Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.331.2024.2.PSZ

Opodatkowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej na rzecz Spółki (byłego pracodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 lipca 2024 r. (wpływ 4 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze kampanii digitalowych i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w tym właśnie zakresie.

Wnioskodawczyni współpracowała w ramach stosunku pracy ze Spółką działającą w branży influencer marketingu. Przeważającym przedmiotem działalności tej Spółki jest działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z.).

W zakres obowiązków Wnioskodawczyni wchodził bieżący kontakt z influencerami, poszerzanie bazy influencerów firmy oraz realizacja projektów marketingowych (w tym bezpośredni nadzór nad influencerami, analiza grupy docelowej, wycena i raportowanie wykonania projektu, monitorowanie kampanii i ocena stworzonych przez influencerów materiałów).

Wnioskodawczyni rozwiązała umowę o pracę ze Spółką i obecnie współpracuje z nią, świadcząc usługi w ramach umowy o współpracy (B2B). W ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni zajmowała się realizacją projektów od strony influencerów, natomiast obecnie, na B2B Wnioskodawczyni współpracuje bezpośrednio z klientami Spółki, prowadząc działalność w czterech obszarach:

1.pośrednictwa w sprzedaży usług oferowanych przez Spółkę, przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych na rzecz klientów, prowadzenie konsultacji dla potencjalnych klientów, promocja świadczonych przez Spółkę usług oraz prezentowanie jej oferty, kontakt z klientem i udział w spotkaniach biznesowych. Co istotne, Wnioskodawczyni nie zajmuje się usługami marketingowymi, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży – nie zawiera ona umów z klientami we własnym imieniu;

2.doradztwa w zarządzaniu w obszarze digital marketingu, udzielaniu fachowych porad, opinii i wyjaśnień w zakresie influencer marketingu. Usługi te będą polegać w szczególności na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii związanej z digital marketingiem, planowaniem, realizacją oraz ewaluacją procesów realizacji projektów. Wnioskodawczyni usługi doradztwa będzie świadczyła w formie indywidualnych spotkań lub spotkań w grupie (online lub stacjonarnych). Za świadczone usługi Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie godzinowe zgodnie z prowadzoną przez siebie ewidencją;

3.doradztwa w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności polegającego na prowadzeniu procesów rekrutacyjnych w Spółce;

4.prowadzenie szkoleń wewnętrznych dotyczących digital marketingu, komunikacji marki oraz strategii marketingowej dla pracowników i współpracowników Spółki oraz dla jej klientów, szkolenia będą realizowane stacjonarnie oraz online, w formie spotkań indywidualnych lub grupowych. Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie za każde szkolenie, a wysokość wynagrodzenia będzie zależała od rodzaju szkolenia, jego tematu oraz ilości uczestników w nim uczestniczących.

Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem Spółki, nie posiada w niej udziałów ani nie jest w jakikolwiek inny sposób powiązana z właścicielem Spółki, nie zasiada również w jej zarządzie. Ponadto Wnioskodawczyni:

·będzie mogła świadczyć usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów,

·będzie ponosić odpowiedzialność wobec Spółki oraz osób trzecich za rezultat czynności wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych oraz szkoleniowych,

·nie będzie wykonywała umowy ze Spółką pod kierownictwem,

·będzie ponosiła ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawczyni podczas zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni nie spełnia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: u.z.p.d.) uniemożliwiających jej rozliczenie w formie ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, planowana przez nią działalność gospodarcza może być zakwalifikowana:

1)w zakresie usług związanych z pośrednictwem sprzedaży – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 74.90.12.0) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu,

2)w zakresie usług związanych z doradztwem w obszarze zarządzania digital marketingiem jako „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem” (PKWiU 70.22.1) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

3)w zakresie usług związanych z prowadzeniem postępowań rekrutacyjnych jako „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi” (PKWiU 70.22.14) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

4)w zakresie świadczenia usług szkoleniowych – jako „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59.19) i rozliczane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d. Wnioskodawczyni będzie wyodrębniać na wystawianych fakturach jakiego rodzaju usługi były przez nią świadczone oraz będzie prowadzić odrębną ewidencję przychodów zarówno dla działalności doradczej, pośrednictwa handlowego oraz działalności szkoleniowej.

