Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.256.2024.2.NF
Uznanie, że realizacja zadania przez Gminę następuje w ramach statusu podatnika podatku VAT oraz ustalenia, że efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·ustalenia, czy realizacja przez Gminę Projektu-1 następuje w ramach statusu podatnika VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1);
·ustalenia, czy efekty Projektu-1 są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2);
·ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu-1 Gmina posiada/będzie posiadała jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-1, a jeśli tak, to w jakim zakresie (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3);
·ustalenia, czy realizacja przez Gminę Projektu-2 następuje w ramach statusu podatnika VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 4);
·ustalenia, czy efekty Projektu-2 są/będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 5);
·ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu-2 Gmina posiada/będzie posiadała jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-2, a jeśli tak, to w jakim zakresie (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 6).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 lipca 2024 r. (wpływ 1 lipca 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina rozlicza podatek od towarów i usług (dalej także: „VAT”) wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 ze zm.) (dalej: „ustawa centralizacyjna”).
Zgodnie z przepisami prawa – w szczególności ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: „usg”) – Gmina wykonuje zadania publiczne (zadania własne) w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 usg, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne – stosownie do ww. art. 7 ust. 1 usg – w szczególności obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3)ochrony zdrowia;
4)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
5)wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
6)edukacji publicznej;
7)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
8)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
9)zieleni gminnej i zadrzewień;
10)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
11)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
12)promocji gminy;
13)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Wskazane wyżej zadania realizowane są przez Gminę poprzez jednostki organizacyjne (samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy) oraz poprzez Urząd Miejski (dalej jako: „Urząd”).
Urząd to „urząd gminy” w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy centralizacyjnej oraz „urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego” w rozumieniu § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999) (dalej jako: „Rozporządzenie”).
W ramach i w celu realizacji swoich zadań własnych Gmina przystąpiła do wykonania dwóch przedsięwzięć, które są współfinansowane ze środków zewnętrznych, tj.:
1)operacja pn. „(...)” (dalej jako: „Projekt-1”),
2)operacja pn. „(...)” (dalej jako: „Projekt-2”).
Techniczna realizacja Projektu-1 oraz Projektu-2 następuje przy wykorzystaniu struktur i zasobów Urzędu. Nabywcą towarów i usług – zarówno w przypadku Projektu-1, jak i Projektu-2 – jest Gmina.
Charakterystyka ww. operacji jest następująca:
Ad 1 Projekt-1
W trzecim kwartale 2022 r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na współfinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. 27 września 2023 r. Gmina zawarła z Województwem umowę o przyznaniu pomocy, na mocy której Gmina otrzyma dofinansowanie na realizację Projektu-1.
Projekt-1 ma na celu rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej.
Projekt-1 polega na wykonaniu (utworzeniu) miejsca przyjaznego dla mieszkańców miejscowości B (zlokalizowanej na terenie Gminy), które będzie przeznaczone do wypoczynku, wspólnego spędzania czasu, spotkań, integracji oraz umożliwiające realizację różnego rodzaju przedsięwzięć o charakterze społecznym. W ramach Projektu-1 zostanie zagospodarowany teren w okolicach stawu poprzez stworzenie infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej.
W ramach Projektu-1 zostają wykonane w szczególności następujące prace (zostają dokonane wydatki na):
a)opracowanie mapy dla celów projektowych i wykonanie projektu,
b)wykonanie nawierzchni placu rekreacyjnego,
c)wykonanie stołu szachowego z siedziskami,
d)wykonanie ławek,
e)zamontowanie koszy na śmieci,
f)wykonanie miejsca na ognisko z siedziskami,
g)nawiezienie ziemi i prace związane z zielenią.
W ten sposób powstanie nowy obiekt infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Zakładana całkowita wartość Projektu-1 wynosić będzie około (…) zł brutto.
Realizacja poszczególnych prac związanych z Projektem-1 ma miejsce w okresie od października 2022 r. i zakłada się, że potrwa do około połowy 2024 r.
Faktury dotyczące nabyć towarów i usług związanych z Projektem-1 są (będą) wystawiane na Gminę. Efekty rzeczowe realizacji Projektu-1 będą ujęte na stanie majątkowym Urzędu (znajdą się w aktywach trwałych Urzędu).
