Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Bd 162/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Wójcik Sędziowie Sędzia WSA Halina Adamczewska-Wasilewicz (spr.) Asesor WSA Joanna Ziołek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi W. J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 grudnia 2023 r. nr 0401-IOA.4823.26.2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z [...] sierpnia 2023 r. Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w T. nałożył na Usługi Transportowe "W.-T." J. W. karę pieniężną w wysokości [...] zł z tytułu naruszenia przez przewoźnika art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego
i kolejowego przewozu oraz obrotu paliwami opałowymi (j.t.: Dz.U z 2023 r. poz. 104 - dalej: "ustawa SENT"). Jako podstawę wydanej decyzji organ wskazał także art. 22 ust. 2a, art. 26 ust. 5 tej ustawy. Organ stwierdził, że nie wystąpiły przesłanki odstąpienia od wymierzenia kary na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy SENT.
W złożonym odwołaniu Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji
oraz odstąpienie od nałożenia kary pieniężnej ze względu na występujący w sprawie interes publiczny, aby zapobiec nałożeniu na przewoźnika kary pieniężnej nieproporcjonalnej w stosunku do wagi naruszenia, niespełniającej celów przepisów ustawy SENT w zakresie oddziaływania prewencyjnego.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej decyzją z dnia [...] grudnia 2023 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. Organ podał, że
w dniu [...] marca 2023 r., w wyniku kontroli pojazdu przewożącego towar podlegający systemowi monitorowania drogowego stwierdzono, że przewoźnik - prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą Usługi Transportowe W.-T. W. J., nie zapewnił przekazywania danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem [...] w trakcie całej trasy przewozu. Stwierdzono brak przekazywania danych geolokalizacyjnych do momentu zatrzymania transportu przez funkcjonariuszy celno-skarbowych w trakcie przewozu. Lokalizator [...], wskazany przez przewoźnika w zgłoszeniu jako urządzenie GPS, nie przekazywał danych geolokalizacyjnych na całej trasie przewozu. Spowodowało to naruszenie obowiązku ustawowego wynikającego z art. 10a ust. 1 ustawy SENT. Przedmiotem przywozu do kraju były odpady: papier i tektura - produkt klasyfikowany do kodu odpadu 191201, w ilości 23.480 kg. Przewóz odbywał się na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy SENT z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. W takim przypadku podmiot odbierający jest obowiązany, przed rozpoczęciem przewozu towaru na terytorium kraju, przesłać do rejestru zgłoszenie, uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia i przekazać ten numer przewoźnikowi. Natomiast przewoźnik, w trakcie całej trasy przewozu towaru objętego zgłoszeniem, jest obowiązany zapewnić przekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego tym zgłoszeniem (art. 10a ust. 1).