Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.296.2024.2.MF

Dotyczy ustalenia, czy: - fakt posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez wspólnika Wnioskodawcy oraz fakt posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek; - świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Wnioskodawcę, w przypadku gdy jednym ze wspólników Wnioskodawcy jest fundator Fundacji i zarazem członek Zarządu Fundacji, a drugim ze wspólników Wnioskodawcy jest członek Rady Fundacji, wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-fakt posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez wspólnika Wnioskodawcy oraz fakt posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek;

-świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Wnioskodawcę, w przypadku gdy jednym ze wspólników Wnioskodawcy jest fundator Fundacji i zarazem członek Zarządu Fundacji, a drugim ze wspólników Wnioskodawcy jest członek Rady Fundacji, wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającym siedzibę i zarząd na terenie Polski oraz podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m.in.:

(…)

Wnioskodawca od 1 czerwca 2023 r. jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie określonej w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „Ustawa o CIT”) - ryczałtu od dochodów spółek.

Wspólnikami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne, które jednocześnie są jedynymi członkami Zarządu Wnioskodawcy.

Jeden ze wspólników Wnioskodawcy zamierza być fundatorem przyszłej fundacji (dalej jako: „Fundacja”). Statut przyszłej Fundacji będzie przewidywał, że fundatorowi nie przysługują żadne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania jakiegokolwiek świadczenia od Fundacji, w szczególności jeżeli Fundator będzie pełnił funkcję w organie Fundacji nie będzie mu przysługiwało żadne wynagrodzenie/świadczenie z tego tytułu.

Fundacja, która powstanie będzie miała w swoim Statucie przewidziane, że organami fundacji są Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji. Zarząd Fundacji będzie się składał z od 1 do 3 członków powoływanych i odwoływanych co do zasady przez Fundatora na 3 letnią wspólną kadencję kończącą się z chwilą powołania nowego Zarządu.

Wskazany przez Fundatora członek Zarządu będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu. Wspólnik Wnioskodawcy, który będzie jej fundatorem chce powołać siebie do pełnienia funkcji pierwszego Prezesa Zarządu Fundacji.

Członkowie Zarządu Fundacji nie będą faktycznie pobierać wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu jak również nie będą przysługiwać im inne świadczenia z tytułu pełnionej funkcji członka Zarządu Fundacji (taki zapis również będzie zawierał Statut przyszłej Fundacji) Rada Fundacji będzie się składała z co najmniej 3 członków, których będzie powoływał fundator.

Członkowie Rady Fundacji również nie będą faktycznie pobierać wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu jak również nie będą przysługiwać im inne świadczenia z tytułu pełnionej funkcji członka Rady Fundacji (taki zapis również będzie zawierał Statut przyszłej Fundacji).

W skład Rady Fundacji będzie wchodził drugi wspólnik Wnioskodawcy nie będący fundatorem fundacji. Statut przyszłej Fundacji będzie również zawierał zapis, że w przypadku ewentualnej likwidacji Fundacji w decyzji o likwidacji Fundacji należy wskazać przeznaczenie środków majątkowych pozostałych po likwidacji Fundacji na cele, którym Fundacja służyła.

Powyższe środki majątkowe mogą zostać przeznaczone tylko na te cele.

Z kolei powyższe cele Fundacji będą określone w następujący sposób: Celem Fundacji jest:

1)wspieranie, upowszechnienie i promocja kultury, sztuki, sportu, (...),

2)gromadzenie, ochrona, opieka i udostępnianie społeczeństwu dzieł (...),

3)działanie na rzecz dialogu międzypokoleniowego, aktywizacja dzieci, młodzieży oraz seniorów w obszarze (...),

4)edukacja historyczna, kulturalna, artystyczna, religijna, sportowa i społeczna (...),

5)działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku (...);

6)nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie,

7)propagowanie i wspieranie wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy (...),

8)pielęgnowanie świadomości obywatelskiej w obrębie zagadnień związanych z (...),

9)podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, historycznej, religijnej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju (...)

