Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.189.2024.2.RM
Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, na podstawie art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (…) na podstawie art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 29 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
A. S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) z siedzibą w (...) jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe, działającym w ramach Grupy Kapitałowej (dalej: „Grupa B.”).
Spółka podjęła współpracę z innym podmiotem działającym w ramach Grupy B., który specjalizuje się w produkcji (…) (dalej: „Producent”).
Współpraca pomiędzy Spółką a Producentem polega na dokonywaniu przez Spółkę na rzecz Producenta wewnątrzwspólnotowego nabycia (...) o kodzie CN 2710 12 25, w oparciu o art. 17a ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawy (...) realizowane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki w (...).
W składzie podatkowym Spółki następuje rozładunek, księgowany jest dokument PZ (przyjęcie zewnętrzne). Następnie wystawiany jest dokument WZ (wydanie zewnętrzne) oraz zostaje wystawiony dokument (...) na przemieszczenie rurociągiem (...) ze składu podatkowego Spółki do Producenta posiadającego status zużywającego podmiotu gospodarczego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
(...), będący przedmiotem opisanych wyżej transakcji, posiada m.in. następujące właściwości fizykochemiczne opisane przez dostawców (dalej: „dostawca A” lub „dostawca B”) tego produktu w kartach charakterystyki:
1)początkowa temperatura wrzenia/i zakres temperatur wrzenia:
a)(…) - u dostawcy A,
b)(…) - u dostawcy B,
2)gęstość (...) w temperaturze 15 stopni Celsjusza:
a)(…) - u dostawcy A,
b)(…) (co daje (…)) - u dostawcy B.
Spółka, w niniejszych transakcjach, występuje jako płatnik podatku od towarów i usług, a uiszczanie tego podatku odbywa się w oparciu o art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca z ostrożności kwalifikuje nabywany wewnątrzwspólnotowo (...) o kodzie CN 2710 12 25 do benzyn silnikowych, w rozumieniu art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, co z kolei powoduje konieczność zastosowania przyspieszonej procedury uiszczania podatku od towarów i usług opisanej w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług.
W ocenie Wnioskodawcy, nabywany wewnątrzwspólnotowo (...) nie powinien być kwalifikowany jako benzyna silnikowa, natomiast spełnia warunki do uznania tego wyrobu za benzynę przemysłową.
Pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym nabywany wewnątrzwspólnotowo (...), który spełnia warunki do uznania tego wyrobu za benzynę przemysłową, nie będzie objęty zakresem art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie będzie on podlegał procedurze opisanej w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku
Zdaniem Wnioskodawcy, nabywany wewnątrzwspólnotowo (...) spełnia warunki do uznania tego wyrobu za benzynę przemysłową, a tym samym nie jest on objęty zakresem art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie będzie on podlegał procedurze opisanej w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
1)w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
2)w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
3)z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Z kolei zgodnie z art. 103 ust. 5aa, przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:
1)benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
2)benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 50, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
3)gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
4)olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
5)olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 66, CN 2710 19 67, CN 2710 20 32, CN 2710 20 38, CN 2710 20 90);
6)paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70).
7)paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
8)pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 16, CN 2710 20 19);
9)paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 846), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
10)biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2022 r. poz. 403 i 2411);
11)pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.
Przepis art. 103 ust. 5a stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika, o czym stanowi art. 103 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 17a ustawy o podatku od towarów i usług, płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Wspomniany art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o VAT odwołuje się w swojej treści do benzyn silnikowych sklasyfikowanych pod kodem CN 2710 12 25, z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych. W ocenie Spółki, nabywany wewnątrzwspólnotowo (...), będący przedmiotem wniosku jest benzyną przemysłową, a tym samym podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o VAT.