W piśmie z 4 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy 2024 r. – Wnioskodawczyni (…) maja 2024 r. założyła działalność gospodarczą, której przychody są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

2)kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni osiągnęła pierwsze przychody (…) maja 2024 r. i były one opodatkowane zryczałtowaną stawką podatku.

3)czy złożyła/złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawczyni złożyła takie oświadczenie w momencie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej, a więc w dniu (…) maja 2024 r.

4)czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5)czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku, wykonywane są w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, Wnioskodawczyni nie świadczy usług w ramach wolnego zawodu.

6)jakie dokładnie czynności/zadania wykonywała/wykonuje Pani w ramach świadczonych przez Panią usług będących przedmiotem wniosku na podstawie umowy o współpracy zawartej ze Spółką działającą w branży influencer marketingu?

We wniosku wskazała Pani, że prowadzi działalność w czterech obszarach:

1)pośrednictwa w sprzedaży usług oferowanych przez Spółkę, przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych na rzecz klientów, prowadzenie konsultacji dla potencjalnych klientów, promocja świadczonych przez Spółkę usług oraz prezentowanie jej oferty, kontakt z klientem i udział w spotkaniach biznesowych. Co istotne, Wnioskodawczyni nie zajmuje się usługami marketingowym, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży – nie zawiera ona umów z klientami we własnym imieniu;

2)doradztwa w zarządzaniu w obszarze digital marketingu, udzielaniu fachowych porad, opinii i wyjaśnień w zakresie influencer marketingu. Usługi te będą polegać w szczególności na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii związanej z digital marketingiem, planowaniem, realizacją oraz ewaluacją procesów realizacji projektów. Wnioskodawczyni usługi doradztwa będzie świadczyła w formie indywidualnych spotkań lub spotkań w grupie (online lub stacjonarnych). Za świadczone usługi Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie godzinowe zgodnie z prowadzoną przez siebie ewidencją;

3)doradztwa w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności polegającego na prowadzeniu procesów rekrutacyjnych w Spółce;

4)prowadzenie szkoleń wewnętrznych dotyczących digital marketingu, komunikacji marki oraz strategii marketingowej dla pracowników i współpracowników Spółki oraz dla jej klientów, szkolenia będą realizowane stacjonarnie oraz online, w formie spotkań indywidualnych lub grupowych. (…).

Proszę – w odniesieniu do każdej z usług będących przedmiotem wniosku/pytań – szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać:

·na czym one polegają,

·czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz

·co jest ich efektem.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zadane pytanie wskazuje Pani, że w zakresie:

·„pośrednictwa w sprzedaży usług oferowanych przez Spółkę, przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych na rzecz klientów, prowadzenie konsultacji dla potencjalnych klientów, promocja świadczonych przez Spółkę usług oraz prezentowanie jej oferty, kontakt z klientem i udział w spotkaniach biznesowych. Co istotne, Wnioskodawczyni nie zajmuje się usługami marketingowym, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży – nie zawiera ona umów z klientami we własnym imieniu”;

-obszar ten polega na kontakcie z obecnymi i potencjalnymi klientami Spółki, prezentowaniu im ofert i możliwości działań dla marki w zakresie influencer marketingu, doradztwie jakie konkretnie działania będą odpowiadać na potrzeby danej marki. Zadaniem Wnioskodawczyni jest udział i prowadzenie spotkań biznesowych, podczas których omawiane są potrzeby klienta, a następnie prezentowana jest oferta odpowiadająca tym potrzebom. Ważnym aspektem jest również dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z klientami w zakresie digital marketingu. Efektem działań jest sprzedaż usług Spółki i poszerzanie bazy klientów. Jest to główna część wykonywanych przez Wnioskodawczynię obowiązków, co w każdym miesiącu jest uwzględniane w prowadzonej przez Wnioskodawczynię ewidencji.

