Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.286.2024.2.END

Czy otrzymanie aportu przez Spółkę spowoduje utratę prawa do opodatkowania Ryczałtem od dochodów spółek Kiedy Spółka będzie ponownie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem Czy po otrzymaniu przez Spółkę aportu po upływie 24 miesięcy od powstania nie utraci prawa do opodatkowania Ryczałtem i będzie mogła kontynuować Ryczałt Zastosowanie zasady wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

- otrzymanie aportu spowoduje utratę prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek,

- po utracie prawa do opodatkowania ryczałtem za lata 2023-2025, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania ryczałtem, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się od 1 stycznia 2026 r.,

- po otrzymaniu przez Spółkę aportu w styczniu 2026 r., czyli po upływie 24 miesięcy od powstania, Spółka nie utraci prawa do opodatkowania ryczałtem i będzie mogła kontynuować opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodu spółek,

- w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2024 r.

(wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w D. jest spółką zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym od 18 października 2023 r. Spółka została zawiązana (…), posiada siedzibę w Polsce oraz w Polsce podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

- Przeważającym przedmiotem działalności Spółki, jest działalność w zakresie: (…).

- Przedmiot pozostałej działalność to PKD: (…).

Wysokość kapitału zakładowego Spółki wynosi (…) zł. Udziały w Spółce posiadają trzej wspólnicy, wszyscy wspólnicy są osobami fizycznymi.

Rok podatkowy Spółki, o którym mowa w art. 8 ustawy o CIT jest równy z rokiem kalendarzowym przy czym zgodnie z umową Spółki, pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31 grudnia 2024 r.

Spółka podjęła decyzję o wyborze opodatkowania na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. ryczałtem od dochodów spółek od 18 października 2023 r. do 31 grudnia 2027 r. Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek ZAW-RD zostało złożone w Urzędzie Skarbowym w (…).

Na dzień dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca spełniał warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT. Spółka złożyła zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca stwierdził, że estoński CIT będzie dla niego bardziej korzystną formą opodatkowania niż opodatkowania na zasadach ogólnych co pozwoli na zainwestowanie uzyskanych dochodów w rozwój nowo powstałej Spółki.

Po kilku miesiącach działalności Wspólnicy uznali, że potrzebne jest dokapitalizowanie Spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego polegające na podwyższeniu wartości nominalnej posiadanych udziałów, które istnieją.

Wspólnicy będący osobami fizycznymi planują w drugiej połowie 2024 r. wnieść do Spółki wkład niepieniężny (wspólnik większościowy) w postaci prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa (JDG) w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dwóch pozostałych Wspólników będących osobami fizycznymi wniesie wkład pieniężny. Wartość aportu przekroczy równowartość kwoty (…) euro. Aport zostanie wniesiony na podwyższenie kapitału zakładowego i na kapitał zapasowy (agio). W związku powyższym Wnioskodawca postanowił wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną w sprawie powstałych wątpliwości związanych z przyszłymi zdarzeniami.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1)formą opodatkowania podatnika, który wniesie do Spółki przedsiębiorstwo jako wkład niepieniężny, jest podatek dochodowym od osób fizycznych w wysokości 19% (stała stawka), opodatkowanie podatkiem liniowym;

2)podmiot wnoszący wkład niepieniężny nie prowadzi ksiąg rachunkowych, podmiot prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów;

3)w związku z planowanym wniesieniem przedsiębiorstwa do Spółki podmiot wnoszący wkład niepieniężny z dniem wniesienia wkładu nie zamknie ksiąg rachunkowych, nie sporządzi sprawozdania finansowego i nie dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku. Podmiot nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

Pytania

1)Czy otrzymanie opisanego aportu spowoduje u Wnioskodawcy utratę prawa do opodatkowania Ryczałtem od dochodów spółek?

2)Czy po utracie prawa do opodatkowania ryczałtem za lata 2023-2024 i 2025, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się od 1 stycznia 2026 r.?

3)Czy po otrzymaniu przez Spółkę aportu w styczniu 2026 r czyli po upływie 24 miesięcy od powstania Spółki Wnioskodawca nie utraci prawa do opodatkowania Ryczałtem i będzie mógł kontynuować Ryczałt?

4)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przepisów rozdziału 6b ustawy o CIT nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy o CIT

-w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie do Spółki aportu tj. przedsiębiorstwa osoby fizycznej w sytuacji gdy Spółka powstała w październiku 2023 r. i posiada rok obrotowy równy rokowi kalendarzowemu, przy czym pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2024 r. a drugi 31 grudnia 2025 r. i otrzyma aportem przedsiębiorstwo (wskazane w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT), zatem otrzyma aport w pierwszym roku podatkowym od powstania i nie upłynie jeszcze 24 miesiące od powstania Spółki, Spółka utraci prawo do opodatkowania Ryczałtem za lata 2023-2024 oraz 2025 r.

