Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.259.2024.2.RH

Zastosowanie właściwej 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.16.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

nieprawidłowe – w zakresie zastosowaniastawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0;

prawidłowe – w zakresiebraku obowiązku uwzględnienia przychodów osiąganych z działalności opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0 oraz obowiązku uwzględnienia przychodów osiąganych z działalności opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 26 czerwca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim obywatelem i rezydentem podatkowym. Od kwietnia 2016 r. prowadził jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności było pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (kod PKWiU: 70.22.Z). Pana przychody opodatkowane były zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Od stycznia 2024 r. zawiesił Pan działalność gospodarczą.

W ramach prowadzonej działalności 2 stycznia 2023 r. zawarł Pan Umowę o świadczenie usług dodatkowych (dalej: „Umowa”) z podmiotem A Sp. z o.o., NIP: (...) (dalej: „Spółka” lub „Kontrahent”). Przedmiotem Umowy było świadczenie na rzecz Spółki usług doradztwa w zakresie organizacji i finansowania importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi, w tym węglem i biomasą (innymi słowy usług doradztwa w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw; dalej: „Usługi”).

Kontrahent prowadził działalność gospodarczą m.in. w zakresie importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi i jest wpisany na listę Pośredniczących Podmiotów Węglowych.

We wrześniu 2022 r. podpisał z kluczowym klientem (dalej: „Klient”) umowę na sprzedaż węgla kamiennego (dalej: „Projekt”). W ramach realizacji Projektu do Pana zadań należało w ramach współpracy świadczenie usług doradztwa w zakresie organizacji i finansowania importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi, w tym węglem i biomasą (tzn. świadczenie usług doradczych w zarządzaniu łańcuchami dostaw). Współpraca ta zakończyła się w lutym 2024 r.

Zarządzanie łańcuchem dostaw (z ang. Supply Chain Management – SCM) to zarządzanie przepływami między ogniwami łańcucha dostaw. Osoba odpowiedzialna za SCM w ramach projektów zajmuje się przepływem informacji, produktów i usług. Wewnętrzne SCM obejmuje zagadnienia związane z zaopatrzeniem, produkcją i dystrybucją. Zewnętrzne SCM integruje przedsiębiorstwo z jego dostawcami i klientami.

W ramach współpracy pomiędzy Panem, Spółką a jej Klientem powstała platforma współpracy do obsługi wewnętrznego i zewnętrznego SCM. Za pośrednictwem tej platformy współpracy realizowane były:

1. Procesy takie jak:

(...)

2. Funkcje takie jak:

(...)

We współpracy ze Spółką działał Pan jako niezależny podmiot, niebędący osobą decyzyjną w Spółce i nieposiadający funkcji zarządczych i/lub menedżerskich.

W ramach współpracy Spółka wypłacała Panu uprzednio skalkulowane i zaakceptowane wynagrodzenie, które było zmienne i uzależnione od wypracowanych wyników w ramach Projektu.

Celem zabezpieczenia interesów Spółki, w Umowie dodano zapis, zgodnie z którym ponosił Pan odpowiedzialność za wyrządzone wobec Spółki szkody poniesione w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z Umowy.

(...) 2024 r. uzyskał Pan z Głównego Urzędu Statystycznego opinię klasyfikacyjną dotyczącą przyporządkowania świadczonych w tym zakresie usług do kodu PKWiU 70.22.16.0 oraz 74.90.12.0 (dalej: „Opinia”).

Z przedmiotowej Opinii wynika, że wymienione usługi doradztwa w zakresie organizacji importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi, w tym węglem i biomasą – zarządzanie łańcuchem dostaw, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 70.22.16.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Natomiast usługi:

pozyskiwania klientów, dostawców i ofert (dla sprzedaży i zakupu),

negocjacje cen zakupu i sprzedaży,

bez zawierania umów we własnym imieniu i bez fizycznej sprzedaży produktów, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Uzupełnienie

Przychody z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne rozlicza Pan od 1 stycznia 2022 r.

Przed opodatkowaniem ryczałtem ewidencjonowanym, stosował Pan inną formę opodatkowania. Poprzednia forma opodatkowania to podatek liniowy (19%) i była stosowana od 2018 r.

Prowadził Pan ewidencję przychodów dla celów opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od 1 stycznia 2022 r. w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Oprócz działalności gospodarczej uzyskiwał Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu. Były to przychody z wynajmu prywatnego rozliczane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również z tytułu działalności wykonywanej osobiście (pełnienie funkcji członka zarządu oraz pełnomocnika).

