Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.23.2023.4.MT

Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 70.21.10.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0 z uwagi na fakt, że nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz 70.22.16.0 jako usługi wyłączone z opodatkowania 15% stawką ryczałtu wynikającą z art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, winny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12. Ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych Stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest :

nieprawidłowe w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU : 70.21.10.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0 i 70.22.16.0;

prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lutego 2023 r. (data wpływu 16 lutego 2023 r.) oraz pismem z 6 marca 2023 r. (data wpływu 6 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 maja 2017 r. Od 2022 r. zgłoszono zryczałtowaną formę opodatkowania dochodów firmy. Przed rokiem 2022 r. był Pan opodatkowany podatkiem liniowym. Wybór formy opodatkowania został złożony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa terminowo poprzez złożenie formularza CEIDG dnia 4 lutego 2022 r.

Do celów podatkowych prowadzi Pan dokumentację - ewidencja przychodów w której ujmuje Pan chronologiczne zapisy na podstawie wystawianych faktur VAT. Pierwszy przychód w roku 2022 został osiągnięty 26 stycznia 2022 r. Ponadto oświadcza pan, że zgodnie z zapisami art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku w roku poprzedzającym rok podatkowy - Pana przychody nie przekroczyły ustawowego limitu. Spełnione zostały warunki objęcia zryczałtowaną formą o podatkowania. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia ustawowe warunki/definicje działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Nie jest Pan podatnikiem w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie osiąga Pan innych przychodów oprócz tych osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej.

Firma prowadzi działalność Gospodarczą sklasyfikowaną wg PKD:

74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana,

70.21.Z - Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

73.20.Z - Badanie rynku i opinii publicznej,

74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami,

85.59.Z - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej ni es klasyfikowane.

W ramach ww. typów działalności wykonuję następujące usługi:

1.Działania i usługi związane z Public Relations i Marketingiem opodatkowane stawką ryczałtu 15% zaliczone do kodu PKWiU - 70.21.10.0:

Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

Usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną, a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami,

Działania Public Relations i Marketing Techniczny dotyczące rynku zasilania (w Polsce i Europie),

Przygotowywanie treści merytorycznych dla publikacji zewnętrznych (artykuły, materiały na konferencje, targi) oraz wewnętrznych (strony www, broszury informacyjne/reklamowe) dotyczące elektrotechniki i systemów zasilania,

Udział i reprezentowanie Zleceniodawcy na targach i konferencjach branżowych rynku zasilania

2.Usługi doradztwa związane z zarządzaniem opodatkowane stawką 15% -Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania:

(PKWiU 70.22.11.0) - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym, określenia polityki działania firmy, określenia struktury organizacyjnej, strategicznych planów działania, usług doradztwa w zakresie rozwoju i restrukturyzacji firmy, rozwoju systemu informacji dla celów zarządzania, opracowywania raportów kierowniczych i kontrola, kontroli form i metod kierowania, opracowywania programów ukierunkowanych na zwiększanie zysków, pozostałych spraw dot. podniesienia poziomu kierowania przedsiębiorstwem (organizacją). Doradztwo organizacyjne w zakresie zmian w prawie dotyczącym ochrony konsumenckiej wobec przedsiębiorców.

(PKWiU 70.22.13.0)- Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem, pomoc operacyjną z zakresu strategii i działalności marketingowej organizacji, usługi doradztwa marketingowego, analizy i formułowania strategii marketingowej, formułowania programów obsługi klientów, polityki cen, polityki reklamowej i organizowania kanałów dystrybucyjnych, sprzedaży i szkolenia personelu prowadzącego sprzedaż, organizacji kanałów marketingowych (sprzedaż hurtownikom lub bezpośrednio detalistom, sprzedaż wysyłkowa, franczyza itp.), projektowania opakowań i innych zagadnień związanych ze strategią marketingową i działalnością organizacji. Przygotowanie założeń strategii i planów sprzedaży specjalistycznych systemów zasilania. Przygotowanie założeń strategii i planów wprowadzenia na rynek nowych technologii i systemów zasilania. Analiza potencjału wprowadzenia nowych technologii zasilania w aspektach kosztowych i szacowanej zyskowności.

