Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.423.2024.3.MB

Skutki podatkowe zbycia nieruchomości (działek) nabytych w 2018 r. w darowiźnie od matki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 8 lipca 2024 r. (wpływ 8 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 8 lipca 2024 r.)

Wnioskodawca jest osobą fizyczną dotychczas nieprowadzącą działalności gospodarczej, ani działalności rolniczej, którą od zawsze obejmuje nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226). Stan ten w zakresie okresu objętego złożonym wnioskiem nie ulegnie zmianie.

26 lipca 2018 r. w drodze darowizny od swojej matki Wnioskodawca stał się właścicielem:

1)Nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka A położona w (…) o pow. 0,2700 ha, w sposobie korzystania oznaczonej jako pastwiska trwałe, (…);

2)Nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka B położona w (…) o pow. 0,3900 ha, w sposobie korzystania jako pastwiska trwałe, (…);

3)Nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki C położone w (…) o obszarze 1,6200 ha, w sposobie korzystania oznaczone jako łąki trwałe i pastwiska trwałe, (…);

4)Nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki D położone w miejscowości (…) o obszarze 0,6900 ha, w sposobie korzystania oznaczone jako łąki trwałe, (…);

5)Nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 położone w miejscowości (…) o obszarze 3,9409, w sposobie korzystania oznaczone jako grunty orne, z wyjątkiem działki (…) w sposobie korzystania oznaczonej jako grunty rolne zabudowane (…).

Na terenie żadnej z danych nieruchomości nie znajduje się budynek lub budowla. Stan ten w zakresie okresu objętego złożonym wnioskiem nie ulegnie zmianie.

Od chwili nabycia danych nieruchomości, Wnioskodawca nie wykorzystywał ich do jakiegokolwiek rodzaju działalności oraz nie udostępniał ich osobom trzecim. Stan ten w zakresie okresu objętego złożonym wnioskiem nie ulegnie zmianie.

Z uwagi na niewykorzystywanie danych nieruchomości, Wnioskodawca chce się ich wyzbyć, w związku z czym rozważa ich sprzedaż.

W celu sprzedaży danych nieruchomości Wnioskodawca umieści ogłoszenia w okolicy i Internecie, a jeżeli ze względu na brak zainteresowania zajdzie taka potrzeba skorzysta z usług profesjonalnego pośrednika nieruchomości.

Wnioskodawca nie zmieni statusu prawnego danych nieruchomości, z wyjątkiem ewentualnego przypadku wybudowania na jednej z działek domu jednorodzinnego służącego zaspokojeniu jego potrzeb mieszkaniowych, gdy nie uda mu się znaleźć bardziej satysfakcjonującej go lokalizacji.

Wnioskodawca nie będzie ponosił nakładów na dane nieruchomości, aby je przygotować do sprzedaży, w szczególności z myślą o zwiększeniu ich atrakcyjności.

Dochody ze sprzedaży danych nieruchomości Wnioskodawca planuje przeznaczyć na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku podał Pan nastepujące informacje.

Wnioskodawca planuje sprzedaż:

1) nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka A (...);

2) nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka B (...);

3) nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki C;

4) nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki D;

5) nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23.

Ze względu na brak kupującego data planowanej sprzedaży nie jest wyznaczona.

W stosunku do działek nr: A, B, C, D, E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 – Wnioskodawca nie będzie podejmował działań takich jak: podział gruntu, zmiana przeznaczenia terenu, wystąpienie o decyzję wyłączenia gruntów z produkcji rolnej lub jakichkolwiek innych działań.

W stosunku do działek nr: A, B, C, D, E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 – Wnioskodawca nie poniósł i nie będzie ponosił do dnia sprzedaży jakichkolwiek nakładów w celu ich uatrakcyjnienia, np. uzbrojenie działek o przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej lub wystąpienie z wnioskiem o dokonanie przyłączy; ogrodzenie; utwardzenie dróg; uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej; wystąpienie o warunki zabudowy; inne działania zmierzające do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności działki.

Działki nr: A, B, C, D, E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 – są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie z inicjatywy Wnioskodawcy, dlatego nie ma on wiedzy kiedy to nastąpiło.

