Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. II GSK 169/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Boratyn Protokolant Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 2589/19 w sprawie ze skargi J. T. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 września 2019 r. nr DZS.WPA-1.4241.74.2019.3.KL w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I.
Decyzją z dnia 29 kwietnia 2019 r., znak O/WA.Z-3.4241.206.2019.l.EC, Generalny Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: organ) na podstawie art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2068 ze zm., dalej: u.d.p.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm., dalej: k.p.a.), odmówił J. T. (dalej: skarżący, wnioskodawca) udzielenia zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego z drogi krajowej nr [...], do nieruchomości składającej się z działki o nr ewid. [...] położonej w miejscowości Łaś, gm. R.
Decyzją z 6 września 2019 r., po rozpatrzeniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad utrzymał tę decyzję w mocy.
W uzasadnieniu organ wskazał, że zarządzeniem nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych, droga krajowa nr [...] na przedmiotowym odcinku Serock - Różan zakwalifikowana została do klasy dróg głównych ruchu przyśpieszonego (droga klasy GP). Odwołując się m.in. do art. 19 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, art. 2 u.d.p. oraz rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U z 2016 r., poz. 124, dalej: rozporządzenie) organ podkreślił, że droga krajowa klasy GP usytuowana jest wysoko w hierarchii dróg publicznych, które muszą spełniać surowe warunki techniczno-użytkowe aby pełnić swoje funkcje, w szczególności tranzytowe, w odróżnieniu do dróg klasy Z, L lub D, które pełnią funkcję komunikacji lokalnej. Względy bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych klasy GP zobowiązują, aby lokalizowanie zjazdów z takiej drogi miało miejsce tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy nie ma możliwości zapewnienia dojazdu z innych dróg niższych klas, w tym również gdy nie jest w ogóle możliwe ustanowienie służebności drogi koniecznej na nieruchomościach sąsiednich.