(PKWiU 70.22.14.0) - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, strategia dotycząca zasobów ludzkich, polityki, praktyki i procedur w organizacji, rekrutacji, wynagrodzenia, odszkodowania, zasiłków, oceny wydajności pracy, rozwoju organizacyjnego (poprawa funkcjonowania układów wewnątrz i między grupami pracowników), szkolenia pracowników i zaspokajania potrzeb związanych z ich rozwojem, procedur związanych z przekwalifikowaniem zawodowym zwalnianych pracowników i planów pomocy pracownikom, przygotowania kadry do przejęcia obowiązków po odchodzących osobach, zgodności z przepisami państwowymi w takich dziedzinach jak: ochrona zdrowia, bhp, wynagrodzenia, odszkodowania dla pracowników i prawo pracy, relacji między pracownikami a kadrą kierowniczą, kontroli zasobów ludzkich.

(PKWiU 70.22.15.0) - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją, z zakresu udoskonalania metod i procedur związanych z produkcją, udoskonalanie usług biurowych i operacyjnych (planowania organizacji pracy, norm pracy), automatyzacja pracy biurowej (tj. wybór i instalację systemów zautomatyzowanych), rozwój produktów, zapewnienie (wysokiej) jakości i zarządzanie, jakością, bezpieczeństwo i ochrona zakładu produkcyjnego.

(PKWiU 70.22.16.0) - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw (dostarczenie produktu, włączając usługi zarządzania w zakresie inwentaryzacji oraz magazynowanie, przechowywanie i dystrybucję), usługi doradztwa związane z zarządzaniem logistycznym, w zakresie utrzymywania istniejącego poziomu zapasów, ustalenia najbardziej aktualnych potrzeb klienta dotyczących stanu zapasów, dystrybucji i transportu uwzględniając procesy stosowane przez klienta do przechowywania, obsługi i przenoszenia towarów wewnątrz organizacji i ich wysyłania do innych klientów, magazynowania i przechowywania, włącznie z przyjmowaniem, przechowywaniem i wydawaniem towarów, prowadzenia konsultacji logistycznych, pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane. Badanie rynku zaopatrzenia w zakresie ogniw i elementów źródeł zasilania. Badanie rynku zaopatrzenia w zakresie ogniw w technologii Litowej nieładowalnej i Litowo-Jonowej.

(PKWiU 70.22.20.0) - Usługi koordynacji i nadzoru projektu, w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Kontrola kosztów realizacji projektów układów zasilania wg założeń Odbiorcy. Zarządzanie projektami, aspekty budżetu i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

(PKWiU 70.22.30.0) Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w zakresie rozwoju przemysłowego w regionie.

3.Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne zaliczony do 14% stawki ryczałtu. Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne:

Doradztwo techniczne w zakresie elektrotechniki (PKWiU 71.12.11.0),

Doradztwo dotyczące zasad i metod inżynierskich w zakresie elektrotechniki i systemów zasilania, włączając analizę, badania i przeglądy (PKWiU 71.12.11.0),

Doradztwo inżynierskie w zakresie elektrotechniki i systemów zasilania (PKWiU 71.12.11.0),

Doradztwo inżynierskie w zakresie analizy systemów zasilania i metod badań (PKWiU 71.12.11.0),

Usługi rzeczoznawcy w zakresie akumulatorowych i bateryjnych systemów zasilania (PKWiU 71.12.11.0),

Analiza i badania techniczne uszkodzonego systemu inżynieryjnego celem określenia przyczyn (PKWiU 71.12.11.0),

Doradztwo techniczne w zakresie elektrotechniki dot. źródeł i systemów zasilania akumulatorowego i bateryjnego (PKWiU 71.12.11.0),

Doradztwo techniczne w zakresie elektrotechniki dot. źródeł i systemów zasilania akumulatorowego i bateryjnego w oparciu o założenia techniczne Odbiorcy (PKWiU 71.12.11.0),

Projektowanie systemów zasilania wg. założeń technicznych Odbiorcy (PKWiU 71.12.19.0),

Opracowywanie koncepcji systemów zasilania wg. założeń technicznych Odbiorcy (PKWiU 71.12.19.0),

