Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.401.2024.4.KK

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości oraz w zakresie podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem jest współwłaścicielką na zasadzie wspólności ustawowej w udziale 1/6 części w nieruchomości - działkach powstałych z podziału działki nr 8 (...) położonych w (...), gmina (...). Udział w działce nr 8 (...), o której mowa powyżej Wnioskodawczyni nabyła na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z dnia 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (...) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z 22 stycznia 1999 r. Przy nabyciu ww. działki Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

Decyzją z 2 stycznia 2024 r. Wójt Gminy (...) zatwierdził projekt podziału nieruchomości będącej współwłasnością Wnioskodawczyni i Jej małżonka w udziale 1/6 oraz małżonków (...) i (...) w udziale 5/6 części, tj. działki nr 8(...) o powierzchni 4,9740 ha położonej w obrębie ewidencji gruntów (...), gmina (...) na 41 działek o numeracji 8 - 8/57.

Działka nr 8 była objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, a w konsekwencji planem tym objęte są wszystkie powstałe z jej podziału działki. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony został uchwałą Nr (...) Rady Gminy w (...) z 7 października 1999 r., zgodnie z którym, działki te położone są na terenie oznaczonym symbolem:

Działki od nr 8/1 do nr 8/8, 8/10, 8/1, 8/3, 8/4, 8/6, 8/7, 8/9, 8/1, 8/2, 8/4, 8/5 od nr 8/7 do nr 8/9, od nr 8/1 do nr 8/0 od nr 8/2 do nr 8/7 (...) - przeznaczone pod realizację zabudowy mieszkaniowej niskiej.

Działka nr 8/8, nr 8/0, nr 8/1 Kj - ulica dojazdowa.

Działki od nr 8/2 do nr 8/7-.Zi - zieleń izolacyjna o szerokości 10 m pasa minimum.

Działka nr 8/9, 8/2, 8/5, 8/0, 8/3, 8/6, wydzielane są pod drogi wewnętrzne.

Dostęp nowych projektowanych działek do drogi publicznej - działka nr (...), zapewniony będzie przez nabycie udziałów w działce nr 8/1, w której współwłaściciele dzielonej nieruchomości posiadają udziały.

Dostęp działek nr 8/1, 8/2 drogi publicznej działki nr 1(...) (Powiat (...) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz poprzez działki nr 8/9, 8/8, 8/0, 8/1.

Dostęp działek nr 8/3, 8/4 drogi publicznej działki nr 1(...) (Powiat ...) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz poprzez działki nr 8/2, 8/8, 8/0, 8/1.

Dostęp działek nr 8/5, 8/6 drogi publicznej działki nr 1 (Powiat (...) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz poprzez działki 8/5, 8/8, 8/0, 8/1.

Dostęp działek nr 8/9, 8/0 drogi publicznej działki nr 1 (Powiat (...)) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz poprzez działki nr 8/5, 8/8, 8/0.

Dostęp działek nr 8/1, 8/2 drogi publicznej działki nr 1 (Powiat (...)) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz poprzez działki nr 8/3, 8/8, 8/0.

Dostęp działek nr 8/3, 8/4 drogi publicznej działki nr 1 (Powiat (...)) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz poprzez działki nr 8/6, 8/8, 8/0.

Dostęp działek nr 8/7, 8/8, 8/0, 8/1, 8/3, 8/4, 8/6, 8/7, 8/9, 8/1, 8/2, 8/4, 8/5, 8/7, 8/8, 8/5, 8/6, 8/7, 8/8, 8/9, 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5, 8/6, 8/7, 8/8, 8/9, 8/0, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5, 8/6, 8/7 drogi publicznej działki nr 1 (Powiat (...) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1 oraz w działkach nr 8/8, 8/0, 8/1.