·„doradztwa w zarządzaniu w obszarze digital marketingu, udzielaniu fachowych porad, opinii i wyjaśnień w zakresie influencer marketingu. Usługi te będą polegać w szczególności na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii związanej z digital marketingiem, planowaniem, realizacją oraz ewaluacją procesów realizacji projektów. Wnioskodawczyni usługi doradztwa będzie świadczyła w formie indywidualnych spotkań lub spotkań w grupie (online lub stacjonarnych). Za świadczone usługi Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie godzinowe zgodnie z prowadzoną przez siebie ewidencją”;

-obszar ten polega na wykorzystywaniu zdobytego dotychczas doświadczenia do udzielania porad w zakresie tworzenia trafnej strategii kampanii z udziałem twórców internetowych, które następnie są prezentowane klientom Spółki. Wnioskodawczyni wdraża innowacyjne rozwiązania wewnątrz Spółki, analizuje potrzeby różnych klientów i swoimi wnioskami dzieli się z kadrą managerską Spółki. Pomysły Wnioskodawczyni są wdrażane i przekazywane pracownikom i współpracownikom Spółki. Efektem jest tworzenie trafnych rozwiązań dla klientów zgodnych z ich oczekiwaniami, co przekłada się na sprzedaż usług Spółki (co również jest celem i pożądanym efektem przedstawionym w punkcie poprzednim).

·„doradztwa w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności polegającego na prowadzeniu procesów rekrutacyjnych w Spółce”;

-obszar ten polega na analizowaniu składu zespołów, ewentualnych rekomendacjach dotyczących zmian tych składów ustalanych z kadrą managerską Spółki (biorąc pod uwagę umiejętności czy cechy pracowników), a przede wszystkim na prowadzeniu procesu rekrutacyjnego. Zadaniem Wnioskodawczyni jest prowadzenie rozmów wewnętrznych z pracownikami, badanie potrzeb zespołów i ewentualne podejmowanie decyzji o konieczności przeprowadzenia rekrutacji i rozbudowy zespołu lub zmiany jego struktury. Efektem jest sprawne działanie Spółki oraz dobrze funkcjonujące zespoły, w ramach których pracownicy tworzą trafne oferty dla klientów (co jednocześnie przekłada się na sprzedaż usług Spółki).

·„prowadzenie szkoleń wewnętrznych dotyczących digital marketingu, komunikacji marki oraz strategii marketingowej dla pracowników i współpracowników Spółki oraz dla jej klientów, szkolenia będą realizowane stacjonarnie oraz online, w formie spotkań indywidualnych lub grupowych. Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wynagrodzenie za każde szkolenie, a wysokość wynagrodzenia będzie zależała od rodzaju szkolenia, jego tematu oraz ilości uczestników w nim uczestniczących”.

-obszar ten polega na prowadzeniu szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych. Szkolenia wewnętrzne prowadzone są dla pracowników Spółki. Podczas takiego szkolenia Wnioskodawczyni dzieli się doświadczeniem i omawia poszczególne elementy tworzenia strategii kampanii w zakresie digital marketingu, tak aby pracownicy (współpracownicy) byli na bieżąco z możliwościami Spółki, znali potrzeby klientów Spółki, wiedzieli, jak układać harmonogramy kampanii, na jakich celach się skupiać, czy jak dobierać działania, aby te cele realizować. Efektem ma być zadowolenie klienta i pozycjonowanie pracowników Spółki jako specjalistów w swojej dziedzinie, co jednocześnie będzie przekładało się na sprzedaż usług Spółki. Szkolenia zewnętrzne będą prowadzone w zależności od potrzeb klientów – jeśli dana marka będzie chciała dowiedzieć się więcej o tym jak działa digital marketing, co mogą osiągnąć dzięki kampanii oraz jaka jest oferta i możliwości agencji influencer marketingu.

7)którego PKWiU dotyczą świadczone przez Panią usługi?

We wniosku wskazała Pani, że:

„Zdaniem Wnioskodawczyni, planowana przez nią działalność gospodarcza może być zakwalifikowana:

1)w zakresie usług związanych z pośrednictwem sprzedaży – »Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń« (PKWiU 74.90.12.0) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu,

2)w zakresie usług związanych z doradztwem w obszarze zarządzania digital marketingiem jako »Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem« (PKWiU 70.22.1) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

3)w zakresie usług związanych z prowadzeniem postępowań rekrutacyjnych jako »Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi« (PKWiU 70.22.14) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

4)w zakresie świadczenia usług szkoleniowych – jako »Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane« (PKWiU 85.59.19) i rozliczane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu”.