Świadczył Pan na rzecz firmy A Sp. z o.o. inne usługi niż objęte ww. umową. Na podstawie umowy o świadczenie usług podstawowych, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zobowiązany był Pan do świadczenia na rzecz Spółki usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, obejmujących w szczególności:

a.procesy i funkcje zarządcze, w tym:

(...)

b.procesy i funkcje finansowe, w tym:

(...)

c.reprezentowanie Spółki na podstawie udzielonego pełnomocnictwa (jeśli będzie taka konieczność w związku ze świadczonymi Usługami).

d.inne zadania zlecone przez zarząd Spółki.

Powyższe usługi (umowa o świadczenie usług podstawowych) – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2015 – objęte były kodem 70.22.11.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym.

Świadczenie ww. usług w oparciu o ww. umowę o świadczenie usług podstawowych zostało zakończone przed zawarciem umowy o świadczenie usług dodatkowych.

Nie był i nie jest Pan wspólnikiem Spółki, na rzecz której świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ww. usługi nie były świadczone i nie są świadczone w ramach wolnego zawodu.

Do wykonywanej działalności nie miały i nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W latach poprzedzających rok podatkowy, w którym korzystał Pan z opodatkowania ryczałtem, tj. w 2021 r. oraz 2022 r. przychody z tytułu prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyły 2 000 000 euro.

W latach poprzedzających rok podatkowy, w którym korzystał Pan z opodatkowania ryczałtem, tj. 2021 r. oraz 2022 r. nie prowadził/nie współprowadził Pan działalności w formie Spółki.

Pytania

1.Czy uzyskane przez Pana przychody z opisanych usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy, mieszczących się w PKWiU 2015 według kodu 70.22.16.0 mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest przecząca, to jaką stawką ryczałtu należy opodatkować świadczone usługi?

3.Czy osiągane przez Pana przychody, opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, podlegają daninie solidarnościowej?

Pana stanowisko w sprawie

Pytanie nr 1 i 2:

Pana zdaniem, uzyskane przychody z opisanych powyżej usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy, mieszczących się w PKWiU 2015 według kodu 70.22.16.0 mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie nr 3:

Osiągane przez Pana przychody, opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o ryczałcie, nie podlegają daninie solidarnościowej.

Uzasadnienie stanowiska:

Pytanie nr 1 i 2:

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT za działalność gospodarczą (dalej też: „pozarolnicza działalność gospodarcza” lub „DG”) uważa się działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Jednocześnie art. 5b ust. 1 tej ustawy zastrzega, że nie zostaną uznane za pozarolniczą działalność gospodarczą czynności, które łącznie spełniają następujące warunki:

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez

zlecającego te czynności,

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Powyższe przepisy zarysowują granice czynności, które można uznać za działalność gospodarczą jednocześnie minimalizując dowolność interpretacyjną cytowanymi ograniczeniami. Prowadzi Pan DG w rozumieniu ustawy o PIT spełniając wszystkie warunki.

Na podstawie art. 9a ustawy o PIT przedsiębiorcy mają prawo wyboru sposobu opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej – są to:

skala podatkowa (art. 27 ust. 1, 9 i 9a ustawy o PIT),

podatek liniowy (art. 30c ustawy o PIT),

zryczałtowany podatek dochodowy (art. 9a ust. 1 ustawy o PIT).

Sposób ryczałtowego opodatkowania dochodów reguluje ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedsiębiorca chcący rozliczać swoje dochody na zasadzie ryczałtu powinien złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego właściwe oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Możliwość ryczałtowego opodatkowania dochodów jest ograniczona. Nie mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy, którzy:

rozliczają dochody lub prowadzą działalność w zakresie wskazanym w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

uzyskali przychody z DG w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki osobowej, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro.

W omawianym przypadku nie spełnia Pan warunków wyłączających z możliwości opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, a jednocześnie dopełnił obowiązku rejestracyjnego i złożył odpowiednie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Przyjmuje Pan więc, że nie istnieją żadne przeszkody uniemożliwiające korzystanie ze zryczałtowanego podatku dochodowego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan z A Sp. z o.o. umowę, której przedmiotem jest świadczenie na rzecz Spółki usług doradztwa w zakresie organizacji i finansowania importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi, w tym węglem i biomasą. W odniesieniu do realizowanego Projektu świadczone przez Pana usługi mają charakter jedynie doradczy i wspierający. Nie był Pan był osobą decyzyjną w Spółce i nie pełnił funkcji zarządczych i/lub menedżerskich. W celu realizacji postanowień wynikających z umowy ze Spółką posiadał Pan pełnomocnictwo udzielone przez zarząd Spółki.

Do Pana zadań należało doradztwo w zakresie obsługi dostaw surowców energetycznych w ramach realizowanego przez Spółkę Projektu.

