Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.442.2024.1.JK3
Przychody uzyskiwane przez pełnomocnika spółki polskiej stosownie do art. 16 ust. 2 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podlegają opodatkowaniu w Polsce, jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :
- prawidłowe - w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów i sposobu opodatkowania w Polsce wynagrodzenia rezydenta Niemiec będącego pełnomocnikiem spółki polskiej,
- nieprawidłowe - w zakresie obowiązku wpłacania miesięcznych zaliczek.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika spółki przez osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pan S.G. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Pełnomocnik”) jest osobą fizyczną posiadającą obywatelstwo niemieckie i rezydencję podatkową w Niemczech. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Niemczech i tam też rozliczał się Pan dotychczas z całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Nie posiada Pan w Polsce rezydencji podatkowej.
Świadczy Pan pracę na rzecz (…) GmbH i planuje ją kontynuować w przyszłości. Zatrudniony jest Pan na podstawie umowy odpowiadającej w Polsce odpowiednikowi umowy o pracę.
Uchwałą Zarządu (…) sp. z o.o. (dalej: „Spółka PL”) 2 kwietnia 2024 r., został Pan powołany na pełnomocnika Spółki PL, na mocy której przyznano Panu również stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności pełnomocnika.
Spółka PL to wiodąca agencja cyfrowa i dostawca IT, która opracowuje i dostarcza wysokiej jakości rozwiązania cyfrowe w zakresie zarządzania treścią, handlu elektronicznego, sztucznej inteligencji i aplikacji mobilnych. Spółka PL świadczy usługi przede wszystkim w zakresie tworzenia stron internetowych i oprogramowania i działa na żądanie zleceniodawców zgodnie z indywidualnym zleceniem.
Zakres pełnomocnictwa udzielonego przez Spółkę PL Pełnomocnikowi obejmuje następujące czynności dokonywane w imieniu i na rzecz Spółki PL:
a) reprezentowanie Spółki PL w relacjach z osobami trzecimi;
b) negocjowanie umów z dostawcami usług dla Spółki PL (np. w przypadku zmiany siedziby lub adresu Spółki PL, uzgadnianie umowy „fit-out”), podpisywanie umów;
c) negocjowanie i podpisywanie umów z klientami Spółki PL;
d) negocjowanie i podpisywanie umów z osobami fizycznymi wykonującymi usługi dla Spółki PL lub z pracownikami Spółki PL;
e) konsultacje i podejmowanie decyzji w zakresie czynności zwykłego zarządu w Spółce PL, związanych z działalnością gospodarczą Spółki PL (np. w przypadku zmiany siedziby);
f) raportowanie działań do zarządu Spółki PL;
g) konsultacje i zarządzanie w zakresie koordynacji projektów i zespołów, w granicach zwykłego zarządu;
h) kontakt z klientami Spółki PL, utrzymywanie relacji biznesowych;
i) zarządzanie personelem i zasobami firmy.
Pana i Spółki PL nie wiąże żadna umowa, w szczególności umowa o pracę, umowa zlecenia lub umowa o świadczenie usług. Ponadto, Pełnomocnik nie jest członkiem zarządu Spółki PL ani nie pełni funkcji prokurenta. Podstawą działania Pana na rzecz Spółki PL jest jedynie uchwała zarządu Spółki PL, powołująca Pana jako pełnomocnika, w której też zostało ustalone wynagrodzenie dla Pełnomocnika, oraz pełnomocnictwo określające zakres czynności, jakie mogą być wykonywane przez Pełnomocnika. Zgodnie z nim będzie Pan wykonywał wyłącznie czynności przewidziane wyżej wskazanym zakresem, a Pana uprawnienia nie będą wykraczać poza zakres przewidziany w pełnomocnictwie.
Na podstawie uchwały w sprawie powołania Pełnomocnika, przysługuje Panu stałe miesięczne wynagrodzenie w wysokości 5.000,00 EUR brutto.
Mimo powołania Pana na Pełnomocnika w polskiej spółce, nie planuje Pan zmienić swojego miejsca zamieszkania. Czynności Pełnomocnika będą wykonywane w czasie wizyt w Polsce, które nie będą przekraczać 183 dni w okresie rocznym, a także w ograniczonym zakresie w ramach „pracy zdalnej”.
