Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 4 lipca 2024 r., sygn. II SA/Sz 149/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Wojciechowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Wiesław Drabik,, Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj, Protokolant starszy inspektor sądowy Joanna Białas-Gołąb, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 lipca 2024 r. sprawy ze skargi S.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oddala skargę .

Uzasadnienie

spółka A. (dalej "inwestor") złożyła wniosek do Burmistrza N. o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2mW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działki nr [...] w obrębie D. gmina N.

Burmistrz N. wydał w dniu [...]r. decyzję nr [...] w której ustalił dla inwestora warunki zabudowy dla przedmiotowej inwestycji.

S. P. złożył odwołanie od ww. decyzji, której zarzucił brak zbadania jak planowana inwestycja wpłynie na wymagania ładu przestrzennego

i walory architektoniczne oraz krajobrazowe pobliskiego obszaru.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze wydało w dniu [...] r. decyzję nr[...], w której uchyliło decyzję organu I instancji z dnia[...] r. i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia.

Organ odwoławczy podał, że planowana inwestycja - farma fotowoltaiczna o mocy do 2 MW (2000 kW) włącznie wraz z infrastrukturą techniczną, w tym dwoma kontenerowymi stacjami transformatorowymi, jest inwestycją, o której mowa w art. 2 pkt 13 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Według organu odwoławczego, skoro z woli ustawodawcy lokalizowanie urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 100 kW wymaga uprzedniego określenia obszarów przeznaczonych na ten cel w studium, to oznacza, że tego rodzaju inwestycje mają istotne znaczenie dla kształtowania lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, a zwłaszcza ładu przestrzennego w gminie. Realizacja inwestycji w zakresie systemów fotowoltaicznych służących wytwarzaniu energii elektrycznej (elektrownie, farmy fotowoltaiczne) prowadzi do faktycznej zmiany przeznaczenia terenu z funkcji np. upraw rolnych na funkcję przemysłową. Zdaniem organu, taka zamiana jest dopuszczalna, o ile przede wszystkim stanowiłaby kontynuację funkcji zabudowy - tu funkcji przemysłowej. Według organu odwoławczego, obecnie zgromadzony materiał dowodowy nie daje możliwości oceny, czy w obszarze analizowanym istnieje zabudowa o funkcji produkcyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00