W objętym wnioskiem zakresie prowadził Pan działalność usługową świadcząc usługi doradcze dotyczące zarządzania łańcuchami dostaw (SCM). Urzędowym potwierdzeniem takiego stanu jest posiadana przez Pana Opinia wydana przez Główny Urząd Statystyczny, z której wynika, że świadczone przez Pana usługi we wskazanym zakresie mieszczą się w grupowaniu PKWIU 70.22.16.0 oraz 74.90.12.0. Zgodnie z PKWiU 2015 usługi zarządzania łańcuchami dostaw oraz pozostałe usługi związane z zarządzaniem zostały przyporządkowane do grupowania 70.22.16.0.

Według wyjaśnień do PKWiU 2015 grupowanie to obejmuje:

usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw (dostarczenie produktu, włączając usługi zarządzania w zakresie inwentaryzacji oraz

magazynowanie, przechowywanie i dystrybucję),

usługi doradztwa związane z zarządzaniem logistycznym, w zakresie:

utrzymywania istniejącego poziomu zapasów, ustalenia najbardziej aktualnych potrzeb klienta dotyczących stanu zapasów,

dystrybucji i transportu uwzględniając procesy stosowane przez klienta do przechowywania, obsługi i przenoszenia towarów wewnątrz organizacji i ich wysyłania do innych klientów,

magazynowania i przechowywania, włącznie z przyjmowaniem, przechowywaniem i wydawaniem towarów,

prowadzenia konsultacji logistycznych.

Jednocześnie DKIS w interpretacji nr 0111-KDIB2-3.4010.194.2018.1.APA z 29 sierpnia 2018 r. podjął się zdefiniowania pojęcia zarządzania łańcuchami dostaw: wskazując: Na potrzeby niniejszej interpretacji należy w szczególności przybliżyć zawarte we wniosku pojęcia: (…) „zarządzanie łańcuchem dostaw” (…). Z kolei pojęcie zarządzania łańcuchem dostaw wg M. Christophera to: „zarządzanie relacjami z dostawcami i klientami w górę i w dół łańcucha w celu dostarczenia najwyższej jakości dla klientów i przy kosztach niższych z punktu widzenia łańcucha dostaw jako całości” (Krzysztof Rutkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw – próba sprecyzowania terminu i określenia związków z logistyką, GMil nr 12/2004 r.). W tej samej publikacji można znaleźć inną definicję pojęcia zarządzania łańcuchem dostaw. Zdaniem D. Simichi Levi, Ph. Kaminski, E. Simich-Levi zarządzanie łańcuchami dostaw to „zestaw sposobów podejścia stosowanych do efektywnego integrowania dostawców, producentów, składów i punktów sprzedaży detalicznej, aby produkty były wytwarzane i dystrybuowane we właściwych ilościach, do właściwych miejsc i we właściwym czasie w celu minimalizacji kosztów systemowych i przy założeniu osiągnięcia wymaganego poziomu obsługi”. Podkreślić należy, że elementem zarządzania łańcuchem dostaw jest znajdowanie jak najlepszych dostawców. Stanowi to jedno z najważniejszych zadań stawianych przed zarządzającymi łańcuchem dostaw. Jak już wspomniano, na zarządzanie łańcuchem dostaw składa się również zarządzanie relacjami z dostawcami. Jest to proces, który określa w jaki sposób firma współpracuje z dostawcami. Jak sama nazwa wskazuje, jest to lustrzane odbicie zarządzania relacjami z klientami. Tak jak firma potrzebuje nawiązywać i rozwijać relacje z klientami, to również musi budować więzi z dostawcami. Z kolei nieodłącznym elementem procesu zarządzania relacjami z dostawcami jest ocena (kontrola) realizacji umów kupna-sprzedaży i dostawy. Celem tej oceny jest sprawdzenie wyników osiągniętych przez zaangażowanego przez przedsiębiorstwo dostawcę pod względem takich czynników, jak ceny, jakość produktów/usług, realizacja dostaw oraz obsługa i, co za tym idzie:

zapewnienie nabywcy obiektywnych informacji stanowiących podstawę decyzji o wyborze źródła dostaw,

umożliwienie nabywcy przedstawienia dostawcy oceny wyników osiągniętych przez tego ostatniego wraz z ewentualnymi propozycjami usprawnień i udoskonaleń.

W procesie oceny dostawcy należy się koncentrować na poprawie wydajności i efektywności związków pomiędzy dostawcą a odbiorcą mając cały czas na uwadze poprawę poziomu usług (…).”

Opinia klasyfikacyjna wydawana przez GUS, mimo braku charakteru wiążącego, powinna być gwarancją dla podatnika, że świadczone przez niego usługi są przyporządkowane do właściwego grupowania, a co za tym idzie, opodatkowane są właściwą stawką podatku.