Definicja benzyny lakowej i przemysłowej została zawarta w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz.U.UE.L 304/1). Zgodnie z tym aktem prawnym, benzynę lakową i benzyny przemysłowe określa się jako rafinowane pośrednie produkty destylacji o przedziale temperatur destylacji podobnym jak w przypadku benzyny ciężkiej i nafty. Kategoria ta obejmuje benzynę przemysłową (lekkie oleje destylujące w zakresie temperatur 30-200°C należące do 7 lub 8 klas benzyn przemysłowych, zależnie od miejsca frakcji w przedziale destylacji - klasy definiuje się według różnicy temperatur między punktami destylacji 5% objętości i 90% objętości nie więcej niż 60°C) oraz benzynę lakową (benzyna przemysłowa o temperaturze zapłonu powyżej 30°C i przedziale temperatur destylacji wynoszącym 135-200°C).
(...) nabywany wewnątrzwspólnotowo, będący przedmiotem niniejszego wniosku, posiada, w zależności od źródła nabycia, minimalną temperaturę wrzenia w wysokości (…) lub (…) stopni Celsjusza a maksymalną w wysokości (…) stopni Celsjusza. Zakres destylacji wynosi więc (…) lub (…) stopni Celsjusza. Gęstość (...) w temperaturze 15 stopni Celsjusza wynosi, w zależności od źródła nabycia, (…) lub (…) kg/m3.
Spółka zwraca również uwagę na decyzję Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Nr BPI-5/I/23, której przedmiotem był (...) o parametrach fizykochemicznych zbliżonych do (...) będącego przedmiotem niniejszego wniosku, a który został uznany za niestanowiący benzyny silnikowej: „(...) W wyniku przeprowadzonej analizy parametrów fizykochemicznych produktu o nazwie handlowej ... określonych w przekazanej karcie charakterystyki ustalono, że jest to mieszanina frakcji węglowodorowej [C6 (100%), w tym n-alkany, izoalkany, cykliczne; n(...) stanowi ≤ 55% a inne izomery (...) ≥45%], ciecz [zakres temperatury wrzenia 63-79°C, temperatura zapłonu -27°C, gęstość w temperaturze 15°C 670-675kg/m3].
Powyższe dane wskazują zatem, że produkt nie spełnia wymogów określonych w załączniku A rozdział 3 rozporządzenia w sprawie statystyki energii dla benzyn silnikowych z powodu braku frakcji niskowrzących, tj. w przedziale 35-65°C, oraz frakcji wysokowrzących, tj. w przedziale 80-215°C. Dodatkowo z powodu zbyt niskiej gęstości N-Hexan do ekstrakcji w swoim stanie faktycznym nie może być użyty jako paliwo do silników z zapłonem iskrowym.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że nabywany przez Wnioskodawcę produkt o nazwie handlowej … klasyfikowany do kodu CN 2710 12 25 nie stanowi benzyny silnikowej w rozumieniu definicji określonej w załączniku A rozdział 3 rozporządzenia w sprawie statystyki energii, w konsekwencji czego nie należy klasyfikować go jako paliwo w rozumieniu przepisów ustawy o zapasach.”
Uwzględniając powyższe, w ocenie Spółki, (...) o kodzie CN 2710 12 25, będący przedmiotem wniosku, jest benzyną przemysłową, a tym samym nie jest on objęty zakresem art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie będzie on podlegał procedurze opisanej w art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług.
Podobne stanowisko, co do kwalifikacji (...) do kategorii benzyn przemysłowych, zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.165.2020.3.MK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 9 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 17a ustawy:
Płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Na podstawie art. 99 ust. 11a ustawy:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.
Stosownie do art. 103 ust. 1 ustawy:
Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Natomiast w myśl art. 103 ust. 5a ustawy:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
1)w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych - jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
2)w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
3)z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju - jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Przy czym, stosownie do art. 103 ust. 5aa ustawy:
Przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:
1)benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
2)benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 50, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
3)gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
4)olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
5)olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 66, CN 2710 19 67, CN 2710 20 32, CN 2710 20 38, CN 2710 20 90);
6)paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
7)paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
8)pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 16, CN 2710 20 19);
9)paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 846 i 1681), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
10)biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2024 r. poz. 20);
11)pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.
Według art. 103 ust. 5ab ustawy:
Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian opodatkowania podatkiem towarów wymienionych w ust. 5aa, jeżeli nie zostały określone w ustawie.