10)wspieranie inicjatyw lokalnych związanych z promocją (...),

11)wspieranie i inicjowanie przedsięwzięć mających na celu wzrost (...),

12)działanie na rzecz (...),

13)działalność na rzecz rodziny, (...)

14)działalność wspomagająca rozwój (...)

W świetle powyższego należy stwierdzić, że statut przyszłej Fundacji nie będzie przyznawał Fundatorowi jako założycielowi Fundacji żadnych praw majątkowych i w związku z tym nie będzie otrzymywał on świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym.

Ponadto powyższemu wspólnikowi będącemu Fundatorem Fundacji, nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.

Również drugiemu wspólnikowi Wnioskodawcy, który nie będzie Fundatorem ale będzie członkiem Rady Fundacji nie będą przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.

Fundacja realizując cele statutowe będzie prowadziła nieodpłatną oraz odpłatną działalność pożytku publicznego. Na początku statut przyszłej Fundacji nie będzie przewidywał możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca rozważa w przyszłości możliwość świadczenia usług lub dostarczania towarów Fundacji na potrzeby prowadzonej przez nią działalności statutowej oraz w przypadku rozpoczęcia prowadzenia również na potrzeby działalności gospodarczej.

W piśmie z 11 lipca 2024 r. będącym uzupełnieniem wniosku, wskazaliście Państwo, że:

Statut przyszłej fundacji nie będzie przyznawał Spółce jakichkolwiek świadczeń lub praw majątkowych.

W zakresie ewentualnych usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Fundacji możliwe jest zawarcie umów: najmu/dzierżawy/użyczenia nieruchomości lub/i ruchomości.

Pytania

1)Czy fakt posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez wspólnika Wnioskodawcy oraz fakt posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego wspólnika Wnioskodawcy wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

2)Czy świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Wnioskodawcę, w przypadku gdy jednym ze wspólników Wnioskodawcy jest fundator Fundacji i zarazem członek Zarządu Fundacji, a drugim ze wspólników Wnioskodawcy jest członek Rady Fundacji, wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwość stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez wspólnika Wnioskodawcy oraz fakt posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego wspólnika Wnioskodawcy nie będzie wyłączać na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych możliwości stosowania przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 232 dalej: „ustawa CIT”, winno być: „t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.”): Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu

wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo- akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem. Jak to zostało już wyżej wskazane jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem od dochodów spółek jest (zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT) by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie zostało wykluczone przez ustawodawcę by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji, członkami Zarządu Fundacji lub członkami Rady Fundacji. Istotne jest jednak (w świetle powyższego przepisu ustawy CIT) aby udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem takich spółek były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji.

Powyższy przepis dotyczy wyłącznie takich praw majątkowych, które wynikają z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem. Świadczy o tym sformułowanie „otrzymanie świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent”. Nie chodzi więc o otrzymanie jakiegokolwiek świadczenia, ale o prawo do otrzymania świadczenia „jako założyciel (fundator)” lub „jako beneficjent”.

W interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010. 347.2023.2.AR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: „DKIS”) uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, wskazał, że „Przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dotyczy bowiem wyłącznie takich praw majątkowych, które wynikają z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem. Świadczy o tym sformułowanie „otrzymanie świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent”. Nie chodzi więc o otrzymanie jakiegokolwiek świadczenia, ale o prawo do otrzymania świadczenia „jako założyciel (fundator)” lub „jako beneficjent”. Tymczasem jak wyraźnie wynika z opisu sprawy, statut Fundacji nie będzie przyznawał Fundatorowi jako założycielowi fundacji żadnych praw majątkowych i związku z tym Państwa wspólnik jako Fundator Fundacji nie będzie otrzymywał świadczeń o charakterze pieniężnym bądź niepieniężnym. Ponadto Państwa wspólnikowi nie będą również przysługiwały prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent Fundacji. Zatem, w świetle powyższego, pomimo, że Państwa udziałowcem będzie fundator Fundacji pełniący na warunkach przedstawionych w opisie omawianej sprawy funkcję Członka Rady Fundacji oraz prezesa Zarządu ww. Fundacji, spełnicie Państwo przesłankę uprawniającą do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, wskazaną w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT”;