Dostęp działek nr 8/9, 8/2, 8/5, 8/8, 8/0, 8/3, 8/6, 8/0, 8/1 drogi publicznej działki nr 102 (Powiat (...)) zapewniony będzie przez nabycie współudziałów w działce nr 8/1.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni zamierza zbyć nieruchomości powstałe w wyniku podziału działki nr 8 położonej w (...) gmina (...). Wnioskodawczyni wraz ze współwłaścicielami zamierza powierzyć ich sprzedaż pośrednikowi nieruchomości. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że sprzedaż działek może nastąpić zarówno na rzecz podmiotów obcych, jak i podmiotów powiązanych z Wnioskodawczynią lub pozostałymi współwłaścicielami.

Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od dnia nabycia do dnia sprzedaży działki objęte pytaniem były przez Wnioskodawczynię i pozostałych współwłaścicieli odłogowane. Sprzedawane działki nie były, nie są i nie będą od momentu nabycia do momentu sprzedaży udostępniane przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej.

Podział działki nr 8 został przeprowadzony w związku z brakiem potencjalnego zainteresowanego na zakup całego gruntu. Celem podziału było zwiększenie szans na sprzedaż. Podział zainicjowany został przez Wnioskodawczynię i pozostałych współwłaścicieli.

Od momentu nabycia do momentu sprzedaży jedynymi czynnościami podejmowanymi przez Wnioskodawczynię, związanymi z zaangażowaniem własnych środków finansowych było dokonanie podziału terenu. Wnioskodawczyni nie ponosiła wydatków związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy, zmianą planu zagospodarowania przestrzennego, uzbrojenia terenu (wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacyjne i energetyczne) oraz budowy drogi. Wydzielenie działki drogowej narzucone zostało poprzez ustalenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Podział terenu byłby niemożliwy bez wydzielenia działki drogowej o parametrach określonych w planie.

Środki pochodzące ze zbycia nieruchomości Wnioskodawczyni planuje przeznaczyć na zabezpieczenie emerytalne oraz cele konsumpcyjne.

Wnioskodawczyni nie udzieliła i nie planuje udzielić innej osobie/innemu podmiotowi pełnomocnictwa, czy jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w imieniu Wnioskodawczyni w związku ze sprzedażą nieruchomości. Działki będą oferowane do sprzedaży za pośrednictwem biura nieruchomości.

Wnioskodawczyni ani Jej małżonek nie są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a działka nr 8 i powstałe z jej podziału działki, nie były wykorzystywane do celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie zamierza ponosić nakładów na przedmiotowe działki takich jak: uzbrojenie w sieć wodociągową czy kanalizacyjną, uzbrojenie w sieć elektroenergetyczną, budowę drogi.

Jeśli chodzi o nieruchomości wyżej nieopisane, Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyła na podstawie aktu notarialnego - umowy sprzedaży z 9 grudnia 1997 r. repertorium A nr (...). działki numer: 2/9 i 2/0, położone w obrębie (...)., w gminie (...), o łącznej powierzchni 27 arów i 66 m2, będące nieruchomością rolną niezabudowaną, oraz udział wynoszący 2/76 części w nieruchomości - działce nr 2/9, położonej w obrębie (...), w gminie (...), również będącej nieruchomością rolną niezabudowaną. Ponadto, na podstawie aktu notarialnego - umowy sprzedaży z 9 grudnia 1997 r., repertorium A numer (...). Wnioskodawczyni wraz małżonkiem nabyli działki numer: 2/3, 2/4, 2/5 i 2/6, położone w obrębie (...) w gminie (...), o łącznej powierzchni 20 arów i 24 m2, będące nieruchomością rolną niezabudowaną, oraz udział wynoszący 4/76 części w nieruchomości - działce numer 2/9 - położonej w obrębie (...), w gminie (...), również będącej nieruchomością rolną niezabudowaną.

Działki gruntu o numerach 2/3, o obszarze 0,0506 ha i 2/5 o obszarze 0,0506 ha wraz z udziałem do 2/6 części w działce drogowej nr 2/9, zostały przez Wnioskodawczynię sprzedane umową sprzedaży sporządzoną w formie aktu notarialnego z 27 września 2019 r. Repetytorium A nr (...).

