Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 14 czerwca 2024 r., sygn. II SAB/Kr 101/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Joanna Tuszyńska SWSA Agnieszka Nawara - Dubiel (spr.) SWSA Sebastian Pietrzyk po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi P. spółka z o.o. na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie złożenia oświadczenia postanawia I. odrzucić skargę, II. zwrócić stronie skarżącej kwotę 100 (sto) zł tytułem uiszczonego wpisu od skargi. III.

Uzasadnienie

II SAB/Kr 100/24

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 29 marca 2024 r. P. sp. z o.o. wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 41b ust. 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Skarżąca wniosła o:

1) stwierdzenie, że Prezydent Miasta Krakowa pozostaje w bezczynności;

2) zobowiązanie Prezydenta Miasta Krakowa do złożenia oświadczenia lub uznanie jej uprawnienia do uzyskania tego oświadczenia, a tym samym stwierdzenie obowiązku ciążącego w tym zakresie na Prezydencie Miasta Krakowa;

3) zasądzenie zwrotu kosztów postępowania, w tym zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.

W uzasadnieniu skargi podniosła, że w 1998 r. zawarła z organem umowę odpłatnego użytkowania nieruchomości na okres 40 lat celem wybudowania i prowadzenia kompostowni. Skarżąca wystąpiła do marszałka województwa o wydanie nowego zezwolenia na przetwarzanie odpadów (zmiana terminu obowiązywania). Nowelizacja ustawy o odpadach wprowadziła jednak nowy obowiązek wnioskodawców polegający na przedłożeniu oświadczenia o współodpowiedzialności za nieruchomość oraz masie i rodzaju odpadów, które mogą być zbierane lub przetwarzane w okresie roku na nieruchomości (art. 41b u.o.). Zatem skarżąca, chcąc dalej prowadzić swoją statutową działalność i realizować cel zawartej umowy, musi uzyskać sporne oświadczenie i przedłożyć je marszałkowi województwa jako załącznik do wniosku o wydanie decyzji. Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło, że nowy obowiązek dotyczy także umów zawartych przed wejściem w życie nowelizacji, bo nie przewiduje ona zwolnienia w tym przypadku (Dz.U. 2018 poz. 1592), toteż dotychczasowe oświadczenie powinno zostać zmienione lub zastąpione nowym, które spełnia aktualne wymagania. Podobne stanowisko prezentują na terenie całego kraju inne organy (właściciele nieruchomości), które przedkładają stosowne oświadczenia. Bez spornego oświadczenia skarżąca nie uzyska nowego zezwolenia i nie będzie mogła prowadzić działalności w zakresie wynikającym z umowy oraz statutu, co spowoduje utratę płynności finansowej (niemożność kontynuacji szeregu umów, w tym zawartych w oparciu o przepisy p.z.p., realizowanych również na rzecz organu), konieczność redukcji zatrudnienia i być może zaprzestanie funkcjonowania przedsiębiorstwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00