Prosimy o przyporządkowanie każdej z wymienionych we wniosku usług (czterech obszarów) do odpowiednich kodów PKWiU, tj. wskazanie które usługi wykonuje Pani w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, 70.22.1, 70.22.14 oraz 85.59.19.

Odpowiedź:

W odpowiedzi na powyższe Wnioskodawczyni podkreśla, że w orzecznictwie uznaje się, że przyjęcie za prawidłowe możliwości żądania przez organ podania symbolu PKWiU jako uzupełnienia stanu faktycznego, gdy strona nie ma pewności co do tego, jaki symbol jest właściwy, powoduje, że postępowanie interpretacyjne mija się z celem i w praktyce ogranicza się do odczytania treści przepisu ustawy podatkowej (tak NSA z 10 listopada 2011 r., I FSK 150/11, LEX nr 1131396; wyrok NSA z 10 lutego 2021 r., II FSK 2840/18, LEX nr 3179336). Naczelny Sąd Administracyjny jednoznacznie wskazuje, że to obowiązkiem organu interpretacyjnego jest określenie kodu PKWiU do opisanych we wniosku usług.

W ocenie Wnioskodawczyni kwalifikacja ta powinna być następująca:

1)w zakresie usług opisanych w pkt 1 wniosku, związanych z pośrednictwem sprzedaży, przygotowywaniem i prezentowaniem ofert handlowych na rzecz klientów, prowadzeniem konsultacji dla potencjalnych klientów, pomogą świadczonych przez Spółkę usług oraz prezentowaniem jej oferty, kontaktem z klientem i udziałem w spotkaniach biznesowych – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”(PKWiU 74.90.12.0) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu,

2)w zakresie usług opisanych w pkt 2 wniosku, związanych z doradztwem w obszarze zarządzania digital marketingiem, udzielania fachowych porad, opinii i wyjaśnień w zakresie influencer marketingu, dbaniu o rozwój i poszerzanie wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii związanej z digital marketingiem, planowaniem, realizacją oraz ewaluacją procesów realizacji projektów – jako „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem” (PKWiU 70.22.1) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

3)w zakresie usług opisanych w pkt 3 związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, w szczególności polegającego prowadzeniu postępowań rekrutacyjnych jako „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi” (PKWiU 70.22.14) i rozliczana zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. 15% stawką ryczałtu,

4)w zakresie usług opisanych w pkt 4 – prowadzenia szkoleń wewnętrznych dotyczących digital marketingu, komunikacji marki oraz strategii marketingowej dla pracowników i współpracowników Spółki oraz dla jej klientów – jako „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59.19) i rozliczane zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d. 8,5% stawką ryczałtu.

8)w jakim dokładnie okresie świadczyła Pani usługi na rzecz Spółki działającej w branży infuencer marketingu w ramach stosunku pracy?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni współpracowała ze Spółką w ramach stosunku pracy w okresie od (…) 2021 r. do (…) 2024 r.

9)od kiedy dokładnie świadczy Pani usługi na rzecz ww. Spółki w ramach umowy o współpracy (B2B)?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz Spółki w ramach umowy o współpracy od (…) 2024 r.

10)jaki dokładnie zakres usług świadczyła Pani w ramach zawartej umowy o pracę ze Spółką działającą w branży infuencer marketingu? Proszę wymienić i opisać szczegółowo na czym polegały świadczone przez Panią usługi.

Odpowiedź: Współpracując ze Spółką w ramach umowy o pracę Wnioskodawczyni skupiała się głównie na kontakcie z twórcami internetowymi na trzech płaszczyznach:

1)bieżącym kontakcie z influencerami współpracującymi ze Spółką – Wnioskodawczyni pod swoją opieką managerską miała kilkunastu twórców, z którymi była w stałym kontakcie, proponowała im udział w kampaniach dla klientów Spółki, dbała o ich wizerunek, doradzała w kwestii treści wrzucanych na ich profile w mediach społecznościowych. Zadaniem Wnioskodawczyni było budowanie relacji z influencerami, analizowanie statystyk ich kanałów, a także nadzorowanie procesu publikacji treści na ich mediach społecznościowych;

