Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Ol 324/24
Dnia 18 czerwca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 czerwca 2024 roku sprawy ze skargi Gminy Sorkwity na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 29 lutego 2024 roku nr PN.4131.95.2024 w przedmiocie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu zabudowy letniskowej lub rekreacji indywidualnej w miejscowości Zyndaki gmina Sorkwity - oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewoda Warmińsko - Mazurski (dalej: Wojewoda organ nadzoru), zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z 29 lutego 2024 r., na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 - u.s.g.), stwierdził nieważność uchwały Nr LVIII/414/2024 Rady Gminy Sorkwity (dalej: skarżąca, Rada) z dnia 26 stycznia 2024 r. "w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu zabudowy letniskowej lub rekreacji indywidualnej w miejscowości Zyndaki gmina Sorkwity" (dalej: Plan miejscowy, uchwała).
W jego motywach organ nadzoru w pierwszej kolejności wskazał na niezgodność przedmiotowej uchwały ze studium, z uwagi na fakt, iż dla terenu oznaczonego symbolem: ML (teren zabudowy letniskowej lub zabudowy rekreacji indywidualnej) opisanego w § 14 zakwestionowanej uchwały Nr LVI11/414/2024, określono odmienne przeznaczenie terenów od wskazanych w studium, czyli w uchwale Nr XL/332/2014 Rady Gminy Sorkwity z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Sorkwity - kierunków rozwoju funkcji, gdyż powyższy teren ML nie został wskazany w studium, jako rozwojowy w kierunku funkcji zabudowy letniskowej lub rekreacji indywidualnej, ani w żadnym innym kierunku, który uzasadniałby przeznaczenie terenu ustalone w kwestionowanym planie miejscowym, a także nie znajduje się, jak mówi o tym ww. pkt 3 ustaleń tekstowych studium "w granicach skupionej zabudowy wsi", ani w granicach zwartej zabudowy wsi, która została wrysowana w części graficznej studium. Ponadto według oznaczeń graficznych studium opracowania przedmiotowego planu znajdują się jedynie w granicach "obowiązującego planu miejscowego", uchwała Rady Gminy Sorkwity Nr XXVII/175/05 z dnia 25 sierpnia 2005 r., który ustala dla terenu objętego ww. zmianą planu miejscowego przeznaczenie pod zieleń chronioną i leśną z zakazem zabudowy. Ponadto organ nadzoru zarzucił niezgodność przedmiotowej uchwały z § 5 ust. 1 pkt 5 uchwały Nr XXXI11/727/2017 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Legińsko-Mrągowskich, z uwagi na fakt, iż obszar opracowania przedmiotowego planu miejscowego w całości znajduje się w granicach obszaru chronionego krajobrazu w pasie szerokości 100 metrów od linii brzegowej jeziora Zyndackiego.
-
keyboard_arrow_right