Projektowanie techniczne związane z projektami w zakresie pozostałych przedsięwzięć, gdzie indziej niesklasyfikowanymi (PKWiU 71.12.19.0),

4.Badanie rynku i opinii publicznej opodatkowane stawką ryczałtu 15%:

Usługi badania rynku, badanie potencjału rynkowego, popytu i zwyczajów konsumentów w celu zwiększenia sprzedaży (PKWiU 73.20.14.0.),

Stosowanie monografii, badań statystycznych, modeli ekonometrycznych, sondaży (PKWiU 73.20.14.0.),

Usługi badania rynku (inne niż sondaże) wykorzystujące już istniejące informacje pochodzące z różnych źródeł (PKWiU 73.20.14.0.),

Usługi badania rynku bez przeprowadzania sondaży wykorzystujące już istniejące informacje pochodzące z różnych źródeł (PKWiU 73.20.14.0.),

Analiza potencjału rynkowego systemów zasilania w technologiach Li-lon / Ni-MH / Ni-Cd / AGM / na bazie pierwotnych ogniw alkalicznych i litowych (PKWiU 73.20.14.0.),

Analiza potencjału rynkowego systemów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 73.20.14.0.),

Analiza możliwości wprowadzenia źródeł zasilania Li-lon do siłowni telekomunikacyjnych 48V i systemów zasilania bezprzerwowego UPS (PKWiU 73.20.14.0.),

Analiza potencjału importu (źródła zaopatrzenia) nowych technologii zasilania (PKWiU 73.20.14.0.),

Analiza potencjału sprzedaży (rozwijające się branże i rynki) nowych technologii zasilania (PKWiU 73.20.14.0.),

Badanie opinii publicznej w kwestiach związanych ze stosowaniem nowoczesnych źródeł zasilania, pod kątem szeroko pojętych aspektów użytkowania zasilania w sprzęcie, kosztów szkodliwości dla środowiska i aspektu recyklingu (PKWiU 73.20.20.0).

5.Usługi tłumaczeń - stawka ryczałtu 15% - Usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych:

Tłumaczenia pisemne z jęz. ang. tekstów technicznych w branży elektrotechnicznej (PKWiU 74.30.11.0),

Tłumaczenia pisemne z jęz. ang. tekstów technicznych dot. systemów zasilania (PKWiU 74.30.11.0),

Tłumaczenia pisemne z jęz. ang. korespondencji handlowej i technicznej ze światowymi dostawcami podzespołów zasilania i / lub Odbiorcami (Klientami) (PKWiU 74.30.11.0),

Tłumaczenia ustne z jęz. ang. rozmów podczas konferencji i spotkań handlowych i technicznych ze światowymi dostawcami podzespołów zasilania i/lub Odbiorcami (PKWiU 74.30.12.0).

6.Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej nie klasyfikowane zastosowano ryczałt 8,5%. W katalogu PKWiU usługi są klasyfikowane:

74.90 - Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane,

74.90.1 - Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane

74.90.12 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń; usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,

74.90.12 - Usługi doradztwa w zakresie środowiska,

74.90.15 - Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa,

74.90.19 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane ( np. wyceny, kosztorysy inne niż inżynierskie),

74.90.19 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi dotyczące sztuki)

W ramach świadczonych usług prowadzi Pan działalność pośrednictwa w handlu. Nie jest to pośrednictwo w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1) - dla którego została konkretnie przyporządkowana stawka podatku zryczałtowanego na poziomie 15% (art. 12 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku).

Usługi pośrednictwa w handlu (innym niż hurtowym) nie zostały wymienione w ww. ustawie pod żadną stawką opodatkowania, co pozwala przyporządkować świadczone usługi do stawki 8,5% ww. ustawy jako przychodów z działalności usługowej;

W tej grupie usług znajdują się świadczone przez Pana usługi:

Pośrednictwo w interesach, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, organizowanie sprzedaży z klientami (PKWiU 74.90.12.0),

Pośrednictwo w interesach, relacje z kluczowymi dostawcami światowymi, organizowanie zaopatrzenia w podzespoły systemów zasilania (PKWiU 74.90.12.0),

Specjalistyczne doradztwo w zakresie bezpieczeństwa dla układów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 74.90.15.0),

Doradztwo i analiza niezbędnych Certyfikacji bezpieczeństwa układów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 74.90.15.0),

Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa w zakresie magazynowania komponentów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 74.90.15.0),

Przygotowanie wycen (innych niż inżynierskie) realizacji projektów układów zasilania wg założeń Odbiorcy (PKWiU 74.90.19.0),

Opracowywanie kosztorysów systemów zasilania -(innych niż inżynierskie)(wg. założeń Odbiorcy) (PKWiU 74.90.19.0).