W oparciu o wyjaśnienia PKWiU, Opinię GUS oraz przytoczoną interpretację indywidualną, Pana zdaniem, świadczone usługi objęte niniejszym wnioskiem wpisują się w usługi doradcze w zakresie zarządzania łańcuchami dostaw i pozostałe usługi związane z zarządzaniem sklasyfikowane w PKWiU 2015 według kodu 70.22.16.0.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym uzależnia stawkę podatku od rodzaju prowadzonej działalności. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, stawkę 15% podatku stosuje się do przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu zauważa Pan, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, stawkę 8,5% podatku stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Użycie zwrotu „z zastrzeżeniem” ma na celu ustalenie pierwszeństwa stosowania wskazanych przepisów przed zastosowaniem przedmiotowego przepisu.

Żaden z przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – poza zapisami podniesionymi w niniejszym wniosku – nie spełnia kryteriów czynności wykonywanych przez Pana, poza omówionym już art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Podsumowując powyższe należy wywnioskować, że świadczone przez Pana usługi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0 powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Podobne stanowisko zajął DKIS w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT2- 1.4011.291.2023.3.MZ z 31 lipca 2023 r., czy nr 0114-KDIP3-2.4011.23.2023.4.MT z 23 marca 2023 r.: „(…) zatem usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 70.21.10.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0 z uwagi na fakt, że nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz 70.22.16.0 jako usługi wyłączone z opodatkowania 15% stawką ryczałtu wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, winny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12. ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy (…)”.

A zatem – Pana zdaniem– świadczone usługi objęte niniejszym wnioskiem powinny zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Pana zdaniem, przychody pochodzące z działalności gospodarczej i opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego są wyłączone z daniny solidarnościowej.

Zgodnie bowiem z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT podstawą obliczenia daniny solidarnościowej jest nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu wedle:

skali podatkowej (w tym dochody osiągnięte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej) – art. 27 ust. 1, 9 i 9a ustawy o PIT,

zasad wskazanych dla opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów i instrumentów finansowych – art. 30b ustawy o PIT,

podatku liniowego – art. 30c ustawy o PIT,

zasad wskazanych dla opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej – art. 30f ustawy o PIT.

Zatem ustawodawca w tym przepisie przewidział enumeratywne wyliczenie, jakiego rodzaju dochody stanowią podstawę dla obliczenia daniny solidarnościowej. Wśród tego wyliczenia ustawodawca nie przewidział, aby do podstawy obliczenia daniny solidarnościowej uwzględniać przychody opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym, że powyższe wyliczenie ma charakter zamknięty (enumeratywny) to nie ma podstaw, aby przy obliczaniu daniny solidarnościowej uwzględniać przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku wyliczenia zamkniętego (enumeratywnego) należy je rozumieć ściśle i nie ma podstaw, aby dopuszczać się jego rozszerzenia o inne przesłanki. Tym samym tego rodzaju przychody nie zostaną uwzględnione przy obliczaniu daniny solidarnościowej i tym samym konsekwencją takiego stanu będzie brak konieczności uiszczania daniny solidarnościowej.

Stanowisko aprobujące takie rozumienie ww. przepisu można odnaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.285.2021.1.MR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług,wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach wykonywanej działalności gospodarczej zawarł Pan z kontrahentem umowę o świadczenie usług dodatkowych, której przedmiotem było świadczenie na rzecz Spółki usług doradztwa w zakresie organizacji i finansowania importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi, w tym węglem i biomasą (tzn. świadczenie usług doradczych w zarządzaniu łańcuchami dostaw). Dla przedmiotowych usług jako właściwe wskazał Pan grupowanie PKWiU 70.22.16.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, że skoro – jak wynika z wniosku – w zakres Pana usługi wchodzą:usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw (organizacja i finansowanie importu, eksportu i handlu surowcami energetycznymi, w tym węglem i biomasą), sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0, to – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy – właściwą stawką ryczałtu jest stawka 15%, przewidziana dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Jak wynika bowiem z przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0, Pana usługi nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym, w związku z czym wyłączenie zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy nie znajdzie w opisanych okolicznościach zastosowania. Tym samym właściwą stawką dla świadczonych przez Pana usług doradztwa związanych z zarządzaniem, jak wcześniej wskazano, jest stawka 15%.

W związku z powyższym Pana stanowisko w zakresie stawki ryczałtu dla ww. usługi jest nieprawidłowe.

Natomiast, w odniesieniu do kwestii daniny solidarnościowej, ustawodawca w art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uregulował, że:

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Według art. 30h ust. 2 ww. ustawy:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

odliczone od tych dochodów.

Tym samym przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej do sumy dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową nie uwzględnia się przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bowiem przychody te nie zostały wymienione w treści art. 30h ww. ustawy.

W związku z powyższym przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej do sumy dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową nie powinien Pan uwzględniać uzyskanych przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby.

Zatem Pana stanowisko w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie objętym pytaniami interpretacyjnymi, tj. stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia opisanych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0 oraz braku obowiązku uwzględnienia przychodów osiąganych z działalności opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. A zatem nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00