W stosunku do działek nr: A, B, C, D, E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 – nie wydano ani nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy, bądź decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W stosunku do działek nr: A, B, C D, E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 – Wnioskodawca może zawrzeć umowę przedwstępną z przyszłym nabywcą dla tej działki. Jeżeli to zrobi umowa ta będzie obejmować standardowe postanowienia umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości zawieranej przez osoby fizyczne niewykonujące działalności gospodarczej, w szczególności nie będzie zawierała niestandardowych postanowień, tj. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji. Po zawarciu umowy przedwstępnej kupujący nie będzie inwestował w infrastrukturę działek w celu zwiększenia ich atrakcyjności. Kupujący nie będzie także ponosił jakichkolwiek nakładów finansowych związanych z działkami od momentu podpisania umowy przedwstępnej do zawarcia umowy finalnej.

W stosunku do działek nr: A, B, C, D, E2, E3, E4, E5, E7, E8, E9, E10, E11, E12, E13, E14, E15, E17, E18, E19, E20, E21, E22, E23 – Wnioskodawca nie będzie udzielał przyszłemu nabywcy działki/działek pełnomocnictwa do występowania w jego umieniu w sprawach, które dotyczą działki/działek.

Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

Wnioskodawca dotychczas dokonał sprzedaży następujących nieruchomości:

1) Działka nr E2

a. Nabycie na podstawie aktu darowizny od matki;

b. Nabycie bez konkretnego celu;

c. Nabycie nastąpiło w ramach majątku prywatnego;

d. Sprzedaż nastąpiła w ramach majątku prywatnego;

e. Brak wykorzystania ;

f. Sprzedaż nastąpiła w dniu w dniu 5 grudnia 2018 r. z uwagi na potrzebę pozyskania środków finansowych dla celów prywatnych

g. Została sprzedana jedna niezabudowana działka;

h. Środki ze sprzedaży zostały przeznaczone na cele prywatne;

i. Z tytułu sprzedaży nie był zobowiązany zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i wykazać należny podatek VAT od tej sprzedaży;

2) Działka nr E7

a. Nabycie na podstawie aktu darowizny od matki;

b. Nabycie bez konkretnego celu;

c. Nabycie nastąpiło w ramach majątku prywatnego;

d. Sprzedaż nastąpiła w ramach majątku prywatnego;

e. Brak wykorzystania;

f. Sprzedaż nastąpiła w dniu w dniu 10 grudnia 2018 r. z uwagi na potrzebę pozyskania środków finansowych dla celów prywatnych;

g. Jedna niezabudowana działka;

h. Środki ze sprzedaży zostały przeznaczone na cele prywatne;

i. Z tytułu sprzedaży nie był zobowiązany zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i wykazać należny podatek VAT od tej sprzedaży;

3) Działki nr E5, E4, E8, E9

a. Nabycie na podstawie aktu darowizny od matki;

b. Nabycie bez konkretnego celu;

c. Nabycie nastąpiło w ramach majątku prywatnego;

d. Sprzedaż nastąpiła w ramach majątku prywatnego;

e. Brak wykorzystania;

f. Sprzedaż nastąpiła w dniu w dniu 29 marca 2019 r. z uwagi na potrzebę pozyskania środków finansowych dla celów prywatnych;

g. Cztery niezabudowane działki;

h. Środki ze sprzedaży zostały przeznaczone na cele prywatne;

i. Z tytułu sprzedaży nie był zobowiązany zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i wykazać należny podatek VAT od tej sprzedaży;

4) Lokal mieszkalny

a. Zakup na podstawie umowy sprzedaży;

b. Zakup w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych;

c. Zakup nastąpił w ramach majątku prywatnego;

d. Sprzedaż nastąpiła w ramach majątku prywatnego;

e. Zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych;

f. Sprzedaż nastąpiła w dniu 25 sierpnia 2021 r. z uwagi na potrzebę pozyskania środków finansowych dla celów prywatnych;

g. Jeden lokal mieszkalny;

h. Środki ze sprzedaży zostały przeznaczone na cele prywatne;

i. Z tytułu sprzedaży nie był zobowiązany zarejestrować się jako czynny podatnik VAT i wykazać należny podatek VAT od tej sprzedaży.

Wnioskodawca nie zamierza nabyć innych nieruchomości w celu ich sprzedaży.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze.

Pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych

Czy przychody z tytułu sprzedaży danych nieruchomości będą stanowiły przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024.226)?