2)kontakcie z nowymi influencerami – zadaniem Wnioskodawczyni było stałe poszerzanie bazy influencerów w Spółce m.in. poprzez prowadzenie kontaktu mailowego i telefonicznego, przedstawianie benefitów jakie mogą otrzymać w agencji, perspektyw rozwoju związanych z nawiązaniem współpracy ze Spółką;

3)kontakcie z influencerami w związku z realizacją konkretnych kampanii – zadania Wnioskodawczyni polegały na dobieraniu influencera pod wytyczne klienta, analizie statystyk kanału influencera, pozyskiwaniu wycen od influencera, oceny materiałów sponsorowanych stworzonych przez influencera oraz monitorowanie kampanii i raportowanie wyników.

11)czy czynności wykonywane przez Panią w ramach samodzielnej działalności gospodarczej na rzecz Spółki działającej w branży infuencer marketingu są tożsame z czynnościami, jakie wykonywała Pani w ramach umowy o pracę na rzecz ww. Spółki? Należy wyjaśnić na czym polegają ewentualne różnice i/lub podobieństwa?

Odpowiedź: Spółka działa w dwóch głównych sektorach – opieki nad influencerami (management twórców) oraz kontaktu z klientami (markami, które chcą przeprowadzić kampanię w zakresie influencer marketingu).

Jako pracownik Wnioskodawczyni wykonywała zadania w segmencie związanym z influencerami oraz realizacją kampanii z ich udziałem (szczegółowo opisane w pkt 10). W tym czasie Wnioskodawczyni nabrała doświadczenia w obszarze digital marketingu oraz nauczyła się zarządzać projektami z udziałem influencerów.

Obecnie Wnioskodawczyni współpracuje ze Spółką jako osoba odpowiedzialna za współpracę i budowanie relacji z klientem. Tak jak wskazano w punkcie 6 – Wnioskodawczyni bada potrzeby klientów, przygotowuje oferty handlowe, a następnie przedstawia je potencjalnym i bieżącym klientom, doradza w zakresie doboru działań odpowiednich dla danej marki. Dodatkowo, wykorzystuje swoje nabyte dotychczasowe doświadczenie do udzielania Spółce porad w zakresie tworzenia strategii kampanii reklamowych. W niedalekiej przyszłości zamierza zacząć prowadzić szkolenia wewnętrzne dla pracowników Spółki oraz zewnętrzne dla klientów Spółki. W razie potrzeby Wnioskodawczyni doradza również w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi – analizuje składy zespołów w Spółce oraz prowadzi proces rekrutacyjny.

Podsumowując – w ocenie Wnioskodawczyni czynności wykonywane w ramach samodzielnej działalności gospodarczej na rzecz Spółki nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi przez nią wcześniej w ramach umowy o pracę.

Pytania

1.Czy Wnioskodawczyni – uwzględniając charakter planowanej działalności i okoliczności jej powstania – może opodatkować przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej na rzecz Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna opłacać Wnioskodawczyni od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług związanych z pośrednictwem sprzedaży?

3.Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna opłacać Wnioskodawczyni od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem obszarem digital marketingu?

4.Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna opłacać Wnioskodawczyni od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zasobami ludzkimi?

5.Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna opłacać Wnioskodawczyni od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług szkoleniowych?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawczyni, po założeniu indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może opodatkować przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej na rzecz Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 u.z.p.d. Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT.): „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową (...) – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT: „Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym”.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.

Ograniczenia co do możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidziane zostały w art. 6 ust. 4 u.z.p.d., przepis ten nie ma jednak zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym, ponieważ Wnioskodawczyni dopiero rozpoczęła prowadzenie indywidualnej działalności opodatkowanej.

W opisanym stanie faktycznym nie zostaną spełnione również przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1, 2 oraz 3. W myśl art. 8 ust. 2 u.z.p.d. możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te będą odpowiadały czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał/wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy. Powyższe wyłączenie występuje jedynie w sytuacji, w której wykonywane w ramach świadczonych usług czynności będą odpowiadały czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.

