Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.444.2024.1.MW

Czy przychód spółki, który jest wliczany do limitu, który zobowiązuje do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych, będzie powiększony o otrzymaną dotację.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 13 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 27 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan wspólnikiem spółki cywilnej. Obecnie spółka prowadzi rachunkowość w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka zajmuje się produkcją (…). W dniu 28.03.2024 roku została podpisana umowa o dotację numer: (…) z Województwem (...). Umowa dotyczy dofinansowania projektu: „(…)” w ramach Programu Fundusze Europejski dla (…).

Planowana całkowita wartość Projektu wynosi: (…) zł.

Planowane całkowite wydatki kwalifikowane Projektu wynoszą: (…) zł.

Dofinansowanie w łącznej kwocie nieprzekraczającej (…) zł.

Na kwotę dofinansowania składa się dofinansowanie do kosztów bezpośrednich kwota (…) zł oraz dofinansowanie do kosztów pośrednich kwota (…) zł.

Do kosztów bezpośrednich należą wydatki dotyczące zakupu środków trwałych, a w szczególności na: (…). Charakterystyka poszczególnych środków trwałych znajduje się w załączonym wniosku o dofinansowanie projektu nr (…).

Koszty pośrednie projektu to koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu. Na dzień dzisiejszy spółka nie otrzymała żadnej płatności dotyczącej w/w dofinansowania. Spółka jest w trakcie realizacji przedsięwzięcia. Zakupiła już dwa środki trwałe, które zostały już przyjęte do używania, są to: (…) zakupiony 29.02.2024 roku oraz (…) zakupione 15.03.2024 roku.

Odpisów amortyzacyjnych spółka dokonuje od wartości nabycia. W dacie otrzymania dotacji koszty uzyskania przychodu będą korygowane zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT, który mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w pozarolniczej działalności gospodarczej odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określony w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym w jakiejkolwiek formie.

Pytanie

Czy przychód spółki, który jest wliczany do limitu, który zobowiązuje do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych, będzie powiększony o otrzymaną dotację?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe w danym roku obrotowym muszą prowadzić m.in. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku, jeżeli ich przychody za poprzedni rok obrotowy wyniosą co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro. Ustawa o podatku dochodowym osób fizycznych zawiera analogiczne regulacje w art. 24a ustawy. W art. 24a ust. 4 czytamy, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Art. 14 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych definiuje, co stanowi przychody z działalności gospodarczej. W art. 14 ust. 2 pkt 2 mówi, że przychodem są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powołanym art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOF – dotacja, która jest przeznaczona na zakup lub wytworzenie środka trwałego, nie stanowi przychodu. W zawiązku z powyższym otrzymana dotacja w wysokości (…) zł przeznaczona na wydatki bezpośrednie nie będzie wchodziła do limitu przychodu, który zobowiązuje podatnika do prowadzenia ksiąg handlowych ani w miesiącu jej przyznania, ani w miesiącach faktycznego jej otrzymanej. Natomiast, wartość dotacji (…) zł, która zostanie przeznaczona na koszty pośrednie, będzie stanowiła przychód spółki, a tym samym będzie wliczana do limitu przychodu decydującego o obowiązku prowadzenia ksiąg handlowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), gdzie jako źródło przychodów wymieniono m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z tego przepisu wynika zatem, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

-dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

-świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan wspólnikiem spółki cywilnej (dalej: Spółka). Spółka obecnie prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W marca 2024 r. została podpisana umowa o dotację z (…). Część tej dotacji to dofinansowanie do kosztów bezpośrednich, a część to kwota dofinansowania do kosztów pośrednich. Wskazał Pan także, że do kosztów bezpośrednich należą wydatki dotyczące zakupu środków trwałych, a w szczególności na realizację (…). Z opisu sprawy wynika także, że na dzień złożenia wniosku Spółka nie otrzymała jeszcze żadnej płatności dotyczącej tego dofinansowania.

W tej sprawie znajdzie zatem zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w ww. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego dotacja, o ile w istocie w części została (zostanie) przeznaczona w przyszłości na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, nie będzie stanowiła przychodu podlegającego opodatkowaniu. W pozostałej części dotacja ta będzie zakwalifikowana do przychodu podatkowego.

Odnosząc się natomiast do obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, wskazuję, że zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej ,,księgą'', z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 5a, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

W myśl art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Stosownie natomiast do art. 24a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoba fizyczna, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska może prowadzić księgi rachunkowe również od początku następnego roku podatkowego, jeżeli przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości. W tym przypadku podatnik informuje o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym były prowadzone. Jeżeli księgi prowadziła spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych lub spółka partnerska, informację składają wszyscy wspólnicy.

Określony w tych przepisach obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych po przekroczeniu określonego limitu przychodów dotyczy, co do zasady, podatników osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.) czytamy:

Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika obowiązek prowadzenia przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w tym spółki cywilne osób fizycznych, opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych lub „podatkiem liniowym” podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych.

Przepis art. 24a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kwestii ustalenia poziomu przychodów powodującego obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych odsyła do cytowanego art. 14.

Jak wynika z cyt. art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, o czym stanowi cyt. powyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy. Z kolei z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zakres normy określonej w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie definiuje przychód z tytułu działalności gospodarczej. W ustawie nie zawarto rozróżnienia dla celów ustalenia poziomu przychodu powodującego obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na przychody podlegające opodatkowaniu oraz na przychody zwolnione od opodatkowania, tym samym do limitu należy zaliczyć również dotacje, które taki przychód stanowią. Zatem, niezależnie od zwolnienia otrzymane dotacje (z wyjątkiem przeznaczonych na zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych) stanowią przychód z działalności gospodarczej, który należy uwzględnić przy ustalaniu obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych (wg daty otrzymania środków finansowych).

W Pana sprawie dotacja składa się z dofinansowania do kosztów bezpośrednich oraz dofinansowania do kosztów pośrednich. Jak sam Pan wskazał we wniosku, do kosztów bezpośrednich należą wydatki dotyczące zakupu środków trwałych. Natomiast koszty pośrednie to koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu.

Zatem otrzymana dotacja przeznaczona na wydatki bezpośrednie (zakup środków trwałych) nie będzie zaliczana do limitu przychodu, który zobowiązuje Spółkę do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Z kolei wartość dotacji przeznaczona na koszty pośrednie, która stanowi przychód, będzie wliczona do limitu przychodu decydującego o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Podsumowanie: przychód Spółki, który jest wliczany do limitu, który zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie będzie powiększony o tą część otrzymanej dotacji, która zostanie przeznaczona na koszty bezpośrednie (zakup środków trwałych). Natomiast część dotacji, która zostanie przeznaczona na koszty pośrednie, będzie wliczona do limitu, który zobowiązuje Spółkę do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00