spadków i zapisów otrzymanych zarówno w kraju, jak i z zagranicy;

b) dochodów ze zbiórek publicznych;

c) odsetek bankowych i kredytowych, pochodzących z lokat kapitałowych i operacji kredytowych lub pożyczkowych;

d) wpływów z tytułu papierów wartościowych;

e) odsetek i dywidend;

 f) innych wpływów, w tym uzyskanych z tytułu realizacji programów krajowych, Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych (także pozarządowych);

g) dochodów z majątku;

h) dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z projektem statutu Fundacji organami fundacji mają być: Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji. Do zadań Zarządu Fundacji będzie należało kierowanie jej bieżącą działalnością oraz reprezentacja Fundacji. Zarząd Fundacji będzie powoływany i odwoływany w drodze uchwały Rady Fundacji. Członek Zarządu może być odwołany w drodze uchwały Rady Fundacji w każdym czasie. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Zarządu. Rada Fundacji będzie organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji. W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzić będą wspólnicy Fundatora, którzy nie będą pełnić funkcji w Zarządzie Fundacji. Fundator powoła członków pierwszego składu Rady Fundacji. Następnych członków Rady Fundacji na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada. Zgodnie z projektem statutu nie będzie możliwe łączenie funkcji członka Zarządu Fundacji z członkostwem w Radzie Fundacji.

Wnioskodawcy nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako założyciel lub beneficjent Fundacji. Wspólnikom Wnioskodawcy również nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako beneficjent Fundacji. Statut Fundacji będzie wskazywał, że Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu. Przysługiwać będzie natomiast prawo do zwrotu wydatków lub uzasadnionych kosztów poniesionych w związku z pełnieniem funkcji Członka Rady Fundacji.

Członkom Zarządu Fundacji przysługiwać będzie wynagrodzenie oraz prawo do zwrotu wydatków lub uzasadnionych kosztów poniesionych w związków z pełnieniem funkcji Członka Zarządu. Przy czym uprawnienia te nie wynikają z bycia Fundatorem lub beneficjentem Fundacji, lecz z prowadzenia określonej w Statucie działalności na jej rzecz. Stosowanie do projektu statutu Fundacji, Fundator oraz jego wspólnicy nie są

uprawnieni do jakichkolwiek praw majątkowych, z którymi związane byłoby otrzymanie od Fundacji jakiegokolwiek świadczenia jako założyciel (Fundator) lub beneficjent Fundacji.

W przyszłości Fundacja planuje finansować projekty Wnioskodawcy, które będą skutkowały realizacją celów statutowych Fundacji. Realizacja ta będzie związana ze świadczeniem usług na rzecz Fundacji poprzez organizację projektów związanych z celami statutowymi Fundacji.

Pytania

1. Czy sam fakt posiadania statusu Fundatora Fundacji przez Wnioskodawcę wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

2. Czy finansowanie przez Fundację projektów Wnioskodawcy skutkujących realizacją celów statutowych Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

3. Czy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Wspólników Fundatora w organach Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy fakt posiadania statusu Fundatora Fundacji przez Wnioskodawcę nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwości stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy finansowanie projektów prowadzonych przez Spółkę mających na celu realizację celów statutowych Fundacji nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Wspólników Fundatora w organach Fundacji nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek. Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych. Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Ad. 1