W tym miejscu należy wskazać, iż wyjaśnienie znaczenia sformułowania „odpowiadających czynnościom” stanowiło już niejednokrotnie przedmiot rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dla przykładu w wyroku z 20 lipca 2010 r., sygn. II FSK 516/09, Sąd wyjaśniając ww. pojęcie odwołał się do reguł wykładni językowej. W uzasadnieniu wskazał, iż: „(...) zwrot normatywny »odpowiadających czynnościom« (...) nie jest definiowany w omawianej ustawie podatkowej, jak również nie definiują go przepisy innych ustaw. W związku z tym dla jego zrozumienia należy posłużyć się regułami wykładni językowej, a konkretnie języka ogólnego polskiego i kontekstem tego zwrotu w zdaniu, które go zawiera. »Odpowiadający« to przymiotnik odczasownikowy od czasownika odpowiadać. W języku polskim odpowiadać to m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie. Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom I, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki słownik języka polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550)”.

Natomiast w wyroku z 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Mając na uwadze powyższe, przy dokonaniu interpretacji pojęcia „odpowiadający czynnościom”, należy, zgodnie z powołaną linią orzeczniczą, rozumieć wyłącznie czynności tożsame, czyli takie same. Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni działając w formie indywidualnej działalności gospodarczej wykonuje usługi doradcze, pośrednictwa sprzedaży oraz szkoleniowe dla Spółki, w której wcześnie pracowała na podstawie umowy o pracę. Usługi te nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Usługi wykonywane w ramach stosunku pracy ograniczały się do realizacji projektów marketingowych – bezpośrednim kontakcie z influencerami, monitorowaniem przebiegu kampanii marketingowej, analizy dot. grupy docelowej czy statystyk i wyceny projektów. Obecnie w ramach umowy o współpracy Wnioskodawczyni będzie prowadzić działalność doradczą w zakresie digital marketingu (nie będzie bezpośrednio realizować projektów, ale będzie wspierać i doradzać pracownikom i współpracownikom Spółki). Będzie prowadzić szkolenia oraz pozyskiwać nowych klientów dla spółki w ramach usług pośrednictwa sprzedaży. Obecnie Wnioskodawczyni będzie pracować bezpośrednio z klientem, podczas gdy w ramach umowy o pracę współpracowała z influencerami. Usługi te nie są zbieżne z pracą świadczoną przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy o pracę.

Reasumując, w opisanym we wniosku stanie faktycznym nie zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 u.z.p.d., ponieważ świadczone przez Wnioskodawczynię usługi na rzecz byłego pracodawcy nie będą odpowiadały czynnościom, które Wnioskodawczyni wykonywała w ramach stosunku pracy.

Ad 2.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu).

Tym samym, skoro działalność wykonywana przez Wnioskodawczynię mieści się pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń stanowi działalność usługową zgodnie z powyżej wymienioną definicją oraz nie została wymieniona w żadnym innym przepisie, odpowiednią stawką dla wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług w ramach działalności będzie stawka 8,5%. Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji wydanej przez Dyrektora KIS w dniu 3 kwietnia 2023 r. (sygn. akt 0115-KDST2-2.4011.100.2023.1.AP), której organ potwierdził, że „przychody, które Pani uzyska ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem: 74.90.12.0, będzie mogła Pani opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ad 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 u.z.p.d., zgodnie z którym rodzaj wykonywanych usług wpływa na wysokość ryczałtu, a stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).

W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. wskazano, że „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu. Powyższe oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem i usługi firm centralnych (head offices).

W Sekcji M PKWiU „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne” zawarty jest m.in. dział 70 – „Usługi Firm Centralnych (Head Offices); Usługi Doradztwa Związane z Zarządzaniem”, który obejmuje m.in. usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego, prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania oraz strategii i działalności marketingowej.

W dziale 70 PKWiU mieści się klasa 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, a pod pozycją PKWiU 70.22.1 sklasyfikowane zostały „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pozycja ta obejmuje m.in.: 70.22.11.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym; 70.22.12.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków; 70.22.13.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem; 70.22.16.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem oraz 70.22.20.0 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Uwzględniając powyższe, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego usługi doradcze spełniają kryteria PKWiU dział 70, wobec czego do przychodów ze świadczenia tych usług będzie należało stosować 15% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ad 4.