Następnie na podstawie Warunkowej umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego z 1 września 2023 r., repertorium A nr (...), a następnie Umowy o przeniesienie własności w formie aktu notarialnego z 15 września 2023 r., repertorium A nr (...), Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem dokonali zbycia nieruchomości gruntowych stanowiących działkę nr 5 (powstałą w efekcie scalenia działek 2/9 i 2/0) o pow. 0,2766 ha, położonej w obrębie (...), w gminie (...) wraz z udziałem wynoszącym 2/9 części nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę nr 2/9.

Wnioskodawczyni posiada również:

1)dział 1/6 części w nieruchomości - działkach nr 8, 8, 9, 9, 9, 2 i 2 z obrębu (...), gmina (...) o łącznej powierzchni 18,2156 ha, nabytej na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (...) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z dnia 22 stycznia 1999 r., repertorium A numer (...) - zamierza sukcesywnie zbyć, przy czym środki ze zbycia w znacznej części przekaże na cele charytatywne. Nie ma konkretnie przewidzianego zakresu czasowego co do sprzedaży udziałów w ww. działkach;

2)trzy działki w (...), działki nr 2, 2 i 2 (działki przylegające do siebie). Na działce 2 Wnioskodawczyni posadowiła budynek o powierzchni 50 m2. Opisany kompleks jest wykorzystywany przez Wnioskodawczynię w celach rekreacyjnych Jej i Jej rodziny w sezonie letnim;

3)szeregowiec położony w (...) przy ul. (...);

4)mieszkanie trzypokojowe położone w (...) przy ul. (...);

5)mieszkanie pięciopokojowe położone w (...) przy ul. (...);

6)mieszkanie dwupokojowe położone w (...) przy ul. (...);

7)garaż murowany przy ul. (...) w (...);

8)udział w mieszkaniu przy ul. (...) w (...) nabyty w spadku po ojcu.

Wcześniej Wnioskodawczyni dokonywała sprzedaży następujących nieruchomości:

1)mieszkanie dwupokojowe przy ul. (...), zakupione w latach 80-tych, w mieszkaniu tym Wnioskodawczyni realizowała cel mieszkaniowy;

2)mieszkanie przy ul. (...), nabyte w 1992 r., realizowany cel mieszkaniowy, zbyte w drodze zamiany w 1992 r. ;

3)mieszkanie trzypokojowe przy ul. (...), nabyte w drodze zamiany w 1992 r., w mieszkaniu tym Wnioskodawczyni realizowała cel mieszkaniowy, zbyte w 1999 r. ;

4)udział 1/2 w działce gruntu nr 3 oraz udział 1/2 w działce nr 3/8 zabudowane budynkiem mieszkalnym, stodoła, garaż i piwnicą wolnostojącą, jako gospodarstwo rolne, położone w (...) gm. (...). Zakupione w 1999 r., a zbyte w 2000 r. ;

5)mieszkanie przy ul. (...) w (...), zakupione w 1999 r., sprzedane w 2002 r. ;

6)udział 1/6 w działkach powstałych z podziału działki nr 8 położonych w miejscowości (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), nabytej na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (...) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z 22 stycznia 1999 r., repertorium A numer (...), działka ta była od momentu nabycia do momentu zbycia odłogowana.

Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem dokonali zbycia 1/6 udziałów w działkach:

a)27 maja 2021 r. - zbycie działki nr 8/3;

b)14 czerwca 2021 r. - zbycie działki nr 8/7; 8/5; 8/7;

c)2 lipca 2021 r. - zbycie działki nr 8/0;

d)17 sierpnia 2021 r. - zbycie działki nr 8/0;

e)17 sierpnia 2021 r. - zbycie działki nr 8/4;

f)17 sierpnia 2021 r. - zbycie działki nr 8/8;

g)7 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/8;

h)8 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/8;

i)13 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/3;

j)13 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/2;

k)15 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/6;

l)15 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/6;

m)15 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/6;

n)16 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/2;

o)16 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/9;

p)16 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/2;

q)27 września 2021 r. - zbycie działki nr 8/1;

r)18 października 2021 r. - zbycie działki nr 8/1;