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: (...) 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Oznacza to, że sam fakt bycia Spółką rozliczającą się w reżimie ryczałtu od dochodów spółek i jednocześnie Fundatorem Fundacji nie wyklucza możliwość korzystania przez Spółkę z tej formy opodatkowania, pod warunkiem braku przysługiwania praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania jakichkolwiek świadczeń z tytułu bycia fundatorem lub beneficjentem fundacji. Przywołany wyżej przepis powinien być wykładany językowo. Ustawodawca tworząc katalog zamknięty warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wprowadził wyłączenie możliwości wyboru tej formy opodatkowania przez Spółki, które będąc Fundatorem uprawnione są do otrzymywania świadczeń o charakterze pieniężnym lub nie pieniężnym stanowiące prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczeń jako fundator lub beneficjent fundacji. Ustawodawca wprowadzając warunek negatywny, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przyjął, że podatnik który chce być opodatkowany ryczałtem, nie może mieć, w sensie cywilistycznym, żadnego prawa uzyskiwania zysków z wymienionych w tym przepisie tytułów. Jednocześnie, nie można przyjąć, że ustawodawca wprowadzając ten warunek założył, że założyciel (fundator) fundacji, beneficjent fundacji, trustu lub innego stosunku prawnego o charakterze powierniczym, ma każdorazowo prawo do bliżej nie określonego uczestnictwa w zysku. W tym kontekście należy zauważyć, że brak jest racjonalnych argumentów dla takiego rozumienia tego warunku negatywnego, gdyż posiadanie określonych w tym przepisie tytułów nie zawsze musi wiązać się z osiąganiem zysku. Taka sytuacja zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z którym Fundator nie będzie osiągał zysku z Fundacji, co zostało wyraźnie wskazane w jej Statucie, poprzez wyłączenie uprawnień Fundatora do jakichkolwiek praw majątkowych, z którymi związane byłoby otrzymywanie od Fundacji jakiegokolwiek świadczenia jako założyciel (Fundator) lub beneficjent Fundacji. Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego Fundatorowi nie będą przysługiwały żadne prawa majątkowe związane z działalnością Fundacji, w tym również jako beneficjentowi Fundacji. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, nie zostaną spełnione warunki negatywnie pozbawiające go prawa do rozliczania się w reżimie od dochodów spółek.

Ad. 2

Finansowanie przez Fundację projektów Wnioskodawcy, których skutkiem jest realizacja celów statutowych Fundacji nie wyłącza prawa do rozliczania się Spółki w reżimie ryczałtu od dochodów spółek. Finansowanie takie nie będzie związane ze statusem Spółki jako Fundatora oraz otrzymaniem praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji. Zatem, dokonując wykładni art. 28j ust. 1 pkt 5, otrzymane przez Spółkę środki finansowe pochodzące z Fundacji nie są związane z prawami majątkowymi otrzymywanymi jako założyciele i beneficjenci Fundacji, lecz są przekazywane w związku ze świadczeniem usług na rzecz Fundacji, których skutkiem jest realizacja celów statutowych Fundacji. W ocenie Wnioskodawcy, finansowanie takie nie będzie skutkowało spełnieniem negatywnych przesłanek wyłączających prawo do stosowania ryczałtu od dochodów spółek.

Ad. 3

Fakt, że osoba fizyczna jest Wspólnikiem Wnioskodawcy i będzie Członkiem Rady Fundacji, mając prawo do otrzymywania wynagrodzenia bądź też zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji, również nie będzie wyłączać na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwości stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie Ryczałtu. Powyższe jest uzasadnione tym, że otrzymywane świadczenia nie są związane z posiadaniem statusu beneficjenta fundacji, a wynikają z faktu pełnienia funkcji w organie Fundacji. Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT, jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem jest, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej. Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące członkami organów fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest członek organów fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.

Dyrektor KIS w piśmie z dnia 12 maja 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.128.2023.2.MZA wskazał, że spółka spełnia warunki do opodatkowania jej w formie Ryczałtu w sytuacji gdy fundator będący udziałowcem spółki będzie pełnił funkcję członka (przewodniczącego) Rady Fundacji, któremu przysługuje zwrot udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tego organu w tym kosztów podróży. Ponadto, zdaniem Dyrektora KIS wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.347.2023.2.AR na wypełnienie warunku wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie będzie miała również wpływu okoliczność, że wspólnicy Spółki, z tytułu pełnienia funkcji członków Rady Fundacji otrzymywać będą zwrot uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z jej pełnieniem oraz wynagrodzenie jako członkowie Rady Fundacji. Przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dotyczy bowiem wyłącznie takich praw majątkowych, które wynikają z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem. Świadczy o tym sformułowanie „otrzymanie świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent”. Nie chodzi więc o otrzymanie jakiegokolwiek świadczenia, ale o prawo do otrzymania świadczenia „jako założyciel (fundator)” lub „jako beneficjent”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności jest kwestia ustalenia, czy sam fakt posiadania statusu Fundatora Fundacji przez Wnioskodawcę wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Wskazujemy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Jak wynika z treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik jeżeli nie posiada (…) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Jak literalnie wynika z treści przepisu, w sytuacji posiadania przez podatnika praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji, nie może on skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodu spółek. Ustawodawca wiąże więc brak możliwości wyboru ryczałtu z istnieniem uprawnienia (prawa majątkowego) przysługującego podatnikowi do otrzymania określonego świadczenia majątkowego w związku z byciem beneficjentem fundacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, by moglibyście Państwo zostać wyłączeni z możliwości opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia ww. warunku, tj. ze względu na to, że Wnioskodawca będzie fundatorem Fundacji. Jak Państwo wskazali, Wnioskodawcy nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako założyciel lub beneficjent Fundacji. Wspólnikom Wnioskodawcy również nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczenia jako beneficjent Fundacji.