7.Usługi w zakresie pozostałych, pozaszkolnych form edukacji i usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane - stawka ryczałtu 8,5%:

Szkolenia techniczne dotyczące systemów zasilania (elektrotechnika specjalistyczna) (PKWiU 85.59.13.2),

Szkolenia dotyczące rynku systemów zasilania (PKWiU 85.59.13.2),

Opracowanie / prowadzenie specjalistycznych szkoleń dotyczących technologii i koncepcji budowania systemów zasilania w celu spełnienia założeń Odbiorców (PKWiU 85.59.13.2),

Opracowanie i prowadzenie serii szkoleń dotyczących źródeł i rynku systemów zasilania (PKWiU 85.59.19.0),

Opracowanie / Prowadzenie szkoleń w zakresie rynku i sprzedaży specjalistycznych akumulatorowych systemów zasilania (PKWiU 85.59.19.0).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wskazał Pan, że:

1.Jest Pan obywatelem i rezydentem podatkowym w Polsce.

2.Wniosek dotyczy przychodów za rok podatkowy 2022.

3.Przy prowadzeniu usług wymienionych we wniosku zatrudnia Pan pracowników na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło ani inną umowę o podobnym charakterze.

4.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan i nie będzie Pan świadczył usług firm centralnych (head office), usług związanych z zarządzaniem, ani związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.

5.Ponosi Pan odpowiedzialność za czynności podejmowanych w ramach Pana działalności gospodarczej wobec Zlecającego.

6.Czynności wymienione we wniosku nie są wykonywane pod kierownictwem, ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zlecającego te czynności.

7.Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z wykonywanymi czynnościami i Pana działalnością gospodarczą.

8.Usługi w ramach Pana działalności gospodarczej świadczy Pan dla Zleceniodawców, którymi są podmioty, o które zabiega Pan na rynku krajowym i zagranicznym. Obecnie dominują dwa podmioty, tj. W. Spółka z o.o. w Polsce oraz B. w Niemczech.

9.Pomiędzy Panem, a Zleceniodawcą nie ma żadnych powiązań osobistych ani gospodarczych. Nie jest Pan wspólnikiem w spółce; nie świadczy Pan żadnych funkcji zarządczych w żadnej spółce.

10.Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.).

11.Ewidencje przychodów są prowadzone zgodnie z Ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu Środków trwałych oraz Wartości niematerialnych i prawnych. Zapisy dokonywane są w oparciu o chronologicznie wystawiane i numerowane faktury, na których jest określony rodzaj usługi. Faktury w ewidencji są przyporządkowane do poszczególnych stawek ryczałtu.

12.Nie wykonuje Pan wolnego zawodu w myśl art. 4 ust 1 pkt 11.

13.Nie posiada i nie będzie Pan posiadał na terenie Niemiec żadnego zakładu lub oddziału w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

14.Usługi opisane przez Pana w pkt 1 i 2 stanu faktycznego (tj. Działania i usługi związane z Public Relations i Marketingiem zaliczone do kodu PKWiU - 70.21.10.0 oraz Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zaliczone do kodu PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.13.0, 70.22.14.0, 70.22.15.0, 70.22.16.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0) są odrębnymi usługami, za które kontrahent płaci Panu wyodrębnione wynagrodzenie.

Pana usługi nie są elementem kompleksowego/złożonego świadczenia na rzecz kontrahenta.

15.Stawka wynagrodzeniowa za świadczone usługi nie jest stała. Wynagrodzenie za usługi jest różne i jest określane w chwili ustalania zakresu zadania. Kalkulacja wynagrodzenia zależy od zapotrzebowania klienta - jeżeli zlecenie wymaga większej pracochłonności i zaangażowania jest wyższe. Również szybki czas wykonania (zlecenie pilne) jest wyceniany wyżej. Wynagrodzenie jest różne, jest ustalane kiedy określany jest zakres prac dla danej usługi, i czy jest to zadanie pilne dla Kontrahenta. Z reguły zlecenia są indywidualne.

