Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 marca 2024 r., sygn. II OSK 1580/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie: sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) sędzia del. WSA Jan Szuma Protokolant starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 19 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 1470/20 w sprawie ze skargi T. K. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 15 czerwca 2020 r. znak DOA.7110.332.2019.MMS w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 8 grudnia 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 1470/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T. K. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "GINB", z dnia 15 czerwca 2020 r., znak: DOA.7110.332.2019.MMS, którą utrzymano w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 26 czerwca 2019 r., nr 555/OPON/2019, o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Piaseczyńskiego z dnia 18 października 2016 r., nr 1809/2016, zmieniającej decyzję Starosty Piaseczyńskiego z dnia 21 października 2015 r., nr 1326/2015, zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą G. sp. z o.o. pozwolenia na budowę budynku usługowego i instalacji gazowej oraz urządzeń budowlanych i rozbiórki istniejącego budynku usługowego na działkach o nr ew. [...] oraz [...] w Konstancinie-Jeziornie.

Sąd wskazał, że § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wg treści na dzień pozwolenia na budowę – Dz. U. z 2015 r. poz. 1422) wyraźnie dotyczył minimalnej odległości od granicy z sąsiednią działką budowlaną budynku projektowanego na działce budowlanej.

Wymienione wyżej rozporządzenie w dniu wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę nie definiowało działki budowlanej, jak jest to dokonane w obecnie obowiązującym § 3 pkt 1a rozporządzenia. Nie oznacza to jednak, że obowiązujące wówczas prawo nie definiowało takiej działki. Zgodnie z art. 4 pkt 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774) przez "działkę budowlaną" należało rozumieć zabudowaną działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej umożliwiają prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków i urządzeń położonych na tej działce.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00