s)18 października 2021 r. - zbycie działki nr 8/7;

t)21 października 2021 r. - zbycie działki nr 8/3;

u)27 października 2021 r. - zbycie działki nr 8/9;

w)27 października 2021 r. - zbycie działki nr 8/5;

x)28 października 2021 r. - zbycie działki nr 8/3;

y)28 października 2021 r. zbycie działki nr 8/9;

z)9 listopada 2021 r. - zbycie działki nr 8/8;

aa)16 listopada 2021 r. - zbycie działki nr 8/7;

bb)13 grudnia 2021 r. - zbycie działki nr 8/9;

cc)22 grudnia 2021 r. - zbycie działki nr 8/5;

dd)1 lutego 2022 r. - zbycie działki nr 8/6; 8/4;

ee)1 lutego 2022 r. - zbycie działki nr 8/0;

ff)15 marca 2022 r. - zbycie działki nr 8/4;

gg)15 kwietnia 2022 r. - zbycie działki nr 8/4;

hh)28 lipca 2022 r. - zbycie działki nr 8/1.

Zbycie ww. działek nastąpiło wraz ze zbyciem udziałów w działkach drogowych nr 8/1.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie Indywidualnej Specjalistycznej Praktyki Lekarskiej, przy czym nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Zbycia przedmiotowych działek powstałych z podziału działki nr 8 zamierza dokonać, gdy pojawi się zainteresowany nabywca. Działki objęte wnioskiem nie były wykorzystywane w celach najmu ani dzierżawy, a Wnioskodawczyni nie występowała dla nich z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy.

Pytania

1.Czy sprzedaż nieruchomości - działek powstałych z podziału działki nr 8 - będą powodowały, że Wnioskodawczyni wystąpi w roli podatnika w ramach podatku od towarów i usług?

2.Czy sprzedaż nieruchomości - działek powstałych z podziału działki nr 8 - będą generowały przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu działalności gospodarczej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 sformułowane we wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast, pytanie nr 1 dotyczące podatku od towarów i usług, zostanie rozpatrzone odrębnie.

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 2

Zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W odniesieniu do zbycia nieruchomości ustawa o PIT rozróżnia dwa źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art.10 ust. 1:

-pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,

-pkt 8 - odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Co do zasady zatem, w sytuacji, w której zbycie nieruchomości następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości osoba fizyczna zapłaci podatek dochodowy wynoszący 19% podstawy obliczenia podatku, o czym stanowi art. 30e ustawy o PIT. Dochód ze sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną może być jednak zwolniony z podatku lub nawet nie podlegać opodatkowaniu, a zależy to od spełnienia warunków, obowiązujących w okresie nabycia nieruchomości, która ma zostać sprzedana. W przypadku zbycia nieruchomości przed upływem i po upływie 5 lat od dnia nabycia, istotna jest podniesiona kwalifikacja zbycia jako niedokonanego w ramach działalności gospodarczej. Kluczowe zatem jest wyjaśnienie, kiedy będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą dokonaną w ramach działalności gospodarczej.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT stanowi, że działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

a)wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b)polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że muszą więc wystąpić łącznie przesłanki ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, aby mówić o działalności gospodarczej przy dokonywaniu transakcji sprzedaży nieruchomości.

Dla oceny zorganizowanego i ciągłego charakteru działalności istotne są takie czynniki jak - oczywiście w zakresie możliwym do obiektywnego stwierdzenia - zamiar (rozumiany jako świadome działanie nakierowane na pewien cel) podatnika w zakresie sprzedaży nieruchomości z zyskiem, okoliczności zbycia, ale także okoliczności nabycia.