Pytania
1. Czy wynagrodzenie uzyskiwane przez Pełnomocnika od Spółki PL stanowi dla niego przychód z innych źródeł, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, w związku z tym podatek od tego przychodu jest należny w terminie złożenia rozliczenia rocznego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), składanego w Polsce przez Pełnomocnika do 30 kwietnia kolejnego roku kalendarzowego?
2. Czy Pełnomocnik może wybrać wpłacanie zaliczek miesięcznych od uzyskiwanego przychodu, zgodnie z art. 44 ust. 1c, 1d i 1f UPDOF?
3. Czy podatek dochodowy od osób fizycznych od uzyskanego przez Pełnomocnika wynagrodzenia jest należny w Polsce zgodnie z art. 16 ust. 2 umowy o UPO PL-DE oraz jest wyłączony z opodatkowania w Niemczech zgodnie z art. 24 ust. 1 litera a)?
Pana stanowisko w sprawie
1) W Pana ocenie wynagrodzenie uzyskane przez Pełnomocnika od Spółki PL stanowi dla niego przychód z innych źródeł, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF, w związku z tym podatek od tego przychodu jest należny w terminie złożenia rozliczenia rocznego podatku PIT, składanego w Polsce przez Pełnomocnika do 30 kwietnia kolejnego roku kalendarzowego.
2) W Pana ocenie, może Pan wybrać wpłacanie zaliczek miesięcznych od uzyskanego przychodu zgodnie z art. 44 ust. 1c, 1d i 1f UPDOF, jednak nie jest Pan do tego zobowiązany.
3) W Pana ocenie, podatek dochodowy od osób fizycznych od uzyskanego przez Pełnomocnika wynagrodzenia jest należny w Polsce zgodnie z art. 16 ust. 2 umowy o UPO PLDE oraz jest wyłączony z opodatkowania w Niemczech zgodnie z art. 24 ust. 1 litera a) umowy o UPO PL-DE.
Uzasadnienie stanowiska
Ad. 1
Opodatkowanie wynagrodzenia za pełnienie funkcji pełnomocnika na gruncie UPDOF
W świetle art. 3 ust. 2a UPDOF, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 1a UPDOF za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl natomiast art. 3 ust. 2b UPDOF, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Poprzez użycie określenia „w szczególności” ustawodawca wskazuje, że nie jest to katalog zamknięty. Dopuszczalne jest zatem istnienie również innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto zgodnie z art. 4a UPDOF, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z kolei w świetle art. 10 ust. 1 UPDOF źródłami przychodów są:
1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2) działalność wykonywana osobiście;
3) pozarolnicza działalność gospodarcza;
4) działy specjalne produkcji rolnej;
5) (uchylony);
6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9) inne źródła.
Dodatkowo, mając na uwadze treść art. 20 ust. 1 UPDOF za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17. Znów, ze względu na użycie określenia przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności”, należy uznać, że powyższe wyliczenie jest katalogiem otwartym.
Mając na uwadze powyższe, wynagrodzenie z tytułu sprawowania funkcji pełnomocnika, wypłacane na podstawie uchwały zarządu Spółki PL, należy uznać w przedmiotowej sprawie jako świadczenie pieniężne, które zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 UPDOF należy traktować jako przychód z innych źródeł.
Wobec powyższych przepisów, wynagrodzenie uzyskiwane przez Pełnomocnika od Spółki PL stanowi dla niego przychód z innych źródeł wskazany w wyżej zacytowanym przepisie. W związku z tym, na podstawie art. 45 UPDOF, podatek od tego przychodu będzie należny dopiero w terminie złożenia rozliczenia rocznego podatku PIT, składanego w Polsce przez Pełnomocnika do 30 kwietnia kolejnego roku kalendarzowego. W zeznaniu rocznym będzie Pan zobligowany wykazać dochód z tytułu wynagrodzenia otrzymanego z tytułu pełnienia na podstawie uchwały zarządu funkcji pełnomocnika i od łącznej sumy obliczyć należny za dany rok podatek.
Ad. 2
Zaliczki na podatek a przychód z innych źródeł
Stosownie do art. 44 ust. 1c UPDOF, podatnik uzyskujący przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, na podstawie umowy, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy zlecenia lub o dzieło, może w ciągu roku podatkowego wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód podlegający opodatkowaniu uważa się przychód uzyskany w danym miesiącu pomniejszony o koszty uzyskania określone w art. 22 ust. 9 pkt 6.
