Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.301.2024.1.ENB
Sposób opodatkowania pracy najemnej wykonywanej w Polsce dla zagranicznego pracodawcy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej w Polsce dla zagranicznego pracodawcy. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od września 2022 r. jest Pani zatrudniona na umowę o pracę w A mającej siedzibę w B. Niemiecki pracodawca nie ma siedziby ani przedstawicielstwa w Polsce. W związku z tym w 2022 r. zawarł z Panią umowę o przejęciu obowiązków płatnika składek, która jest integralną częścią umowy o pracę. Pracodawca, każdego miesiąca, pobiera i odprowadza podatek dochodowy od wynagrodzenia w Niemczech. Składki na ubezpieczenia opłaca Pani samodzielnie do ZUS w Polsce. Pracę wykonuje Pani w pełni zdalnie z Polski, gdzie Pani mieszka i posiada ośrodek interesów życiowych. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W związku z tym, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a Niemcami, uzależnia miejsce opodatkowania od kraju, w którym praca jest faktycznie wykonywana bez względu na miejsce siedziby pracodawcy, również zgodnie z art. 44 ust. 1a pkt 1 ustawy PIT, to samodzielnie wpłaca Pani zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego.
Jako polski rezydent podatkowy, który wykonuje pracę zdalną na terenie RP dla niemieckiego pracodawcy, uzyskane w ten sposób wynagrodzenie opodatkowuje Pani w Polsce i tym samym corocznie dokonuje Pani rozliczenia podatkowego w Polsce w zeznaniu PIT-36. W zeznaniu wykazuje Pani dochód, od którego ustala wartość należnego podatku nie uwzględniając podatku zapłaconego w Niemczech. Pracodawca niemiecki od całości wypłaconego wynagrodzenia także odprowadza podatek dochodowy w Niemczech. Metoda unikania podwójnego opodatkowania nie znajdzie zastosowania, ponieważ tego rodzaju dochód podlega wyłącznie polskiemu podatkowi dochodowemu, stąd pracodawca nie powinien od wynagrodzenia potrącać podatku dochodowego i odprowadzać w Niemczech.
Pytania
1)Czy w przedstawionej sytuacji prawidłowo wykazuje Pani dochód zagraniczny rozliczając PIT krajowy i odprowadzając należny podatek, nie odliczając jednocześnie kwoty zapłaconego podatku za granicą?
2)Czy w przedstawionej sytuacji uzyskany przez Panią dochód powinien być opodatkowany wyłącznie w Polsce?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem – w zakresie pytania Nr 1 – jako rezydent polski wykonujący pracę z terenu RP prawidłowo Pani postępuje rozliczając PIT krajowy i opodatkowując dochody z tytułu pracy zdalnej polskim podatkiem dochodowym.
Pani zdaniem – w zakresie pytania Nr 2 – podatek od dochodów z tytułu pracy zdalnej nie powinien być potrącany i odprowadzany w Niemczech. Uzyskany przez Panią dochód z Niemiec powinien być opodatkowany wyłącznie w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Natomiast w myśl art. 11a ust. 1 ustawy:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Z opisanego przez Panią zdarzenia wynika, że od września 2022 r. jest Pani zatrudniona na umowę o pracę w A mającej siedzibę w B. Niemiecki pracodawca nie ma siedziby ani przedstawicielstwa w Polsce. W związku z tym w 2022 r. zawarł z Panią umowę o przejęciu obowiązków płatnika składek, która jest integralną częścią umowy o pracę. Pracodawca, każdego miesiąca, pobiera i odprowadza podatek dochodowy od wynagrodzenia w Niemczech. Składki na ubezpieczenia opłaca Pani samodzielnie do ZUS w Polsce. Pracę wykonuje Pani w pełni zdalnie z Polski, gdzie Pani mieszka i posiada ośrodek interesów życiowych. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. W związku z tym, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a Niemcami, uzależnia miejsce opodatkowania od kraju, w którym praca jest faktycznie wykonywana bez względu na miejsce siedziby pracodawcy, również zgodnie z art. 44 ust. 1a pkt 1 ustawy PIT, to samodzielnie wpłaca Pani zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego.