Zorganizowany charakter działalności oznacza, że podatnik nie tylko wykorzystuje, ale stwarza sobie okoliczności do zarobku na handlu nieruchomościami. Nie może być uznane za działalność gospodarczą wygenerowanie zysku w sposób przypadkowy. Konieczne jest stwierdzenie, że podjęto szereg działań - od momentu nabycia do zbycia - potwierdzających profesjonalny, zarobkowy charakter działań.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, podejmowanie przez podatnika czynności mieszczących się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie majątkiem oraz zaspokajanie własnych potrzeb, nie należy kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT. Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1100/17, w którym Sąd stwierdził, że „nie pozwala na przyjęcie, że przychody ze sprzedaży 9 działek uzyskane w latach 2010-2016 można zaliczyć do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Nie można przyjąć, aby działalność Wnioskodawcy miała cechy zorganizowania i ciągłości w przedstawionym wyżej rozumieniu. O spełnieniu tej przesłanki absolutnie nie świadczy ani podział działki na mniejsze, ani wydzielenie drogi, jak również ewentualne zlecenie czynności związanych ze sprzedażą wyodrębnionych działek pośrednikowi. Nie można przyjąć, aby tego rodzaju działania istotnie odbiegały od normalnego wykonywania prawa własności - a nadto - że dokonując sprzedaży rozczłonkowanych fragmentów jednego zbioru (jednej działki gruntu), osoba zbywająca z operacji tych uczyniła sobie stałe (nie okazjonalne) źródło zarobkowania”.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób przyjąć jakoby Wnioskodawczyni podjęła działania, które należałoby kwalifikować jako działania realizowane w ramach działalności gospodarczej. Sam podział działki na mniejsze działki, uzasadniony potencjalnym zwiększeniem szansy na sprzedaż nieruchomości (działki o mniejszym areale przy określonej cenie za metr są dla potencjalnych nabywców atrakcyjniejsze aniżeli działki o większej powierzchni), nie może być traktowany jako działanie zbliżone do działań podmiotów trudniących się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami. Z okoliczności przywołanych w zdarzeniu przyszłym nie wynika, aby Wnioskodawczyni przejawiała aktywność w zakresie obrotu działkami, podobną do aktywności producentów, handlowców i usługodawców prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni w zakresie działek objętych zdarzeniem przyszłym nie angażowała i nie będzie angażować środków podobnych do tych, które wykorzystywane są przez przedsiębiorców. W okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, zbycie przez Wnioskodawczynię działek nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawczyni w przedmiocie zbycia tych nieruchomości, która to aktywność, byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Konkludując, zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr 8 nie będzie stanowiła przychodu z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g, art. 30j-30p oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z kolei, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

-odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

-zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

-zarobkowym celu działalności,

-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy).

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawczynię do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Na gruncie analizowanej sprawy, Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy sprzedaż nieruchomości powstałych w wyniku podziału działki nr 8 będzie generowała przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności czy będzie skutkowała powstaniem przychodu opodatkowanego zgodnie z zasadami przewidzianymi dla pozarolniczej działalności gospodarczej (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla odpłatnego zbycia nieruchomości (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem jest współwłaścicielką na zasadzie wspólności ustawowej w udziale 1/6 części w nieruchomości - działkach powstałych z podziału działki nr 8, położonych w (...), gmina (...). Udział w działce nr 8, o której mowa, Wnioskodawczyni nabyła na podstawie warunkowej umowy sprzedaży - akt notarialny z dnia 21 stycznia 1999 r., repertorium A numer (...) oraz umowy przeniesienia - akt notarialny z dnia 22 stycznia 1999 r.

Decyzją z dnia 2 stycznia 2024 r. Wójt Gminy (...) zatwierdził - projekt podziału nieruchomości będącej współwłasnością Wnioskodawczyni i Jej małżonka w udziale 1/6 oraz małżonków (...) w udziale 5/6 części, tj. działki nr 8 o powierzchni 4,9740 ha położonej w obrębie ewidencji gruntów (...), gmina (...) - na 41 działek o numeracji 8/1-8/57.

