Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.347.2023.2.AR

- Czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Państwa Wspólnika wyłączy, na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Spółkę ryczałtu od dochodów spółek, - Czy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Fundatora w organie Fundacji wyłączy na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Spółkę ryczałtu od dochodów spółek, - Czy świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Spółkę, której wspólnikiem jest fundator Fundacji, wyłączy na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- Czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Państwa Wspólnika wyłączy, na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Spółkę ryczałtu od dochodów spółek,

- Czy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Fundatora w organie Fundacji wyłączy na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Spółkę ryczałtu od dochodów spółek,

- Czy świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Spółkę, której wspólnikiem jest fundator Fundacji, wyłączy na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 31 października 2023 r.  

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczona odpowiedzialnością (dalej jako: "Wnioskodawca") jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającym siedzibę i zarząd na terenie Polski oraz podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest: (…)

Wnioskodawca od początku 2022 r. zdecydował się na stosowanie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie określonej w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „Ustawa o CIT”) - ryczałtu od dochodów spółek (dalej również jako: „Ryczałt”).

Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest osoba fizyczna (zwana dalej „Wspólnikiem Wnioskodawcy” lub „Fundatorem”), która ponadto posiada 100% udziałów w Y. W obu spółkach pełni również funkcję Prezesa Zarządu.

Wspólnik Wnioskodawcy planuje złożyć oświadczenie w formie aktu notarialnego o ustanowieniu fundacji (dalej jako: „Fundacja”).

Zgodnie z projektem statutu Fundacji organami fundacji mają być: Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji. Pierwszych członków ww. organów powoła Fundator, a kolejnych członków będzie powoływała Rada Fundacji. Wspólnik Wnioskodawcy chce powołać siebie do pełnienia funkcji pierwszego Prezesa Zarządu oraz członka Rady Fundacji.

Członkowie organów Fundacji będą uprawnieni do otrzymania zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji. W przypadku Zarządu Fundacji jego członkowie będą mogli z tytułu pełnionej funkcji otrzymywać także wynagrodzenie, co będzie natomiast wykluczone w przypadku członków Rady Fundacji (przy czym pełniąc jednocześnie funkcję w Radzie Fundacji i w Zarządzie prawo do wynagrodzenia będzie przysługiwało tylko z tego ostatniego tytułu). Statut nie będzie przyznawał Fundatorowi jako założycielowi Fundacji żadnych praw majątkowych i związku z tym nie będzie otrzymywał świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym. Na początku prowadzenia działalności przez Fundację Fundator pełniąc funkcje w organach Fundacji nie planuje pobierać żadnych świadczeń z tego tytułu, przy czym docelowo chciałby co najmniej otrzymywać zwrot kosztów pełnienia funkcji w organach Fundacji.

Fundacja realizując cele statutowe będzie prowadziła nieodpłatną oraz odpłatną działalność pożytku publicznego. Na początku statut Fundacji nie będzie przewidywał możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.

Postanowienia statutu Fundacji również będą regulować, iż Fundacja nie będzie mogła:

1) udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów Fundacji oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi";

2) przekazywać majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

3) wykorzystywać majątku na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba ze to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;

4) dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Ponadto Wnioskodawca rozważa w przyszłości możliwość świadczenia usług lub dostarczania towarów Fundacji na potrzeby prowadzonej przez nią działalności statutowej oraz w przypadku rozpoczęcia prowadzenia również na potrzeby działalności gospodarczej.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 października 2023 r. wskazaliście Państwo, że Państwa wspólnikowi będącemu Fundatorem Fundacji, nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.

Pytania

1) Czy sam fakt posiadania statusu fundatora Fundacji przez Wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

2) Czy prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji przez Fundatora w organie Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

3) Czy świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Wnioskodawcę, którego wspólnikiem jest fundator Fundacji wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że osoba fizyczna jest wspólnikiem Wnioskodawcy będąc jednocześnie fundatorem Fundacji nie będzie wyłączać na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwości stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie Ryczałtu.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: (...) 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Oznacza to, że sam fakt bycia udziałowcem w spółce korzystającej z Ryczałtu i jednocześnie fundatorem fundacji nie wyklucza możliwość korzystania przez spółkę z tej formy opodatkowania, pod warunkiem braku przysługiwania praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania jakichkolwiek świadczeń z tytułu bycia fundatorem lub beneficjentem fundacji.

Podobne wskazane powyżej stanowisko zajmował w pismach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako „Dyrektor KIS”) i m.in. w piśmie z dnia 21 grudnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.629.2022.2.MF, w którym wskazał, że: „Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wskazane osoby fizyczne będące wspólnikami Spółki z o.o. pomimo że są fundatorami fundacji nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci fundacji.", (podobne stanowisko zajął Dyrektor KIS również w pismach: z dnia 2 listopada 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.542.2022.1.EJ; z dnia 21 listopada 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.647.2022.1.AW; z dnia 27 stycznia 2023 r. Znak: 0114-KDIP2-2.4010.252.2022.1.AS oraz z dnia 18 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.144.2023.2.JG).

Reasumując, z postanowień statutu wynika, że Fundatorowi będącemu Wspólnikiem Wnioskodawcy nie będą przysługiwały prawa majątkowe z tego tytułu, stąd też nie zostaną spełnione warunki wykluczające Wnioskodawcę z opodatkowania w formie Ryczałtu.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że osoba fizyczna jest Wspólnikiem Wnioskodawcy i będzie jednocześnie fundatorem Fundacji w której to strukturach pełnić będzie funkcję w Zarządzie czy też Radzie Fundacji, mając prawo do otrzymywania wynagrodzenia bądź też zwrot uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji, również nie będzie wyłączać na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwości stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie Ryczałtu. Powyższe jest uzasadnione tym, że otrzymywane świadczenia nie są związane z posiadaniem statusu fundatora lub beneficjenta fundacji, a wynikają z faktu pełnienia funkcji w organie Fundacji. Dyrektor KIS w piśmie z dnia 12 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.128.2023.2.MZA wskazał, że spółka spełnia warunki do opodatkowania jej w formie Ryczałtu w sytuacji gdy fundator będący udziałowcem spółki będzie pełnił funkcję członka (przewodniczącego) Rady Fundacji, któremu przysługuje zwrot udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tego organu w tym kosztów podróży.