Pana stanowisko w sprawie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych

W Pana ocenie, przychody z tytułu sprzedaży danych nieruchomości będą stanowiły przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024. 226) - zwanej dalej „u.p.d.o.f.”.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów).

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a u.p.d.f.o.f., jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w toku wykonania działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Według art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. działalność gospodarcza (pozarolnicza działalność gospodarcza) oznacza działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną handlową, usługową, b) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystaniu rzecz oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczone do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 u.p.d.o.f.

W świetle art. 30e ust. 1-2 u.p.d.o.f. dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości jest opodatkowane według stawki podatku 19% podstawy obliczenia podatku, którą stanowi dochód odpowiadający różnicy pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, a kosztami uzyskania przychodu, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie art. 30e ust. 4 u.p.d.o.f. podatnik po zakończeniu roku podatkowego jest obowiązany w zeznaniu podatkowym dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości oraz obliczyć podatek należny od dochodu, do którego nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f. i oddzielnie dochody, do których ma zastosowanie dane zwolnienie.

Wskazane unormowania prowadzą do wniosku, że w niniejszej kwestii kluczowa jest kwalifikacja, czy sprzedaż gruntów rolnych oraz gruntów budowlanych będzie stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., czy zwyczajne rozporządzanie majątkiem osobistym. Żeby jej dokonać należy przeprowadzić kompleksową analizę działań podejmowanych przez Wnioskodawcę (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2023 r., sygn. II FSK 343/21).

Definicja pojęcia działalności gospodarczej obejmuje kilka cech, które muszą łącznie wystąpić. Jedną z nich jest „zorganizowanie”, czyli prowadzenie działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny i uporządkowany (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 marca 2023 r., sygn. II FSK 2302/20).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca nie prowadził, ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Natomiast planowana sprzedaż działek stanowiących grunty rolne oraz grunty' budowlane nie będzie stanowiła działalności gospodarczej, ponieważ okoliczności tej sprzedaży nie przemawiają za tym, aby Wnioskodawca dokonał sprzedaży w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny i uporządkowany, tylko ograniczy się do współcześnie typowego rozporządzania prawem własności. Wnioskodawca nie podejmie ponadto czynności, które są charakterystyczne dla podmiotów profesjonalnie handlujących nieruchomościami (np. istotne zwiększenie atrakcyjności nieruchomości, czy aktywne pozyskiwanie klientów). Równie ważne, iż Wnioskodawca stał się właścicielem danych działek w wyniku incydentalnej darowizny od matki, co nie jest standardową w obrocie gospodarczym formą nabycia prawa własności. Wobec tego zespół czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie będzie „zorganizowany”, tym samym wykluczając kwalifikację sprzedaż)' nieruchomości jako działalność gospodarczą.

W konsekwencji zarówno w przypadku działek stanowiących grunty rolne, jak i działek stanowiących grunty budowlane przychody uzyskane z ich sprzedaży będą stanowiły przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a u.p.d.o.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:

Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

W konsekwencji, o zaliczeniu przez Pana przychodów, które uzyska Pan ze sprzedaży nieruchomości do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą w sposób zasadniczy i wyłączny decydować okoliczności jakie przedstawił Pan w opisie sprawy.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób zatem przyjąć, że sprzedaż nieruchomości przez Pana wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Całokształt czynności, a w szczególności zakres i cel Pana działania oraz fakt, że nie podejmował Pan ponadstandardowych działań zmierzających do sprzedaży przedmiotowych działek (ponoszenia nakładów, dzięki którym działki stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców; podejmowania działań marketingowych) sugerują, że będą to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Prowadzone przez Pana czynności nie stanowią aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców.

W związku z powyższym, kwota uzyskana ze sprzedaży działek nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Aby stwierdzić, czy planowana przez Pana sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Wskazał Pan, że działki mające być przedmiotem sprzedaży zostały nabyte przez Pana na podstawie umowy darowizny od Pana matki w 2018 r. Zatem pięcioletni termin, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie niewątpliwie upłynął.

W konsekwencji przychód ze sprzedaży tych nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ pięcioletniego okresu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku i jego uzupełnieniu opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienne zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto wskazuję, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanego rozstrzygnięcia nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00