Obecnie Wnioskodawczyni zamierza zbyć nieruchomości powstałe w wyniku podziału działki nr 8 położonej w (...) gmina (...). Wnioskodawczyni wraz ze współwłaścicielami zamierza powierzyć ich sprzedaż pośrednikowi nieruchomości. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że sprzedaż działek może nastąpić zarówno na rzecz podmiotów obcych, jak i podmiotów powiązanych z Wnioskodawczynią lub pozostałymi współwłaścicielami. Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od dnia nabycia do dnia sprzedaży działki objęte pytaniem były przez Wnioskodawczynię i pozostałych współwłaścicieli odłogowane. Sprzedawane działki nie były, nie są i nie będą od momentu nabycia do momentu sprzedaży udostępniane przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej.

Podział działki nr 8 został przeprowadzony w związku z brakiem potencjalnego zainteresowanego na zakup całego gruntu. Celem podziału było zwiększenie szans na sprzedaż. Podział zainicjowany został przez Wnioskodawczynię i pozostałych współwłaścicieli. Od momentu nabycia do momentu sprzedaży jedynymi czynnościami podejmowanymi przez Wnioskodawczynię związanymi z zaangażowaniem własnych środków finansowych, było dokonanie podziału terenu. Wnioskodawczyni nie ponosiła wydatków związanych z wydaniem decyzji o warunkach zabudowy, zmianą planu zagospodarowania przestrzennego, uzbrojenia terenu (wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacyjne i energetyczne) oraz budowy drogi. Wydzielenie działki drogowej narzucone zostało, poprzez ustalenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Podział terenu byłby niemożliwy bez wydzielenia działki drogowej o parametrach określonych w planie. Środki pochodzące ze zbycia nieruchomości Wnioskodawczyni planuje przeznaczyć na zabezpieczenie emerytalne oraz cele konsumpcyjne. Wnioskodawczyni nie udzieliła i nie planuje udzielić innej osobie/innemu podmiotowi pełnomocnictwa czy jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w imieniu Wnioskodawczyni w związku ze sprzedażą nieruchomości. Działki będą oferowane do sprzedaży za pośrednictwem biura nieruchomości.

Wnioskodawczyni nie zamierza ponosić nakładów na przedmiotowe działki takich jak: uzbrojenie w sieć wodociągową, czy kanalizacyjną, uzbrojenie w sieć elektroenergetyczną, budowę drogi. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie Indywidualnej Specjalistycznej Praktyki Lekarskiej, przy czym nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zbycia przedmiotowych działek powstałych z podziału działki nr 8 zamierza dokonać, gdy pojawi się zainteresowany nabywca. Działki objęte wnioskiem nie były wykorzystywane w celach najmu, ani dzierżawy, a Wnioskodawczyni nie występowała dla nich z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że sprzedaż działek powstałych w wyniku podziału działki nr 8 nie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej. Udział w działce nr 8 Wnioskodawczyni nabyła w 1999 r. na podstawie umowy sprzedaży. Sprzedawane działki nie były, nie są i nie będą od momentu nabycia do momentu sprzedaży, udostępniane przez Wnioskodawczynię osobom trzecim na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawczyni nie podejmowała czynności w celu podnoszenia wartości działek, np. uzbrojenie, wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Zatem podejmowane przez Wnioskodawczynię działania mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej. Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż działek opisanych we wniosku nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakres, stopień zaangażowania i cel działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana ze sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr 8 nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia. Aby zatem ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana sprzedaż przez Wnioskodawczynię działek powstałych w wyniku podziału działki nr 8 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Z treści wniosku wynika, że udział w działce nr 8 został nabyty przez Wnioskodawczynię w 1999 r. w drodze umowy kupna.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż działek, które powstały w wyniku podziału działki nr 8, nie będzie stanowić dla Wnioskodawczyni źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że sprzedaż przez Wnioskodawczynię działek powstałych w wyniku podziału działki nr 8, nie będzie mieć związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód z ww. sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie, planowana przez Wnioskodawczynię sprzedaż działek powstałych w wyniku podziału działki nr 8 nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Wnioskodawczynię ww. działki (1999 r.), upłynął pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Zatem, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. transakcji odpłatnego zbycia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Wnioskodawczyni przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie  w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pana żony).

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z tym podatkiem są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji nieruchomości.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a ;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług ;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00