Zatem, przy założeniu, że spełniać będziecie Państwo pozostałe przesłanki, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, oraz nie będziecie spełniać negatywnych przesłanek, o których mowa jest w art. 28k ww. ustawy, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym sam fakt posiadania statusu Fundatora Fundacji przez Wnioskodawcę nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Wątpliwości odnoście pytania nr 2, dotyczą ustalenia, czy finansowanie przez Fundację projektów Wnioskodawcy skutkujących realizacją celów statutowych Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Zgodnie z powołanym na wstępie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik jeżeli nie posiada (…) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Ustawodawca wiąże brak możliwości wyboru ryczałtu z istnieniem uprawnienia (prawa majątkowego) przysługującego podatnikowi do otrzymania określonego świadczenia majątkowego w związku z byciem założycielem lub beneficjentem fundacji.

W celu odpowiedzi na Państwa wątpliwości należy ustalić, czy okoliczność, że fundacja przyjęła za cele statutowe:

a) wspieranie oraz promowanie wiedzy i świadomości w zakresie energetyki, zrównoważonego rozwoju oraz odnawialnych źródeł energii;

(…)

powoduje, że Spółka posiada inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel bądź beneficjent fundacji.

Wobec braku definicji legalnej pojęcia „prawa majątkowego” należy odnieść się do ustaleń orzecznictwa oraz doktryny. Najogólniej rzecz ujmując, prawa majątkowe to prawa podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego, związane z jego majątkiem charakteryzujące się dwoma podstawowymi cechami, tj.:

- zbywalnością (mogą być przedmiotem obrotu),

- posiadaniem określonej wartości majątkowej.

Jako przykład należy wskazać prawomocne orzeczenia:

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 września 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 3374/14 oraz

- wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 marca 2018 r. sygn. akt II FSK 488/16.

Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy, a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści.

W związku z faktem, że Fundacja jako cele statutowe przyjęła działania, o których mowa w pkt a) - i) powyżej, nie sposób stwierdzić, że Spółka posiada jakiekolwiek prawa majątkowe. Nie sposób uznać zapisu statutowego Fundacji za prawo majątkowe należące do Spółki, w szczególności z uwagi na fakt, że Spółka nie może rozporządzać takim „zapisem statutowym”, co jest cechą charakterystyczną praw majątkowych. Zapis statutowy nie skutkuje nabyciem przez Wnioskodawcę prawa majątkowego, nie daje mu możliwości rozporządzania jakimkolwiek majątkiem. Z zapisów statutowych nie wynikają dla Wnioskodawcy żadne prawa podmiotowe do otrzymywania określonego świadczenia.

W konsekwencji, finansowanie przez Fundację projektów Wnioskodawcy skutkujących realizacją celów statutowych Fundacji nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, możliwości stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 jest zatem prawidłowe.

W odniesieniu do pytania nr 3 w zakresie ustalenia, czy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Wspólników Fundatora w organach Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek, wskazujemy, że punkt 4 powołanego na wstępie art. 28j ust. 1 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia Państwa stanowiska nie wynika by Spółka mogła być wykluczona z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, tj. ze względu na pełnienie funkcji przez Wspólników Fundatora w organach Fundacji. Jak wynika z opisu sprawy, Pan X oraz Pan Y, nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji. Członkom Zarządu Fundacji przysługiwać będzie wynagrodzenie oraz prawo do zwrotu wydatków lub uzasadnionych kosztów poniesionych w związków z pełnieniem funkcji Członka Zarządu. Przy czym uprawnienia te nie wynikają z bycia Fundatorem lub beneficjentem Fundacji, lecz z prowadzenia określonej w Statucie działalności na jej rzecz.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, należało uznać za prawidłowe.

Tym samym, Państwa stanowisko przedstawione we wniosku należało w całości uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00