Realizowany Projekt-1 ma przyczynić się do zwiększenia dostępnych form wypoczynku i rekreacji w szczególności dla mieszkańców miejscowości B, ale również turystów i innych osób przebywających w okolicy. Ponadto, Projekt-1 ma przyczynić się do poprawy estetyki przestrzeni publicznej w miejscowości B, co – według założeń – ma wpłynąć na poprawę przestrzeni publicznej całej Gminy A, jak i całego LGD (…). W szczególności utworzone miejsce ma przyczynić się do zwiększenia liczby spotkań integracyjnych mieszkańców.
Powstały w ramach Projektu-1 obiekt ma być ogólnodostępny, tzn. wszystkie zainteresowane osoby – w tym w szczególności mieszkańcy miejscowości B – będą mogły korzystać z obiektu nieodpłatnie. Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu do jakichkolwiek działań odpłatnych. Gmina nie będzie uzyskiwać – przy wykorzystaniu obiektu powstałego w ramach Projektu-1 – jakichkolwiek dochodów. Takie założenie przyświeca Gminie od momentu, w którym zdecydowała się realizować Projekt-1 i jest ono niezmienne.
Ad 2 Projekt-2
W trzecim kwartale 2021 r. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na współfinansowanie realizacji zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. 22 sierpnia 2022 r. Gmina zawarła z Województwem umowę o przyznaniu pomocy, na mocy której Gmina otrzyma dofinansowanie na realizację Projektu-2.
Projekt-2 ma na celu rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej.
Celem Projektu-2 jest stworzenie infrastruktury wypoczynkowo/rekreacyjno-turystycznej na terenie (…) w miejscowości C. Stworzona infrastruktura ma być nieodpłatnie udostępniana mieszkańcom oraz odwiedzającym te miejsce osobom (turystom). Realizacja Projektu-2 wpłynie na poprawę jakości estetycznej oraz funkcjonalnej przestrzeni publicznej, w szczególności poprzez zwiększenie liczby dostępnych form spędzania czasu wolnego i aktywnego wypoczynku (w tym poprzez możliwość organizacji różnego rodzaju wydarzeń i imprez, w tym o charakterze społecznym). Realizacja Projektu-2 spowoduje również pozytywny efekt w postaci wykorzystania lokalnych zasobów przyrodniczych i kulturowych.
W związku z realizacją Projektu-2 powstanie nowy obiekt infrastruktury rekreacyjnej oraz turystycznej. W ramach Projektu-2 zostają wykonane w szczególności następujące prace (zostają dokonane wydatki na):
a)roboty ziemne,
b)dostawa i montaż elementów infrastruktury, w tym:
c)altana drewniana wraz z zadaszeniem,
d)montaż ławy drewnianej z siedziskami,
e)wykonanie konstrukcji ze słupów z żaglami zacieniającymi,
f)wykonanie podestów,
g)altany z huśtawką,
h)donice z zielenią i siedziskami,
i)parasole trzcinowe,
j)leżaki.
W ten sposób powstanie nowy obiekt infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Zakładana całkowita wartość Projektu-2 wynosić będzie około (…) zł brutto.
Realizacja poszczególnych prac związanych z Projektem-2 ma miejsce w okresie od września 2022 r. do około połowy 2024 r.
Faktury dotyczące nabyć towarów i usług związanych z realizowanym Projektem-2 są (będą) wystawiane na Gminę. Efekty rzeczowe realizacji Projektu-2 będą ujęte na stanie majątkowym Urzędu (znajdą się w aktywach trwałych Urzędu).
Realizowany Projekt-2 ma przyczynić się do zwiększenia dostępnych form wypoczynku i rekreacji, w szczególności dla mieszkańców miejscowości, ale również turystów i innych osób przebywających w okolicy. Ponadto, Projekt-2 ma przyczynić się do poprawy estetyki przestrzeni publicznej. W szczególności utworzone miejsce ma przyczynić się do zwiększenia liczby spotkań integracyjnych mieszkańców oraz – jak już wskazano – dostępnych form spędzania czasu wolnego.