Podatnik otrzymuje aport po 24 miesiącach od powstania Spółki, Spółka będzie mogła zdaniem Wnioskodawcy wybrać opodatkowanie Ryczałtem w każdym okresie po aporcie np. już od lutego 2026 r., tj. od miesiąca po otrzymaniu aportu lub też w dowolnym innym okresie. Wnioskodawca nie otrzyma wkładu niepieniężnego ani w pierwszym roku powstaniu ani w drugim roku, a otrzyma aport po upływie 24 miesięcy od powstania. Wnioskodawca byłby zatem podatnikiem od strony podmiotowej i przedmiotowej wskazanym wprost w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit c ustawy. Wnioskodawca spełni kryterium upływu czasu od powstania Spółki.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przepisów rozdziału 6b ustawy o CIT nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy o CIT

-w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

W ocenie Wnioskodawcy, na tle opisanego zdarzenia przyszłego, dyspozycja art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a) - c) ustawy o CIT nie znajdzie wobec Spółki zastosowania, ponieważ Wnioskodawca powstał i rozpoczął działalność gospodarczą w październiku 2023 r. W roku w którym powstała Spółka oraz w roku następnym nie zostanie do Spółki wniesiony wkład niepieniężny. W przypadku otrzymania przez Spółkę aportu w styczniu 2026 r. czyli po upływie 24 miesięcy od powstania Spółki, Wnioskodawca nie utraci prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT przepisów rozdziału 6b ustawy o CIT nie stosuje się do podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy o CIT, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

W ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT nie znajdzie wobec niego zastosowania, ponieważ dotyczy on podmiotów w sytuacji odwrotnej niż przedstawiony w zdarzeniu przyszłym, tj. Podatników podatku CIT zbywających majątek, poprzez wniesienie wkładem niepieniężnym praw majątkowych lub składniki majątku do innego podmiotu lub podlegających podziałowi. I wówczas podatnik CIT wnoszący wkład niepieniężny jest objęty okresem 24 miesięcy „karencji” liczonej od dnia wniesienia wkładu. Zatem, skoro art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT dotyczy podmiotów będących podatnikami CIT zbywających majątek m.in. poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (a także poprzez przekazanie części aktywów w ramach podziału), to nie może on znaleźć zastosowania do podmiotów otrzymujących wkład niepieniężny, w tym Wnioskodawcy (Wnioskodawca otrzyma aporty od osób fizycznych). Takie podmioty nabywające majątek (w ramach przejmowania lub podziału innych spółek lub otrzymania aportów) są określone podmiotowo w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy CIT i takim podmiotem jest Wnioskodawca.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki nie znajdzie zastosowania zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem przewidziane w art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Spółka nie wniesie aportu do innych spółek ani Spółka nie zostanie podzielona. Stanowisko to zostało potwierdzone w wyroku WSA w Łodzi

I SA/Łd 71/23 z 21 marca 2023r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Dodatkowo art. 28k ustawy o CIT wyłącza wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

– w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

 w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Podmioty wyłączone z zakresu podmiotowego regulacji rozdziału 6b to również podmioty uczestniczące w podziałach, łączeniach i w transakcji wnoszenia wkładów niepieniężnych. Wyłączenie tej kategorii podmiotów ma jednak charakter czasowy. Podatnik, który uczestniczy w restrukturyzacji może wybrać opcję opodatkowania ryczałtem najwcześniej w trzecim roku podatkowym po rozpoczęciu działalności w wyniku wystąpienia zdarzenia połączenia, podziału, czy wniesienia (otrzymania) wkładu niepieniężnego, nie wcześniej jednak niż po 24 miesiącach od dnia utworzenia.

Wskazane przez Państwa we wniosku o interpretację indywidualną przepisy art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT dotyczą czasowego wyłączenia prawa dowyboru ryczałtu od dochodu spółek jako formy opodatkowania. Zatem, w przedstawionym opisie sprawy, nie jesteście Państwo adresatami powołanych norm prawa. Spółka od 18 października 2023 r. jest już opodatkowana tzw. estońskim CIT, a otrzymanie wkładu niepieniężnego nastąpi w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Zatem właściwe przepisy do analizy na gruncie analizowanej sprawy to art. 28l ustawy o CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek w związku z planowanym wniesieniem aportu do Spółki. Konsekwencje podatkowe takich czynności reguluje art. 28l ust. 1 i 2 ustawy o CIT. Zgodnie z treścią przepisu:

1. Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2) (uchylony)

3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

2. W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Ustawa w sposób enumeratywny wskazuje okoliczności, w których podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem. Przepis art. 28l ustawy o CIT wskazuje moment utraty prawa do opodatkowania ryczałtem m.in. w przypadku zaistnienia zdarzeń związanych z naruszeniem warunków stosowania tej formy opodatkowania, tj. określonych warunków organizacyjnoprawnych podmiotu, obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych czy warunków związanych z restrukturyzacją podmiotów.

Zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

-podmiot przejmowany, dzielony jest opodatkowany ryczałtem, albo

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

W przypadku dokonania w okresie stosowania opodatkowania ryczałtem transakcji restrukturyzacyjnych podatnik będzie mógł zachować prawo do ryczałtu, jeżeli podmiot przejmowany, dzielony jest opodatkowany ryczałtem.

W przypadku, gdy podmiot (w tym osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), który nie stosuje ryczałtu, zostanie przejęty w drodze łączenia lub podziału lub dokona wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, podatnik przejmujący majątek może kontynuować rozliczenia ryczałtem, jeśli podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe, a także dokona rozliczenia, o którym mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Jeżeli utrata prawa do opodatkowania ryczałtem nastąpi z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym spełnił się określony warunek (art. 28l ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT), cały rok, w którym spełnił się ten warunek podlega rozliczeniu według tzw. klasycznego CIT, czyli zasad określonych w art. 7, art. 18 i art. 19 ustawy o CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą skutków podatkowych planowanego w drugiej połowie 2024 r., tj. trakcie opodatkowana ryczałtem, wniesienia do Spółki przez będącego osobą fizyczną wspólnika wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik otrzyma wkład niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa. Chyba, że znajdą zastosowanie wyjątki wskazane w tym przepisie.

W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania pierwszy z wyjątków, ponieważ wnoszącym wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa jest osoba fizyczna, a dla osób fizycznych nie jest przewidziana forma opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek.

Nie zostaną również spełnione warunki zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego. Jak wynika z uzupełnienia wniosku działalność gospodarcza, w ramach której funkcjonowało przedsiębiorstwo przed wniesieniem jako wkład niepieniężny do Spółki, była opodatkowana podatkiem liniowym zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podmiot wnoszący wkład niepieniężny nie prowadzi ksiąg rachunkowych i w związku z planowanym wniesieniem przedsiębiorstwa do Spółki podmiot wnoszący wkład niepieniężny z dniem wniesienia wkładu nie zamknie ksiąg rachunkowych, nie sporządzi sprawozdania finansowego

i nie dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Tym samym Spółka utraci prawo do opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT.

Utrata prawa do opodatkowania ryczałtem nastąpi z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym Spółka otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa.

A Spółka będzie mogła wybrać ponownie opodatkowanie ryczałtem po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Zauważyć także należy, że okoliczność kiedy spółka opodatkowana ryczałtem otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa nie wpływa na zastosowanie normy wynikającej z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT, bowiem dotyczy ona wszystkich podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek, a nie tylko w okresie 2 lub 3 lat od wyboru tej formy opodatkowania. Art. 28l ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie wprowadza ograniczenia co do zastosowania tego przepisu w zależności od okresu, który upłynął od wyboru ryczałtu od dochodów spółek.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie wszystkich pytań sformułowanych we wnioskujest nieprawidłowe.

O ile należy zgodzić się z Państwem, że w sprawie nie znajduje zastosowania art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, to jednak nie można uznać Państwa stanowiska za prawidłowe, bowiem wynika to z innych przyczyn niż wskazane przez Państwa. Wynika to z okoliczności, że w przypadku podatnika, który jest już opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek

i w trakcie tej formy opodatkowania otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa znajduje zastosowanie dyspozycja zawarta w art. 28l ustawy o CIT.

Wykładnia dokonana przez organ znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym. W wyroku WSA w Poznaniu z 4 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Po 253/23, wydanego na gruncie podobnego zdarzenia jak w analizowanej sprawie, wskazano:

W niniejszej sprawie otrzymanie przez spółkę wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie objęte dyspozycją art. 28I ust. 1 pkt 4 tiret drugie, tzn. podatnik opodatkowany ryczałtem nie traci prawa do opodatkowania ryczałtem gdy otrzyma wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, o ile podmiot wnoszący wkład niepieniężny z dniem wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa u.p.d.o.p., w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Taka interpretacja omawianych przepisów jest zgodna z ich literalnym brzmieniem, a także z wykładnią autentyczną (…).

(…) w związku z brakiem prowadzenia przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, ksiąg rachunkowych niemożliwym jest ich zamknięcie i sporządzenie sprawozdania finansowego. Tym samym nie będą spełnione wszystkie warunki uprawniające do kontynuowania opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek w myśl art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugi u.p.d.o.p. Rację ma organ, że w przypadku, gdy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów i zostanie przez tą osobę wniesiony wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części do spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek, spowoduje to utratę prawa do tej formy opodatkowania, bowiem nie zostanie w pełni zrealizowana dyspozycja ww. przepisu - nie dojdzie do zamknięcia ksiąg i sporządzenia sprawozdania finansowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanego wyroku należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00