Nawiązując do argumentacji opisanej w pkt 3 – w związku z tym, że zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 2 lit. m stawką 15% ryczałtu opodatkowane są usługi doradztwa związane z zarządzaniem, to również usługi klasyfikowane według kodu PKWiU 70.22.14.0, tj. „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”, będą opodatkowane stawką 15%.

Ad 5.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). W związku z tym, że Wnioskodawczyni planuje prowadzić szkolenia specjalistyczne dotyczące digital marketingu – prowadzone przez nią usługi szkoleniowe, klasyfikowane będą pod pozycją 85.59.19 PKWiU jako: „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji”, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wobec powyższego, usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię będą podlegały 8,5% stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. 8,5% stawka dla usług szkoleniowych została potwierdzona m.in. w interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 lipca 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.495.2022.1.AP).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od (…) 2021 r. do (…) 2024 r. współpracowała Pani w ramach stosunku pracy ze Spółką działającą w branży influencer marketingu. Rozwiązała Pani umowę o pracę z ww. Spółką i od (…)2024 r. świadczy Pani usługi na rzecz tej Spółki w ramach umowy o współpracy (B2B). Nie spełnia Pani przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uniemożliwiających rozliczenie w formie ryczałtu. Pierwszy dochód z tytułu prowadzonej działalności, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnęła Pani (…) 2024 r. (…) 2024 r. złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w formie papierowej oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Współpracując ze Spółką w ramach umowy o pracę skupiała się Pani głównie na kontakcie z twórcami internetowymi na trzech płaszczyznach:

1)bieżącym kontakcie z influencerami współpracującymi ze Spółką – pod swoją opieką managerską miała Pani kilkunastu twórców, z którymi była w stałym kontakcie, proponowała im Pani udział w kampaniach dla klientów Spółki, dbała o ich wizerunek, doradzała w kwestii treści wrzucanych na ich profile w mediach społecznościowych. Pani zadaniem było budowanie relacji z influencerami, analizowanie statystyk ich kanałów, a także nadzorowanie procesu publikacji treści na ich mediach społecznościowych;

2)kontakcie z nowymi influencerami – Pani zadaniem było stałe poszerzanie bazy influencerów w Spółce, m.in. poprzez prowadzenie kontaktu mailowego i telefonicznego, przedstawianie benefitów jakie mogą otrzymać w agencji, perspektyw rozwoju związanych z nawiązaniem współpracy ze Spółką;

3)kontakcie z influencerami w związku z realizacją konkretnych kampanii – Pani zadania polegały na dobieraniu influencera pod wytyczne klienta, analizie statystyk kanału influencera, pozyskiwaniu wycen od influencera, oceny materiałów sponsorowanych stworzonych przez influencera oraz monitorowanie kampanii i raportowanie wyników.

Natomiast obecnie, na B2B współpracuje Pani bezpośrednio z klientami Spółki, prowadząc działalność w czterech obszarach:

1)pośrednictwa w sprzedaży usług oferowanych przez Spółkę, przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych na rzecz klientów, prowadzenie konsultacji dla potencjalnych klientów, promocja świadczonych przez Spółkę usług oraz prezentowanie jej oferty, kontakt z klientem i udział w spotkaniach biznesowych. Co istotne, nie zajmuje się Pani usługami marketingowymi, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży – nie zawiera Pani umów z klientami we własnym imieniu;

2)doradztwa w zarządzaniu w obszarze digital marketingu, udzielaniu fachowych porad, opinii i wyjaśnień w zakresie influencer marketingu. Usługi te będą polegać w szczególności na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii związanej z digital marketingiem, planowaniem, realizacją oraz ewaluacją procesów realizacji projektów. Usługi doradztwa będzie świadczyła Pani w formie indywidualnych spotkań lub spotkań w grupie (online lub stacjonarnych). Za świadczone usługi będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie godzinowe zgodnie z prowadzoną przez Panią ewidencją;

3)doradztwa w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności polegającego na prowadzeniu procesów rekrutacyjnych w Spółce;