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.494.2023.2.KM DKIS uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe wskazał, że „Wobec powyższego stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz jego uzupełnienia nie wynikają okoliczności wskazujące, aby Spółka Po Przekształceniu, której udziałowcami będą Zainteresowani, mogłaby być wykluczona z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. ze względu na fakt, że udziałowcem Spółki jest fundator fundacji, który będzie również członkiem zarządu (prezesem) fundacji na dzień złożenia wniosku oraz fakt, że pozostali Zainteresowani, tj.: B, C i D wchodzą w skład zarządu Fundacji i są wspólnikami Spółki, a po jej przekształceniu będą udziałowcami Spółki Po Przekształceniu. A pomimo, że jest fundatorem fundacji, ani pozostali ww. Zainteresowani, którzy wchodzą w skład zarządu Fundacji w okresie opodatkowania spółki ryczałtem nie będą posiadali jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji. Wobec powyższego, należy zgodzić się z Zainteresowanymi, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania”;

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 21 listopada 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.647.2022.1.AW DKIS uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe wskazał, że „Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 lub pkt 4 ustawy o CIT. Udziałowiec Wnioskodawcy oraz sam Wnioskodawca, pomimo że są fundatorami fundacji nie posiadają bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciele (fundatorzy) lub jako beneficjenci fundacji. Zatem w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o CIT, bowiem ani udziałowcy Wnioskodawcy będącymi osobami fizycznymi, ani sam Wnioskodawca nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji”.

Podobne stanowiska jak do powyższych zostały również przedstawione w:

- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 8 sierpnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.293.2023.2.AN,

- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 18 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.144.2023.2.JG,

- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 21 grudnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.629.2022.2.MF,

- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 27 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.252.2022.1.AS oraz

- interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 13 października 2022 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.34.2022.2.IN.

W przedmiotowej sprawie statut przyszłej Fundacji nie będzie przyznawał wspólnikowi Wnioskodawcy będącemu fundatorem, jako założycielowi fundacji oraz przyszłemu Prezesowi Zarządu, żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji. Wspólnik Wnioskodawcy będący fundatorem Fundacji i przyszłym Prezesem jej Zarządu nie będzie otrzymywał z powyższego tytułu zarówno świadczeń o charakterze pieniężnym jak i niepieniężnym. To samo dotyczy drugiego wspólnika Wnioskodawcy, który będzie piastował funkcję członka Rady Fundacji - jemu również nie będą przysługiwać prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent Fundacji.

Ad. 2

Na spełnienie przez Wnioskodawcę przesłanki wskazanej w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie będzie miało również wpływu ewentualne świadczenie przez Wnioskodawcę w przyszłości na rzecz Fundacji usług czy też dostarczanie towarów, na potrzeby prowadzonej przez Fundację działalności statutowej/gospodarczej.

Powyższa okoliczność nie będzie miała również wpływu na spełnienie przez Wnioskodawcę przesłanki wskazanej w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT.

Powyższe działania nie będą bowiem wiązały się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy lub po stronie wspólników Wnioskodawcy praw majątkowych wynikających z ufundowania Fundacji lub bycia jej beneficjentem.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Wnioskodawcę, w przypadku gdy jednym ze wspólników Wnioskodawcy jest fundator Fundacji i zarazem członek Zarządu Fundacji, a drugim ze wspólników Wnioskodawcy jest członek Rady Fundacji, nie wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT możliwości stosowania przez Wnioskodawcę ryczałtu od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia m.in. następujący warunek tj.:

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy:

-fakt posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez Państwa wspólnika oraz fakt posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego Państwa wspólnika wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek;

-świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Państwa, w przypadku gdy jednym ze wspólników Państwa jest fundator Fundacji i zarazem członek Zarządu Fundacji, a drugim ze wspólników Państwa jest członek Rady Fundacji, wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe, przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.