Powstały w ramach Projektu-2 obiekt ma być ogólnodostępny, tzn. wszystkie zainteresowane osoby – w tym w szczególności mieszkańcy miejscowości C – będą mogły korzystać z obiektu nieodpłatnie. Gmina nie będzie wykorzystywać obiektu do jakichkolwiek działań odpłatnych. Gmina nie będzie uzyskiwać – przy wykorzystaniu obiektu powstałego w ramach Projektu-2 – jakichkolwiek dochodów. Takie założenie przyświeca Gminie od momentu, w którym zdecydowała się realizować Projekt-2 i jest ono niezmienne.
Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Realizacja Projektu-1 oraz Projektu-2 odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, o których mowa w z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: „usg”).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 usg, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Z kolei stosownie do art. 6 ust. 1 usg, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Wreszcie, art. 7 ust. 1 usg stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy, a katalog zadań własnych został szczegółowo uregulowany w tym przepisie. W tym zakresie można wskazać w szczególności na zadania w zakresie:
1)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 usg) oraz
2)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 usg),
3)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 usg).
Pytania
1.Czy w przedstawionych okolicznościach można uznać, że Gmina realizując Projekt-1 działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 uptu (w ramach statusu podatnika VAT)?
2.Czy w przedstawionych okolicznościach można uznać, że Gmina będzie wykorzystywać Projekt-1 (efekty rzeczowe Projektu-1) do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT), w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT?
3.Czy Gmina w związku z realizacją Projektu-1 posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-1, a jeśli tak to w jakim zakresie?
4.Czy w przedstawionych okolicznościach można uznać, że Gmina realizując Projekt-2 działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 uptu (w ramach statusu podatnika VAT)?
5.Czy w przedstawionych okolicznościach można uznać, że Gmina będzie wykorzystywać Projekt-2 (efekty rzeczowe Projektu-2) do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT), w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT?
6.Czy Gmina w związku z realizacją Projektu-2 posiada jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-2, a jeśli tak to w jakim zakresie?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Wnioskodawca uważa, że w przedstawionych okolicznościach nie można uznać, że Gmina realizując Projekt-1 działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 uptu. Gmina – realizując Pojekt-1 – nie działa zatem w ramach statusu podatnika VAT.
Ad 2
Wnioskodawca uważa, że w przedstawionych okolicznościach nie można uznać, że Gmina będzie wykorzystywać Projekt-1 (efekty rzeczowe Projektu-1) do wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT). W szczególności Gmina nie będzie wykorzystywać efektów rzeczowych Projektu-1 do „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT.
Ad 3
Wnioskodawca uważa, że w związku z realizacją Projektu-1 nie posiada jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-1.
Ad 4
Wnioskodawca uważa, że w przedstawionych okolicznościach nie można uznać, że Gmina realizując Projekt-2 działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 uptu. Gmina – realizując Pojekt-2 – nie działa zatem w ramach statusu podatnika VAT.
Ad 5
Wnioskodawca uważa, że w przedstawionych okolicznościach nie można uznać, że Gmina będzie wykorzystywać Projekt-2 (efekty rzeczowe Projektu-2) do wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT). W szczególności Gmina nie będzie wykorzystywać efektów rzeczowych Projektu-2 do „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT.
Ad 6
Wnioskodawca uważa, że w związku z realizacją Projektu-2 nie posiada jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-2.
Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie
Podstawowe zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 uptu.
W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W pierwszej kolejności oznacza to, że posiadanie przez dany podmiot (tu: Gmina) prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest statusem tego podmiotu jako podatnika VAT (w odniesieniu do konkretnych nabyć towarów i usług). Zaistnienie prawa do odliczenia jest zatem uwarunkowane koniecznością ponoszenia konkretnych wydatków przez dany podmiot w ramach wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu VAT (ponoszenie wydatków w ramach statusu podatnika VAT). Wynika to z tego, że tylko podatnik w rozumieniu art. 15 uptu ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W tym kontekście należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 uptu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W ocenie Wnioskodawcy – w odniesieniu do realizowanych zadań obejmujących Projekt-1 oraz Projekt-2 – Gmina nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 uptu. W przypadku obu tych projektów (zadań) Gmina nie dokonuje nabyć towarów i usług w ramach statusu podatnika VAT.