Pytanie

Czy zastosowano poprawne stawki podatku zryczałtowanego?

Pana stanowisko w sprawie

Przedstawiony stan faktyczny poprzedzony analizą statystyczną oraz faktycznego wykonywania usług wykazuje, że zastosowano poprawne stawki podatku zryczałtowanego. Zgodnie z unormowaniami prawnymi ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na poparcie Pana ustaleń informuje Pan, że nie świadczy usług, które podlegają pod wyłączenie z możliwości wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania dla działalności jednoosobowej zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym .

W ramach świadczonych Usług prowadzi Pan działalność pośrednictwa w handlu (opis stanu faktycznego pkt 6.) Nie jest to jednak pośrednictwo w sprzedaży hurtowej (PKWiU 46.1) dla którego została przyporządkowana stawka podatku na poziomie 15% (art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Usługi pośrednictwa w handlu (innym niż hurtowym) nie zostały wymienione w ustawie pod żadną stawką opodatkowania, co pozwala przyporządkować świadczenie tych usług do stawki 8,5% jako "przychód z działalności usługowej".

W tej grupie usług znajdują się świadczone przez Pana usługi:

Pośrednictwo w interesach, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, organizowanie sprzedaży z klientami (PKWiU 74.90.12.0),

Pośrednictwo w interesach, relacje z kluczowymi dostawcami światowymi, organizowanie zaopatrzenia w podzespoły systemów zasilania (PKWiU 74.90.12.0),

Specjalistyczne doradztwo w zakresie bezpieczeństwa dla układów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 74.90.15.0),

Doradztwo i analiza niezbędnych Certyfikacji bezpieczeństwa układów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 74.90.15.0),

Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa w zakresie magazynowania komponentów zasilania w technologiach Li-lon (PKWiU 74.90.15.0),

Przygotowanie wycen (innych niż inżynierskie) realizacji projektów układów zasilania wg założeń Odbiorcy (PKWiU 74.90.19.0),

Opracowywanie kosztorysów systemów zasilania -(innych niż inżynierskie)(wg. założeń Odbiorcy) (PKWiU 74.90.19.0).

Pozostałe grupy zakupu określone w punktach 1-5 oraz 7 opisu stanu faktycznego – są przyporządkowane i rozliczane podatkowo przez Pana zgodnie z tabelami PKWiU ogłoszonymi przez Urząd Statystyczny w korelacji z PKWiU przedstawionymi w ustawie z dnia 20 listopada1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nadmienia Pan również, że korzystał Pan z pomocy doradcy podatkowego aby ustalić prawidłowość i słuszność Pana rozliczeń. Uznaje Pan więc przedstawione przez Pana stanowisko jako prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:

- przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

- przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z wniosku wynika, że do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.21.10.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0, 70.22.16.0, 70.22.11.0, 70.22.13.0, 70.22.14.0 oraz 70.22.15.0 chce Pan zastosować 15% stawkę ryczałtu.

Opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi:

klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast odnosząc się do wymienionych w ww. przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 15% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.11.0, 70.22.13.0, 70.22.14.0, 70.22.15.0 jest prawidłowe.

Pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

Kategoria 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem

są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

Zatem usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 70.21.10.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0 z uwagi na fakt, że nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz 70.22.16.0 jako usługi wyłączone z opodatkowania 15% stawką ryczałtu wynikającą z art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, winny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12. Ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.

Zatem Pana stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Natomiast pozostałe świadczone przez Pana usługi są opodatkowane następującymi stawkami ryczałtu:

PKWiU: 85.59.13.2, 85.59.19.0, 74.90.12, 74.90.12.0, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.15.0, 74.90.19, 74.90.19.0, 74.90.20 - 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

PKWiU: 71.12.11.0 oraz 71.12.19.0 - 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

PKWiU: 73.20.14.0 oraz 73.20.20.0 - 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

PKWiU: 74.30.11.0 oraz 74.30.12.0 - 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko w tej części jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00