Ad 3

W przypadku świadczenia usług lub dostawy towarów Fundacji przez Wnioskodawcę, zdaniem Wnioskodawcy, osoba fizyczna będąca wspólnikiem Wnioskodawcy, której przysługuje jednocześnie status fundatora Fundacji nie będzie wyłączać na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT możliwości stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie Ryczałtu, ponieważ uprawnionym do świadczeń o charakterze pieniężnym, tj. zapłaty za usługi lub dostawę towarów będzie Wnioskodawca, a nie Fundator, będący Wspólnikiem Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Od 2021 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mają możliwość wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek. Ten sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) (uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od początku 2022 r. zdecydowaliście się Państwo na stosowanie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie ryczałtu od dochodów spółek. Jedyny Państwa Wspólnik, będący osobą fizyczną, pełni w Spółce również funkcję Prezesa Zarządu. Państwa Wspólnik planuje złożyć oświadczenie w formie aktu notarialnego o ustanowieniu Fundacji.

Zgodnie z projektem statutu Fundacji organami Fundacji mają być: Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji. Pierwszych członków ww. organów powoła Fundator, a kolejnych członków będzie powoływała Rada Fundacji. Statut nie będzie przyznawał Fundatorowi jako założycielowi Fundacji żadnych praw majątkowych i związku z tym nie będzie otrzymywał świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym. Ponadto Fundatorowi fundacji nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji. Fundator chce powołać siebie do pełnienia funkcji pierwszego Prezesa Zarządu oraz członka Rady Fundacji. Członkowie organów Fundacji będą uprawnieni do otrzymania zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji. W przypadku Zarządu Fundacji jego członkowie będą mogli z tytułu pełnionej funkcji otrzymywać także wynagrodzenie, co będzie natomiast wykluczone w przypadku członków Rady Fundacji (przy czym pełniąc jednocześnie funkcję w Radzie Fundacji i w Zarządzie prawo do wynagrodzenia będzie przysługiwało tylko z tego ostatniego tytułu).

Fundacja realizując cele statutowe będzie prowadziła nieodpłatną oraz odpłatną działalność pożytku publicznego. Na początku statut Fundacji nie będzie przewidywał możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Rozważają Państwo w przyszłości możliwość świadczenia usług lub dostarczania towarów Fundacji na potrzeby prowadzonej przez nią działalności statutowej oraz w przypadku rozpoczęcia prowadzenia również na potrzeby działalności gospodarczej.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w sytuacji:

-samego faktu posiadania statusu fundatora Fundacji przez Wspólnika Spółki,

-gdy Państwa wspólnik posiadał będzie prawo do otrzymania wynagrodzenia lub zwrotu uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z pełnieniem funkcji w organie Fundacji,

-gdy będziecie Państwo świadczyć usługi na rzecz Fundacji lub dostawy towarów na jej rzecz.

dojdzie do ewentualnego wyłączenia, na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem jest, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości dotyczących spełnienia warunku umożliwiającego zastosowanie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, by moglibyście Państwo zostać wyłączeni z możliwości  opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia ww. warunku, ze względu na to, że Państwa udziałowcem będzie fundator fundacji, pełniący funkcję Członka Rady Fundacji oraz prezesa Zarządu Fundacji. Na wypełnienie warunku wskazanego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie będzie miała również wpływu okoliczność, że Państwa wspólnik, z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Fundacji otrzymywać będzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wydatków związanych z jej pełnieniem oraz wynagrodzenie jako prezes Zarządu Fundacji.

Przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dotyczy bowiem wyłącznie takich praw majątkowych, które wynikają z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem. Świadczy o tym sformułowanie „otrzymanie świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent”. Nie chodzi więc o otrzymanie jakiegokolwiek świadczenia, ale o prawo do otrzymania świadczenia „jako założyciel (fundator)” lub „jako beneficjent”.

Tymczasem jak wyraźnie wynika z opisu sprawy, statut Fundacji nie będzie przyznawał Fundatorowi jako założycielowi fundacji żadnych praw majątkowych i związku z tym Państwa wspólnik jako Fundator Fundacji nie będzie otrzymywał świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym. Ponadto Państwa wspólnikowi nie będą również przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent Fundacji.

Zatem, w świetle powyższego, pomimo, że Państwa udziałowcem będzie fundator Fundacji pełniący na warunkach przedstawionych w opisie omawianej sprawy funkcję Członka Rady Fundacji oraz prezesa Zarządu ww. Fundacji, spełnicie Państwo przesłankę uprawniającą do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, wskazaną w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Na spełnienie przez Państwa przesłanki wskazanej w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie będzie miało również wpływu ewentualne świadczenie przez Państwa w przyszłości na rzecz Fundacji usług czy też dostarczanie towarów, na potrzeby prowadzonej przez Fundację działalności statutowej/gospodarczej. Powyższe działania nie będą bowiem wiązały się z powstaniem po Państwa stronie lub po stronie Państwa Wspólnika praw majątkowych wynikających z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem.

Tym samym, Państwa stanowisko przedstawione we wniosku należało w całości uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym sformułowanymi przez Państwa  we wniosku pytaniami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

 Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00