Zgodnie z regulacjami zawartym w ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów, a także proporcji, w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.

Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości wskazać należy, iż zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jednym z warunków opodatkowania spółki ryczałtem jest fakt, by jej udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Z kolei art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT wskazuje, że podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek nie może posiadać m.in. innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Powyższe prowadzi do wniosku, że również spółka będąca opodatkowana ryczałtem może być fundatorem fundacji, przy czym nie może ona posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in. że wspólnikami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne, które są jedynymi członkami zarządu Wnioskodawcy. Jeden ze wspólników zamierza być fundatorem Fundacji i jednocześnie członkiem Zarządu Fundacji, jednakże z tego tytułu nie będą mu przysługiwały żadne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania jakiegokolwiek świadczenia od Fundacji, tj. wynagrodzenie, czy świadczenie z tego tytułu. Wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach Fundacji nie będą pobierać ani Członkowie Zarządu Fundacji, ani Członkowie Rady Fundacji, wśród których znajdzie się drugi ze wspólników Wnioskodawcy. Wyżej wymienionym nie będą również przysługiwały inne świadczenia z tytułu pełnionych funkcji. Powyższe zasady określał będzie Statut Fundacji.

 Odnosząc powyższe do Państwa wątpliwości określonych pytaniem nr 1, stwierdzić należy, że pomimo faktu posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez jednego z Państwa wspólników oraz faktu posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego ze wspólników, spełnicie Państwo przesłankę uprawniającą do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, wskazaną w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, bowiem ww. wspólnikom nie będą przysługiwały jakiekolwiek świadczenia w związku z byciem fundatorem fundacji, czy też pełnieniem funkcji w Fundacji.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w kwestii określonej pytaniem nr 1 uznano za prawidłowe.

Za prawidłowe należy również uznać Państwa stanowisko do pytania nr 2.

Na spełnienie przez Państwa przesłanek wskazanych tym pytaniu, a wynikających z art. 28j ust. 1 pkt 4 i pkt 5 ustawy CIT nie będzie miało wpływu również ewentualne świadczenie przez Państwa usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji, w przypadku gdy jednym z Państwa wspólników jest fundatorem Fundacji i zarazem członkiem Zarządu Fundacji, a drugim z Państwa wspólników jest członek Rady Fundacji. Powyższe działania nie będą bowiem wiązały się z powstaniem po Państwa stronie lub po stronie Państwa Wspólników żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji.

Skoro więc Spółka nie będzie posiadała żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji, tj. nie będą wynikać dla niej żadne prawa podmiotowe do otrzymania określonego świadczenia jak również świadczenie przez Spółkę na rzecz fundacji usług lub dostawy towarów nie będzie wiązało się z nabyciem przez Państwa praw majątkowych i nie da Państwu możliwości rozporządzania jakimkolwiek majątkiem fundacji – to będziecie Państwo mogli być opodatkowani tzw. estońskim CIT.

Reasumując za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

- fakt posiadania statusu fundatora Fundacji i członka Zarządu Fundacji przez Państwa wspólnika oraz fakt posiadania statusu członka Rady Fundacji przez drugiego Państwa wspólnika wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek;

- świadczenie usług lub dostawa towarów na rzecz Fundacji przez Państwa w przypadku gdy jednym ze wspólników Państwa jest fundator Fundacji i zarazem członek Zarządu Fundacji, a drugim ze wspólników Państwa jest członek Rady Fundacji, wyłącza na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT możliwość stosowania przez Państwa ryczałtu od dochodów spółek.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się doutrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00