4)prowadzenie szkoleń wewnętrznych dotyczących digital marketingu, komunikacji marki oraz strategii marketingowej dla pracowników i współpracowników Spółki oraz dla jej klientów, szkolenia będą realizowane stacjonarnie oraz online, w formie spotkań indywidualnych lub grupowych. Będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie za każde szkolenie, a wysokość wynagrodzenia będzie zależała od rodzaju szkolenia, jego tematu oraz ilości uczestników w nim uczestniczących.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka działa w dwóch głównych sektorach – opieki nad influencerami (management twórców) oraz kontaktu z klientami (markami, które chcą przeprowadzić kampanię w zakresie influencer marketingu). Jako pracownik wykonywała Pani zadania w segmencie związanym z influencerami oraz realizacją kampanii z ich udziałem. W tym czasie nabrała Pani doświadczenia w obszarze digital marketingu oraz nauczyła się zarządzać projektami z udziałem influencerów. Obecnie współpracuje Pani ze Spółką jako osoba odpowiedzialna za współpracę i budowanie relacji z klientem.

Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy.

Dlatego też stwierdzam, że skoro czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki działającej w branży influencer marketingu, nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi przez Panią w ramach umowy o pracę zawartej z ww. Spółką, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ograniczające prawo do opodatkowania przez Panią przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, że spełnia Pani wszystkie ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem może Pani opodatkować przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskane z tytułu realizacji umowy B2B na rzecz Spółki, przy zastosowaniu ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, może Pani w 2024 r. opodatkować przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ramach zawartej umowy ze Spółką działającą w branży influencer marketingu.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii określenia właściwych stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia wymienionych przez Panią we wniosku usług wskazuję, że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności świadczy Pani następujące usługi na rzecz Spółki:

1)pośrednictwa w sprzedaży usług oferowanych przez Spółkę, przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych na rzecz klientów, prowadzenie konsultacji dla potencjalnych klientów, promocja świadczonych przez Spółkę usług oraz prezentowanie jej oferty, kontakt z klientem i udział w spotkaniach biznesowych. Co istotne, nie zajmuje się Pani usługami marketingowym, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży – nie zawiera Pani umów z klientami we własnym imieniu (PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”);

2)doradztwa w zarządzaniu w obszarze digital marketingu, udzielaniu fachowych porad, opinii i wyjaśnień w zakresie influencer marketingu. Usługi te będą polegać w szczególności na rozwoju i poszerzaniu wiedzy kadry managerskiej Spółki w tworzeniu strategii związanej z digital marketingiem, planowaniem, realizacją oraz ewaluacją procesów realizacji projektów. Usługi doradztwa będzie świadczyła Pani w formie indywidualnych spotkań lub spotkań w grupie (online lub stacjonarnych). Za świadczone usługi będzie Pani otrzymywała wynagrodzenie godzinowe zgodnie z prowadzoną przez siebie ewidencją (PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem”);

3)doradztwa w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności polegającego na prowadzeniu procesów rekrutacyjnych w Spółce (PKWiU 70.22.14 „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi”);

4)prowadzenia szkoleń wewnętrznych dotyczących digital marketingu, komunikacji marki oraz strategii marketingowej dla pracowników i współpracowników Spółki oraz dla jej klientów, szkolenia będą realizowane stacjonarnie oraz online, w formie spotkań indywidualnych lub grupowych. Będzie otrzymywała Pani wynagrodzenie za każde szkolenie, a wysokość wynagrodzenia będzie zależała od rodzaju szkolenia, jego tematu oraz ilości uczestników w nim uczestniczących (PKWiU 85.59.19 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”).

Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową oraz nie świadczy Pani usług w ramach wolnego zawodu. Ponadto, będzie prowadzić Pani odrębną ewidencję przychodów zarówno dla działalności doradczej, pośrednictwa handlowego oraz działalności szkoleniowej.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane:

1)stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia usług związanych z pośrednictwem sprzedaży sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”,

2)stawką 15% określoną w art. 12 ust. 1 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem obszarem digital marketingu sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem”,

3)stawką 15% określoną w art. 12 ust. 1 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia usług doradztwa związanych z zasobami ludzkimi sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.14 „Usługi doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi”,

4)stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ze świadczenia usług szkoleniowych sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.19 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W związku z powyższym Pani stanowisko w zakresie pytań nr 2-5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

W odniesieniu do powołanych przez Panią orzeczeń sądów administracyjnych oraz wydanych interpretacji informuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą indywidualnych spraw innych podmiotów i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00