W ocenie Gminy, realizacja czynności w tym zakresie odbywa się w ramach władztwa publicznego (działalności niepodlegającej VAT) i Gmina – wykonując te czynności – działa jako organ administracji publicznej. Przedstawione w opisie zdarzenia działania stanowią realizację niepodlegających VAT zadań publicznych (zadań własnych Gminy). W szczególności należy podkreślić, że Gmina nie realizuje Projektu-1 oraz Projektu-2 w celu uzyskania (wygenerowania) jakichkolwiek obrotów z działalności gospodarczej, co świadczy o niekomercyjnym (niegospodarczym) charakterze Projektu-1 oraz Projektu-2.
W takim ujęciu – w odniesieniu do czynności związanych z realizacją Projektu-1 oraz Projektu-2 - Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie nieodpłatne zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (stanowiące działania niepodlegające opodatkowaniu VAT).
Oznacza to zarazem, że w niniejszej sprawie nie zostaje spełniony pierwszy (i zarazem podstawowy) warunek uprawniający do dokonania odliczenia podatku naliczonego – Gmina ponosząc wydatki związane z realizacją Projektu-1 oraz Projektu-2 (w tym podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług) nie działa jako podatnik VAT.
W konsekwencji, Gmina nie będzie posiadać prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją Projektu-1 oraz Projektu-2.
Dodatkowo należy zauważyć, że nawet gdyby przyjąć, iż Gmina – ponosząc wydatki związane z Projektem-1 oraz Projektem-2 – działa w ramach statusu podatnika VAT, to dla zaistnienia prawa do odliczenia konieczne jest spełnienie kolejnego (drugiego) warunku, tj. musi zaistnieć stosowny „związek” pomiędzy dokonywanymi zakupami (podatkiem naliczonym), a czynnościami opodatkowanymi VAT (podatkiem należnym).
W tym kontekście stwierdzić należy, że brak zamiaru uzyskiwania przez Gminę jakichkolwiek dochodów związanych z Projektem-1 oraz Projektem-2 (efektami rzeczowymi wytworzonymi w ramach Projektu-1 oraz Projektu-2) skutkuje tym, że w niniejszej sprawie nie wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu VAT. W przedstawionych okolicznościach nie można zatem uznać, że Gmina będzie wykorzystywać Projekt-1 i Projekt-2 (efekty rzeczowe tych projektów) do wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT), w szczególności Gmina nie będzie wykorzystywać efektów rzeczowych Projektu-1 oraz Projektu-2 do „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT.
Taki stan rzeczy wyklucza możliwość zaistnienia związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 uptu. Stanowi to dodatkowy argument potwierdzający brak prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego związanego z Projektem-1 oraz Projektem-2.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.
Dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (...)
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10, pkt 15 i pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
·kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
·utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
·wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
W tym miejscu należy zauważyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 20 marca 2014 r. wydał postanowienie w sprawie C-72/13, w którym orzekł, że „dyrektywę 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona opodatkowaniu podatkiem VAT transakcji takich jak te zamierzone przez gminę Wrocław, o ile sąd odsyłający stwierdzi, iż transakcje te stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy oraz, iż nie są wykonywane przez rzeczoną gminę w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu art. 13 ust. 1 akapit pierwszy owej dyrektywy. Jeśli jednak należałoby uznać te transakcje za wykonywane przez wspomnianą gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, przepisy dyrektywy 2006/112 nie sprzeciwiałyby się ich opodatkowaniu, gdyby sąd odsyłający stwierdził, że ich zwolnienie mogłoby prowadzić do znaczących zakłóceń konkurencji w rozumieniu art. 13 ust. 2 tej dyrektywy”.
Mając na względzie powyższe należy pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest ocena spełniania przesłanek art. 9 i 13 Dyrektywy 2006/112/WE (odpowiednio art. 15 ustawy) w konkretnych okolicznościach stanu faktycznego sprawy.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach i w celu realizacji swoich zadań własnych przystąpili Państwo do wykonania dwóch przedsięwzięć, które są współfinansowane ze środków zewnętrznych, tj:.