Ponadto zgodnie z ust. 1d ww. artykułu, podatnik, o którym mowa w ust. 1c, jeżeli dokonał w trakcie roku podatkowego wpłaty zaliczki, jest obowiązany do wpłacania kolejnych zaliczek od dochodów uzyskanych z tego tytułu w następnych miesiącach, aż do końca tego roku podatkowego. Co więcej, w myśl ust. 1f, miesięczne zaliczki obliczone w sposób określony w ust. 1c podatnik jest obowiązany wpłacać na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskał dochód, a za grudzień - przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania.
W tym miejscu zauważyć należy, że w UPDOF ustawodawca w przypadku uzyskiwania przychodu z „innych źródeł” nie określił obowiązku poboru czy uiszczania przez podatnika z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Taki obowiązek nie ciąży też na podmiocie wypłacającym przedmiotowe świadczenie. Dlatego też co do zasady – Pan z tytułu wypłacanego wynagrodzenia za pełnienie na podstawie uchwały zarządu funkcji pełnomocnika, stanowiącego przychód z innych źródeł – nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek PIT. Art. 44 ust. 1c UPDOF wskazuje jednak na możliwość wpłacania zaliczek miesięcznych, przy zastosowaniu do uzyskanego dochodu najniższej stawki podatkowej określonej w skali – o czym świadczy zwrot „(…) może w ciągu roku podatkowego wpłacać zaliczki miesięczne (…)”.
Idąc w myśl tej regulacji, w Pana ocenie - Pełnomocnika, może Pan wybrać wpłacanie zaliczek miesięcznych od uzyskiwanego przychodu zgodnie z art. 44 ust. 1c, 1d i 1f UPDOF.
Ad. 3
Podatek należny Polsce z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika
Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 4a UPDOF, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jest Pan niemieckim rezydentem podatkowym. Wobec tego odnosząc się do umowy o UPO PL-DE, która będzie miała zastosowanie w niniejszej sprawie, wskazuje Pan, na artykuł 16 tej umowy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 umowy o UPO PL-DE wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Natomiast w myśl art. 16 ust. 2 umowy o UPO PL-DE uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (tutaj: Niemcy) otrzymuje z tytułu pełnienia obowiązków pełnomocnika spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (tutaj: Polska), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (tutaj: Polska).
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 2 umowy o UPO PL-DE, bowiem nie jest Pan związany ze Spółką PL żadną umową, w szczególności umową o pracę, umową zlecenia czy umową o świadczenie usług, a dnia 2 kwietnia 2024 r. został powołany uchwałą zarządu na pełnomocnika Spółki PL oraz otrzymał pełnomocnictwo do działania w imieniu i na rzecz Spółki PL w zakresie wymienionych enumeratywnie czynności. Nie pełni Pan funkcji członka zarządu czy rady nadzorczej Spółki PL, nie jest też jej prokurentem. Zwrócić należy uwagę, iż w obrocie gospodarczym zarówno osoby fizyczne, osoby prawne jak i jednostki nieposiadające osobowości prawnej (spółki osobowe) nie muszą działać osobiście i dopuszczalne jest działanie przez pełnomocnika. Sama istota pełnomocnictwa w prawie cywilnym (a przez to i w prawie handlowym) polega na tym, że pewna osoba dokonuje w imieniu i na rzecz innego podmiotu czynności prawnych.
Osoba, która dokonuje czynności, określana jest mianem pełnomocnika, natomiast osoba, w imieniu której czynność jest dokonywana – mianem reprezentowanego. Jeżeli czynność dokonana przez pełnomocnika mieści się w granicach umocowania udzielonego przez reprezentowanego, wywołuje ona bezpośredni skutek dla podmiotu, który udzielił pełnomocnictwa.
Zgodnie z art. 98 Kodeksu Cywilnego można wyróżnić trzy rodzaje pełnomocnictwa. Są nimi:
- pełnomocnictwo ogólne (obejmujące umocowanie do czynności zwykłego zarządu),
- pełnomocnictwo rodzajowe (określające rodzaj czynności, do dokonywania których umocowany ma być pełnomocnik) oraz
- pełnomocnictwo szczególne (do dokonania konkretnej czynności w imieniu mocodawcy).
Pełnomocnictwo rodzajowe powinno określać rodzaj (typ, grupę) czynności prawnych, do których dokonywania umocowany został pełnomocnik oraz przedmiot tych czynności. Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane, chyba że mocodawca zrzekł się odwołania pełnomocnictwa z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.