Zgodnie z art. 103 ust. 5ac ustawy:
Jeżeli termin płatności podatku określony zgodnie z ust. 5a przypada na dzień wcześniejszy niż dzień wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, dokumentującej dokonanie dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, termin ten upływa w dniu następującym po dniu wystawienia tej faktury, nie później jednak niż 16. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
W myśl art. 103 ust. 5c ustawy:
Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 oraz ust. 5ac stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika.
Na podstawie art. 103 ust. 5d ustawy:
Organem właściwym w zakresie zobowiązań z tytułu kwot podatku, o których mowa w ust. 5a, jest organ podatkowy właściwy w sprawie rozliczania podatku akcyzowego.
Natomiast, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542) zwanej dalej „ustawą o podatku akcyzowym”:
Wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Ponadto, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 9, 10, 11, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym, użyte w ustawie określenia oznaczają:
9) nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
10) skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
11) podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
12) procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
13) zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
1)objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
2)objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
3)objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
4)oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
5)objęte pozycją CN 3403;
6)objęte pozycją CN 3811;
7)objęte pozycją CN 3817;
8)oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
9)pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
10)pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.
Z treści wniosku wynika, że Spółka działa w ramach Grupy Kapitałowej (Grupa B.) i prowadzi składy podatkowe. Spółka współpracuje z Producentem, który jest podmiotem z Grupy B. specjalizującym się w produkcji (…). Producent posiada status zużywającego podmiotu gospodarczego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W ramach podjętej współpracy, Spółka - stosownie do art. 17a ustawy - dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia (...) (kod CN 2710 12 25) na rzecz Producenta. Dostawy (...) realizowane są w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego Spółki w (...), gdzie następuje jego rozładunek. Księgowany jest dokument PZ (przyjęcie zewnętrzne), a następnie wystawiany jest dokument WZ (wydanie zewnętrzne) i dokument (...) na przemieszczenie (...) rurociągiem ze składu podatkowego Spółki do Producenta.
Spółka występuje jako płatnik podatku VAT.
Wątpliwości Spółki dotyczą potwierdzenia, czy wewnątrzwspólnotowe nabycie (...) spełniającego warunki do uznania go za benzynę przemysłową, nie będzie opodatkowane na podstawie art. 103 ust. 5a ustawy.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że powołany art. 103 ust. 5a ustawy odnosi się do wewnątrzwspólnotowego nabycia określonej grupy towarów, tj. towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy. Regulacja ta ma zastosowanie m.in. do benzyn silnikowych o kodzie CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, o czym stanowi art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy.
Spółka wskazała, że zgodnie z informacjami przedstawionymi przez dostawcę A i dostawcę B, początkowa temperatura wrzenia/i zakres temperatur wrzenia nabywanego wewnątrzwspólnotowo (...) wynosi (…) (dostawca A) i (…) (dostawca B), natomiast gęstość (...) w temperaturze 15 stopni Celsjusza wynosi (…) (dostawca A) i (…) (co daje (…)) - u dostawcy B. W ocenie Spółki, nabywany wewnątrzwspólnotowo (...) spełnia warunki do uznania tego wyrobu za benzynę przemysłową i nie powinien być kwalifikowany jako benzyna silnikowa.
W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro, (...) (kod CN 2710 12 25) nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę spełnia warunki do uznania go za benzynę przemysłową, to tym samym nie podlega na podstawie art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy, obowiązkom, o których mowa w art. 103 ust. 5a ustawy. Tym samym, Spółka jako podatnik nie ma obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 5a ustawy, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym ww. (...) sklasyfikowanego do kodu CN 2710 12 25.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wyjaśniamy, że interpretacja nie ocenia prawidłowości zastosowanej klasyfikacji towaru, w tym przyporządkowania towaru do benzyny przemysłowej, lecz przyjmuje to jako element opisu sprawy i w takich okolicznościach potwierdza stanowisko Wnioskodawcy w tej części, która dotyczy oceny, że ww. towar nie podlega/nie będzie podlegał procedurze przyspieszonej zapłaty podatku VAT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right