1)operacja pn. „(...)” (dalej jako: „Projekt-1”),
2)operacja pn. „(...)” (dalej jako: „Projekt-2”).
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii ustalenia (wątpliwości przedstawione w pytaniach nr 1, 2, 4 i 5), czy Gmina realizując Projekt-1 oraz Projekt-2 działa/będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (w ramach statusu podatnika VAT) oraz czy można uznać, że wykorzystuje/będzie wykorzystywała Projekt-1 oraz Projekt-2 do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 ustawy, w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy.
Zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w świetle powołanych wyżej przepisów należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja danej inwestycji ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy. Zatem każde działanie podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu tych jednostek, a dotyczące mienia Gminy, należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Tak więc czynności wynikające z realizacji zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, podejmowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są/Będą one bowiem realizowane przez Gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności, nie występuje/nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa/będzie działała jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
W rozpatrywanej sprawie wskazali Państwo, że:
·Projekt-1 i Projekt-2 ma na celu rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej;
·Projekt-1 oraz Projekt-2 realizowany jest w ramach i w celu realizacji Państwa zadań własnych;
·realizowany Projekt-1 i projekt-2 ma przyczynić się do zwiększenia dostępnych form wypoczynku i rekreacji w szczególności dla mieszkańców danej miejscowości, ale również turystów i innych osób przebywających w okolicy. Projekt-1 i Projekt-2 ma przyczynić się m.in. do poprawy estetyki przestrzeni publicznej;
·powstałe w ramach Projektu-1 i Projektu-2 obiekty mają być ogólnodostępne. Nie będą Państwo uzyskiwać – przy wykorzystaniu obiektów powstałych w ramach Projektu-1 oraz Projektu-2 – jakichkolwiek dochodów;
·powyższe założenie przyświeca Państwu od momentu, w którym zdecydowali Państwo realizować Projekt-1 oraz Projekt-2 i jest ono niezmienne.
Zatem ww. czynności, tj. nieodpłatne udostępnienie efektów rzeczowych powstałych w ramach Projektu-1 oraz Projektu-2, realizowane jest/będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Gmina realizując tę czynności nie występuje/nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji nieodpłatne udostępnienie przez Państwa obiektów powstałych w ramach Projektu-1 oraz Projektu-2, nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne udostępnienie Infrastruktury odbywa się/będzie się odbywać w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych.
Tym samym, skoro w analizowanej sprawie efekty rzeczowe Projektu-1 oraz Projektu-2 będą udostępniane przez Państwa wyłącznie nieodpłatnie i aktualnie nie zakładają Państwo, aby w przyszłości miały być wykorzystywane odpłatnie, należy wskazać, że infrastruktura powstała w ramach Projektu-1 i Projektu-2 nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 ustawy, w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że Gmina:
·realizując Projekt-1 nie działa/nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (w ramach statusu podatnika VAT);
·nie wykorzystuje/nie będzie wykorzystywała Projektu-1 (efektów rzeczowych Projektu-1) do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy), w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy;
·realizując Projekt-2 nie działa/nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (w ramach statusu podatnika VAT);
·nie wykorzystuje/nie będzie wykorzystywała Projektu-2 (efektów rzeczowych Projektu-2) do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w rozumieniu art. 5 ustawy), w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, 2, 4 i 5 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją Projektu-1 oraz Projektu-2 (pytania oznaczone we wniosku jako nr 3 i 6).
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Ponadto, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione. Jak rozstrzygnięto wyżej Państwa Gmina:
a)realizując Projekt-1 oraz Projekt-2 nie działa/nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (w ramach statusu podatnika VAT);
b)nie wykorzystuje/nie będzie wykorzystywać Projektu-1 oraz Projektu-2 do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 ustawy, w szczególności „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy.
Zatem, Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu-1 oraz Projektu-2 na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że:
·Gmina nie posiada/nie będzie posiadała jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu-1.
·Gmina nie posiada/nie będzie posiadała jakiegokolwiek prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Projektu-2.
Tak więc, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 6 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right