Za pełnomocnictwo ogólne należy uznać tylko takie, w treści którego pełnomocnik zostaje umocowany do dokonywania nieokreślonych indywidualnie ani niesprecyzowanych co do rodzaju czynności prawnych. Przy czym, jako że ustawa limituje dopuszczalność udzielenia takiego pełnomocnictwa do czynności zwykłego zarządu, czynnościami tymi będą zawsze czynności o takim właśnie charakterze.
Przepisy prawa cywilnego nie definiują pojęcia czynności zwykłego zarządu, niemniej powszechnie przyjmuje się, że są nimi bieżące, drobne czynności związane z prowadzeniem działalności. Natomiast, jeżeli dana czynność przekracza zwykły zarząd (np. nabycie lub zbycie nieruchomości, zaciągnięcie kredytu), wówczas pełnomocnik ogólny nie jest uprawniony do jej dokonania. W takim wypadku konieczne jest udzielenie pełnomocnictwa uprawniającego do dokonania konkretnej czynności lub tzw. pełnomocnictwa rodzajowego upoważniającego do dokonywania czynności określonego rodzaju - np. do podpisywania w imieniu mocodawcy pewnej kategorii umów, składania zamówień, podpisywania ofert.
Pełnomocnictwem ogólnym jest przede wszystkim pełnomocnictwo, w którym w ogóle nie sprecyzowano czynności prawnych, do jakich zostaje umocowany pełnomocnik, poprzestając na stwierdzeniu, że umocowuje ono do dokonywania czynności zwykłego zarządu.
Jak wskazano w stanie faktycznym, został Pan powołany na stanowisko pełnomocnika przez Spółkę PL. Co więcej, Wnioskodawca jest obywatelem i rezydentem podatkowym Niemiec. Ze względu na brak miejsca zamieszkania na terytorium Polski, podlega Pan pod ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce - nie spełnia Pan bowiem przesłanek z art. 3 ust. 1a UPDOF, ani nie posiada Pan ośrodka interesów życiowych i nie przebywa i nie planuje przebywać dłużej niż 183 dni w roku podatkowym na terytorium Polski.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro posiada Pan miejsce zamieszkania w Niemczech, natomiast w Polsce będzie pełnił funkcje Pełnomocnika w Spółce PL, należy uznać, że Pana aktywność będzie skutkować opodatkowaniem otrzymanego wynagrodzenia na terytorium Polski zgodnie z art. 16 ust. 2 umowy o UPO PL-DE. W konsekwencji uzyskany przychód będzie wyłączony z opodatkowania w Niemczech zgodnie z art. 24 ust. 1 litera a) umowy o UPO PL-DE, który wskazuje, że w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech (jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie), dochód uzyskiwany w Rzeczypospolitej Polskiej lub mienie położone w Rzeczypospolitej Polskiej, które zgodnie umową o UPO PL-DE może podlegać opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru podatku niemieckiego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2b ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Wyżej wymieniony katalog jest katalogiem otwartym, a więc może mieścić w sobie również inne przychody wprost w nim nie wskazane.
Wyżej wymienione przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Z wniosku wynika, że Pan jako rezydent Niemiec, świadczy pracę na rzecz (…) GmbH i planuje ją kontynuować w przyszłości. Zatrudniony jest Pan na podstawie umowy odpowiadającej w Polsce odpowiednikowi umowy o pracę. Uchwałą Zarządu Spółki (…) (dalej: „Spółka PL”) 2 kwietnia 2024 r., został Pan powołany na pełnomocnika Spółki PL, na mocy której przyznano Panu również stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności pełnomocnika.
Mając powyższe na uwadze w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku:
Wynagrodzenie członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Natomiast stosownie do art. 16 ust. 2 ww. umowy:
Uposażenia, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu pełnienia obowiązków pełnomocnika spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Z powyższego wynika, że przepis art. 16 ust. 2 umowy będzie miał zastosowanie, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki, tj.:
1. osoba ma miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie;
2. osoba jest pełnomocnikiem spółki, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie;
3. osoba ta otrzymuje uposażenie, płace i inne podobne wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zauważyć, że jest Pan rezydentem podatkowym Niemiec i został Pan powołany uchwałą zarządu spółki do pełnienia funkcji pełnomocnika polskiej spółki.
Zatem w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 16 ust. 2 omawianej umowy międzynarodowej. Przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika w polskiej spółce mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce.