Jako polski rezydent podatkowy, który wykonuje pracę zdalną na terenie RP dla niemieckiego pracodawcy, uzyskane w ten sposób wynagrodzenie opodatkowuje Pani w Polsce i tym samym corocznie dokonuje Pani rozliczenia podatkowego w Polsce w zeznaniu PIT-36. W zeznaniu wykazuje Pani dochód, od którego ustala wartość należnego podatku nie uwzględniając podatku zapłaconego w Niemczech. Pracodawca niemiecki od całości wypłaconego wynagrodzenia także odprowadza podatek dochodowy w Niemczech. Metoda unikania podwójnego opodatkowania nie znajdzie zastosowania, ponieważ tego rodzaju dochód podlega wyłącznie polskiemu podatkowi dochodowemu, stąd pracodawca nie powinien od wynagrodzenia potrącać podatku dochodowego i odprowadzać w Niemczech.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, w którym z państw powinny być opodatkowane uzyskiwane przez Panią dochody oraz sposobu ich opodatkowania.
Wobec powyższego wyjaśnić należy, że stosownie do art. 15 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. 2005 Nr 12, poz. 90):
Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Na podstawie art. 15 ust. 2 tej umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i
b)wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
c)wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
W myśl natomiast art. 15 ust. 3 tej umowy:
Postanowienia ustępu 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do wynagrodzenia otrzymywanego przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, zwaną w tym ustępie "pracownikiem", oraz wypłacanego przez lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli praca ta wykonywana jest w tym drugim Państwie, i jeżeli:
a)pracownik wykonuje w ramach pracy najemnej również usługi na rzecz osoby innej niż pracodawca, która kontroluje bezpośrednio lub pośrednio sposób wykonania tych usług, i
b)pracodawca nie ponosi odpowiedzialności lub ryzyka za skutki pracy wykonanej przez pracownika.
Miejsce opodatkowania dochodów z pracy, zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, uzależnione jest więc nie tyle od podmiotu wypłacającego wynagrodzenie, co od miejsca wykonywania pracy. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie uzyskiwane są wynagrodzenia w zamian za świadczoną pracę najemną ma określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Pierwszeństwo w opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej ma zawsze to państwo, w którym praca jest wykonywana.
Mając na uwadze, że jako osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski wykonuje Pani pracę na terenie Polski, uznać należy, że Pani wynagrodzenia uzyskane z tej pracy podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce – stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje okoliczność, że wynagrodzenia wypłaca niemiecki pracodawca.
Oznacza to, że w Niemczech od Pani wynagrodzeń nie powinien być pobierany i odprowadzany podatek. W takiej sytuacji – w świetle przepisów – nie dochodzi do podwójnego opodatkowania dochodów, w związku z czym nie ma do nich zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych kwestie opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze stosunku pracy z zagranicy bez pośrednictwa płatników zostały uregulowane w art. 44 tej ustawy.
Zgodnie z art. 44 ust. 1a pkt 1 ustawy:
Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.
Na podstawie art. 44 ust. 3a ustawy:
Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 44 ust. 3 ab ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:
Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a podatnik może pomniejszyć o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, przy czym przepisy art. 31b i art. 31c stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 44 ust. 3ab ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2023 r.:
Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a i 3aa podatnik może pomniejszyć o kwotę obliczoną zgodnie z art. 32 ust. 3, jeżeli roczne dochody podatnika nie przekroczą ilorazu kwoty zmniejszającej podatek i najniższej stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz poza dochodami, o których mowa w ust. 1a, podatnik nie uzyskuje innych dochodów, od których zaliczki na podatek obliczane są z uwzględnieniem tego pomniejszenia lub są opłacane na podstawie art. 44 ust. 3.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Wobec powyższego w przedstawionej sytuacji jest Pani zobowiązana do samodzielnego obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od dochodów osiągniętych ze wskazanej we wniosku pracy. Dochody uzyskane z tytułu wynagrodzenia wypłacanego przez niemieckiego pracodawcę za pracę wykonywaną zdalnie w Polsce ma Pani obowiązek wykazywać w zeznaniu PIT-36 składanym za rok w którym zostały osiągnięte. Formularz ten jest przeznaczony dla podatników, do których ma zastosowanie art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i którzy uzyskali m.in. przychody od których byli obowiązani samodzielnie opłacać zaliczki na podatek.
Wykazanie w zeznaniu zarobków z zagranicy nie powoduje ich podwójnego opodatkowania, ponieważ w świetle umowy polsko-niemieckiej dochody uzyskiwane przez Panią z tytułu pracy zdalnej podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. W składanym zeznaniu podatkowym nie powinna więc Pani uwzględniać podatku potrąconego w Niemczech.
Wobec powyższego Pani stanowisko oceniliśmy jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right