Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Ol 127/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 23 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za brak aktualizacji zgłoszenia SENT oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 29 września 2023 r., znak [...], Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Celno-Skarbowego w [...] (dalej: "Naczelnik UCS", "organ I instancji"), nałożył na A. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] (dalej jako: "skarżący", "strona"), karę pieniężną w wysokości 10.000 zł za niewywiązanie się z obowiązku wynikającego z art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami (Dz. U. z 2023 r. poz. 104, dalej jako: "ustawa SENT"), tj. niewywiązania się z obowiązku zapewnienia przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem SENT o numerze referencyjnym [...] oraz odstąpił od nałożenia kary pieniężnej w wysokości 50.000 zł za naruszenie przepisu art. 10a ust. 1 ustawy SENT.
W uzasadnieniu decyzji przytoczono przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie i opisano jej stan faktyczny. Skonstatowano, że przedstawione przez stronę dowody nie potwierdzają faktu nadawania danych geolokalizacyjnych,
a jedynie fakt włączenia/wyłączenia usługi. Samo wyposażenie pojazdu w zewnętrzny system lokalizacji nie jest równoznaczne z przekazywaniem danych środka transportu do systemu SENT-GEO. Tym samym doszło do naruszenia obowiązku związanego
z drogowym przewozem towarów, o którym mowa w art. 10a ust. 1 ustawy SENT.
Od ww. decyzji Naczelnika UCS odwołanie wniósł skarżący, zarzucając jej naruszenie:
- art. 22 ust. 3 w zw. z art. 22 ust. 2a ustawy SENT poprzez uznanie, że