W Polsce zatem opodatkowaniu podlega Pan wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika polskiej spółki. Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego przychodu (dochodu) w Niemczech, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Stosownie do art. 24 ust. 1 lit. a) umowy:
W przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Republice Federalnej Niemiec, jeżeli nie mają zastosowania postanowienia w punkcie b), dochód uzyskiwany w Rzeczypospolitej Polskiej lub mienie położone w Rzeczypospolitej Polskiej, które zgodnie z niniejszą umową może podlegać opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej, podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru podatku niemieckiego.
Na podstawie art. 24 ust. 1 lit. d) umowy:
Republika Federalna Niemiec zastrzega sobie prawo do wzięcia pod uwagę dochodu i majątku wyłączonego z opodatkowania niemieckiego na podstawie niniejszej umowy, przy ustalaniu stawki podatku od pozostałego dochodu i majątku.
Przy czym, Pana zobowiązania podatkowe oraz sposób ich rozliczenia w Niemczech podlegają unormowaniu w przepisach prawa podatkowego tam obowiązujących.
W celu opodatkowania Pana wynagrodzenia w Polsce należy dokonać kwalifikacji prawnopodatkowej Pana dochodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są:
1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2) działalność wykonywana osobiście;
9) inne źródła.
W świetle art. art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 13 pkt 7, 8 i 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
c) przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8),
9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).
Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zwrot „w szczególności” użyty w art. 20 ust. 1 ustawy oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do „innych źródeł” należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że został Pan ustanowiony pełnomocnikiem polskiej spółki. Nie jest Pan związany ze spółką żadną umową, w szczególności umową o pracę, umową zlecenia lub umową o świadczenie usług. Podstawą Pana działania jako pełnomocnika na rzecz spółki polskiej jest jedynie Uchwała Zarządu o powołaniu oraz o określeniu należnego Panu wynagrodzenia.
Skoro istotnie jak Pan wskazał, wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będzie otrzymywać wyłącznie na podstawie uchwały zarządu, to Pana wynagrodzenie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie Pan zobligowany wykazać dochód z tytułu wynagrodzenia otrzymanego z tytułu pełnienia na podstawie uchwały zarządu funkcji pełnomocnika („inne źródła”) wraz z innymi dochodami i od łącznej sumy obliczyć należny za dany rok podatek.
Stosownie bowiem do przepisu art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.
Przychody uzyskiwane przez Pana - pełnomocnika spółki polskiej stosownie do art. 16 ust. 2 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podlegają opodatkowaniu w Polsce, jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana stanowisko w tej części jest prawidłowe.
Odnosząc się do możliwości opłacania miesięcznych zaliczek, należy wskazać, że zgodnie z art. 44 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników:
1. ze stosunku pracy z zagranicy,
2. z emerytur i rent z zagranicy,
3. z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1
- są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.
W myśl natomiast art. 44 ust. 1c zd. pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik uzyskujący przychody z innych źródeł , o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, na podstawie umowy, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy zlecenia lub o dzieło, może w ciągu roku podatkowego wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkowa określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Konsekwencją klasyfikacji do źródła przychodu, tj. – inne źródła, jest spoczywający na podatniku, który osiągnie omawiany przychód, obowiązek wykazania go, łącznie z innymi dochodami w zeznaniu podatkowym składanym za dany rok podatkowy, w którym został uzyskany i obliczenia podatku należnego od sumy uzyskanych dochodów według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 45 ustawy).
Z treści ww. art. 44 ust. 1c ustawy jednoznacznie wynika, ze podatnik może wpłacać miesięczne zaliczki, jeżeli uzyskuje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, na podstawie umowy, do której stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy zlecenia lub o dzieło.
Natomiast z wniosku wynika, że został Pan powołany na pełnomocnika spółki uchwałą Zarządu, na mocy której przyznano Panu również stałe miesięczne wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności pełnomocnika. Nie wiąże Pana ze spółką polską żadna umowa, w szczególności umowa o pracę, umowa zlecenia lub umowa o świadczenie usług.
Zatem nie ciążą na Panu obowiązki wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z ww. tytułu, gdyż w Pana przypadku nie występują okoliczności, o których mowa w ww. art. 44 ust. 1a w zw. z art. 44 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek rozliczenia podatku z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika powstanie w terminie złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym przychód został przez Pana otrzymany.
Pana stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right