Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Rz 912/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Joanna Zdrzałka Sędziowie NSA Stanisław Śliwa /spr./ AWSA Maria Mikolik Protokolant starszy specjalista Anna Mazurek–Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi B. Sp. z o.o. w R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie z dnia 15 marca 2023 r. nr SKO.4120/24/2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie obowiązku zawiadomienia o zbyciu pojazdu I. uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia 20 grudnia 2022 r. nr KM-R.5410/K/1490/2022; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie na rzecz strony skarżącej B. Sp. z o.o. w R. kwotę 100 zł /słownie: sto złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) w Rzeszowie, decyzją z 15 marca 2023 r. nr SKO.4120/24/2023, utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] z 20 grudnia 2022 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązku polegającego na zawiadomieniu o zbyciu pojazdu. W podstawie prawnej Organ odwoławczy powołał art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 z późn. zm.), zwanej następnie "K.p.a.", art. 140mb pkt 2 w zw. z art. 78 ust. 2 pkt 1 ustawy z 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988 z późn. zm.), określanej w dalszej części jako "P.r.d." oraz art. 31i ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 z późn. zm.), dalej "ustawa o COVID".

Wskazaną decyzją z 20 grudnia 2022 r. Prezydent Miasta [...] nałożył na B. sp. z o.o. z siedzibą w R. (dalej także: "B.", "Spółka") tj. byłego właściciela pojazdu marki: [....] nr rej. [...] karę pieniężną w wysokości 1000 zł z tytułu niewykonania obowiązku określonego w art. 78 ust. 2 pkt 1 P.r.d., polegającego na zawiadomieniu Organu w terminie 30 dni o zbyciu ww. pojazdu. Prezydent ustalił, że 10 października 2022 r. Spółka zawiadomiła o zbyciu zarejestrowanego wymienionego wyżej pojazdu, do czego dołączyła fakturę z 14 października 2020 r., z której wynika, że jego zbycie nastąpiło 14 października 2020 r. Organ stwierdził więc, że zawiadomienie to nastąpiło 556 dni po upływie ustawowego terminu w tym zakresie (180 dni), którego wielkość została wydłużona przez ustawę o COVID. Odnosząc się do wysokości kary Organ wskazał, że w myśl art. 140n ust. 4 P.r.d. jest ona uzależniona od zakresu naruszenia, powtarzalności naruszeń oraz korzyści finansowej uzyskanej z tytułu naruszenia ustawy. Strona była w opóźnieniu zgłoszenia zbycia 556 dni, a zatem zakres naruszenia był znaczny. Naruszenie to jest kolejnym (piątym), jakiego dopuściła się Spółka w badanym okresie. Stąd też Organ uznał, iż zasadne jest nałożenie kary pieniężnej w wysokości 1000 zł. Prezydent rozważył także możliwość zastosowania w niniejszej sprawie instytucji odstąpienia od nałożenia kary administracyjnej, określonej w art. 189f K.p.a. Odstąpienie takie na podstawie § 1 pkt 1 tego przepisu jest możliwe tylko, gdy oba warunki tj. znikome naruszenie prawa

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00